Naar aanleiding van m'n topic in PNS:
Situatie:
Servers
Backup exec.
Outlook 2000 mailserver voor +/- 25 users
Proxy server
fileserver
DC
DHCP server
Roaming profiles ding voor clients
Clients
W95/98 dienende als gewone workstations.
NT4 WS SP6 dienende als CAD stations.
WXP bakken waar al meer "zware" apps op lopen.
Op elke client loopt een outlook 2000, work 97 of 2K en andere office prullen
Ook moet er op elke bak een Citrix ICA client komen om via onze W2K citrix server te werken.
Probleem
Nu hebben we als anti virus pakket NAI 4.5 met outbreak manager lopen
Daar dit pakket super traag is op de XP bakken en voor grote delay's zorgt op de Citrix bak willen we dit dus veranderen.
Het liefste zou ik bij NAI blijven, daar we gewoon zijn met dit pakket te werken.
Na wat leeswerk ben ik op NAI 7.1 enterprise gestoten, echter werkt dit niet op onze 95/98 bakken (zoals vermeld in m'n topic in PNS) . Die gaan in de toekomst wel vervangen worden. Maar dit zal nog niet voor direct zijn. Dus zoek ik een oplossing voor dat probleem.
Ik had gedacht om op alle clients NAI 4.5.1 met updates te installeren. Dit geeft geen performance drops op onze XP bakken. Maar die willen niet updaten via onze server die op 4.5 loopt (?)
Dus zou ik het volgende willen doen:
Op alle clients (NT4, XP, 95, 98) de 4.5.1 installeren
Op de 2 servers Enterprise 7.1 installeren
Voorwaarden:
Clients moeten updaten via de server
Mail moet gescand worden
Mag geen performance drops geven op de citrix bak.(vandaar 7.1 enterprise)
Gaat de 4.5.1 zijn updates/upgrades willen halen vanaf de server? Dus via de 7.1 de DAT's en engines in een dir zetten en dan via een UNC path op clients naar die dir verwijzen ?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee ?
Zie ik eventueel dingen over het hoofd ?
Hoe zit het met de licenties van deze software (mogelijkheid om eventuele latere upgrades te kunnen downloaden) ?
Wat gaat mij dit _ongeveer_ kosten ?
Je moet begrijpen dat ik, vooraleer een upgrade overweeg, dit ook moet kunnen argumenteren tov de directie. Voor-en nadelen overwegen (alhoewel er meer voor dan nadelen zijn volgens mij
)
Zelf heb ik al wat topics doorkruist en google geraadpleegd. Maar ik kon zo direct niets vinden waarin deze dingen allemaal samen te vinden zijn
Of stap ik gewoon beter over naar een ander pakket (Sophos, Trend, Norton) ?
thx
Situatie:
Servers
- Win 2000 server SP4 met volgende apps
Backup exec.
Outlook 2000 mailserver voor +/- 25 users
Proxy server
- NT4 SBS SP6
fileserver
DC
DHCP server
Roaming profiles ding voor clients
Clients
W95/98 dienende als gewone workstations.
NT4 WS SP6 dienende als CAD stations.
WXP bakken waar al meer "zware" apps op lopen.
Op elke client loopt een outlook 2000, work 97 of 2K en andere office prullen
Ook moet er op elke bak een Citrix ICA client komen om via onze W2K citrix server te werken.
Probleem
Nu hebben we als anti virus pakket NAI 4.5 met outbreak manager lopen
Daar dit pakket super traag is op de XP bakken en voor grote delay's zorgt op de Citrix bak willen we dit dus veranderen.
Het liefste zou ik bij NAI blijven, daar we gewoon zijn met dit pakket te werken.
Na wat leeswerk ben ik op NAI 7.1 enterprise gestoten, echter werkt dit niet op onze 95/98 bakken (zoals vermeld in m'n topic in PNS) . Die gaan in de toekomst wel vervangen worden. Maar dit zal nog niet voor direct zijn. Dus zoek ik een oplossing voor dat probleem.
Ik had gedacht om op alle clients NAI 4.5.1 met updates te installeren. Dit geeft geen performance drops op onze XP bakken. Maar die willen niet updaten via onze server die op 4.5 loopt (?)
Dus zou ik het volgende willen doen:
Op alle clients (NT4, XP, 95, 98) de 4.5.1 installeren
Op de 2 servers Enterprise 7.1 installeren
Voorwaarden:
Clients moeten updaten via de server
Mail moet gescand worden
Mag geen performance drops geven op de citrix bak.(vandaar 7.1 enterprise)
Gaat de 4.5.1 zijn updates/upgrades willen halen vanaf de server? Dus via de 7.1 de DAT's en engines in een dir zetten en dan via een UNC path op clients naar die dir verwijzen ?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee ?
Zie ik eventueel dingen over het hoofd ?
Hoe zit het met de licenties van deze software (mogelijkheid om eventuele latere upgrades te kunnen downloaden) ?
Wat gaat mij dit _ongeveer_ kosten ?
Je moet begrijpen dat ik, vooraleer een upgrade overweeg, dit ook moet kunnen argumenteren tov de directie. Voor-en nadelen overwegen (alhoewel er meer voor dan nadelen zijn volgens mij
Zelf heb ik al wat topics doorkruist en google geraadpleegd. Maar ik kon zo direct niets vinden waarin deze dingen allemaal samen te vinden zijn
Of stap ik gewoon beter over naar een ander pakket (Sophos, Trend, Norton) ?
thx
Page intentionally left blank.