Toon posts:

Athlon XP 3000+ mobile niet herkend in winXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Helaas mijn 1e topic op slote misschien was ik niet duidelijk genoeg zal het nu proberen te verduidelijken:

ik heb een acer 1357LMI met Athlon XP 2200mhz (3000+) en een via km400 chipset (geloof ik). Dat van dat AmD powernow had ik al door dat is niet het probleem.
Als ik bij energiebeheer het schema op draagbaar/laptop zet schakelt hij terug naar 1.46Ghz(11x multiplier, 133fsb, 1.30v Vcore) Als ik hem op thuis/kantoor zet gaar ie naar 2.2Ghz (16.5x multiplier, 133Fsb, 1.65Vcore). Allemaal bij sisoft sandra uitgelezen. Punt is echter dat windows hem in de 1.46ghz mode ziet als 286Mhz en in de 2200mhz mode ziet hij hem als 796Mhz. Nou kan ik me iets herinneren van dat XP de nieuwe athlons niet goed herkent maar dat is meer iets van de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt, kan iemand mij misschien uitleggen hoe het zit? in de FAQ van PMG kon ik het iig niet vinden. Misschien dat het allang op het forum geweest is maar ook daar kon ik het niet vinden als het al bestaat zou ik een linkje wel waarderen

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-01 01:54
Bij mobile amd is het zo dat hun klok naar beneden gaat wanneer het niet nodig is, (om zo je accu te sparen) wanneer hij op het lichtnet is aangesloten heeft ie sowieso stroom genoeg en schakelt dan over op de volle 2200Mhz.

hmm, niet goed gelezen dus.. misschien dat het een bugje is in windows oid ?

[ Voor 23% gewijzigd door RonaldMade op 18-03-2004 09:21 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen » Complete Systemen & Laptops + titelschoonmaak :)

De PMG FAQ doet er inderdaad weinig toe, want het gaat hier om een laptop-CPU en daarvoor moet je in de FAQ van CSL zijn, waar ik je in de vorige sluitmessage al naar verwees.

[ Voor 47% gewijzigd door BalusC op 18-03-2004 09:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 18 maart 2004 @ 09:46:
Processors, Mobo's & Geheugen » Complete Systemen & Laptops + titelschoonmaak :)

De PMG FAQ doet er inderdaad weinig toe, want het gaat hier om een laptop-CPU en daarvoor moet je in de FAQ van CSL zijn, waar ik je in de vorige sluitmessage al naar verwees.
Maare volgens mij heeft het met powernow niets van doen namelijk als ik hem afdwing op 2200Mhz (hetzij door bij de energie-opties in het dropdownmenutje altijd aan te selecteren hetzij door een ander progsel te gebruiken (uit het gesloten topic) dan geeft windows nog steeds 796Mhz aan terwijl sisoft wel netjes 2200Mhz aangeeft (goeg goed 2.19Ghz). Je hoort ook dat ie op volle toeren gaat de fan slaat aan. Als ik hem dan op draagbaar/laptop zet (vergelijkbaar met stand automatisch zoek het maar uit) dan hoeft ie in windows niet veel te doen en kan dus terugschakelen dat hoor je ook aan de fan, windows geeft dan 286Mhz aan en sisoft geeft een in mijn ogen logischere waarde van 1,46Ghz aan.

Het lijkt dus wel of windows de CPU snelheid niet goed kan uitlezen.
Het is ook een beetje een vreemde processor FSB is volgens mij 133 en op volle snelheid is de multiplier 16.5 teruggeschakeld gaat de multiplier naar 11 en de vcore van 1.65 naar 1.30, maar heeft iemand dit probleem eerder meegemaakt ? is het een bekend probleem (Heeft windows bijv een update nodig voor dit type processor boven de 2600+ oid)?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Uit de FAQ van speedswitchXP:
3. Why do the two methods for CPU speed detection show different speeds ?
The CPU speed detection option "Ask Windows about speed" shows the speed as Windows XP measured it. This speed detection is integrated into Windows and is heavily unreliable when trying to measure the speed of mobile CPUs. So these numbers are useless in many cases.
The alternative option "Realtime speed calculation" uses (apparently) a different and more reliable approach to measure the CPU speed. It measures the time the CPU needs to execute a fixed set of instructions and converts the time into a raw MHz number. This always gives the current effective speed of the CPU regardless of Speedstep or Powernow! being in action.
Het lijkt er dus op dat dit wel een bekend probleem is. Zo lang je CPU prima presteert en de realtie clock wel netjes 2200MHz is, zou ik me er weinig van aantrkeken.
RonaldMade schreef op 18 maart 2004 @ 09:20:
Bij mobile amd is het zo dat hun klok naar beneden gaat wanneer het niet nodig is, (om zo je accu te sparen) wanneer hij op het lichtnet is aangesloten heeft ie sowieso stroom genoeg en schakelt dan over op de volle 2200Mhz.

hmm, niet goed gelezen dus.. misschien dat het een bugje is in windows oid ?
Bij AMD werkt als het goed is Powernow nog gewoon door als de notebook gevoed wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Aikeleer schreef op 19 maart 2004 @ 07:19:
Uit de FAQ van speedswitchXP:
[...]
Het lijkt er dus op dat dit wel een bekend probleem is. Zo lang je CPU prima presteert en de realtie clock wel netjes 2200MHz is, zou ik me er weinig van aantrkeken.

[...]

Bij AMD werkt als het goed is Powernow nog gewoon door als de notebook gevoed wordt.
Ja je hebt gelijk denk ik ik zal me er niks van aan trekken ik was alleen benieuwd of er misschien een patch zou zijn voor windows oid. Wat betreft de Powernow, dat kan je zelf een beetje afdwingen met windows energiebeheer. Altijd aan dan werkt ie altijd full power ongeacht de voedingsbron (accu of netvoeding). Draagbaar laptop werkt altijd automatisch ongeacht de voedingsbron (powernow blijft dus werken ook al staat hij op netvoeding). Verder zijn er oneindig veel progsels waarmee je het zelf nog kan aanpassen. Aikeleer bedankt voor het stukkie tekts in de laatste post, ik geloof het nu wel
Pagina: 1