Relatie voeding / kwaliteit beeld

Pagina: 1
Acties:

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:56

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik zit langzamerhand echt met de handen in mijn haar. Na tig hardware upgrades en tests heb ik nog steeds een verre van scherp beeld op mijn monitor.

Ik heb inmiddels 4 verschillende monitoren aangesloten gehad ( 3x IIyama HM703UT en 1x IIyama LS902UT ).

5 verschillende videokaarten geprobeerd ( Dynamite TNT, Viper 550TNT2, Matrox G200, Een Geforce 4 (voor testen) en een Ati Radeon 7000.

En ik heb inmiddels ook een nieuw moederboard (ASUS P4P800)/ processor etc. En toch blijft mijn beeld wat ik ook probeer onscherp.

In hoeverre heeft een voeding met de kwaliteit van het beeld te maken?

Ik heb op dit moment een Flower Power 370W silent voeding in mijn pc zitten. Met MBM inmiddels alle voltages in de gaten gehouden maar ook hier kan ik niks raars in ontdekken.

Wat zou ik anders nog kunnen proberen om dit probleem op te lossen? Ik word er echt gek van.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Als je al zoveel verschillende hw hebt geprobeer waarom probeer je dan zelf niet eens de voeding, dan heb je alles gehad.

Er komen wel de meest vreemde dingen voorbij wat voedingen betreft. Ikzelf zou nie weten of het kan maar het zou me niets verbazen. Ik zou zeggen. Probeer het eens.

edit:
Ik bedenk me ineens dat je alle magnetische apparaten bij het snoer weg moet halen . Zou ook een oorzaak kunnen zijn. Of test de hele opstelling eens op een andere kamer.

[ Voor 25% gewijzigd door Pakjebakmeel op 18-03-2004 11:30 ]

Verwijderd

Welke videokabel gebruik je? Is de PC geaard? Welke resolutie/refhreshrate praten we over?
In hoeverre heeft een voeding met de kwaliteit van het beeld te maken?
Een slecht gefilterde kan zorgen voor strepen in je videobeeld.

Overigens zeggen die videokaarten niet zoveel als je niet het merk/resolutie/refreshrate weet: je kunt een sterk verouderd model Matrox en een budget Radeon bijv. niet top-of-the-notch noemen voor bijv. >1600x1200@>120.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2004 11:33 ]

Verwijderd

waarschijnlijk moet je even controleren, of je geen magneet (speaker,ander :+ magnetisch object) in de buurt van je monitor, of videokaart (kabel) hebt staan.

gezien het feit wat je allemaal al geprobeerd hebt, lijkt mij dit de enige oplossing.

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 14:55

Bzzje

Negeren is vooruitzien

staat font smoothing aan in je windows instellingen?

Negeren is vooruitzien

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Zit er misschien een storingsbron in de buurt van het scherm? Iets dat magnetische velden opwekt? Bijvoorbeeld een tv of een lift in een flat.

Ik zou anders eens een andere voeding proberen te lenen. Maar ik verwacht niet dat het invloed zal hebben...

hm... SilencerX is me voor :)

[ Voor 7% gewijzigd door gcb op 18-03-2004 11:34 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 11:29:
Welke videokabel gebruik je? Is de PC geaard?

[...]
Ik gebruik de standaard meegeleverde kabels. Bij m'n HM703UT kon ik de kabel wisselen (wat ik uiteraard geprobeerd heb ). Bij m'n huidige LS902UT zit de kabel vast aan de monitor.

Mijn PC is geaard. Echter er zit een weerstand van ca 6Ohm tussen m'n randaarde en de aarde waar hij is aangesloten. Mijn pc zit namelijk aangesloten op een stalen kabelgoot die is geaard op mijn betonfundering van m'n huis.

Overigens heb ik m'n pc ook al aangesloten gehad op m'n echte randaarde in huis, en dit was ook niet de oplossing.

Overigens als ik m'n pc ergens compleet anders neerzet verhuist het probleem gewoon mee :) ( campzone / andere lans ).

rotte is dat ik zo niet even een voeding van 350+ Watt ergens over heb om mee te testen. En om daarvoor nu ff 1tje te kopen. Zo ruim zit ik niet in m'n geld atm.

Overigens zeggen die videokaarten niet zoveel als je niet het merk/resolutie/refreshrate weet: je kunt een sterk verouderd model Matrox en een budget Radeon bijv. niet top-of-the-notch noemen voor bijv. >1600x1200@>120.
Ik heb op dit moment een ATI Radeon 7000 via m'n werk geregeld. Dit is vermoedelijk idd een budget kaartje. Echter met een Matrox G200 heb ik het ook. En het probleem doet zich voor bij alle resoluties vanaf 1024x768 en hoger.

De HM703UT en de LS902UT zeggen beide een ergonomische resolutie te hebben van 1280x1024 @ 85hz. Wanneer ik ze hierop instel dan ehb ik binnen 1 uur gegarandeerd hoofdpijn.
staat font smoothing aan in je windows instellingen?
Net ff gekeken, staat uit.
waarschijnlijk moet je even controleren, of je geen magneet (speaker,ander magnetisch object) in de buurt van je monitor, of videokaart (kabel) hebt staan.

gezien het feit wat je allemaal al geprobeerd hebt, lijkt mij dit de enige oplossing.
Is allemaal niet het geval. Dichtstbijzijnde mogelijke storingsbron is een andere monitor maar die staat er ruim 1 meter vanaf.

En er staat een magnetron in de keuken (waar de monitor vrij zicht op heeft, maar die staat ruim 3 meter erbij weg. . En zoals gezegt als ik m'n pc verhuis blijft het probleem.

[ Voor 49% gewijzigd door mkleinman op 18-03-2004 11:41 . Reden: Extra reply ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Mijn PC is geaard. Echter er zit een weerstand van ca 6Ohm tussen m'n randaarde en de aarde waar hij is aangesloten. Mijn pc zit namelijk aangesloten op een stalen kabelgoot die is geaard op mijn betonfundering van m'n huis.
Bedoel je nou dat je een weerstand meet tussen je pc en aarde van 6Ohm? Of is er fysiek een weerstandje aanwezig tussen de aarde van je pc en randaarde (bv van een stopcontact)? Dat is namelijk niet de bedoeling; zo maak je zelf een aardlus. Je moet een apparaat maar op één manier aarden, dus ófwel via de kabelgoot, ófwel via randaarde van het stopcontact, en niet op beide manieren en al helemaal niet met een weerstand ertussen.

Verwijderd

Die aarding is niet echt NEN1010 :X, maar is imo niet aanwijsbaar daarvoor.

Ik denk toch dat je eens zou moeten testen met een Sapphire Radeon 9600 of Matrox Parphelia kaartje. Als die ook slecht beeld geven dan heb je iig de videokaart uitgesloten.

Hebben die monitoren wel ooit scherp beeld gegeven? Want er zijn ook betere merken ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2004 15:07 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koraks schreef op 18 maart 2004 @ 14:51:
[...]

Bedoel je nou dat je een weerstand meet tussen je pc en aarde van 6Ohm? Of is er fysiek een weerstandje aanwezig tussen de aarde van je pc en randaarde (bv van een stopcontact)? Dat is namelijk niet de bedoeling; zo maak je zelf een aardlus. Je moet een apparaat maar op één manier aarden, dus ófwel via de kabelgoot, ófwel via randaarde van het stopcontact, en niet op beide manieren en al helemaal niet met een weerstand ertussen.
Ik meet een weerstand tussen de randaarde van mijn kabelgoot in mijn woonkamer en bijvoorbeeld de randaarde in mijn keuken (die via mijn stoppenkast loopt ).

Tussen die twee punten zit ongeveer 6 Ohm. Mijn kabelgoot is dus niet perfect geaard.
Ik denk toch dat je eens zou moeten testen met een Sapphire Radeon 9600 of Matrox Parphelia kaartje. Als die ook slecht beeld geven dan heb je iig de videokaart uitgesloten.

Hebben die monitoren wel ooit scherp beeld gegeven? Want er zijn ook betere merken
Ik heb echt geen idee of 1 van die monitoren ooit strak beeld heeft gegeven. Ik zit nu op 1280x1024x60hz te werken en dna is het beeld redelijk scherp.

Zodra ik mijn refreshrate hoger instel dan gaat de scherpte heel hard naar beneden. Dit is nog de enige aanwijzing dat er iets mis is met het eindfilter van m'n ati radeon.

[ Voor 29% gewijzigd door mkleinman op 18-03-2004 18:06 . Reden: edit ]

Verwijderd

Inderdaad:
Als hij onscherper wordt bij een hogere refresh dan blijven je pixels gelijk (dus je buis kun je de schuld niet geven), maar neemt je videobandbreedte toe. Als je dan extreem minder scherp beeld hebt kun je kijken naar alles tussen video-core en het eindcircuit in de monitor. Hierdoor zijn RAMDAC, eindfilters, gebruikte kabel, monitor input en signaalverwerking de eerste verdachten.

Verwijderd

misschien kan je kijken of er ergens font zijn voor je monitor? ik kon bij mijn ibm tft scherm namelijk een speciale set downloaden, een kleurprofiel

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 18:14:
Inderdaad:
Als hij onscherper wordt bij een hogere refresh dan blijven je pixels gelijk (dus je buis kun je de schuld niet geven), maar neemt je videobandbreedte toe. Als je dan extreem minder scherp beeld hebt kun je kijken naar alles tussen video-core en het eindcircuit in de monitor. Hierdoor zijn RAMDAC, eindfilters, gebruikte kabel, monitor input en signaalverwerking de eerste verdachten.
Ik heb net een test gedaan die dit inderdaad staaft.

800x600@60hz.. is superscherp
800x600@120hz is redelijk scherp MAAR duidelijk onscherper dan 60hz
1024x768@60hz is superscherp
1024x768@100hz is alsof er een anti-alias over m'n scherm zit
1280x1024@60hz is scherp. (daar werk ik nu op )
1280x1024@85hz is gewoonweg vaag te noemen
1600x1200@60hz is scherp ( welliswaar superkleine letters maar scherp ;) )
1600x1200@70hz is onscherp (weer dat zelfde filter ).

Bij alle tussenliggende resoluties wordt het scherm minder scherp naar mate m'n frequentie hoger wordt.

Dit heb ik dus klaarblijkelijk ook gehad met alle voorgaande videokaarten waarmee ik getest heb |:(

Zo snel als mogelijk maar een andere vgakaart kopen en kijken of dat het nu eindelijk eens oplost.

Pagina: 1