2048MB registered ECC geheugen nuttig?

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-08 09:18
Ik kan nu dus voor een zachte prijs 2*2048 mb gehuegen krijgen, ze zijn ecc en registered van het merk infinieon. 266 mhz

Is dit verstandig om te nemen? Ik ben er namelijk niet echt van op de hoogte welk moederbord hier mee om zou kunnen gaan en hoe ik dit kan testen.

De prijs is vergelijkbaar met 3*512 ddram modules.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zijn eerder voor servers... dus als je een server hebt die 2Gb per sim aankan... heb je er wat aan

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

De meeste pc moederborden kunnen niet met ecc geheugen omgaan. Dat is specifiek bedoeld voor servers.

Tenzij het specifiek in de manual staat van het mobo wat je gebruikt dat je ECC geheugen kunt gebruiken heb je er niets aan.

:)

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:48

w0w

ECC = traaag
Wat is het nu eigenlijk? 2048 mb of 2*2048mb? dat laatste lijkt me zeer overkill namelijk...

• jantje112
2 maal 2048

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Wat doe je normaal? Rag op control-alt-delete en check je geheigengebruik; alleen in heel bijzondere gevallen zul je boven de 1 gig uitkomen; nutteloos dus.

Zeker gezien ECC een stuk trager is.

Verwijderd

ECC is noujuist sneller, omdat je chipset dan geen foutcorrectie hoeft te doen, toch? :X

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 23:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 23:06:
[...]

ECC is noujuist sneller, omdat je chipset dan geen foutcorrectie hoeft te doen, toch? :X
Maar dan moet je bordje er wel mee om kunnen gaan ;)
en inderdaad, nut heeft het niet geen enkele software
gebruikt 4 g aan geheugen

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 23:08 ]

Verwijderd

Ecc gebruikt de helft van je gehuegen bandbreedte voor de fout corecite.

• jantje112
ik ou eventueel een tyan tiger mp willen kopen.. met maal 2 duron 1600..

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:48

w0w

Maar dan moet je bordje er wel mee om kunnen gaan
en inderdaad, nut heeft het niet geen enkele software
gebruikt 4 g aan geheugen
ECC checkt bit voor bit op fouten, je zal hele gekke dingen willen doen wil je je pc laten crashen door je geheugen, maar het gaat dus wel gigantisch traag. 4G is zekers veelste veel voor normale doeleinden, dan kan je beter 3*512mb 400Mhz nemen, dat is stukken sneller en meer dan zat.

Verwijderd

yojordi schreef op 17 maart 2004 @ 23:12:
[...]

ECC checkt bit voor bit op fouten, je zal hele gekke dingen willen doen wil je je pc laten crashen door je geheugen, maar het gaat dus wel gigantisch traag. 4G is zekers veelste veel voor normale doeleinden, dan kan je beter 3*512mb 400Mhz nemen, dat is stukken sneller en meer dan zat.
Je hebt zeker gelijk voor wat ecc geheugen doet. Het is echter ook afhankelijk van je MOBO. Niet elk mobo kan er goed mee omgaan.

Ik doelde dan ook niet op crashen door geheugen maar eerder gewoon niet werken door geheugen :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

jantje112 schreef op 17 maart 2004 @ 23:12:
ik ou eventueel een tyan tiger mp willen kopen.. met maal 2 duron 1600..
die gaat tot 1GB per dimm. Niet hoger. (of je moet een nieuwere versie hebben dan de Tiger met AMD760MP(X) chip
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 23:02:
De meeste pc moederborden kunnen niet met ecc geheugen omgaan. Dat is specifiek bedoeld voor servers.

Tenzij het specifiek in de manual staat van het mobo wat je gebruikt dat je ECC geheugen kunt gebruiken heb je er niets aan.

:)
niet helemaal waar.
De meeste mobos kunnen niet met ECC omgaan, die functie wordt gewoon niet gebruikt maar het geheugen werkt wel.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:46
De meeste 32-bits machines (OS dus eigenlijk) gaan een klein beetje over hun nek van 4 GB aan geheugen, dus je zou ze al niet eens goed kwijt kunnen in 1 machine.
Op mijn werk hebben we een 2-tal servers staan waar ECC geheugen in zit, met mainboards die beide bedoeld zijn voor veel geheugen. Daarvoor heb ik een tijdje geleden nog zitten kijken naar dergelijke modules, maar die waren zo prijzig dat we dat maar even op de lange baan geschoven hebben. (dus zolang maar sockets opgevuld met 512 MB modules) Mijn vraag is dus eigenlijk hoe eerlijk jouw verkoper aan die modules gekomen is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

De Tyan S2885 kan met dat geheugen overweg zover ik weet. Dual Opteron 248 met 4GB is best leuk om te horen.

Registered ECC is inderdaad een beetje trager, maar gebruikt niet de helft van de bandbreedte. Het is inderdaad wel wat meer gericht op high end workstations en servers.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• jantje112
Ze zijn nieuw in verpakking, ik neem ze denk ik wel en dan is er vast wel iemand die ze van me over wil nemen.. Prijs is ongeveer 150 euro stuk..

Verwijderd

jantje112 schreef op 18 maart 2004 @ 00:57:
Ze zijn nieuw in verpakking, ik neem ze denk ik wel en dan is er vast wel iemand die ze van me over wil nemen.. Prijs is ongeveer 150 euro stuk..
mijn meningnar aanleiding van ook nieuwe geheugen modules die ik probeer te verkopen:
Op de tweedehandsmarkt willen mensen vaak hoogstens een derde of de helft geven voor geheugen, houdt dat aan vroo de verkoop prijs die jij wilt gaan hanteren.

En zulk groot geheugen wordt door bedrijven gebruikt die weer een onderhoudscontrct met IBM of zo hebben, daar kom jij niet tussen met je geheugen zonder BTW, of je moet toevallig een kleine ondernemer met een grote server tegenkomen...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2004 01:18 . Reden: teovoeging ]

• jantje112
Ach, het leek me zelf wel leuk voor in een werkstation, 2 of 4 gb is op een dag natuurlijk gewoon mainstraom en het kostte me nu gewoon weinig vandaar.. Maar er is dus zowieso weinig wat uberhaubt werkt met zo'n module van 2 gig? Want anderwes gebruik ik er 1 en zet ik de ecc lekker uit.

Verwijderd

150 Euro ? fwooooooooeis, dat zal wel van BTW Carrouselleken zijn dat je die stuff koopt . ( ps : je systeem gaat nooit boven de 1.5 GB ) + als je dan toch van plan bent om memory te steken , steek je best 4x 512 MB DDR @ 500Mhz ofzo dat je beke OC'ed , zodat je nog eens gebruik kan maken van je Dual Channel Memory option van je moederbord, andere geheugen maakt je pc zooooooo traag.

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-08 14:52
TD-er schreef op 17 maart 2004 @ 23:55:
De meeste 32-bits machines (OS dus eigenlijk) gaan een klein beetje over hun nek van 4 GB aan geheugen, dus je zou ze al niet eens goed kwijt kunnen in 1 machine.
Op mijn werk hebben we een 2-tal servers staan waar ECC geheugen in zit, met mainboards die beide bedoeld zijn voor veel geheugen. Daarvoor heb ik een tijdje geleden nog zitten kijken naar dergelijke modules, maar die waren zo prijzig dat we dat maar even op de lange baan geschoven hebben. (dus zolang maar sockets opgevuld met 512 MB modules) Mijn vraag is dus eigenlijk hoe eerlijk jouw verkoper aan die modules gekomen is.
Wij hebben hier toch een paar servers met 4 gig aan geheugen hoor. Draait met windows2000 en die is toch echt nog 32-bits.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

TD-er schreef op 17 maart 2004 @ 23:55:
De meeste 32-bits machines (OS dus eigenlijk) gaan een klein beetje over hun nek van 4 GB aan geheugen
Correctie: over hun nek van meer dan 4GB aan geheugen ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jantje112 schreef op 18 maart 2004 @ 07:49:
Ach, het leek me zelf wel leuk voor in een werkstation, 2 of 4 gb is op een dag natuurlijk gewoon mainstraom en het kostte me nu gewoon weinig vandaar.. Maar er is dus zowieso weinig wat uberhaubt werkt met zo'n module van 2 gig? Want anderwes gebruik ik er 1 en zet ik de ecc lekker uit.
Het probleem gaat totaal niet liggen aan de ECC, maar aan de idioot hoge chipdichtheden (2GB zal zelfs met 32 (stacked) chips 512Mb chips hebben) en het feit dat het registered geheugen is. De meeste mobo's hebben liever unregistered DIMMs.

Dit is ideaal geheugen voor op bijv. een AMD 760MP(X) bak, maar die gaat dus de DIMMs alleen voor de helft kunnen herkennen (max 256Mb).

Wat je dan overhoudt zijn dingen als i750x of Serverworks Intel-based serverplanken, of idd Opteron/Athlon64FX...

Oslik blyat! Oslik!

• jantje112
Maar ik krijg ze voor 100 euro aangeboden en het gaat om deze chip, dus ni twijfel ik, wel of niet kopen..

http://www.infineon.com/c...14_reg_1u_ST_rev.1.02.pdf

Want nu zijn het dus wel gewoon 1gb modules op de meeste plankjes en eventueel in de toekomst meer..

[ Voor 21% gewijzigd door jantje112 op 18-03-2004 16:20 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Koop het gewoon. Werkt het niet, verkoop het dan :Y)

• Erazzzer
  • Laatst online: 00:49

Erazzzer

Fear me, I'm German!

BalusC schreef op 18 maart 2004 @ 17:18:
Koop het gewoon. Werkt het niet, verkoop het dan :Y)
Dat wou ik net posten :(
Ik heb vroeger voor mij server altijd ECC geheugen gehad. Tegenwoordig gebruik ik weer gewoon geheugen, veel goedkoper en dat vele werk wat mijn server te doen krijgt, heb ik geen ECC nodig :P Dus ga ook van jezelf na of je weleens dat ECC optimaal zal gebruiken :)

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Je zult het geheugen misschien niet vol krijgen met gewone applicaties, maar het mooie is dat je OS (iig linux, windows weet ik niet zeker) het niet-gebruikte geheugen gebruikt als disk-cache, en dat levert je aardig wat snelheidswinst op.

Plus de mogelijkheid tot ramdisks van 1GB+ natuurlijk

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Kippenijzer
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Er zijn inderdaad maar weinig borden die dit geheugen slikken, zelfs het gros van de borden die wel registered slikken, pakken deze grote modules nog niet. De E75xx serie Dual Xeon chipsets van intel werken ze op, en op Opteron borden (iig de zware dual borden met server chipset,) worden ze ondersteund.
Heb zelf kort geleden 2x2 op de kop getikt voor 175/stuk, wat ik ook wel een mooi prijsje vond. Heb helaas geen geld meer, had nl. graag er nog 2 bij gekocht :)

Verwijderd

Misschien beetje erg offtopic, maar wat houdt ECC0geheugen precies in? Ik zie t wel eens in de pricewatch staan enzo maar ...?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 00:19
Wat ECC inhoudt? Check de RAM FAQ ;) PMG FAQ - RAM FAQ

Jantje112, voor € 100,- gewoon kopen, je raakt ze echt wel kwijt, geheid :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• jantje112
Nou ja, wie geinterresseerd is in deze modules, 2 stuks, kan mij mailen, florian apekringel pckennis(puntje)net

PS Ik verkoop deze dingen niet voor mezelf, maar als iemand de prijs erg aantrekklijk vindt, ik heb geen geld voor een opteron of ander raar mobo..

PS Anders gezecht.. Wie kan ze voor mij testen? Wie durft zijn pc daaar aan op te offeren? Ik heb er nu namelijk geen mobo voor en wil de chips natuurlijk niet een 3 maand ongetest laten liggen.. De chips zitten nog gewoon in de static sealed bags..

[ Voor 33% gewijzigd door jantje112 op 18-03-2004 17:44 ]

• jantje112
Abbadon schreef op 18 maart 2004 @ 17:40:
Wat ECC inhoudt? Check de RAM FAQ ;) PMG FAQ - RAM FAQ

Jantje112, voor € 100,- gewoon kopen, je raakt ze echt wel kwijt, geheid :)
Als ik spijt krijg, neem jij ze dan?

• Abbadon
Wel, laten we er geen verkoopdraad van maken, daar hebben we V&A voor ;) Overigens mag je wel opletten met zulke lage prijzen (je zult niet echt te goeder trouw kunnen worden aangemerkt me dunkt)

• Kippenijzer
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Had je al een mailtje gestuurd, maar zie nu ook dat je in Meppel woont, mijn ouders wonen in Havelte, dus het testen moet prima lukken, hoeven we geen eens verzendkosten aan vuil te maken :)
offtopic:
Heb je btw ook geadd op ICQ, da's makkelijker :+

• Abbadon
Nou wordt het toch een verkoopdraad. Wel, mail adres is bekend, rest van jouw vragen is ook beantwoord dus poppetje gezien kassie dicht :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.