Toon posts:

[alg] Windows licentie maar geen Windows CD ?*

Pagina: 1
Acties:
  • 77 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Via school krijgen wij voor een cursus als 'lesmateriaal' een pc via paradigit/phaser. In mijn geval een laptop en daar zit een windows xp home edition licentie bij.
Alleen krijgen wij geen windows cd maar een recovery cd. Ik heb begrepen dat dit tegenwoordig standaard is en dat je ook bij je Aldi pc bijvoorbeeld geen windows cd meer krijgt maar een recovery CD.

Ik ben van plan om op die laptop windows pro te zetten en die windows xp home wil ik dan voor een andere pc gebruiken. Alleen is die recovery cd natuurlijk gebonden aan die hardware omdat dat ding gewoon een image inclusief drivers terugzet ?

Kan ik bij paradigit een windows cd eisen of niet ? Momenteel krijg ik te horen dat ze alleen recovery cd's leveren en geen windows cd's. Maar ik wil helemaal geen recovery cd. Ik wil zelf windows installeren en zelf drivers kiezen.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Je kunt iig. geen Windows CD eisen.

En de ene keer is de recovery CD gewoon een Windows CD met extra mapjes drivers etc, en de andere keer een "echte" recovery CD met een soort van image.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-04 21:33

bonzz.netninja

Niente baffi

misschien kun je met jouw key een nieuwe cdrom bij MS bestellen?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 19:43

Gé Brander

MS SQL Server

Die licentie die je hebt voor Windows XP Home is gebonden aan die pc waar die bijgeleverd is volgens de licentievoorwaarden en kan niet overgedragen worden naar een andere pc volgens mij. Lastig probleem heb je hier.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

De licentie die bij je laptop zit is hardware gebonden, je mag die home versie dus niet op een andere PC gebruiken.

Een installatie CD kan je hierdoor dus ook niet eisen.

(Helaas te laat)

[ Voor 6% gewijzigd door Luppie op 17-03-2004 10:51 . Reden: Iemand was me voor ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

kun je niet gewoon naar een pc-toko lopen, je licentie laten zien en voor een paar euro een DOC-kit bestellen?

die aldi pc's hebben btw wel een windows cd :)
waarom denkt iedereen toch dat je een oem licentie niet op een andere comp mag gebruiken?

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-04 19:16
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 10:53:
waarom denkt iedereen toch dat je een oem licentie niet op een andere comp mag gebruiken?
Omdat dat zo in de licentievoorwaarden staat :D
Een OEM licentie is "niet overdraagbaar" enzo ofzo :+

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 10:53:
De OEM-licentie is een handige en goedkope methode om software aan te schaffen. Ze is echter verbonden met het toestel waarmee ze werd aangekocht.
Deze OEM-softwarelicentie is onlosmakelijk met het computersysteem verbonden. Een kopie installeren op een ander systeem is dan ook niet toegestaan.
Ik neem aan dat dit ook zo staat in de EULA zelf. In hoeverre dat 'in de rechtzaal' stand houdt zou ik niet weten, maar zo zeggen ze het zelf :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Die Windows versie die je bij je notebook "krijgt" is echt hardware gebonden (gebundeld dus). Van Microsoft mag je deze versie niet op een andere machine gebruiken, ook niet als jij zelf iets anders op deze hardware installeert.

Er is zelfs een geval geweest waar iemand met zijn auto in het water was terecht gekomen waarbij de notebook onherstelbaar beschadigd was. Die moest voor haar nieuwe notebook wéér een Windows licentie kopen, terwijl de oude toch echt verloren was gegaan. Pas na lang gebakkelij direct bij Microsoft werd het toegestaan de oude licentie te gebruiken op de nieuwe laptop. Bij wijze van uitzondering dus.

Je kunt afaik geen cd eisen, maar je kunt het natuurlijk wel vragen! Desnoods tegen geringe vergoeding.

Verwijderd

F_J_K schreef op 17 maart 2004 @ 10:58:
Ik neem aan dat dit ook zo staat in de EULA zelf. In hoeverre dat 'in de rechtzaal' stand houdt zou ik niet weten, maar zo zeggen ze het zelf :P
offtopic, dus meer post ik er niet over
er is al eens een rechtszaak over geweest in duitsland > overgenomen door het europese hof. oem-principe is finaal afgebrand ivm koppelverkoop-wetgeving.
ik verbaas me er alleen altijd over hoe weinig mensen dat weten

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-04 19:16
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 11:03:
[...]

offtopic, dus meer post ik er niet over
er is al eens een rechtszaak over geweest in duitsland > overgenomen door het europese hof. oem-principe is finaal afgebrand ivm koppelverkoop-wetgeving.
ik verbaas me er alleen altijd over hoe weinig mensen dat weten
Ga jij maar een rechtzaak tegen Microsoft voeren :+

Verwijderd

Mja, het probleem is, dat als je in fases je PC upgrade, je al snel een nieuwe PC hebt en nog steeds 'dezelfde' computer.... :P

Een OEM licentie is goedkoper als de licentie van een retail Windows, heeft oa te maken met het feit dat Microsoft geen support op OEM verleent. Voor een complete CD zul je dus bij je OEM leverancier moeten zijn (of de winkel, voor een retail versie).

Verwijderd

Je hebt een licentie voor het gebruik van windows xp home op jou systeem, je mag dus wel een cd van iemand anders gebruiken maar dan met jou licentie. Of een kopie maken van een xp home editie. Mits je maar jou key gebruikt en deze ook bij de hand hebt. dus de bekende sticker die vaak op de computer geplakt zit.

Verwijderd

** kuch kuch **

Je reageert op een topic van een half jaar oud. Lijkt me dat de TS zijn vraag ondertussen wel beantwoord heeft gekregen. Hetzij hier, hetzij elders.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:09
Manga, dit topic was al een tijdje inactief. Het is niet de bedoeling dat je deze topics weer omhoog haalt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.