een paar watergekoelde vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• blaatgaap
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 23:24
ik heb de faq hierboven gelezen maar wil nog een paar dingen weten

ik wil dus deze kast kopen met waterkoeling erin gebouwd.
http://www.koolance.com/p...e=PC2-650BK&category_id=2

nu zijn mijn vragen:
1 tot hoeveel kan ik door linken (ik wil van cpu naar gpu naar chipset)
2 welke zou ik eventueel weg kunnen laten als ik niet al teveel zou overclocken
3 als ik mijn gpu waterkoeling wil geven hoe zet je dat er dan op(ik hoor verhalen van videakaarten in de vrieskast doen)
4 als je je grafische kaart wil overclocken en je moet koellichamen op je ram doen hoe doe ik dat dan???
5 als ik kan doorlinken (cpu-gpu-mobo), wat is dan het beste? parallel (dus splitten) of in serie( dus letterlijk van cpu-gpu-mobo)? ik neem aan dat parallel handiger is aangezien je dan niet het warme water van de cpu gebruikt...

sorry mensen ben ook maar n44b

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-02 14:00
blaatgaap schreef op 17 maart 2004 @ 21:39:
sorry mensen ben ook maar n44b
ja, ik geloof het ook, jij schrijft nu 'naab' maar ik denk dat je 'n00b' bedoelt...

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
In serie is het beste naar mijn mening. Volledig doorlinken moet mogelijk zijn.
Wat zijn je overige specs?

en naab is ook een uitdrukking n00b (addictive) boven mij. (nofi)

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:54

w0w

1 tot hoeveel kan ik door linken (ik wil van cpu naar gpu naar chipset)
2 welke zou ik eventueel weg kunnen laten als ik niet al teveel zou overclocken
3 als ik mijn gpu waterkoeling wil geven hoe zet je dat er dan op(ik hoor verhalen van videakaarten in de vrieskast doen)
4 als je je grafische kaart wil overclocken en je moet koellichamen op je ram doen hoe doe ik dat dan???
5 als ik kan doorlinken (cpu-gpu-mobo), wat is dan het beste? parallel (dus splitten) of in serie( dus letterlijk van cpu-gpu-mobo)? ik neem aan dat parallel handiger is aangezien je dan niet het warme water van de cpu gebruikt...
1)Ligt aan de doorvoer capaciteit van de pomp en de diameters van de slangen, als je die weet kun je zat vinden in de search.
2) chipset lijkt me het logischt
3) Beter zoeken dan. Gewoon het waterblokje erop schroeven/plakken
4) met plaksel, en anders met thermisch plakband
5) serie wordt het meest gebruikt. Parallel lijkt me wel beter..
offtopic:
Ook n44ben kunnen de search gebruiken.

[Nederlandse les]
Jouw vraagjes zijn toch zeker niet water gekoeld :?
[/]

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

yojordi schreef op 17 maart 2004 @ 22:27:
[...]
[Nederlandse les]
Jouw vraagjes zijn toch zeker niet water gekoeld :?
[/Nederlandse les]
Beetje humor/dubbelzinnigheid mag toch wel?

ontopic:
In mijn ogen is de de beste volgorde om te koelen:
eerst je chipset, omdat die weinig warmte produceerd.
als tweede je CPU, gezien je die goed koel wilt hebben.
als derde je grafische chipset, omdat die erop gebouwd zijn om met hogere temperatuur te werken dan je CPU.

[ Voor 4% gewijzigd door NBK op 17-03-2004 22:36 . Reden: leestekens,.?! ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:50

BLN

yojordi schreef op 17 maart 2004 @ 22:27:

5) serie wordt het meest gebruikt. Parallel lijkt me wel beter..
[/quote]

Dat lijkt mij niet, als je 3 blokjes gebruikt hebben alle drie de blokjes een andere waterweerstand. Water kiest de weg van de minste weerstand en dus krijgen bepaalde delen te weinig water om te koelen->oververhitting. Dus gewoon in serie hangen want het water warmt toch bijna nix op.

TIP!!! Koop GEEN Koolance systeem die koelen echt rot met de standaard blokken, nouwelijks tot niet beter dan luchtkoeling. Koop eerder een aquarius setje of in ieder geval serieuzere blokken.

If it ain't broken, don't fix it

• w0w

w0w

Dat lijkt mij niet, als je 3 blokjes gebruikt hebben alle drie de blokjes een andere waterweerstand. Water kiest de weg van de minste weerstand en dus krijgen bepaalde delen te weinig water om te koelen->oververhitting. Dus gewoon in serie hangen want het water warmt toch bijna nix op.
Ik doe enkel speculaties, en heb totaal geen ervaring, maar het lijkt me dat die blokjes nooit met lucht gevuld gaan worden, ondanks een hogere weerstand? De snelheid van het water maakt haast niet uit, en de andere blokjes krijgen dus niet het warme water van de vorige blokjes. Of zie ik toch iets over het hoofd?

Verwijderd

yojordi schreef op 17 maart 2004 @ 23:19:
[...]

Ik doe enkel speculaties, en heb totaal geen ervaring, maar het lijkt me dat die blokjes nooit met lucht gevuld gaan worden, ondanks een hogere weerstand? De snelheid van het water maakt haast niet uit, en de andere blokjes krijgen dus niet het warme water van de vorige blokjes. Of zie ik toch iets over het hoofd?
Je ziet toch wel iets over het hoofd: de snelheid van het water kan wel degelijk invloed hebben. Dit is afhankelijk van de blokken en rad. Ik heb zelf een RBX en met een Eheim 1046 koelde die maar matig. Ik heb nu een Swiftech600 met een veel grotere snelheid en de temps gingen zo'n 7 graden omlaag. Als je blokken en een rad met slechte flow gebruikt, is een goede pomp belangrijk. Anders staat je water bijna stil en dat wil je niet. Zet voor de grap maar eens een pomp in een WC uit en let op je temps!

• w0w

w0w

Het leek mij altijd zo, dat als het water sneller loopt, het water korter in het blok zit, en dat er dus wel altijd 'nieuw' water door het blok loopt, maar omdat het water sneller gaat, geeft het water minder warmte af aan de rad. Als het water langzamer loopt, heeft het water langer de tijd warmte op te nemen van het blok, en ook meer tijd om de warmte af te geven aan de radiator. Enige nadeel is dan dus dat het warme water langer in het blok zit en er langzamer 'nieuw' water in het blok komt.
Anders staat je water bijna stil en dat wil je niet. Zet voor de grap maar eens een pomp in een WC uit en let op je temps!
Helaas (?) heb ik zelf geen WC, en zoals ik al zei heb ik er ook totaal geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat als de pomp uit staat, dat het water dan heel langzaam stroomt. Ik denk dat het warme water dan omhoog gaat en het koude water naar beneden, maar dat zal wel heeel erg langzaam gaan, daarom is het ook logisch dat dat wel veel scheelt, omdat het warme water steeds maar in het blok blijft zitten. toch :?

Verwijderd

Nogal eenvoudige vraagjes, en geen onderzoek gedaan.

Kijk ook eens hier:
[rml][ WC] Het grote waterkoelingstopic deel VII[/rml]
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.