[Excel]Datum omzetten naar iets andere opmaak, ingewikkeld:?

Pagina: 1
Acties:

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 22:40
Hallo, ik gebruik in een tabel een kolom met een datum voor wanneer een model een run heeft uitgevoerd en hoever het model voorspeld, er zijn dus de volgende waarden:
Dag(dd), maand(mm), jaar(jjjj), tijdstip in uren(tt) en de tijd die vooruitgespeld wordt(+vv)... Het ziet er dus zo uit:
code:
1
dd-mm-jjjjj tt +vv

Voorbeeld:
code:
1
31-12-2002 18 +48

Het probleem is dat ik uit de kolom de waarden tt en vv moet scheiden van de rest. Hiervoor is een eenduidige format nodig. De formules (oa. DEEL) die ik daarvoor gebruik werken bij het bovenstaande voorbeeld goed, maar niet bij deze datum:
code:
1
31-12-2002 18 +0

Nu kan ik deze nog relatief eenvoudig omzetten naar een goede format met deze formule (M717 is de cel waar het bovenstaande voorbeeld in staat):
code:
1
=ALS((WAARDE(DEEL(M717;16;2)))<10;VERVANGEN(M717;16;0;0);M717)

Met als uitkomst:
code:
1
31-12-2002 18 +00

Maar ik snap het niet meer als ik deze bv. moet omzetten:
code:
1
1-1-2003 00 +0

naar:
code:
1
01-01-2003 00 +00

Sorry voor de lange lap tekst, maar ik zou zeer dankbaar zijn als iemand me kon helpen :)

Verwijderd

Ik zou als ik jou was de datum met een query in acces of ecel (overal waar de datum kleiner is dan een bepaalde waarde, dus kijken naar de tekenreeks, lengte van de string) eruit halen en deze met behulp van jou formule in exel bewerken..

code:
1
=ALS((WAARDE(DEEL(M717;16;2)))<10;VERVANGEN(M717;16;0;0);M717)
pas je aan voor de kleidere datum zodat deze veranderd kan worden.

je zult volgens mij echt de kleinere datums er op één of andere manier uit moeten filteren en hier een apparte formule voor bedenken.

Door een ingewikkelde formule in exel te bedenken welke automatisch kijkt of de datum een kleine datum is of een grote en deze dan op verschillende manieren bewerken word volgens mij veel te moeilijk..

filteren die data dus :9 ... succes _/-\o_

• DarkShadow
  • Laatst online: 31-08 22:40
hehe, echt zo'n reactie waar ik nix aan heb ;), ga nou maar autorijden...

er zijn teveel tabellen om de data keer op keer te filteren, dan kan ik beter de oude methode gebruiken

• Coffeemonster
  • Laatst online: 18:42
Volgens mij kan je die uitgebreide datumcellen beter eerst splitsen met "Tekst naar kolommen" (gescheiden, scheidingstekens spatie en - ), en dan de boel per kolom bewerken en weer samenvoegen. Desnoods bak je er een macro van als je dit vaker moet doen.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange