Zalman 7000A-CU koelt slechter dan Spire Falconrock II

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12 01:37
Het is echt ongelofelijk, maar waar.

Ik heb dus met het volgende systeem een fucking hitte probleem;

Antec Sonata (380w voeding)
Asus A7N8X Rev 2
AMD XP 2500+@3200+
2 x 256MB DDR400
ATi Radeon 9700

zie topic
Prime95 loopt vast ?
(ik dacht eerst een whisperrock III te hebben maar blijkt dus een Falconrock II te zijn)

Maar goed, ik denk dus, goh iedereen heeft zo'n succes met de Zalman 7000A-CU laat ik die nemen, dan ben ik vast van alle hitte problemen af.

MOOI NIET DUS 8)7 |:(

Dit fuck CPU wordt nu dus alleen nog maar warmer en loopt na 1 minuut al vast.
Ook zonder zijplaat op het systeem :'( :'( :'( :'( :'(

Wat is hier in godsnaam mis gegaan ???

Wat ik heb gedaan is allemaal volgens de boekjes;

- Oude koeler eraf
- CPU ff schoongemaakt met een wattestaafje met hierop een of ander goedje dat heet Tendo's Gedenatureerde alcohol 70% (op de zijkant van het potje staat SAMENSTELLING: spiritus ketonatus dil.)
- Nieuwe Zalman koelpasta op de CPU aangebracht.
- vervolgens volgens de handleiding de cooler erop gezet (brackets op het mainbord geschroeft met overal van die kartonnetjes tussen de schroefjes)

En hup draaien maar................ NOT

Verwijderd

als je pc zelfs gaat vastlopen.....en een zalman 7000 slechter is dan een spire!

dan kan er maar 1 ding mis zijn. je koeler is niet goed bevestigt, dit kan gewoon niet anders.

zit hij misschien scheef?
koelpasta moet je maar een heeeeel dun laagje doen he

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ziet je core er nog goed uit, soms als deze beschadigt is krijg je rare temperaturen?

Verwijderd

als je core beschadigt is doet je hele CPU het meestal niet meer hoor.

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-12 03:17

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

1) perongeluk het hele tubetje leeg gespoten (koelpasta)?

2) word je koeler ook warm/heet?

3) wat zijn je temps in je bios?

4) bitte iets meer info

5) sinds wanneer heb je dit?

6) hardware wijzigingen gedaan?

Bedankt alvast

• Supershiva
- Core ziet er nog prima uit.
- Op zich bedankt voor je reply maar hoe kan ik de koeler er nou scheef op zetten ?
Hij kan er maar op 1 manier op en dat is door hem aan beide kanten de schroeven stevig vast te draaien

• Supershiva
Temps meet ik in dit geval ff dmv speedfan 4.11, zodra ik Prime95 draai wordt de cpu ongeveer 98 graden en kapt prime95 er mee.

Ik heb net nog geen uur geleden deze koeler switch uitgevoerd.

Verwijderd

hij kan wel scheef zitten want de socket van AMD heefteen verhoginkje aan 1 kant

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
ik heb hier de zalman 6000cu met 2600 @ 2300mhz met 41graden idle en 59stressed en loopt zonder probs pifast

zit er wel aan te denken hier ook een 7000 in te gooien ivm temperatuur

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-12 20:12
Als eens met je handjes aan die nieuwe koeler gevoeld of de headsink daadwerkelijk warm cq gloeiend heet wordt?

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 01:41
Schroef je cpu ten eerste eens terug naar default snelheid voordat je met zekerheid kan zeggen dat het een probleem met de temperattur is.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
als je proc 98 graden is geweest, hoop ik van harte datie nog leeft!! maar zoals al meer gezegd, voel aan je koellichamen, om te kijken of ze wel warm zijn, anders zit er duidelijk iets niet goed bevestigd

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-12 21:29
ik heb ook zo'n zalman 7000

heb je toevallig de hele tube erop geklaait??
en heb je de schoeven wel goed vast gedraait (die mag je best stevig vast draaien)

[ Voor 3% gewijzigd door wouter37 op 17-03-2004 21:47 ]

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Mijn idee is dat er ergens ringetjes tussen zitten die er niet horen, of je hebt teveel koelpasta gebruikt.

Nu is een Spire Falconrock II helemaal niet slecht hoor, ik verwacht ook niet dat een Zalman 7000 het veel koeler zal krijgen.

Ik raad je aan om je cpu eerst weer op 2500+ te zetten en dan temps uit te lezen. Je hebt geen idee wat je nu voor temps moet gaan verwachten met zo'n snelheid.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

mij lijkt het toch dat je ofwel een verkeerde hoeveelheid koelpaste gebruikt, ofwel je koeler verkeerd hebt geinstalleerd.
vermits wij allemaal toch een beetje tweakers zijn ga ik ervanuit dat je wel weet hoeveel koelpasta je moet gebruiken. Dus denk ik dat je koeler er scheef op zit (wordt het koper wel warm?)
Die zalman is een hele mooie koeler (zou een stuk beter moeten zijn dan een falconrock II), alleen weegt ie ontzettend veel en lijkt me erg moeilijk te installeren op een a7n8x. Zelf heb ik de whisperrock IV en zou ook graag die zalman willen (stressed temp is nu 50 graden op een 2800+) maar de installatie op het moederbord vind ik nogal riskant.
Mij lijkt het dus dat je koeler geen goed contact maakt met je cpu en er niet recht opzit.

Powered by: blond bier

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-11 22:04
Heb dezelfde config als jij, alleen dan een budgetkast en een 2400+. Mn hoogst gehaalde temp (stressed) is 43, maar dan ben ik echt giga fanatiek bezig geweest. Heb de laatste tijd bijvoorbeeld wat gedoe van die dutch power cows }:O aangezet, wat continu mn proc voor 100% belast. Totaal geen probleem.
Als ik mn kast dicht doe, die overigens niet van casefans voorzien is, de enige fans zijn mn 2 voedingsfans en de zalman 7000a-cu, dan word alles wel warm, richting de 50 graden, wat voor mij reden is om te sparen voor waarschijnlijk een sonata, en voorlopig mn kast maar open te houden.
Grote conclusie, je doet echt iets verkeerd, "hints" zijn er al genoeg gegeven.

Ohw, had (doh) ff over je overclock heen gelezen. Ik heb ook een koelingprobleem, maar niet met de proc, met de northbridge. Je leest wel de goeie temps? Als je het bijvoorbeeld in MBM afleest ofzo. Heb voor die northbridge de tip gekregen het koelblok er af te halen en daar een betere koelgeleider(naam kwijt) op te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door thegve op 17-03-2004 22:00 ]

• jeroen-v
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12 20:32
Ik heb ook zelfde Cooler, cpu, mobo, en ik had er ook last van op een LAN(75-80 graden).

ik heb toen kast open gemaakt, zalman strakker schroeven, en toen waren temps weer normaal.

Dan bedoel ik niet strakker schroeven met een beetje strakker, maar ECHT gewoon super strak dat het echt 0% strakker kan,
gewoon heel veel kracht zetten op die schroef, mijn mobo leeft ook nog steeds dus ik denk niet dat het kwaad kan :D

edit: anders moet je je kast ff op zijn zijkant leggen, zodat de cooler volledig met zijn gewicht op je cpu drukt, bij mij scheelde dat ook al 15 graden ofzo, om de een of andere reden heeft deze cooler soms niet voldoende contact met de CPU.

[ Voor 25% gewijzigd door jeroen-v op 17-03-2004 22:06 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Toch moet je met die schroeven wel opletten dat je je cpu core niet lekker zit te crushen.

Het beste is opm het mobo uit de kast te halen, dan kan je ook zien of er geen ruimte tussen het koelblok en de processor zit.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Supershiva
De temps die ik haalde met de Falconrock II waren;

Idle 40
stress 70

Dit was met kast open

Met kast dicht, weet ik eerlijk gezegd niet.
Maar nu heb ik met kast open op Idle zelfs al 46

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-12 12:16

Mojo

The Power Within

Ik weet eigenlijk wel met zekerheid te vertellen dat je cooler niet goed zit. Waarschijnlijk te veel koelpasta.

Hoeveel heb je nu gebruikt? Je moet maar een heel dun laagje gebruiken. Smeer de pasta uit op de core met bijv. een bankpasje.

Och, schoolpasje leent zich er goed voor hoor :P :P en ja, als er iets aan zit, is het het probleem van school.

[ Voor 20% gewijzigd door Mojo op 17-03-2004 22:35 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11 07:19
nou bankpasje zou ik niet nemen, kan je de volgende dag de witte smurrie uit je gleufje vegen :D.... gewoon een coca cola pasje of van mij part een oude ANWB kaartje.

maar het moet FLINTERDUN, egt niet teveel. Kijk ook goed naar de bevestiging van je koeler.

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0311/7000A/7000_socket_type2.gif

Verwijderd

Ik denk niet dat het alleen aan een te grote hoeveelheid koelpasta ligt. Als dat namelijk zo zou zijn en zijn blok zit er wel goed strak op dan zou het blok de koelpasta die er teveel opzit gewoon weg moeten drukken. Denk dus dat je blok er of gewoon scheef opzit of echt niet strak genoeg. Die core kan best wat hebben en gebruik anders een spacer.

Verwijderd

ik heb ook zo'nkoeler. en in het begin ook steeds warmt probeemen. wat bleek de beugen op de cpu koeler kan er op 2 manieren op. in een hoge en in een lage stand. die van mij stond in de lage. ik kon de koeler nog gewoon bewegen. en de cpu werk ook 70 graden amd300+ nu ik heb in de hoge stand heb gezet zit de koeler er wel strak op en is mijn cpu 48 graden.

• Supershiva
Hartelijk dank voor alle tips e.d.

Ik heb uiteindelijk het hele mainbord weer uit mijn kast gehaald (wat een ellende in z'n krappe kast zeg) en de koeler er vanaf gehaald.
Vervolgens met een beetje terpetine en een katoenen lap de cpu + koeler helemaal schoon gemaakt.
Vervolgens op zolder tussen mijn ouwe zooi nog eens gezocht naar andere koelpasta. Ik vond hier een tubetje wannabe arctic zilver wat ik ooit eens had gekregen bij een spire koeler.

Ik heb hier toen eerst de onderkant van die zalman flink mee ingesmeerd en uitgeveegd, ff laten zitten en toen weer alles ervanaf geveegd zodat alleen in de kleinste groefjes "arctic zilver" van spire bleef zitten.
Toen een heel klein beetje van die meuk op de cpu gedaan en überdun uitgesmeerd.
Koeler er weer op alles weer in de kast, en nu zijn mijn temps accetabel;

Idle 35
Stress 55
En dat is met kast dicht _/-\o_

ME = :+

Verwijderd

98 graden :o !!!! Ik hoop voor je dat ie nog leeft straks!!!!

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 21:34:
als je core beschadigt is doet je hele CPU het meestal niet meer hoor.
Ik bedoelde, een klein hoekje af ofzo. Je core gaat niet helemaal onmiddellijk kapot hoor. Met een klein hoekje af zal die nog werken, maar heel raar doen (soms ook de temps).

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12 19:52
pisart schreef op 18 maart 2004 @ 07:23:
[...]

Ik bedoelde, een klein hoekje af ofzo. Je core gaat niet helemaal onmiddellijk kapot hoor. Met een klein hoekje af zal die nog werken, maar heel raar doen (soms ook de temps).
Pentium 3 werkte nog prima bij mij... krassen op dat ding er omheen, hoekje van de core af ...

Niet kapot te krijgen die dingen :D

Verwijderd

Ik heb zelfs een keer mijn CPU laten vallen en hele rits pennetjes scheef met een ti-rap weer recht gezet en gewoon weer werken, CPU's kunnen best wat hebben!

Of ik heb een CPU 4x4! :*)

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-12 12:33
" Offsocket CPu :P "

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-12 21:34

Remy

I usually get 100% accuracy

Aangezien het opgelost is, en voordat men nog meer offtopic-grappige posts gaat doen, doe ik deze dicht :) Aan de topicstarter: neem voortaan even de tijd om uit te zoeken -hoe- je precies een dergelijke koeler correct monteert, dat scheelt je een topic als deze openen :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.