[c]compile linuxprogramma's voor windows

Pagina: 1
Acties:

• Scorpion1984
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33
Ik heb op dit moment een server draaien op mijn desktop, maar over een paar maanden ga ik switchen naar een standalone. Op deze desktop staat windows xp, en op de standalone komt linux te staan.
Nu is het probleem de serversoftware die ik nu heb draaien. Bijna alle software kan net zo goed voor linux als voor windows:
apache, php, perl, mysql.
maar de mailsoftware niet, nu heb ik wel al min of meer pakketten uitgekozen voor linux:
mail = postfix/sendmail
imap = imapd/uw-imapd
webmail = squirrelmail
Nou wou ik dus de overstap zo vlug mogelijk doen, dus het liefst nu al(niet wachten totdat ik geld heb voor standalone server), omdat anders het een beetje moeilijk is om over te stappen(transferren, van de instellingen, van de useraccounts, en van de mailtjes). de webmail is geen probleem om die hier al te gebruiken, maar de imap, en mail-servers wordt moeilijker. Nou wou ik dus wel het liefst overstappen, is het mogelijk om deze pakketten op 1 of andere manier te compilen voor windows, of weet iemand andere fatsoenlijke pakketten(complete pakketten, met alle functies erin).

(heb al uitgebreid gezocht op google/got)

[edit]
Ik weet trouwens niet zeker of ik hier in het goeie forum zit, hoop het wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Scorpion1984 op 17-03-2004 19:58 ]

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 09:28

Macros

I'm watching...

Ik denk dat je beter in het NOS kan zijn, maar ik denk dat je eens naar Cygwin moet kijken.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 23:14
Ik heb zelf m'n email geconfigureerd onder FreeBSD met qmail (voor Maildir delivery), Courier-IMAPd (voor IMAP toegang) en IMP (als webmail). Dit zou een mogelijk alternatief kunnen zijn, voor jouw keuzes, maar niet noodzakelijkerwijs beter. Er zijn eigenlijk ontzettend veel keuzemogelijkheden op dit gebied; het is een kwestie van kijken wat de mogelijkheden zijn, welke functionaliteit je belangrijk vindt en welke applicaties goed op elkaar afgestemd zijn (Courier vereist bijvoorbeeld mail delivery in Maildir formaat, terwijl de sendmail van FreeBSD alleen aan mbox formaat doet).

Wat betreft je 'overstap': onder Windows de boel compileren is afhankelijk van welke software je gebruikt soms wel te doen, maar dat is nauwelijks interessant. De configuratie zal onder Windows en Linux heel anders zijn en juist daar zit dus het meeste werk (en tijd) in. Je bent al aardig voorbereid door na te denken over welke software je op je Linux server wilt gaan draaien; het beste wat je naar mijn mening kunt doen is je een beetje inlezen in de configuratie ervan, maar het echte werk uitstellen tot je beschikking hebt over de server.

Er zijn nog wel andere scenario's denkbaar, waarbij je onder Windows alvast een Linux installatie uitvoert (op een aparte partitie of via iets als VMware) en die later overzet op je server, maar aan het overzetten van een werkende installatie naar een andere computer zitten nogal wat haken en ogen (denk aan afwijkende indelingen van de harde schijf in partities, andere hardware, etcetera).

• Scorpion1984
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33
Soultaker schreef op 17 maart 2004 @ 20:23:...
Wat betreft je 'overstap': onder Windows de boel compileren is afhankelijk van welke software je gebruikt soms wel te doen, maar dat is nauwelijks interessant. De configuratie zal onder Windows en Linux heel anders zijn en juist daar zit dus het meeste werk (en tijd) in. ...
De configuratie verschillen zijn 0,0 in iedergeval wel wat ik er onderversta, het enigste wat ik bijvoorbeeld bij apache straks hoeft te doen is: htdocs kopieren naar nieuwe box, conf file kopieren, en wat paths aanpassen.

Mijn bedoeling is om dat ook te doen met mijn mailsoftware, zodat ik niet alle users met de hand moet gaan toevoegen, moet gaan ploeteren om dezelfde instellingen te krijgen(auto-mailscripts enzo), maar die users transferen is het moeilijkste werk: ik weet de passwords niet, dus dat word ook al een probleem. Nu zijn het nog maar een stuk of 5 users, maar misschien over een paar maanden al een stuk meer.

Daarom wou ik graag dezelfde software gebruiken, zodat ik alleen wat text-filetjes aan hoef te passen