Toon posts:

MP3 streamen op webserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een vriend die zingt en gitaar speelt in een band wil ik een aantal MP3's van de band op een webserver zetten zodat deze door familie, vrienden en bekenden beluisterd kunnen worden. Nu zou ik dat graag via een stream willen doen, dus die losse MP3's streamend kunnen afspelen. Iemand komt op de website, klikt een link naar een bepaalde MP3 aan en hoort dan het nummer zonder dat het eerst helemaal gedownload moet worden.

Via de search op GoT ben ik er al achter gekomen dat er meerdere mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld via Swift-Mp3, Shoutcast, PHP(?), Flash(MX) en wsl. nog wel een paar. Maar welke mogelijkheid is vrij simpel aan de praat te krijgen en is adequaat zonder al teveel toeters en bellen? Het zou bijv. leuk zijn om naam, titel en jaar weer te kunnen geven maar het is geen vereiste.

De webspace en de upload zijn geen probleem overigens.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ik heb zelf nu een shoutcast server draaien op een FreeBSD machine en dat was erg simpel. Geloof dat het mogelijk is ook mp3's vanaf de server te streamen. Zeker een aanrader :)

edit : is meer software algemeen ipv W&G :X

[ Voor 14% gewijzigd door Cartman! op 17-03-2004 10:41 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je kunt heel simpel via shoutcast dit opzetten. Je laat dan het nummer draaien op je Winamp op de server en hij word verzonden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
The Real Falcon schreef op 17 maart 2004 @ 10:43:
Je kunt heel simpel via shoutcast dit opzetten. Je laat dan het nummer draaien op je Winamp op de server en hij word verzonden.
hij wil dat de mp3 vanaf de server speelt. dus winamp is niet nodig ervoor.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:42

Pelle

🚴‍♂️

move.to/sa :)

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:51

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

g00fy schreef op 17 maart 2004 @ 10:45:
[...]

hij wil dat de mp3 vanaf de server speelt. dus winamp is niet nodig ervoor.
Ehm, wel waar, want de shoutcast zerver is een standalone applicatie. Normaal gesproken zal die op een andere machine draaien, vanaf een werkstation wordt winamp met de shoutcast client gedraaid, en wordt de muziek over het net gestreamed. Je hebt echter geen cotnrole over WAT er afgespeeld wordt.
Als je dat wilt, dan raad ik je aan om WinAmp Control Webserver te downen. Hiermee kun je een pop-up creëren waarin winamp control's en als je wilt je hele playlist in opgenomen wordt. Kan de luisteraar ook nog zien wat er gespeeld wordt. Ik gebruik het om overal de beschikking te hebben over mijn muziek.

Het vergt echter wel wat configureren.

Ohw ja, je kunt shoutcast dus wel op één machine spelen, maar dan moet je de shoutcast client laten streamen naar localhost.

Succes ermee!

ps. van andere oplossingen heb ik nog niet gehoord, maar ik ben ook maar een n00b ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dudertjes. Het is allemaal zo simpel. Alleen niemand schijnt het te weten.
Op je webserver zet je een demo.mp3.
Je maakt een tekst bestand met daarin:

http://www.webserver.nl/muziek/demo.mp3

Je noemt dit tekstbestand demo.m3u.

Je maakt in je html een href naar dit bestand:

<a href="muziek/demo.m3u">Luister direct!</a>

Klaar.

User klikt m3u link aan, dees opent in een player, vervolgens doet die een request voor de mp3, die vervolgens progressive download. Resultaat: direct luisteren.

Voorbeeld: http://www.terena.nl/~dick/001.m3u
edit:
Weet iemand trouwens wat dit voor nummer is? Ik ben al tijden op zoek naar de artiest :)

[ Voor 23% gewijzigd door usr-local-dick op 17-03-2004 17:05 ]

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:51

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• usr-local-dick
  • Niet online
_/-\o_ U bent über1337 _/-\o_ ;)
coolio he?
Daarom is het ook niet vreemd dat bv. het edna project een streaming server heeft die maar 30 kb groot is: http://edna.sourceforge.net
Het is eigenlijk een slim python script dat van deze feature gebruikt maakt.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Haha... waarom heb ik hier niet aangedacht!!!! :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Met de geweldige tip van "usr-local-dick" gaat het zeker lukken :) Ik ga vanmiddag gelijk aan de slag. Dat het zo ontzettend simpel zou kunnen had ik echt niet verwacht!

Voor wat, hoort wat dus zal ik navragen welk nummer het is uit je voorbeeld. Ik denk dat ik daar misschien wel achter kan komen als het tenminste een professioneel uitgebracht nummer is voor zover je weet? En enig idee toevallig hoe oud het ongeveer is?

• usr-local-dick
  • Niet online
Ik denk dat ik daar misschien wel achter kan komen als het tenminste een professioneel uitgebracht nummer is voor zover je weet? En enig idee toevallig hoe oud het ongeveer is?
Heb het ooit van de radio opgenomen bij Villa 65 (=hip hop show), dat was in 1996/1997 dacht ik. De aflevering heette "Planet Rock:. Ik weet absoluut niet van wie/hoe oud dit nummer is.
Aan de sound te horen gok ik begin jaren 80.

• Djwhal Khul
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-08 17:25
Ik heb Reactor draaien op een eigen webserver dit is ook inclusief Forum en draait op windows. Gemakkelijk want het is een instalatie waar MySQL, PHP, Perl, phpMyAdmin, PHP-Nuke and Zinain zitten..

http://www.reactorserver.com/

en nog gratis OOK

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
"Gemakkelijk" omdat er veel dingen in zitten? Ik wil liever controle over wat in installeer, en vind het ook veel inzichtelijker als er _zelf_ geconfigureerd word. Nu is het een soort instant-webserver-poeder dat je aanlengt met water, en tadaa! daar is je webserver. Het lijkt me uiterst sterk dat al die software niet los te downloaden is :)

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:08

Pinobigbird

doesn't share food!

@ usr-local-dick:
Grappig nummer, maar ik weet ook niet van wie het is.

@TS:
Ik kwam ooit dit programmaatje tegen. Slechts 166k(!). Misschien heb je er iets aan.
Introducing AnalogX SimpleServer:Shout, a multi-threaded streaming MP3 server that allows you to serve content to as many people as your Internet connection will allow! Just set up an MP3 audio source, point it at SimpleServer, click Start, and you're on the air! Then just minimize SimpleServer to the system tray, sit back, and enjoy the tunes!
SimpleServer:Shout supports the Shoutcast streaming MP3 format, logging, and multi-directory support, just to name a few! So if you're looking for a compact, easy to use, streaming MP3 server, then this is for you!

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Pagina: 1