Toon posts:

[Debian Woody/MySQL] standaard root password?

Pagina: 1
Acties:
  • 23 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb net MySQL geinstalleerd op mijn Debian Woody systeem. Simpelweg gedaan:

apt-get install mysql-server

En hij draait. Maar nu zou ik graag in kunnen loggen als root, en dat wil niet:

# mysql -u root
ERROR 1045: Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: NO)

Ook met het root-password van de bak wil het niet. Dus nu dacht ik: is er soms een default password voor het mysql-server package? Ik heb even gegoogled maar kan niets vinden, alleen iets waar staat dat het password leeg zou zijn maar dat is dus niet het geval.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik niet helemaal simpelweg mysql-server heb geïnstalleerd, ik ben er namelijk al een tijdje mee aan het klooien en heb eerder een mysql-server package en alle nodige dependencies uit testing geïnstalleerd. Maar omdat dat eigenlijk niet nodig was en andere dingen niet werkten, heb ik al die packages weer weggehaald met apt-get remove en vervolgens dpkg --purge om ook configfiles weg te halen en het package uit de database.

Ik heb momenteel nog wel één gerelateerd package uit testing erop staan: libdbd-mysql-perl. Dit omdat ik ook perl uit testing erop heb staan, wat weer nodig was voor een ander package (Webmin 1.130).

Maar goed, dit laatste slechts ter volledigheid, want volgens mij moet dat allemaal niet uitmaken. Tenminste, het lijkt mij niet dat er nog iets is overgebleven uit die eerdere installaties van MySQL, en dat libdbd package is alleen de perl interface naar MySQL...

Dus... iemand een idee? Root password is wel handig als je uberhaupt iets wilt met je MySQL :)

• ThaEagle
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2024

ThaEagle

Debian GNU/Linux

Probeer eens:

mysql -u root -p

En dan een blanco password invullen (alleen op enter drukken :+ )

Epox 8KRA2+ AMD Athlon 2400+ 768 Mb DDR Club3D Nvidia Geforce 5900 XT Asus 50x CD-rom AOpen 4x CD-R Maxtor 60 GB UDMA 133 Seagate 160 GB UDMA100 HP M700 WinXP

Verwijderd

Topicstarter
# mysql -u root -p
Enter password:
ERROR 1045: Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: NO)

geen succes dus...

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hallo ASInc. Hier in Nos verwachten we van je dat je zelf wat moeite doet voordat je een topic start. Als ik zo kijk wat je hier neerzet vermoed ik dat je wel gezocht hebt (je zegt het immers zelf ook) maar dat je niet op de pagina van MySql bent geweest. Als je daar even zoekt naar mysqladmin, dan weet je hoe je een eventueel password kan instellen op je root account voor MySql. Verder kan ik me herinneren dat je bij de installatie van debian (woody) toch echt de vraag krijgt een root passwd in te voeren voor de root access tot de database.

Omdat dit antwoord imho wel heel erg simpel te vinden is, gooi ik hem dicht. Als je je afvraagt waarom we zo streng zijn dan verwijs ik je door naar het stukje daarover in de NOS policy - updated 01/04/03.

[ Voor 4% gewijzigd door Zwerver op 18-03-2004 11:27 . Reden: stukje aanvulling ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Dit topic is gesloten.