[php] server load van Zend Optimizer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 12:09
hoi,

ik wil de Zend encoder gaan aanschaffen (via small business program) om mijn spul te gaan coderen. Daar gaat et verder niet zo om, neem maar aan dat dat allemaal klopt ;)

Probleem is mijn hosting provider. Om alles te kunnen decoden is de Zend Optimizer nodig. Die heb je voor allerlei OS'en alleen die moet je provider natuurlijk wel op de server hebben staan. Ik heb dit eens even gevraagd of ze deze erop konden gooien en wat schept mijn verbazig...
..wij installeren Zend niet graag op onze servers omdat dit pakket een hele erge belasting op de server maakt.
Hoe zit het nu met de belasting hiervan op de server? Ik heb nog een andere provider gesproken en deze zegt dat het zogoed als niets uitmaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:47
Wat denk je zelf? Tweakers gebruikt ook zelf de Zend Encoder Optimizer, en ik geloof niet dat ze het zouden doen als de server er door overbelast zou raken.

De php files draaien iig sneller dus dat scheelt weer.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis op 17-03-2004 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is dus echt niet het geval dat de Zend Optimizer de server vertraagd, het wordt er alleen sneller volgends mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 18:51
Het precompileren en optimaliseren van de code zal best wat meer server load veroorzaken, maar het idee is natuurlijk dat dat maar één keer gebeurt en dat je vervolgens elke keer dat een pagina (of script) uitgevoerd wordt de server juist veel minder belast wordt. Het excuus van je hosting provider lijkt me dus onzin; misschien dat zij de moeite willen nemen het wat nader toe te lichten. Mochten ze niet te vermurwen zijn, dan is het misschien een optie om een andere hosting provider te zoeken.

Waarom wil je trouwens de Zend Encoder/Optimizer gebruiken? Alleen beveiliging van je code of ook vanwege de performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
ja dat leek mij ook. Ik kan er verder ook geen negatieve dingen over vinden op de site van Zend (das natuurlijk logisch) of op GoT.
Maar hoe overtuig ik mijn provider dan daarvan....

Als het goed is wordt het er alleen maar sneller op :)
"...maar aangezien het draaien van gecompileerde scripts welke door de Zend optimizer worden uitgevoerd, nogal een behoorlijke extra load op de server legt...."

*knip*

"....Het gaat er bij een virtual hosting server om dat de andere accounts er geen "last" van hebben."
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
Soultaker schreef op 17 maart 2004 @ 20:13:
*knip*

Waarom wil je trouwens de Zend Encoder/Optimizer gebruiken? Alleen beveiliging van je code of ook vanwege de performance?
voornamelijk wegens de beveiliging. Een klant bood ons namelijk een groot project van iemand anders aan. Dat zegt dus al iets over die klant, dat hij het bij ons product dus ook kan gaan doen. Dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling..
Uiteraard weegt de performance ook mee!

...dat aanbod hebben wij uiteraard afgewezen ;) vind ik nl niet echt zo netjes maargoed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 18:51
"...maar aangezien het draaien van gecompileerde scripts welke door de Zend optimizer worden uitgevoerd, nogal een behoorlijke extra load op de server legt...."
Dat is flauwekul. Het uitvoeren van gecompileerde scripts zorgt juist voor veel minder belasting van de server, omdat de hele parse-stap overgeslagen wordt (en de Zend Optimizer bovendien allerlei bytecode optimalisaties doorvoert).

Dat ze op een virtual hosting server liever niet willen dat een paar klanten hoge belasting veroorzaken kan ik me voorstellen, maar de Zend Optimizer draagt daar niet aan bij. Ik denk dat ze gewoon geen moeite voor willen doen. Misschien zijn ze je dat ook niet verplicht, want dat hangt maar net van jullie hostingovereenkomst af, maar laat ze dan gewoon zeggen dat ze het niet willen, dan weet jij waar je aan toe bent en kun je een andere hosting provider gaan zoeken.

Voor de beveiliging van je broncode kun je trouwens ook overwegen gebruik te maken van een PHP code obfuscator (alleen jij houdt dan de goed leesbare broncode). Dat weerhoudt anderen die over de code beschikken er (al te makkelijk) aanpassingen in te doen. Het is dan nog steeds mogelijk om de code te gebruiken zoals die is (zonder wijzigingen door te voeren) maar dat geldt voor de met Zend encoder gecompileerde scripts ook, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
Soultaker schreef op 17 maart 2004 @ 20:46:
Voor de beveiliging van je broncode kun je trouwens ook overwegen gebruik te maken van een PHP code obfuscator (alleen jij houdt dan de goed leesbare broncode). Dat weerhoudt anderen die over de code beschikken er (al te makkelijk) aanpassingen in te doen. Het is dan nog steeds mogelijk om de code te gebruiken zoals die is (zonder wijzigingen door te voeren) maar dat geldt voor de met Zend encoder gecompileerde scripts ook, denk ik.
Thnx, ik zal ze eens gaan uitvragen hoe en wat ze nu willen. Ze begonnen ook al te vragen wat voor soort scripts het zijn dat ik wil coderen... :?

Mbt de beveiliging kun je bij de Zend Encoder ook een licentie opnemen. Zo kun je dus ook voorkomen dat iemand het (gecodeerde) product aan iemand anders geeft die er vervolgens dan wel mee kan werken. Oke als ze de licentie meegeven kunnen ze dat alleen kun je op een licentiebasis gaan werken (waarna bv na 1 jaar deze vervalt en alles dus onbruikbaar wordt)

Belangrijkste is dat niemand iets met de code zelf kan doen, dus wijzigen ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheRebell schreef op 17 maart 2004 @ 20:56:
[...]
Mbt de beveiliging kun je bij de Zend Encoder ook een licentie opnemen. Zo kun je dus ook voorkomen dat iemand het (gecodeerde) product aan iemand anders geeft die er vervolgens dan wel mee kan werken. Oke als ze de licentie meegeven kunnen ze dat alleen kun je op een licentiebasis gaan werken (waarna bv na 1 jaar deze vervalt en alles dus onbruikbaar wordt)

Belangrijkste is dat niemand iets met de code zelf kan doen, dus wijzigen ed
Als je iets met een licentie wilt doen, dan moet je een licentiebestandje op een centrale plaats neerzetten op de server. En ik denk dat de kans klein is dat een beetje provider dit laat doen, tenzij je goede contacten hebt. De locatie hiervan moet gespecificeerd worden in het configuratiebestand van PHP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
Het gebruik van licenties is nog niet helemaal zeker, het gaat primair om het coderen van de files zodat niemand deze kan aanpassen ed.

Aangezien mijn provider over het installen van de Optimizer al aan het bokken is zal dat met het centraal plaatsen van die licentie file ook wel weer niks gaan worden sinaasappelsap ;)
Pagina: 1