Toon posts:

Betrouwbaarheid MBM/temperatuur metingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb grote twijfels over de betrouwbaarheid van MBM. Mijn meetresultaten zijn (idle) CPU socket 42 CPU 58 Kast 40. Het inwendige van mijn kast voelt zeker niet warm aan, de basis van mijn koeler hooguit lauwwarm. De lucht die achterop uitgeblazen wordt is gewoon koel. Zodra ik bijv. winamp5 start schiet de cpu temp omhoog naar de 70 graden. De processor belasting blijft hierbij onder de 5%.
Ik wil mijn systeem gaan overklokken, maar niet eerder dan ik weet hoe de temperaturen van mijn systeem echt zijn. Zou ik met de coolermaster aerogate II of de enermax tectroid A5 wel betrouwbare metingen krijgen? Zou het kunnen zijn dat mijn koeler niet goed vast zit of dat ik andere koelpasta er onder moet smeren?

Syteem: aopen H600B, asus a7n8x-x, 2600+, 2x 512MB, 2x 40GB, 2x 4GB scsi, sapphire 9600pro, DVD, CDRW.
Koeling: 2x outtake achterop, 1x intake zijkant, whisperrock IV

Verwijderd

Heb je ook al eens in de bios naar je temperaturen gekeken?

En vergeleken?

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

PC uitzetten en dan weer opstarten en daarna gelijk de Bios in en kijken wat daar de temperaturen zijn van je CPU en Moederbord, ff noteren en kijken wat MBM zegt.

Zowel Asus en MBM geven hier vrij correct die temps door.

Dat zeg ik! ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Flame17 op 17-03-2004 11:10 ]

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
kijk anders eens in het bios of daar deelfde waardes worden aangegeven.

edit:
spuit 11 geeft gas

[ Voor 22% gewijzigd door Puc van S. op 17-03-2004 11:12 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-02 22:35
Asus staat er (bij mij) om bekend dat te temperaturen soms niet goed worden doorgegeven. En dan ook niet in het bios. Mijn huidige mobo (Asus A7V8-X) gaf eerst ook een idle temeratuur aan van 60 graden. Zelfde verhaal met een andere PC bij ons thuis (ook een Asus moederbord, typenummer weet ik zo niet uit m'n hoofd). Na een bios flash naar de nieuwste versie gaf ie een betere temp aan (38 a 40). Dus voordat je je geld aan een dure cooler uitgeeft, flash eerst je bios eens naar de nieuwste versie en controleer je temps nog eens (zowel met MBM als in het bios).

Verwijderd

Ik zie dat de basis van je koeler lauwwarm aanvoelt en dat de temp bij het minste al erg stijgt. Dat lijkt erop dat de koeler geen goed kontakt met de CPU maakt. Teveel pasta kan hier een oorzaak zijn. Probeer eens de cooler aan te drukken en op je scherm kijken of de temp daalt. Als de cooler z'n werk niet goed doet, wordt de socket ook warm. Als de mobo-sensor in de buurt van de socket zit, verklaart dat ook meteen de hoge waarde. Er kan altijd een afwijking in je temps zijn, maar dat is hooguit een paar graden.
Ik zou de cooler eraf halen, goed schoonmaken, CPU schoonmaken zodat er geen resten koelpasta meer opzitten. Vervolgens een klein beetje nieuwe pasta (halve rijstkorrel) op de CPU, dun uitsmeren met pinpas of creditcard en cooler er weer op. Gebruik goeie pasta, zoals AS3, AS5 of AS Ceramique. Ben benieuwd wat je temps hierna zullen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
De temperaturen in het bios zal ik nog even controleren. Het antwoord van mmmmmmmmmmm komt mij tot nu toe het meest logisch over, ik ga dan zodadelijk ook ergens nieuwe koelpasta op de kop tikken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 14:35:
De temperaturen in het bios zal ik nog even controleren. Het antwoord van mmmmmmmmmmm komt mij tot nu toe het meest logisch over, ik ga dan zodadelijk ook ergens nieuwe koelpasta op de kop tikken.
Iemand misschien een suggestie waar ik in de regio Nieuwegein IJsselstein goede pasta kan vinden?

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 07:14:
[...]

Iemand misschien een suggestie waar ik in de regio Nieuwegein IJsselstein goede pasta kan vinden?
De betere PC boer of iets in die richting.

Voorbeeldje:
St. Jacobsstraat 121-123 3511 BP Utrecht
telefoon > 030-2300615
fax > 030-2317978

Niet te hard drukken op die cooler, eronder zit een vrij kwetsbaar onderdeeltje.

Staat je kast dicht of open en wat geeft je bios voor temperaturen aan, stroken die met MBM of Asus Probe?

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

ik raad altijd aan voor de huis- en tuin computer gebruiker, UPDATE DIE BIOS ( dit heeft al 99,9 % van bestaande problemen opgelost ) en ja MDM heeft soms problemen ( moet je die mensen eens aan de oren trekken :)

Asus heeft nu steed gemakkelijk tooltje op de mobo cd staan, waarbij je automatisch onder windows, de laatste bios kan binnenhalen en je systeem flashen. Simpeler kan gewoon niet .

Verwijderd

Topicstarter
De temperaturen in het bios (1007 dus volgens mij de meest recente) zijn vrijwel gelijk aan die in MBM. De kast is gebruikelijk dicht maar open lijkt geen verschil uit te maken voor de temperatuur.

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Dus mogen we concluderen dat de MBM de temperatuur goed weergeeft en de kast open geeft hier een verschil van 4 graden( minder) ;)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

zet eens een kamerventilator naast je open kast, als je case temp. niet daalt naar zo'n 26 graden dan weet je dat het of verkeerde uitlezing is of misschien dat het geen case maar chipset temp. is.
Pagina: 1