Toon posts:

Vraagje over IDE kabels

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal wel stom zijn maar ik vroeg me af waarom er eigenlijk jumpers op de HD's en CDROM-branders/spelers zitten want als je de site van o.a. maxtor
zie link: http://maxtor.custhelp.co.../olh_adp.php?p_faqid=1193 ) moet geloven moet je op de middelste aansluiting van je kabel je slave aansluiten en aan het uiteinde je master. Maar dan is het toch in principe altijd cable select?? Bij mij ziet ie de CD-brander wel gewoon als slave wanneer ik de CD-brander op de masteraansluiting van mn kabel aansluit en dan de jumer op slave zet. Ik heb wel eens gehoord dat dit bij oudere systemen problemen kan geven... Kan iemand hier een duidelijke uitleg over geven hoe dit nou precies zit??

Verwijderd

Ah, the joy of the ide/ata standard :)

Het hangt grotendeels af van je ide controller, en het apparaat wat er aanhangt. Sommige comibaties werken wel op master slave, en andersom, sommige echter weer niet. Een echt duidelijke uitleg hiervoor is er dus denk ik niet.

Ik weet iig wel dat ik altijd een master/slave opstelling verkies boven een CS setting.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 14:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 14:31:
Ah, the joy of the ide/ata standard :)

Het hangt grotendeels af van je ide controller, en het apparaat wat er aanhangt. Sommige comibaties werken wel op master slave, en andersom, sommige echter weer niet. Een echt duidelijke uitleg hiervoor is er dus denk ik niet.

Ik weet iig wel dat ik altijd een master/slave opstelling verkies boven een CS setting.
Maar hou je je wel aan die kabel regel dan?

Verwijderd

tja, ik weet er ook niet het fijne van maar ik heb zelf al ondervonden dat een master/slave "bejumperd" aparaat dat zit aangesloten op de verkeerde connector van een kabel die cable select ondersteunt , veel slechter werkt (trager, mijn dvd writer kon zelfs 2.4 speed niet aan).

ik bedoel dus als je de jumpers instelt op master en slave moet je gewoon de juiste connector aan het juiste apparaat hangen.

(een kabel die cable select ondersteunt herken je aan de gekleurde connectors)

zelf kies ik meestal voor cs omdat ik er nog altijd geen nadeel van ondervonden heb

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 14:44 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zelf gebruik ik altijd Cable Select. Vooral handig als je veel met HDD's speelt, want je wordt snel moe van dat gepriegel aan Master/Slave jumperinstelling en met CS kun je een HDD zó aansluiten aan een vrije connector. Het boeit me niet zo of het ding nou op Master of Slave staat :)

Nog even over de werking van Master/Slave/CS en de kabel:

Zoals je ziet ontbreken er op de controller en slave aansluitingen (blauw en grijs) twee aansluitingen op pin 34 resp pin 28. De eerste is om te detecteren of er daadwerkelijk een 80-polige ATA kabel wordt gebruikt en de tweede is om te checken wáár de Master en Slave precies zitten (wordt normaliter alleen gebruikt bij de Cable Select jumpersetting) :)

Wanneer de kabel omgekeerd wordt aangesloten, dan merkt het mobo via pin 34 dat er geen échte 80-polige ATA kabel op de ATA66/100/133 controller is aangesloten. Gevolg is dat de BIOS dan de welbekende "No 80 conductor cable installed" foutmelding op het scherm tevoorschijn tovert :)

Maar er bestaan ook ATA kabels, waarvan bij pin 34 de draad tussen Master en Slave is doorgesneden (gewoonlijk direct naast de Master connector), deze kun je in principe dus ook omgekeerd aansluiten. Let hierbij wel goed op de jumpersettings van de harddisks, de Slave moet nog steeds op de grijze connector zitten en de Master dus op de andere uiteinde. Anders gebruik je lekker makkelijk de Cable Select jumpersetting :Y)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 14:36:
[...]

Maar hou je je wel aan die kabel regel dan?
Meestal gaat dat vanzelf, maar als het niet past of handig is wissel ik het gewoon om hoor. Of het moet niet gaan (in sommige gevallen dus :P ).

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zelf jumper ik altijd master/slave. Ik heb nog nooit (dus 0 keer in de afgelopen 10 jaar) meegemaakt dat de positie van het apparaat op de kabel enige invloed had op de werking mits de apparaten master/slave waren gejumpered.
Bij cable select heeft de positie op de kabel juist wél invloed.
Overigens, waarom het hele cable select gebeuren nu weer zo in zwang raakt is mij en raadsel. A-merken gebruikten in de jaren '80 en begin '90 heel vaak cable-select opstellingen, maar midden-eind jaren '90 heb ik het eigenlijk amper meer gezien. Pas recentelijk zie je dat het in praktijk weer veel toegepast wordt. Persoonlijk vind ik het een niet beter of makkelijker dan het ander.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedank voor de reacties! Ik ben al een stuk wijzer geworden. Het komt er dus opneer dat het per geval kan verschillen...
Indien je zo'n window in je kast heb kan deze info handig zijn om je kabels netjes weg te werken. :)

Als iemand hier ook ervaring mee heeft, lees ik het graag!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 16:44 ]

Pagina: 1