Toon posts:

Routed Subnet - Hoe ?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Er bestaan veel toppics die zo beginnen, maar eindigen met babbeltjes over je casemodd. Ik wil graag precies weten hoe het zit, en zou vereerd zijn als jullie mij zouden kunnen helpen.

Ik heb een bbeyond abbonement. Volgens de papieren bezitten we 8 ip adresssen, maar ik kan er maar 2 traceren.

Ik heb nu gister een andere router geconfigd, m0n0wall, (prachtpakket trouwens) waarmee je dus ook routed subnet zou moeten kunnen doen. Ik heb het nu zover dat het draait, (internet, vpn etc) maar hoe wijs ik nou die verschillende ip adressen ergens aan toe? (ik zou er 8 moeten hebben dus 8))

Wie kan hier enig duidelijkheid in brengen?

Thnx in advance,

Verwijderd

Ik neem aan dat je het over een linux bak hebt? Je kan virtuele interfaces aanmaken met verschillende ip's

bv:

eth0:1 192.168.0.2
eth0:2 192.168.0.3

enz

Dit kan onder andere zeer makkelijk met webmin. Daarna zou je de ip's gewoon door moeten kunnen routen met iptables.

Verwijderd

Met een ip subnetcalculator kun je uitvinden welke reeks je van je provider hebt gekregen. Indien dit een range van 8 is, houd je er 6 over doordat het 1e (netwerkadres) en laatste (broadcastadres) afvallen.

Groeten, Rens

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 12:58:
Met een ip subnetcalculator kun je uitvinden welke reeks je van je provider hebt gekregen. Indien dit een range van 8 is, houd je er 6 over doordat het 1e (netwerkadres) en laatste (broadcastadres) afvallen.

Groeten, Rens
Dan werk je dus eigenlijk volledig transparant?

Wow ik wist niet eens dat dat kon :)

Ach ja, zoveel werk ik er niet mee, de bovenstaande tip kwam meer uit praktijkervaring uit een colo :) Als je ip's binnenkomen kan je ze vast ook weer doorrouten he :)

Verwijderd

Wat bedoel je eigenlijk ?

Verwijderd

Topicstarter
Nou, heb is indd een linux bak, maar er draait m0n0wall op, verder geen commandline, dus niet configbaar... Ik moet tog meerdere ip adressen hebben? Ik heb indd de mogelijkheid om een subnet adres in te voeren, maar daar krijg ik verder niet meer mogelijkheden van. Het ip dat ik kan benutten word dan gelijk overal voor gebruikt, (vpn, internet) zonder dat ik dat verder kan specificeren...

of doe ik iets verkeerd ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 12:58:

Groeten, Rens
Eh dus hij heeft 6 adressen gekeregen ??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 10:52:
Beste mensen,

Er bestaan veel toppics die zo beginnen, maar eindigen met babbeltjes over je casemodd. Ik wil graag precies weten hoe het zit, en zou vereerd zijn als jullie mij zouden kunnen helpen.

Ik heb een bbeyond abbonement. Volgens de papieren bezitten we 8 ip adresssen, maar ik kan er maar 2 traceren.

Ik heb nu gister een andere router geconfigd, m0n0wall, (prachtpakket trouwens) waarmee je dus ook routed subnet zou moeten kunnen doen. Ik heb het nu zover dat het draait, (internet, vpn etc) maar hoe wijs ik nou die verschillende ip adressen ergens aan toe? (ik zou er 8 moeten hebben dus 8))

Wie kan hier enig duidelijkheid in brengen?

Thnx in advance,
Routed subnet is alleen mogenlijk als je de provider voor jouw adressen weet door te dirigeren naar jou gateway.

Daar zijn deze adressen eigenlijk niet voor bedoeld, mogenlijk dat jouw adressen ook niet aaneengesloten zijn.

je kunt dus deze 8 adressen direct aan het netwerk van je provider gebruiken maar niet zomaar in een ander subnet hangen.

Maarre zijn meerdere ip adressen per aansluiting niet terug gedraaid ?? Vraag dat eens aan je provider zou ik zo zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2004 15:00 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-08 23:13
Ikzelf heb ook 8 ip's, routed subnetje. Deze worden direct op de ethernet interface van m'n modem afgeleverd; maw: hang een switchje aan je modem, en je kunt clients aansluiten :)

Mijn modem was overigens wel al compleet geconfigured door de ISP, iets waar je ook niet zelf aan moet beginnen als je er niet genoeg vanaf weet.

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-08 08:25
Wij hebben hier in principe ook een routed subnet... (nu niet want we hebben even een router er tussen gegooid vanwege het volgende probleem)

Maar nu hebben wij het probleem dat alleen van mijn bak (\\remcow) intern kan worden gecopierd. Van een andere computer naar een andere willekeurige computer op dit netwerk gaat het via het 'internet' zeg maar. Dus in plaats van 10 megabyte/s haal je dan maar rond de 100 kbyte/s (leuk dat bbned ;)).
Ergo: het interne netwerk loopt gewoonweg wat klote.

Dit zou toch altijd gewoon goed moeten werken? Dit is nogal nieuw voor me dus als iemand wat goede uitleg heeft: graag! :).

Ook wat vaag, ik had ip *.*.210.5, terwijl mijn broer ip *.*.208.175 (eerste 2 wel hetzelfde uiteraard ;)).

Modem (Asus AAM6000EV) was/is automatisch door ISP (hostnet) geconfigureerd.
Gaat via cambrium verder.

Ow, ik draai WinXP en rest van de bakjes Win2k :).

Ohja, ben je erg kwetsbaar op deze manier of houdt de router nog veel tegen?

[ Voor 10% gewijzigd door RemCOW op 21-03-2004 23:53 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-08 23:13
Je interne netwerk gewoon achter een NAT doosje laten draaien?

Weet je overigens zeker dat je een routed subnet hebt? en heb je het subnet dan wel goed ingesteld bij de clients? Want dit klinkt toch wel naar een set gebridgde IP's ;)

[edit]
Mag ik vragen watvoor verbinding je hebt?

[ Voor 11% gewijzigd door Xandrios op 22-03-2004 00:36 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Subnet niet goed ingesteld waardoor het verkeer voor je lan naar je router gaat?
Router die geen goede route voor het lan in zijn route tabel heeft staan waardoor hij het verkeer via de default route naar bbned stuurd?

• RemCOW
Nee, ik weet niet zeker of we een routed subnet hebben. Iemand zei dat het zo zou kunnen zijn. Maar ip's e.d. verkrijgen we gewoon via DHCP (volgens de netwerkinstellingen die we verkrijgen: de DHCP is die van cambrium en de gateway is de router/modem)

We hebben ADSL Premium (8192/1024) van Hostnet wat via Cambrium gaat.

En die router/modem is dus automatisch ingesteld door de ISP en we kunnen niet eens die router benaderen. Zit verder ook geen handleiding oid bij :/.

[ Voor 43% gewijzigd door RemCOW op 22-03-2004 11:29 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wellicht zijn het gewoon 8 losse ip's. In dat geval moet je gewoon nog een lan aanleggen, en dus in elke pc 2 netwerk kaarten.

• RemCOW
little_soundman schreef op 23 maart 2004 @ 01:22:
Wellicht zijn het gewoon 8 losse ip's. In dat geval moet je gewoon nog een lan aanleggen, en dus in elke pc 2 netwerk kaarten.
Hehe ja dat kan ook. Moeten we we een hub/switch bijhalen & netwerk kaarten als we dat zouden willen.

Voorlopig werkt dit ook wel, maar is op zich wel een idee. zat er zelf ook al aan te denken :).

We informeren nog wel even hoe het precies zit :).

Verwijderd

type op www.ripe.net (dan de link Who is) eens je IP nummer in kom je er direct achter of je echt een range van 8 IP's hebt of maar 1 IP nummer.

ook is het zo dat je idd 6 IP nummers overhoudt van de 8 ... de eerste van de 6 is overigens voor de router zelf ... je kan dus 5 IP nummers gebruiken voor PC's en apparaten.

• RemCOW
Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 23:35:
type op www.ripe.net (dan de link Who is) eens je IP nummer in kom je er direct achter of je echt een range van 8 IP's hebt of maar 1 IP nummer.

ook is het zo dat je idd 6 IP nummers overhoudt van de 8 ... de eerste van de 6 is overigens voor de router zelf ... je kan dus 5 IP nummers gebruiken voor PC's en apparaten.
En hoe zie je dat dan? Ik zie weinig interessante dingen.
Lijkt me gewoon een range die voor Cambrium gereserveerd is.

inetnum: 82.197.192.0 - 82.197.223.255
netname: NL-CAMBRIUM-20031111
descr: Cambrium BV

route: 82.197.192.0/19
descr: Cambrium BV

Krijg ik bij beide ip's.. voor de rest staat eronder nog persons wat niet erg interessant is :).
Pagina: 1