Toon posts:

Gemiddeld toerental CD- en DVD-speler

Pagina: 1
Acties:
  • 1.238 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen,
'k heb een vraagje, ik moet voor school een onderzoek doen naar CD's en DVD's. Nu moet ik weten wat het gemiddelde toerental is van een CD en een DVD speler.

Anyone?

Greetz,

Furax-

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-12 11:25
Misschien op google zoeken, of wat websites van fabrikanten afgaan en de specs bekijken ?

huiswerk vragen mogen hier btw niet.

[ Voor 19% gewijzigd door RonaldMade op 18-03-2004 09:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Al gedaan, ben lang bezig geweest, maar heb niks kunnen vinden :?

Ow, en als ik het nou eens zelf wil weten, dan wel?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2004 09:43 ]

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00

Neoz

Neoz & Hobbes

http://www.cdspeed2000.com/ Msschien heb je hier wat aan :?

Serve The Humanity , Be Server

Verwijderd

CD zit ergens rond de 215 rpm
DVD zou ik niet weten...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2004 11:12 ]

• Twist
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ligt er toch oo aan hoeveel speed de CD/DVD speler is :?
Of bedoel je standalone spelers?

Verwijderd

even wat knipjes en plakjes:
The transfer rate of an audio CD is a mere 176 kB/s, and to reach this rate the record only has to spin with 530 rpm when reading the innermost track, and 200 rpm for the outer track.
...
A 64x drive using CLV would have to rotate the disc with 33,920 rpm when reading an inner track, exposing the hub of the disk to a tangential force of some 45 N/mm2. A point on the periphery of the disc will be moving with 213 metres per second, slightly more than half the speed of sound. Can the disc take that?

The answer is no. A powerful no.

At about 52x, i.e. 27,500 rpm, most manufacturer's CDs blew up in a rain of plastic particles, leaving their marks on the premises. The result was a pile of shimmering plastic chips.
http://www.paintbug.com/cdexplode/

Verwijderd

The transfer rate of an audio CD is a mere 176 kB/s, and to reach this rate the record only has to spin with 530 rpm when reading the innermost track, and 200 rpm for the outer track.
Vreemd, volgens mij verandert bij een CD juist de datadichtheid van binnen naar buiten en niet de rotatiesnelheid.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 11:36:
[...]
Vreemd, volgens mij verandert bij een CD juist de datadichtheid van binnen naar buiten en niet de rotatiesnelheid.
Geef daar maar eens wat ondersteundende info voor dan, het CD formaat is namelijk gebaseerd op CLV, dus de rotatiesnelheid zal moeten varieren vanuit de binnenste naar de buitenste sectoren.
Een paar linkjes: 1, 2, 3, 4

[ Voor 26% gewijzigd door Henk007 op 18-03-2004 11:47 ]

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Probeer maar eens: Pak een 700 MB CD, schrijf er precies 350 MB op en meet op de CD (met een lineaal) hoeveel beschreven is: precies, meer dan de helft.

Als de rotatiesnelheid niet zou veranderen en de transfersnelheid ook niet (wat logisch is bij stand allone CD speler) wel zou elke track evenveel data moeten bevatten en de cd dus precies tot de helft van het schrijfbare gedeelte beschreven zijn.

(Met de huidige prijzen van CDR's is dit een redelijk uit te voeren proefje)

Overigens hebben de meeste CD-ROM lezers (niet branders) wel een min of meer constant toerental, en verandert de transfersnelheid daarvan.

Er zijn trouwens ook redelijk wat makkelijke truukjes in je natuurkundeboek om de afstand tussen twee tracks op een CD te kunnen bepalen, als je dan de lengte van de (audio) CD weet, kan je ook uitrekenen hoe hard ie ronddraait (misschien leuk voor een bonuspuntje)

[ Voor 43% gewijzigd door reinhrst op 18-03-2004 11:54 ]

Claude

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Neuh. Die dichtheid is hetzelfde, maar aan de buitenkant is meer ruimte om bitjes op te slaan. Aan de buitenkant kun je dus met 200 rotaties evenveel bitjes lezen als aan de binnenkant met 530 rotaties.

Veel CD-ROM spelers doen het andersom: die hebben een constante rotatiesnelheid en lezen dus meer data aan de buitenkant van de de disc dan aan de binnenkant.

edit:
Hrm, volgende keer eerst refreshen...

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 18-03-2004 12:14 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit had je echt makkelijk met Google kunnen vinden... Een beter huiswerk van de leraar zou dan ook zijn; leer met Google werken.

Compact Disc: 500 rpm (binnenkant) - 200 rpm (buitenkant), alhoewel je vaak ook 530 - 200 (zoals reeds meermaals vernoemd) of 539 - 210 opgegeven ziet.

Digital Versatile Disc: 1396 rpm (binnenkant) - 582 rpm (buitenkant). Voor dual layer schijfjes met lagere datadichtheid kan de dvd-speler ook nog aan 1536 - 640 rpm lezen om de dataleessnelheid constant hoog genoeg te houden.

Deze snelheden gelden voor 'single-speed'. De snelheid die gebruikt wordt door stand-alone toestellen. De gemiddelde snelheid kun je daar makkelijk uit afleiden. Je moet die snelheden ook niet als absolute waarheden zien. Die variëren lichtjes van toestel tot toestel en de fysische layout van het uit te lezen schijfje heeft er ook invloed op. Bovendien zijn er voor cd en dvd verschillende datadichtheden mogelijk zodat het toerental weeral anders komt te liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door satcp op 18-03-2004 12:37 ]

Verwijderd

Zoals de reply's in dit topic je vertellen is je vraag makkelijk met google op te lossen. Daarnaast is dit ook nog een huiswerk vraag en jouw huiswerk doen daar houden we hier niet zo van. ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.