[PA]LEM PFM 12.2 alweer kapot, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 855 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:40
Vandaag had ik een repetitie met mijn band, waar we halverwege tot de conclusie kwamen dat een van de geleende LEM PFM12.2's ALWEER kapot was. Deze speaker is nogal een zorgenkindje, aangezien er al een keer een nieuw scheidingsfilter ingezet is, en nu voor de 2e of 3e keer de woofer opgeblazen is. Op zich kan't natuurlijk een keertje gebeuren, maar 125 euro voor reparatie wordt wel erg veel. We hebben geen flauw idee wat er met de speaker is gebeurd, dus we delen de kosten tussen de oefenruimte, PA-beheerder en de band, dus de pijn valt nog mee, maar ik begin het idee te krijgen dat er iets mis is met deze box. Hij heeft een belastbaarheid van 150W RMS, en we hebben er niet meer dan 75 watt ingejaagd. De amp sloeg nieteens in het rood, dus door clipping lijkt het me vrij sterk dat het is gekomen (was ook niets te horen, 'k neem aan dat je toch wel wat hoort als je met een hele band een amp de clip injaagt) dus ik heb het vermoeden dat er iets mis is met de box. De speaker is domweg opgeblazen, als je hem op en neer drukt voel en hoor je het schuren. Verder vroeg ik me af of dit niet op een andere manier te fixen was dan een compleet nieuwe speaker laten aanrukken (zal wel niet :|)
Heeft dus een 12" woofer en een passieve crossover op 5kHz, 6dB/octaaf.

Nog maar voor de volledigheid een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.lemaudio.com/img/lem/mod/951163_g.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Wormaap op 17-03-2004 19:16 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Wat voor versterker is het? Daar zal het probleem zitten naar ik mag aannemen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Nou... Hij is 1 keer geknald op een London City 2x250, 1 keer op een Crown 2x500 en deze keer op onze Bell 2x100 mengversterker (waarschijnlijk, dit is niet zeker omdat we vantevoren niet gecontrolleerd hebben) Op de LC en de Crown heeft'ie samen gehangen met't bijbehorende 15" subje, en d'r wordt altijd op gelet dat geen enkele amp clipt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

500w amp.... ook als die niet clipt heb je wel wat meer vermogen dan 150w :P

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Die duwde dan dus tegelijkertijd de sub en de top he... We letten echt wel op dat we niks overbelasten hoor :P
Edit: En hij stond uiteraard niet vol open!

[ Voor 17% gewijzigd door Wormaap op 17-03-2004 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Juist, passief aangestuurd dus met een dik wisselfilter voor je sub. Resultaat: 55% gaat naar de top en 45% gaat naar de sub (of waren de tops wel highpass afgefilterd?) Hoeveel vermogen geeft zo'n versterker op 4 ohm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Pfoe, moet ik even denken waar'ie toen op kapot is gegaan, ik geloof die Crown. Die duwt op 4Ohm 2x450 watt. Maar ik ga er toch wel vanuit dat je het hoort VOORDAT de speaker kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Ja normaal wel, maar jij was erbij toen 'ie kapot ging, iets gehoord?

Wat was er nou precies kapot aan die woofer? Is 'ie uit z'n ophanging gescheurd of is de boel echt vastgesmolten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Als je een beetje op de conus drukt voel en hoor je het schuren, dit zijn als ik me niet vergis spoelen die schuren of zoiets? Verder ben ik er geen enkele keer bij geweest op het moment dat de speaker gestorven is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Misschien een slechte recone-job, heb je ze goed gechekt op aanlopen toen ze net gerepareerd waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
als er een gelijkspanning op je woofer komt smelt je spoel en daarom gaat die schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Nadat ze gerepareerd waren hebben ze het weer een tijd gewoon goed gedaan, maar er is niet specifiek gecontrolleerd of ze aanliepen, ze klonken echter wel gewoon goed.

Pagina: 1