dempingsmateriaal, hoeveel ?

Pagina: 1
Acties:
  • 394 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franksch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-03-2024
Voor het bouwen van mijn visatons vox 200 heb ik per luidspreker 3 zakken schapewol gebruikt.
In het bouwplan stond echter baf als dempingsmateriaal aangegeven.
Aan de schapewol kon ik vrij goedkoop komen dus heb ik dit gebruikt, ook 3 zakken dus.
Ik heb de wol flink uit elkaar getrokken en daarna de speakers voor 60
% gevuld, volgens de beschrijving.
Nu is mijn vraag of ik niet teveel dempings materiaal gebruikt heb, de wol is namelijk veel volumineuzer dan de baf.
De schapewol zit direct tegen de achterkant van de wooferconus, moet dit zo of moeten de conussen ten alle tijden vrij blijven van het demp. mat.
Het compartiment voor de middentoners en tweeters zitten ook helemaal vol, geldt hiervoor hetzelfde ?

Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105415

Heeft de speaker verder geen reflexbuis? want die moet je namelijk wel vrij houden.
Verder is het gewoon een kwestie van proberen en luisteren wat het beste klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2023
voor zover ik weet mag dempingsmateriaal de achterkant van de unit niet aanraken, er moet minstens wel een vrije ruimte zijn van zo'n 10 - 20 cm. Het geluid kan anders een beetje TE 'rommelend' worden, althans, dat is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130117

porto33 schreef op donderdag 18 maart 2004 @ 00:33:
voor zover ik weet mag dempingsmateriaal de achterkant van de unit niet aanraken, er moet minstens wel een vrije ruimte zijn van zo'n 10 - 20 cm. Het geluid kan anders een beetje TE 'rommelend' worden, althans, dat is mijn ervaring.
Sorry voor het naar boven halen. Welnu, dan is er misschien wel 1 uitzondering. Ik heb laatst mijn DM2a opengehaald. Daar zit het dempingsmateriaal als een geperste deken (wel heel veel poreusheid, lijkt op verlijmde synthetische stro) in de kist en de drivers zitten als het ware helemaal ingebed. In de kasten is een stevige plank halverwege schuin gepositioneerd. Onderaan is een gleuf aangebracht. Sommige noemen dit transmissielijn, maar volgens mij moet je dan een ingewikkeld labyrint hebben van kanalen. B&W noemt het 8th wave technology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130117

Oooo... dus een reflexpoort moet je vrijhouden..... 8)7 .... Ik altijd maar denken met mijn natuurkunde lagere bewaarschool dat het een soort aero overstort was. Druk opgebouwd aan de achterzijde van de woofer kan via een andere plek in de kast weg.