xp boot problemen met ultra ATA-133 pci controller

Pagina: 1
Acties:

• sjobber
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05-2024

sjobber

gefrituurde kokkereltomaat

Topicstarter
Ik zit hier met een klein probleempje. Ik heb een S-ATA master schijf, die ik op mijn mobo zit aangesloten. Hierop staat windows XP (prof edit.). Als ik hierbij op de power knop druk, start hij mijn pc zonder enige problemen op.
Echter, nu heb ik nog een paar schijven en die iwl ik ook dolgraag op mijn pc douwen. Ik had nog ergens een ULTRA ATA-133 PCI CONTROLLER liggen, waar 2 IDE aansluitingen op zitten.

Nou, ik mijn pc uitzetten en die kaart in een PCI slot gezet (niet zozeer de bovenste of onderste, maar dat boeit niet bij dit probleem als ik het zo zie).
Nu had ik nog niets op deze kaart aangesloten, alleen in m'n PCI slot gepropt. Wat nu zou moeten gebeuren is dat als ik de pc weer aanzet, ik gewoo in Xp zou moeten komen en zo de drivers zou kunnen installeren.

Niet het geval dus. Als ik hem aanzet, krijg ik eerst een laadscherm, waarbij de primary en master zooi wordt ingeladen en wara ik op del kan drukken voor bios. Dan laadt hij de PCI controler in (en geeft aan The BIOS has been disabled). Dan krijg ik mijn laadscherm van primary en master weer terug en kan ik wachten tot ik een ons weegt, veronderstelling, hij doet niet. Ik in mijn bios kijken, boot stond nog steeds gewoon op m'n S-ATA. Nog een keer opstarten, nog niets. Volgende poging is om op ste starten via DVD-rom inclusief XP cd. Precies hetzelfde, hij doet niets. Ook Als ik probeer in het eerste scherm om op F8 te drukken om zo naar veilige modes te komen werkt niet, aangezien hij niet eens bij dat scherm kan komen.

De PCI controller werkt overigens wel, aangezien hij op mijn oude pc, 1.7 ghz met intel mobo wel deed.

Nu draai ik een 2,8 ghz 800 mhz bussed hypertreading enabled, op een ASUS P4P800 (865 PE) mobo.

En nou zou ik toch graag willen dat ik deze PCI controlelr erop kan doen, en ook nog eens in XP kan komen. Iemand enig idee hoe ik dat eventueel zou kunnen doen ?

Holy sh*t doesn't talk, but communicates by smell©

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Welke ATA133 controller heb je? Ik heb de Promise Ultra133TX, en daar moet ik ongeveer 30 seconden wachten voordat dat ding doorboot..
Heb je ook gekeken of je bootsequence goed staat? De extra controller staat dan gelijk aan de SCSI controller/bios setting in je bios..

Pvouput live

• sjobber

sjobber

Topicstarter
We praten hier over een TITAN Ultra ATA-133 PCI controller. het zou aan de bios kunnen liggen, maar als hij deze kaart al inlaad, geeft de kaart zelf aan: 'The BIOS has been disabled'.
Toch heb ik zitten zoeken, maar ik kan nergens iets vinden over deze kaart in mijn Bios. Bij mijn boot devices staat ook niets dat tot deze pci controller leidt.
Ik heb nog steeds dezelfde boot priorities als voordat ik hem erop zette (momenteel is hij eraf anders start ie XP niet op...). Eerst mijn S-ATA, dan A en dan DVD-rom.
Hij zal dus op z'n minst van z'n HDD moeten opstarten. Tevens lijkt mij de PCI slot waar hij inzit ook niets uit te laten maken, net zo min als zijn IRQ nummer. Dit zou alleen problemen moeten geven als er een HDD opzit ( :? )

Tevens zou deze kaart XP compatible moeten zijn.

(owjah, en een pci kaart stop ik er niet verkeerd om in :P )

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03 07:56
Ik heb al met je op msn gepraat, maar reset je bios es, volgens mij gaat er daar iets mis :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• gerritman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03 11:17
(en geeft aan The BIOS has been disabled)
Dit is naar ik weet altijd het geval als er geen device op de kaart is aangesloten schakeld hij (de kaart) automatisch zijn bios uit (want hij hoeft niets te doen toch).
Het lange wachten en/of niet doorstarten ligt meestal aan een conflict met andere kaarten/apparaten/instellingen, dus toch even proberen in een ander slot en/of met miniale extra kaarten/apparaten en dan proberen kunnen je vaak (in stappen)naar de oplossing brengen.

• Makkelijk
dat bios disabled is idd omdat er geen device aan de kaart hangt :) kgeloof dat t sjobber is gelukt na idd een bios update (en dus ook reset)

• sjobber

sjobber

Topicstarter
bedankt voor jullie hulp. vooral het intieme msn gesprek met dkasemier was van doorslaggevende waarde.
Had alleen niet gedacht dat een biosupdate voor de doorslag zou zorgen... ook allemaal onnatuurlijk moet ik zeggen.

• Makkelijk
het was weer een heerlijk geil gesprekje he 8)7

Pagina: 1