configure: error: C compiler cannot create executables

Pagina: 1
Acties:

• R3b3l
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01 09:20
Jah... ik heb gezocht en ja heb gezien dat er een heleboel mensen ditzelfde probleem kennen, echter.. ik kom er niet uit.

Ik probeer samba3.0.2a aan de praat te krijgen op een slackware 9.1 bak. K heb de full install gedaan van slackware dus verwacht nix te missen, maar dat is volgens mij niet helemaal het geval.

Als ik de ./configure aanroep van samba krijg ik:
checking for C compiler default output... configure: error: C compiler cannot create executables

Gezocht op het forum, waarschijnlijke oorzaak het missen van Glibc, die van de slack cd's gehaald en met pkgtool geinstalleerd, het probleem blijft hetzelfde.

Vervolgens heb ik geprobeerd om GCC-3.3.3 dan maar van scratch op te zetten alleen ook hier krijg ik een foutmelding bij het uitvoeren van ./configure namelijk:
gcc: installation problem, cannot exec `as': No such file or directory
*** The command 'gcc -o conftest -O2 conftest.c' failed.
*** You must set the environment variable CC to a working compiler.
Deze laatste regel lijkt de oplossing, maar hoe zet ik de CC variable naar een juiste compiler?

Ik heb ook nog geprobeerd om een simpel hello.c bestand te compilen met:
#include <stdio.h>
int main(){
printf("Hello world\n");
return 0;
}
compile met : gcc -o hello hello.c
en de foutmelding is :

Komt nog bij dat ik op de een of andere manier RPM niet kan gebruiken, als ik iets wil installen zegt ie dat er dependencies failen waar van ik zeker weet dat ik ze heb b.v. /bin/sh.
Volgens mij zou rpm -Va een volledige lijst van geinstalleerde packages moeten geven maar bij mij geeft ie nix. Moet ik hiervoor soms eerst een db aanmaken of initialiseren?

Ik heb dus 2 problemen waar van de van het niet kunnen compilen het vervelenst is, ik vind het over het algemeen toch fijner zelfs iets te compilen ipv een rpm te installeeren.

Hoop dat iemand me kan helpen,
Alvast bedankt.

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-02 12:18
Heb je wel schrijfrechten in de directory waarin je ./configure aanroept? Als je die niet hebt, kan het script ook niets schrijven, en vind hij dus geen executable --> check failed.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Spoedcursus foutmelding lezen:
en dat 2x, misschien heb je 'as' wel niet en misschien moet je dat dan installeren?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:03
Je moet denk ik even in de categorie 'development tools' kijken, volgens mij valt 'as' onder binutils of een van de andere pakketten die bijna altijd wel geinstalleerd zijn en waarvan niemand dus enig idee heeft in welke package ze ook weer zaten ;)

In ieder geval heb je glibc-devel, de linux header files, en 'standaard' tools zoals een compiler e.d. meestal wel nodig, dus als je dat nog niet hebt kun je die het beste meteen installeren.

Edit: inderdaad 'binutils' dus, kijk maar hier.

[ Voor 15% gewijzigd door Wilke op 18-03-2004 01:01 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
Komt nog bij dat ik op de een of andere manier RPM niet kan gebruiken, als ik iets wil installen zegt ie dat er dependencies failen waar van ik zeker weet dat ik ze heb b.v. /bin/sh.
Volgens mij zou rpm -Va een volledige lijst van geinstalleerde packages moeten geven maar bij mij geeft ie nix. Moet ik hiervoor soms eerst een db aanmaken of initialiseren?
Ga jij snel een distro met packagemanager gebruiken man!
gebruik je slackware, ga je ervanuit dat je zomaar RPMs kunt installeren van andere distros :X

Verder heeft Wilke het juiste antwoord als gegeven met binutils.

• R3b3l
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01 09:20
Thanx Wilke, binutils was idd niet geinstalleerd, snap alleen niet waarom. Had volgens mij een full install gedaan van slack. Nou ja nogmaals bedankt.
_JGC_ schreef op 18 maart 2004 @ 01:06:
[...]

Ga jij snel een distro met packagemanager gebruiken man!
gebruik je slackware, ga je ervanuit dat je zomaar RPMs kunt installeren van andere distros :X
...
Ga snel es ff m'n hele post bestudeeren man! |:(
Ik ga er niet vanuit dat ik zomaar RPMs kan installeren van andere distros, ik zei JUIST dat ik het fijner vind zelf te compileren.
Volgens mij is het bovendien zo dat een RPM niet per definitie distro gebonden is.

Dus, wijze les: eerst lezen voor je wat blaat.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

the_r3b3l schreef op 18 maart 2004 @ 09:33:
Thanx Wilke, binutils was idd niet geinstalleerd, snap alleen niet waarom. Had volgens mij een full install gedaan van slack. Nou ja nogmaals bedankt.

Volgens mij is het bovendien zo dat een RPM niet per definitie distro gebonden is.
Slack en RPM ? Een packagemanager heeft alleen zin (lees : handelt dependancies correct af) indien je *alle* packages d'r mee installeert. Verder zijn packages over het algemeen wel degelijk distributie gebonden (verschillen in config files, libraries, etc).

[ Voor 5% gewijzigd door igmar op 18-03-2004 21:54 ]

Pagina: 1