Toon posts:

VPN W2k raadsel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi allemaal,

ik heb sinds een tijdje een netwerk opgezet en alles werkt opzich prachtig. Ik heb dit gemaakt met een w2k server. Heb hier DC van gemaakt en dit werkt goed.

Nu heeft mijn baas gevraagt of ik een VPN op wil zetten.. natuurlijk wil ik dit wel maar het wil alleen niet helemaal werken. Ik zit in de volgende situatie

w2k server met 2 netwerk kaartjes. 1tje voor de DHCP ect.. en de op de andere komt het internet binnen via een speedtouch 510. (ADSL van planet).

het interne netwerk heeft als adres 192.168.7.x het adres van server naar router is 10.0.0.x en mijn externe ip is 81.x.x.x.

als ik mijn vpn ga instellen via die wizard valt mijn internet weg en kom ik niet meer naar buiten of binnen. heeft iemand een idee hoe ik dit moet opzetten zodat het wel werkt.

iig bedankt

Verwijderd

Wat stel je precies in? Hoe ziet je routingtabel eruit als je dit allemaal ingesteld hebt?

Echt, met zó weinig informatie kunnen we je niet helpen..

Verwijderd

Topicstarter
mmm, ik heb nog helemaal niks ingesteld. ik heb hem er meteen weer uit gegooit. maar ik was aan het zoeken op internet voor een beetje handy readme.. maar ik kan niet veel vinden. op dit moment heb ik dus nog helemala niks. om heel eerlijk te zijn heb ik niet eens een idee waar ik z`n tabel zou kunnen opvragen, en heb ik bijna geen verstand van vpn ras ect. ben hierin dus echt een leek.

Verwijderd

Je modem is toevallig geen USB modem ?

Als dat zo is gaat dat niet werken ...

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
aantal dingen waar je op moet letten

-> alcatel -> default server optie aanzetten
-> rras config je + nat aanzetten op je inet interface

dan ben je al grotendeels klaar

maar goed, ik weet niet of je een beetje pro ben maar ik zou nooit van mijn leven een w2k server aan internet hangen, lekker handig voor je documenten enzo, lekker veilig

koop een cisco pix oid, redelijk goedkoop, EN VEILIG

Verwijderd

Topicstarter
nee, het is geen usb modem.. die hadden ze me wel aan willen smeren.. maar zo`n ding moet ik niet hebben :)

Verwijderd

Topicstarter
richardkraal

dat heb ik inmiddel gedaan. maar het probleem is dat je bij de wizard een netwerk kaar moet selecteren. ik selecteer degene voor het internet. daarna krijg ik een vraag op de dhcp. over welke adressen ik wil weg geven. dat is dus eigenlijk mijn andere netwerkkaart.

hierna krijg ik een radius vraag. geen idee wat dan inhoud maar ik wil dat niet en sluit de wizard . alles wordt nu gestart en mijn internet is weg. kan geen verbinding meer maken met de buitenwereld.

wel krijg ik een vraag over dhcp relay agent.. maar geen idee wat dan inhoud. ik kan hier een ip adres opgeven. maar wat ik ook opgeef ik krijg mijn internet niet terug

• Neowize1
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-07 14:25

Neowize1

Draak

hehe.. windows servers rechtstreeks aan t internet knope is idd vragen om probleempjes. Wat ik zelf heel leuk low budgetsysteem vind is smoothwall, met smoothtunnelmodule en dan kan je er vanuit windows met een safnetclient een vpnverbinding naartoe maken. http://www.smoothwall.co.uk - http://www.smoothwall.org

Verwijderd

koop een pix 501 en configureer ias( radius ) op je w2k server...
heb je goeie en veilige oplossing die niet veel geld moet kosten ( onder de 400€ ) en waar genoeg support voor is..

suc6

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik vind 400 euro nog best wel wat geld. kan aan mij liggen, maar had zelf een speedtouch 610 op het oog. of een symantec geval, ik weet niet of iemand daar enig ervaring mee heeft

• hopakee
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2023

Verwijderd

Topicstarter
thanks.. ga ik meteen ff proberen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 14:03:

dat heb ik inmiddel gedaan. maar het probleem is dat je bij de wizard een netwerk kaar moet selecteren. ik selecteer degene voor het internet. daarna krijg ik een vraag op de dhcp. over welke adressen ik wil weg geven. dat is dus eigenlijk mijn andere netwerkkaart.
VPN laat je een extern netwerk aansluiten op je interne. Vandaar eerst opgeven waar je externe netwerk zich bevindt (internet) en daarna op welk intern netwerk je wilt aansluiten (intranet). Je doet het dus goed zo!
hierna krijg ik een radius vraag.
Overslaan. Niet nodig voor kleine netwerkjes.
alles wordt nu gestart en mijn internet is weg. kan geen verbinding meer maken met de buitenwereld.
Dit is mij ook overkomen. Je hebt in de wizard gekozen voor VPN server maken. Je kunt beter voor RAS kiezen. Ik kan niet precies pin-pointen waar het probleem zit, maar het heeft te maken met of je de server ook als NAT inzet. Dus met routering. Helaas werd ik door de route tabellen (route print) niets wijzer. Een link dat mij genoeg geleerd heeft over VPN en w2k:

www.microsoft.com/windows2000/docs/vpndeploy.doc
wel krijg ik een vraag over dhcp relay agent.
Hier kun je gebruik maken van een je DHCP server, ipv handmatig een range op te geven voor je externe werkstations. Als je w2k machine DHCP doet voor je interne netwerk, kun je hier het IP adres invullen van je w2k machine aan de intranet kant. Daar luistert je DHCP server namelijk naar. Houd wel rekening met de omvang van je range. RAS (VPN) maakt een partijtje poorten aan en reserveert voor elke poort een ip uit je DHCP range.

succes

Verwijderd

Topicstarter
zo,, ik ben al weer wat verder gekomen met spelen, maar zit nu met het volgende probleem. ik denk dat ik het zo`n beetje voor alkaar heb met mijn vpn / ras op zetten en moet nu gaan testen. nu heb ik thuis mijn computer aan gezet en met remote desktop wil ik even een test doen. maar nu mijn vraag

hoe kan ik met mijn netwerk verbinding een VPN opzetten. ik lees alleen dat ik met een telefoon / isdn lijn kan ik bellen naar mijn netwerk. dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling.

heeft iemand een oplossing hoe ik dit moet doen / aanpakken

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-08 14:37

Metzie

Nyaano !

gewoon een nieuwe netwerkverbining maken op je client en dan kiezen voor "connect to a private network through the internet" (ik heb engelse versie van w2k pro) En dan bij doel IP gewoon het externe ip van je server opgeven (of van je adsl modem als die in NAT staat)

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Verwijderd

Topicstarter
mm, thanks.. ik heb nu inmiddels een verbinding. maar hoe de laatste en belangrijkste vraagjes..

welke poort gebruik je met ras / vpn
en hoe kan ik bestanden delen.

ik heb nu een ip adres toegewezen gekregen 192.168.7.18 (van de vpn server). ik heb gewoon verbinding maar ik kan de andere kan niet bekijken. beide computers zijn w2k server met een domein. kan dit nog veel uitmaken

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2004 16:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
allen bendankt voor de reactie. inmiddels werkt het al wat beter. bestanden delen lukt nu ook. ik heb andere ip adressen uitgedeeld. geen probleem dus. zit nu nog wat te klote met mijn speedtouch 510 router (tje) deze heeft het namelijk zo naar zijn zin dat hij alles tegen houd wat ik naar buiten en naar binnen wil hebben. het open zetten van poorten vind hij niet zo heel gaaf. maar goed.. ik zal hem op zijn knieen dwingen en hem toch alles door te laten tuffen wat ik nodig vind.. topic close :)
Pagina: 1