Toon posts:

Net send blokkeren op netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

2x Windows 2000 Server
90x Windows 2000 Pro
Leerlingen die irritant met net send lopen te spelen

Is er een manier om net send centraal te blokkeren via de active directory? Zo ja hoe? Want ik kan niets vinden op google en de search van tweakers. Het moet kunnen met een policy om net.exe te verbieden, maar hoe je dat dan insteld geen idee. Wel heb ik een system service gevonden messenger die kun je in de ad uitschakelen zodat die bij iedereen is uitgeschakeld. Maar dat werkt niet.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dat werkt dus niet :)

[ Voor 76% gewijzigd door wagenveld op 17-03-2004 13:25 ]

Verwijderd

Als het goed is kan het "net send" commando niet meer gebruikt worden als je in je GPO de messenger-service uitschakelt, blijkbaar doe je toch iets niet helemaal goed!?

edit:
Voer eens "gpupdate" uit in een dos-prompt en reboot de machine even

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 13:29 ]

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voor het uitschakelen van een service via policy moet je wel een keer opnieuw opstarten op de client. Maar dan zou het toch uit moeten staan.

Houdt er wel rekening mee dat sommige (antieke) printers gebruik maken van de messenger service om foutmeldingen e.d. door te sturen.

Verwijderd

Je kunt de Messenger service uitschakelen (Win XP, 2000 en NT). Op de ontvangende compu, volgens mij.

-----------------------
Transmits net send and Alerter service messages between clients and servers. This service is not related to Windows Messenger. If this service is stopped, Alerter messages will not be transmitted. If this service is disabled, any services that explicitly depend on it will fail to start.
----------------------

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 13:27 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-08 10:23

n00bs

Het is weer Zomer!

The NET SEND messages are making it past the usual NetBIOS filters (ports 137-139, port 445) because in Windows 2000 and XP, the Messenger Service now works using RPC. A lookup is done on port 135 (epmap, DCE [RPC] endpoint resolution). That tells what high-numbered port the Messenger Service is listening on. The best way to stop this is to permanently disable the Messenger Service. You may also want to block port 135. I have also included information about Microsoft Distributed COM (DCOM), which uses port 135.

Verwijderd

@n00bs:
maar dan zit ook je netbios dicht. (file and printsharing)

@TS:
Je kunt dat toch (met win2k) bepaalde (.exe) applicaties verbieden?! heb nooit met de poledit voor win2k gewerkt, maar weet dat het in XP wel kan. dan geef je die gewoon op als forbidden app.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 13:33 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 13:32:
@TS:
Je kunt dat toch (met win2k) bepaalde (.exe) applicaties verbieden?! heb nooit met de poledit voor win2k gewerkt, maar weet dat het in XP wel kan. dan geef je die gewoon op als forbidden app.
uh.. als je net.exe blockeert werken je loginscripts ook niet meer
( net use ;) )

Verwijderd

moet toch ook op een andere manier kunnen?!

(netwerk verbinding maken :X:X:X)

is het dan nioet mogelijk om bepaalde parameters uit te schakelen?

Verwijderd

Je kan in het loginscript een regel toevoegen, die regel zal de messenger service stoppen.
Gelukkig weten de leerlingen hier niet hoedat ze het moetten gebruiken (basisschool), maar anders had ik het wel toegepast.

Ik verstuur zelf altijd een weklkomsbericht naar iemand als hij/zijn zich aanmeld op de computer.

Messenger Service stoppen via een commando/batchscript
code:
1
net stop messenger
Pagina: 1