[Access] update query voorraad

Pagina: 1
Acties:

• shockme
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-06-2022
Ik ben bezig om een voorraad administratie systeem te maken. Tot dusver gaat dat wel aardig. Maar ik heb nu een query gemaakt om de voorraad te updaten.

Dus wanneer ik een nieuwe factuur ga maken via een formulier en dan vervolgens de query uitvoer, dan boekt hij dat netjes af van de aanwezige voorraad.

Nu is mijn vraag ik kan die query achter een knop doen, maar wanneer er bijvoorbeeld twee keer op die knop geklikt wordt dan wordt er ook twee keer van de voorraad afgeboekt, terwijl dat natuurlijk maar een keer mag. Hoe en wanneer kan ik nu het beste die update query uit laten voeren :?

• GigaDave56
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-12-2025
Als je de factuur ook in je DB opslaat, zou ik het op hetzelde moment doen. Indien je de factuur altijd uitprint, net daarvoor of erna. Je voorraad is dan altijd actueel met je net opgeslagen of uitgeprinte factuur.

BTW. Bedoel je eigenlijk wel een factuur en geen orderbevestiging? Indien je een factuur na een geleverde bestelling levert is je DB niet up-to-date in de tussentijd .

[ Voor 31% gewijzigd door GigaDave56 op 18-03-2004 10:26 ]

Not so Giga One
> I'd sell my soul for you, babe
> For money to burn, for you
> I'd give you all and have none, babe
> Just to, just to, to have you here by me... [Scooter - Rebel yell]

• shockme
mja ik sla de factuur ook op. Heb een knopje voor opslaan en een knopje voor afdrukken. Maar waar zet ik hem dan onder. bv zet hem onder opslaan maar wordt vergeten om op te slaan. Dan is het al weer lek.

Je zou zeggen on exit op laten slaan, maar dan zou de knop opslaan weg moeten anders kan je nog twee keer de voorraad afboeken. Maar is dat te realiseren ?

Verwijderd

Ik zou een extra veld toevoegen aan de tabel met factuurgegevens (hoeft niet zichtbaar te zijn op het formulier) waar je een controle waarde inzet (afgeboekt yes/no ofzo) op het moment dat je het afboekt.

• GigaDave56
shockme schreef op 18 maart 2004 @ 10:27:
mja ik sla de factuur ook op. Heb een knopje voor opslaan en een knopje voor afdrukken. Maar waar zet ik hem dan onder. bv zet hem onder opslaan maar wordt vergeten om op te slaan. Dan is het al weer lek.
Als je de factuur niet opslaat, dan hoef je dus ook niet je voorraad te updaten. Immers, een factuur wordt verstuurd na of met gedane / geleverde bestelling.
Als je onder de "Opslaan knop' code zet om hem uit te schakelen, dan kan de factuur nooit twee keer ingevoerd worden.

[ Voor 12% gewijzigd door GigaDave56 op 18-03-2004 10:43 . Reden: Andere formulering... ]

Not so Giga One

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
een vb variabele opzetten :?

pseudo code
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
dim geklikt as boolean
geklikt = false

onclick valClick

function valClick()
  if geklikt then
    '// niets doen
  else
    geklikt = true
    '// je factuurtje aanmaken en opslaan
  end if

@gigadave: me = asp'er, dus automagische

[ Voor 11% gewijzigd door faabman op 18-03-2004 12:40 ]

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:16

Boss

+1 Overgewaardeerd

maar je moet dat dus wel opslaan in de database... maak er dus gewoon een boolean veld van!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• GigaDave56
Dat opslaan ligt aan de opzet van de DB. Je kan dat op vele manieren oplossen. (Mischien kan het bestaan van de factuur in de DB als 'flag' / variabele gebruikt worden)
Ik kan met de huidige gegevens niet 1-2-3 een kant en klare oplossing verzinnen.
(Op werk werken we met orderstatussen, bv offerte, order, gefactureerd, nacalculatie etc. Bij order wordt de DB bijgewerkt, indien nodig met bestellingen)

@Faabman: Er staat ASP boven je VB voorbeeld...

[ Voor 54% gewijzigd door GigaDave56 op 18-03-2004 12:09 . Reden: Voorbeelden toegevoegd... ]

Not so Giga One

• shockme
thnx voor de reply's _/-\o_ _/-\o_
ik ga eens even het een en ander proberen

• shockme
mensen op een of andere manier werkt mn query niet echt meer.
Hij trekt vreemde waarde's af van de voorraad.

Dit is de query:
code:
1
2
3
UPDATE ARTIKELEN INNER JOIN (VERKART_REGEL INNER JOIN FACTUUR 
ON VERKART_REGEL.factnr=FACTUUR.factnr) ON 
ARTIKELEN.artnr=FACTUUR.artnr SET ARTIKELEN.aanv = 5;

ik heb dus tabel artikelen, tabel verkart_regel en tabel factuur
In de tabel artikelen staat de voorraad in veld "aanv" in tabel verkart_regel staat het factuurnr het artikelnummer en het verkochte aantal en in de tabel factuur staat factuurnummer, datum, klant en bedrag.

Nu moet het zo zijn in mijn formulier wanneer ik de query uitvoer dat hij bij het artikelnummer het verkochte aantal aftrekt van de reeds aanwezige voorraad.

Ik ben nog al wat aan het rommelen geweest dus ik denk dat er ergens wat fout is gegaan. Volgens mij kan ik het factuur verhaal in de query er zowiezo al uit gooien.

Hopelijk kan iemand mij even een duwtje in de goeie richting geven :)

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:16

Boss

+1 Overgewaardeerd

Hij trekt niets af... nu stel je de waarde altijd in op 5...

Of is die code slechts een voorbeeld?

Anders wordt het toch iets van voorraad = voorraad - aantalverkocht ?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• shockme
nee die 5 is slechts even een voorbeeld
Pagina: 1