Branders worden niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

• Bas_zip
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:53
Beste mede Tweakers,

Een aantal weken geleden kreeg ik het probleem met dat windows xp home edition mijn dvdrom en mijn cd brander niet meer herkende. Ook in de bios kon ik ze niet meer terug vinden. Een aantal keren rebooten was de tijdelijke oplossing. Toen dit later ook niet meer mocht baten heb ik de kabels eens nagekeken. Toen bleek dat de IDE kabel van de spelers een kleine breuk bevatte. Deze heb ik toen gelijk vervangen met een nieuwe kabel en opnieuw bleek mijn probleem te zijn opgelost.

Echter na een tijdje trad hetzelfde probleem weer op. En opnieuw was een aantal keer rebooten afdoende.

Een aantal weken daarna ging ik over tot de aanschaf van een NEC 2500 dvd brander. Deze heeft enige tijd ook goed gefunctioneerd, tot gister...

Opnieuw werden beide branders niet herkend, zowel niet in windows als in de BIOS.

Na een reboot kwam er een melding in windows dat die mijn NEC dvd brander had gevonden. Een installatie van deze was echter niet mogelijk. Soms herkende hij hem als verwisselbare schijf en soms was hij spoorloos verdwenen. De cdr brander werd echter nooit gevonden...

Ik weer de kabels controleren en vond weer een piepkleine breuk. Vervolgens heb ik een nieuwe IDE kabel aangeschaft en deze met de kapotte vervangen. Dit echter zonder resultaat.

Bij het opstarten brand het lampje van de NEC brander wel, maar die van de Pioneer cdr brander niet.

Ik weet verder niet meer waar het aan kan liggen. Ik heb de hele kast van binnen goed gestofzuigt en ook de IDE connector gecontroleerd.

Heeft iemand nog een idee waar het aan kan liggen? De nieuwe dvd brander kan de boosdoener niet zijn want het probleem was daarvoor ook al aanwezig..

De search kon mij niet helpen met de oplossing van mijn probleem...

Specs:

HP Pavilion 7965
P4 1.7Ghz
512 mb sdram
NEC 2500 dvd brander
Pioneer cdr brander
windows xp home
maxtor 60 gig HD
WD 120 gig HD

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik weer de kabels controleren en vond weer een piepkleine breuk.
Tot twee keer toe vertel je dat je een kabelbreuk hebt gevonden in een IDE kabel, ik ben toch wel benieuwd hoe je die hebt gevonden. Doorgemeten met een multimeter? Een kabelbreuk kan je namelijk meesta van de buitenkant helemaal niet zien. De enige uitzondering is als er echt een ader is onderbroken, dus met isolatie en al. Maar om dat voor elkaar te krijgen moet je je kabels wel echt schandalig mishandelen.

Maargoed, aangenomen dat je inderdaad twee keer een kabel met breuk hebt vervangen, dan rijst toch de vraag: hoe komt het dat in die twee eerdere kabels een breuk zat? Is er toevallig niet iets structureel mis met de plek/manier waarop die kabel gemonteerd zit?

• Bas_zip
Nee ik heb die kabels niet doorgemeten. Maar er is duidelijk een beschadiging te zien op beide kabels. Zo erg dat die koper(?)draad bloot ligt. Ik heb gekeken of er misschien een fan tegen die kabel staat te rossen maar dat is niet het geval. Ook mishandel ik ze niet :)

Maar los van dat. Nu zit er een gloednieuwe kabel in dus zou ie het eigelijk moeten doen...

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03 22:03
Ligt het misschien niet aan je bios/mobo? kan zijn dat die brak is =)

• Bas_zip
Zat ik ook aan te denken, maar waarom deed ie het vroeger wel gewoon en nu ineens niet... Ik heb in die tussentijd er verder niets aan veranderd...

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

hoe is dit zaakje aangesloten :?
vaag van die kabels; ze gaan toch niet vanzelf "ontvellen" !

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

uhm..bios update geprobeerd?

mogelijke sterke storingsbronnen in de buurd? (magneten:P)

• Bas_zip
Zaakje is aangesloten in een zeer compacte Hp-kast. Misschien dat dat de boosdoener is, dus dat de kabels teveel op een kluitje zitten. Maar dan nog, er zit nu een gloednieuwe kabel tussen die alle vrijheid heeft gekregen. De IDE kabel kan de boosdoener niet zijn. Wat zie ik over het hoofd...

Bios updates zijn niet beschikbaar voor mijn moederbord omdat ik zo?n geweldige EOM p4b-la moederbord van Asus heb.
Maar dan nog, waarom werkte eerst alles perfect en dus nu ineens deze problemen ermee...

• koraks
  • Niet online
Maar er is duidelijk een beschadiging te zien op beide kabels. Zo erg dat die koper(?)draad bloot ligt.
Ok, dat is dus in principe helemaal geen kabelbreuk, dwz, dat hoeft het helemaal niet te zijn. Het feit dat je de koperaders kan zien (is natuurlijk niet goed!) betekent nog niet dat die aders ook echt gebroken zijn. Het kan dus best dat die kabel nog gewoon werkt (al zou ik hem niet meer gebruiken) en het probleem helemaal niet door je defecte kabels veroorzaakt werd.
De term kabelbreuk wordt overigens meestal gebruikt voor de situatie waarin de kern (dus het koper, de geleider) onderbroken is, maar de mantel nog onbeschadigd of in ieder geval niet geopend.
Ik heb gekeken of er misschien een fan tegen die kabel staat te rossen maar dat is niet het geval. Ook mishandel ik ze niet
Goed, aan je kabels ligt het dus blijkbaar niet. Al zou ik wel uitkijken in die krappe HP kastjes. Er zitten altijd van die mooie scharnierende onderdelen in waar flatcables wel eens tussen willen komen en dan 'doorgeknipt' worden.

Ik vermoed dat je moederbord of eventueel je voeding problemen aan het geven is. Controleer eens of alle elco's er nog netjes uitzien op je mobo? Heb je memtest ook al gedraaid om te kijken of dat stabiel is? En belangrijker: kun je eens testen met een schone Windows-install (eventueel op een andere harddisk)?

• Bas_zip
Bedankt voor je reactie!

De term kabelbreuk is misschien wat ongelukkig gekozen, maar goed het is nu duidelijk :)

Ik ga zo maar voor de zoveelste keer me mobo maar eens nakijken, hopelijk vind ik dit keer wat..

Een format doe ik alleen als het echt niet anders kan (backuppen gaat nu iets lastiger zonder branders :P).

Ik laat nog van me horen, mocht iemand anders nog ideeen hebben hoor ik ze graag!

-----------------------------------------------
EDIT:

Ik heb nu de hele zooi maar weer losgehaald en alles aangesloten behalve de cdr brander. De NEC dvd brander nu nu wel herkend 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Bas_zip op 18-03-2004 18:50 ]

• koraks
  • Niet online
Ik raad je toch aan om te testen met een schone Windows install. Leen desnoods van een maat een oude schijf (snel hoeft ie niet te zijn, het is maar voor een test) en installeer er een kale Windows met de juiste drivers op. Test of die situatie stabiel is. Zo niet, dan kun je je altijd nog de pleuris zoeken naar een hardwaredefect ;)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

bedoelde dus hoe je IDE-apps aan de kabels hangen, master/slave jumpering etc..

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Theguide
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06-2025
Misschien is je voeding niet toereikend meer nu je al dat brand-geweld in je computer hebt zitten? Dit ook al omdat je NEC wel werd herkend nadat je de andere brander los had gekoppeld.

Fuck me if I'm wrong, but isn't your name Gretchen?

Pagina: 1