Toon posts:

Is mijn Iiyama VMP450 stervende?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb sinds ik schat een jaar of 5 een IIyama VMP450.

nu heb een sinds een 1,5 maand last van het volgende probleem, mijn vraag is, zegt dit gedoe iemand wat en waar kan het op duiden.

variant 1:
beeld wordt opgeblazen.
beeld wordt daarna zwart
maar komt weer terug (waar je gebleven was)

variant 2:
er schikt soms een "flits" / soort trilling door het beeld (kortstondig).

kan iemand mij vertellen of dit het begin van het einde is?

Verwijderd

Een vriend van mij had een illyama van die leeftijd, had 'm toen nog net geen 3 jaar, en die heeft ie met deze storingen aangemeld mij illyama, kreeg een vervangende monitor.

Dus het lijkt er op van wel, anyway.. wat het ook is, goed is het niet he?! :)

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-07 12:18

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Tegen de tijd dat je je beeldscherm in 2 stukken verdeeld ziet met een zwarte balk in het midden 8)7 zou ik me meer zorgen gaan maken

Verwijderd

de symtonen die je beschrijft zijn zeker de eigenschappen van een langzaam stervende CRT scherm.

Op zich kan hij nog een lange tijd door gaan

je zult alleen merken dat het steeds sneller achter elkaar komt...

als je merkt dat het 2X per uur komt zou ik zeker er aan denken om naar een nieuwe te gaan kijken

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 11:28
reparatie zal duur zijn... je zal er nog een tijdje op door kunnen werken maar lijkt me dat je stilletjes aan naar iets nieuws moet gaan uitkijken. Overigens is dat na 5 jaar trouwe dienst ook niet zo raar :)

Verwijderd

Rataplan_ schreef op 17 maart 2004 @ 11:07:
reparatie zal duur zijn... je zal er nog een tijdje op door kunnen werken maar lijkt me dat je stilletjes aan naar iets nieuws moet gaan uitkijken. Overigens is dat na 5 jaar trouwe dienst ook niet zo raar :)
5 jaar voor een toen gloed nieuwe monitor? Ik verwacht toch wel wat langer te doen van een monitor hoor, en toch zeker van een merk zoals illyama, waar altijd van gezegd word dat ze zo goed zijn?!

Heb zelf een nec MultiSync FP1370 22" van nu ongeveer 5 jaar oud, en die is zowat constant in gebruikt, op de maximale refresh per resolutie, en daar is nog niets mis mee.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 12:10
symptoom 2 is vaak het gevolg van een monitor die te warm is.
Staat de monitor onder een plank ofzo?

Tsja en we kunnen nu wel allemaal aangeven hoe lang elke monitor wel niet mee is gegaan, maar daar schiet je niets mee op. Ik ken/heb monitoren die al > 10 jaar oud zijn en het nu nog dagelijks goed doen, terwijl mijn Iiyama 22" in zijn eerste levensjaar vaker bij Teleplan/Iiyama gestaan heeft dan thuis.

Toen ik de topictitel las ("is iiyama stervende") dacht ik dat de TS het over het bedrijf had. Mischien een aanpassing wenselijk?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:09

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb een beetje dit na 3 jaar :) af en toe zwart beeld en met een flits weer aan :) is gewoon dying...

Binnenkort kan je dus je monitor begraven

Verwijderd

TD-er schreef op 17 maart 2004 @ 11:39:
Toen ik de topictitel las ("is iiyama stervende") dacht ik dat de TS het over het bedrijf had. Mischien een aanpassing wenselijk?
Ja dit dacht ik ook direct, leek me al sterk maar je hoord steeds meer mensen klagen over de kwaliteit/levensduur van de schermen! Liever ook een iets andere topictitel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 11:29:
[...]

5 jaar voor een toen gloed nieuwe monitor? Ik verwacht toch wel wat langer te doen van een monitor hoor, en toch zeker van een merk zoals illyama, waar altijd van gezegd word dat ze zo goed zijn?!

Heb zelf een nec MultiSync FP1370 22" van nu ongeveer 5 jaar oud, en die is zowat constant in gebruikt, op de maximale refresh per resolutie, en daar is nog niets mis mee.
Ok, maar iiyama is over het algemeen wat meer budget (niet dat ze slecht zijn, zit hier achter een 22" VMP510 waar ik best over te spreken ben ook al heb ik hem nu ruim 3 jaar).
Maar heb toevalligerwijs vorige maand een Sony Multiscan 300sf gekregen. (20") ik wist niet hoe oud dat dat ding was voordat ik hem ging testen. Beeld was gewoon hartstikke goed, best scherp en goede kleuren. Toen zag ik op het stickertje dat het geval uit 1997 kwam (nu 6.5 jaar oud).
Als ik kijk wat de nieuwprijzen waren van de monitoren (de iiyama en die sony) is het verschil in kwaliteit wel te verklaren, die sony was 3x zo duur als de iiyama, en dat merk je ook wel.

5 jaar vind ik overigens een acceptabele tijd voor een monitor van iiyama. Waarschijnlijk duurt het nog een half jaartje voorrdat het geval helemaal onbruikbaar wordt, maar denk dat je hem dan wel een in een acceptabele periode hebt afgeschreven.

Repareren zou ik niet doen, is duurder dan een nieuwe monitor.

Verwijderd

Topicstarter
ik vind dat een monitor van 1370 gulden toendertijd wel wat langer mag leven dan die 5 jaar, ding is al eens terug geweest naar iiyama 3 dagen voordat garantie termijn afliep omdat hij heel hoog frequent piepte. Daar heb ik geen last meer van gehad in de afgelopen 2 jaar maar nu begint hij weer die beschreven symptomen te krijgen.

zou het zin hebben om monitor schoon te blazen met lucht of met een kwastje en de stofzuiger?

> monitor staat trouwens niet onder een plank maar gewoon op mijn bureau.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De oorzaak is heel simpel: defecte hoogspannings unit. Wat jij beschrijft heb ik ook een keer gehad, exact dezelfde symptomen: beeld wordt groter en kleiner, soms een tik of flits.

Je kan Iiyama bellen op Schiphol. Ze hebben 1x per week een walk-in. De walk-in is elke vrijdag op hun TD in Oude Meer (pal naast Schiphol). Wel eerst even een afpraak met ze maken. Je kan dan je monitor langsbrengen, krijgt een kop koffie en kan rustig kijken hoe de monteur je scherm repareerd. (of als je dat niet interessant vind ga je naast het pand vliegtuigies kijken ). Het ging er allemaal professioneel aan toe. Hij wist precies wat ie deed.

Ze schijnen redelijk coulant te (kunnen) zijn, ook al is ie uit garantie. Hangt ook een beetje van het aantal draai-uren af. Maar reken wel op ong. € 150 voor een hoogspanningsunit, dit ter indicatie, mochten ze het je alsnog in rekening brengen.
Bij mij was het garantie, maar daarna nooit meer last van gehad.

www.iiyama.nl

iiyama benelux b.v.
Breguetlaan 10 b
1438 BC Oude Meer
Tel: 020 - 4460404
Fax: 020 - 4460268
e-mail verkoop: sales@iiyama.nl
e-mail: support@iiyama.nl

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Probleem klinkt inderdaad als een stervende lijntrafo. Niks aan te doen (tsja, vervangen, maar dat is in een 5-jaar oude bak meestal niet lonend).
ik vind dat een monitor van 1370 gulden toendertijd wel wat langer mag leven dan die 5 jaar
Levensduur van CRT's heeft nou eenmaal niks met prijs te maken, jammer maar helaas. Het probleem zit in de lijntrafo. Dit is een HSP-trafo die in een moderne monitor ong. 90Watt dissipeert. Iedereen kan op zijn vingers natellen dat continu 90Watt dissiperen zonder enige vorm van koeling geen 10 jaar kan duren, dus overlijden de meeste monitoren na een jaar of vier. Kijk maar eens rond op GoT en het zal je opvallen hoeveel mensen dit soort problemen (problemen met de lijntrafo dus) wekelijks melden.
Pagina: 1