[WC]Homemade vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 18:08

Mojo

The Power Within

Topicstarter
Ok, ik heb dus School gecombineerd met plezier. Ik ga als profielpracticum een watercooling maken. :D Er staat 40 uur voor, waarvan 10 al op an research, een bedrijf zoeken die koper levert (omg, echt veelwerk) maar Staalmarkt Beuningen heeft me toegezegd te kunnen leveren.

Echter, na de research blijven er een aantal vragen open.

1: Wat zijn de ideale maten van het koperen blok. Ik zit te denken aan een onderkant met de gleuven gefreesd a lá Maze 3. De maten zullen zijn de lengte (zonder de ophoging) en breedte van het socket, die ik dus niet weet, want ik kan het niet opmeten :X De dikte zal 10 mm bedragen, waarvan de sleuven 7~8 mm. Hierboven een deksel van 5 mm (of is dit te dik) die dezelfde lengte heeft als de onderkant, maar wat breder is, zodat ik er gaten in kan boren, die evenwijdig lopen aan die in het moederbord. Ook hier een vraag, welke maten moet ik hiervoor gebruiken? Want deze kan ik wederom zelf niet opmeten :(

Verder heb ik zelf ook geen AutoCAD ofzo, dat zou wel handig zijn denk ik.

Een zoektochtje google heeft weinig opgeleverd.

2: De radiator. Ik ga naar de autosloop toe en wil er eentje halen van koper. Waar kan ik dan het beste op letten? Sowieso van een auto van vóór 1995 én hij moet natuurlijk niet lekken. De grootte maakt niet veel uit, want ik ben van plan de radiator buiten de kast te houden. Zijn er dus nog overige dingen waar ik op moet letten?
Voor het gebruik eerst even schoonmaken met azijn natuurlijk.

3: Reservoir. Ik ga zelf van plexiglas (oid) een reservoir maken met een leuk vormpje. Hoe groot kan ik deze het beste maken. En hoeverre moet deze makkelijk toegankelijk zijn, kan ik het beste een deksel maken, die waterdicht is, of gewoon helemaal waterdicht zonder deksel, wat meer fool proof dus. Vullen wordt dan wel wat lastiger natuurlijk, maar dat moet lukken.

4: Water. Ik neem gewoon Demi water, hebben ze hier op school. Wat ook kan is gedestilleerd water zelf maken, moet ook te doen zijn hier op school. Wat is beter? Ik neem aan dat Demi genoeg is, wan alle ionen zijn er uit.

Note: Dit is voor mij ook de allereerste ervaring met watercooling, dus ik heb er niet al té veel verstand van. ;) Overigens heb ik er zelf welvertrouwen in.

Niet onbelangrijk: Het gaat hier om een Socket A WC, met een 1800+ MIXIB MPMW.

Eventueel nog andere opmerkingen of tips?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Nog andere opmerkingen en tips?? Ga eens zoeken en lezen hier @ GoT er is hier echt genoeg over te vinden ;)

Maar even over je vragen:

1. de ideale maten van een waterblok is een bodem die niet te dun maar ook niet te dik is.. Ergens tussen 3 en 5 mm (misschien een klein beetje dikker)

2. De radiator maakt niet zoveel uit.. hoe groter het koelvlak is hoe meer hij afkoelt.. dus eentje zoeken met lekker veel finnen erop...

3. Reservoir helemaal dicht is hufter proof maar wel lastig te vullen.. kan je zo groot maken als je wilt.. Als je je pomp als dompelpomp wil gebruiken moet deze natuurlijk in het reservoir passen ;)

4. Water Demi water is genoeg.. Gedestileerd water is nog mooier maar heel duur en je merkt eigenlijk geen verschil als je nog een toevoeging als waterwetter gebruikt.

Dit is trouwens het waterblok zoals ik die gemaakt en gebruikt heb :

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/r.klop/Waterkoeling/tekening.jpg
klikbaar!

Veel succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Apen-nootjes op 17-03-2004 13:10 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 18:08

Mojo

The Power Within

Topicstarter
Ik weet best dat er op GoT veel te vinden is, kom er ook wel een tijdje, neem ook maar aan dat ik de faq eerst heb doorgekeken.

In elk geval heb ik nu de maten, dat is zeer belangrijk. Na een kleine marge ga ik voor een waterblok van 56x45 mm met een dikte van 20 mm zoals jij. Dat moet wel lukken dan. Thanx :Y)

Reservoir en radiator komen wel goed dus;) Als water zal ik demi gebruiken met wat waterwetter. :P

Nu rest mij dus nog één vraag. De Bovenkant, hoe groot moet die zijn?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

De bovenkant van het blok??? Zo groot dat je er vier gaten in kan boren die gelijk komen met de gaten rond je socket.... Ik weet die maten niet helemaal meer maar kan ik nog wel opzoeken voor je.. maar kan je net zo goed zelf ff opmeten op je mobo :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

't is toch echt allemaal zoekwerk. Maten en tekeningen kun je ook vinden in de AMD & Intel processor datasheets en thermal design guides. Dan lees je ook gelijk waar je allemaal aan moet voldoen opdat het allemaal past.

Voor de gaten kun je eventueel het gatenpatroon in mijn verdamper kopieren. Dat werkt voor socket-A en socket-478. Wil je AMD64 erbij willen hebben, dan kun je dat wederom vinden in de AMD64 Thermal Design Guide.

Bovenkant waterblok: tsja, hij moet de boel afsluiten. Dus daarvoor is 1mm al genoeg. Wil jhe ook nog wat stevigheid (bij jou gaan de bouten er doorheen), dan zou ik zeggen: 3mm. Nog dikker kan ook, maar maakt het onnodig zwaar.

Dit topic is gesloten.