[Linux Server] Welke processor?

Pagina: 1
Acties:

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb thuis nog een Gigabyte P4-Titan 667 liggen.

Nu wil ik daarvoor geheugen halen en een processor. Dit word voornamelijk een server met linux erop en gebruikt voor de opslag van data.

Nu heb ik de keuze uit 2 processoren namelijk de volgende:
-Celeron in a Box 2600 MHz/128 S478
-Pentium IV 2800/512/S478/533 Mhz box

De P4 kost het dubbele. Als geheugen koop ik:
-DIMM 512 Mb 184 pin PC2700 DDR SDRAM

Nu heb ik 2 vraagjes:
-Past de celeron in dit moederbord?
-Kwa kost/prestatie zou het dan beter zijn om de celeron te kopen?

Hier nog een lijstje met mobo specs:
GA-8PE667 Ultra 2
Intel 845PE chipset

Processor
Socket 478 for Intel®Pentium® 4 with HT Technology

http://global.giga-byte.c...GA-8PE667%20Ultra%202.htm

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Socket 478 for Intel®Pentium® 4 with HT Technology
Alle Celerons zijn socket 478 en alle Pentium's ook. ja, hij past in het moederbord.

Ik weet niet voor welke doeleinden je de server wilt gaan gebruiken, maar als server is een Celeron meer dan zat. zeker op die snelheden

[ Voor 23% gewijzigd door Cardinal op 17-03-2004 09:40 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 21:14
Als je -zoals je zegt- alleen maar fileserving gaat doen, dan zou ik voor de lichtste processor gaan. Ze zijn allebei overkill, maar dat had je zelf ook wel door denk ik ;)

Waarom de celeron? Goedkoper in aanschaf, goedkoper in gebruik (minder stroomverbruik) en minder warmteproductie.

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mischien wel overkill ja, maar als ik hier toch zo'n mobo heb liggen.... en nu weet ik tenminste zeker dat het lekker draait ;)

Bedankt voor het advies enne cardinal ga hyperiums spelen, veel leuker dan koc en die domme kliklinks :)

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Een 486 dx 33MHz pompt al 600kb/s over het lijntje en een k6 II 350MHz kan je al voorzien van 9MB/sec. een >2GHz proc kan niet meer dan 100Mbit over een 100Mbit lijn propen, evenveel als een 500MHz systeempje kan doen. Voordeel van die 500MHzers is dat er die bestaan die passief gekoeld kunnen worden. Maar een 2800+ op 500MHz kan misschien ook wel passief ;) performanceverlies lijd je toch niet.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Afwijkende mening:

Laat die Celeron met een ruime boog links liggen, juist voor serveren is cache nuttig en daar heeft de P4 Celly verdomde weinig van. Neem anders een trage 133MHz FSB P4 (iets van 2.26GHz ofzo, die zie je 2e hands al voor EUR 100 of lager, evenveel als een Celly 2.6 ofzo) en clock die dan weer terug naar 100MHz FSB. Op 133MHz FSB is de performance stukken beter dan een aanzienlijk hoger geclockte Celly, met name door de cache-limitation van de Netburst architectuur. En op 100MHz FSB zit je met een koele, stille CPU die nog steeds totale overkill is voor jouw doeleinden :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1