Printer op router via UTP

Pagina: 1
Acties:
  • 938 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 02:15

UTP

Unshielded Twisted Person

Topicstarter
Net precies een E-Tech router for ADSL,MXStream and Cable router with 4 port switch besteld.
Nu moet ik ook nog een kleurenprinter hebben. Deze wil ik liever niet aan 1 computer hangen omdat die dan aan moet staan voordat de andere computers op het netwerk kunnen printen. Nu lees ik hier en op de site van HP dat sommige printers een RJ45 aansluiting hebben en sommigen zelfs wireless.

Lijkt me ideaal. Er liggen al 2 UTP kabels naar de plek waar een computer en de printer moet komen te staan. Ok, genoeg geblaat. Mijn vraag:

Kan ik een printer met een RJ45 aansluiting gewoon op de router inprikken en deze via de andere computers in het netwerk benaderen? Snap namelijk weinig van de topics hier, die hebben het allemaal over een printserver. Dat wil ik nou juist niet omdat die dan permanent aan moet staan.

• Is het bovenstaande verhaal mogelijk?
• Zo ja, welke printers raden jullie mij aan.

Eisen: RJ45 aansluiting, kleur, inkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04 22:23
Printers met een RJ45 aansluiting hebben gewoon een ingebouwde print server. De printer krijgt een IP adres, en op de computer(s) maak je een poort aan die naar dat IP adres verwijst. Dit staat over het algemeen duidelijk uitgelegd in de handleiding bij de printer.

Zelf heb ik een HP LaserJet met ingebouwde print server (bij HP heet dat een JetDirect kaart). Niet goedkoop overigens, je komt bijna automatisch in het professionelere spul terecht.

[ Voor 27% gewijzigd door PeterB op 17-03-2004 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34587

een printer met rj45 aansluiting kan direct op het netwerk aangesloten worden, en anders kun je en printserver kopen. dat is dan een kein kastje met aansluitingen: rj45 en een printerpoort.
dus netwerk aan de ene kant, printer aan de andere kant. Ja, dat kastje moet de hele tijd aan staan, maar je pc niet. en je kunt toch vanaf elke pc printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 02:15

UTP

Unshielded Twisted Person

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties. Dus dat probleem is opgelost. Alleen nu begrijp ik dat normaal geprijsde printers (voor simpel thuisgebruik om 4x in de week een paar velletjes te printen) deze aansluiting niet hebben?

Ben nog aan het zoeken. Als iemand zo'n printer weet hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-03 14:37

bwt

verplaatst zich op een GSX750F

Dat een "printer server" continu aan moet staan is niet zo'n ramp. Een dergelijk apparaatje is gemiddeld kleiner dan je router.
Sterker nog, er zijn routers met ingebouwd een printer server.
Ik heb een jaar of 3 nu een SMC 7004 kabel router met printserver in gebruik.

My 1st proc. was a NEC V20 (4-8 Mhz) - Now I have an AMD 1300 / 2000 with Aero7+ ASRock ION 330

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:45
Je plugt zo'n printer niet zozeer op je router in, maar in de 5poort switch die in dezelfde behuizing zit :) De 5e poort zit intern dan aan de router.
Met die uitleg heb ik al een hoop mensen duidelijk kunnen maken dat die 4 poortjes die erop zitten eigenlijk helemaal niets met de router van doen hebben :)

De meeste printers met ingebouwde netwerkaansluiting zijn laserprinters. Voor andere printers heb je inderdaad een printerserver nodig. Deze zijn er in 2 soorten, namelijk een pc die altijd aan staat en waarop de printer gedeeld wordt over het netwerk, of een klein kastje net zo groot als de router / switch, die in wezen hetzelfde doet. HET verschil tussen die 2 is het stroomverbruik en dus de herrie :)

Een printer met netwerkaansluiting is eigenlijk weer hetzelfde als die router/switch, daar zit die printerserver gewoon ingebouwd in dezelfde behuizing als de printer :)

Voor 4 velletjes per week zou ik nog geen kleurenlaser kopen (zwart wit worden lasers steeds aantrekkelijker) maar gewoon een inktjet. Probleem daar weer mee is dat die tegenwoordig allemaal USB hebben, en ik weet niet of er usb-printerservers zijn :? Waarschijnlijk wel, maar dat is dus wel een punt waar je op moet letten :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
HP 5850:
http://h41100.www4.hp.com/nl/dut/consumer/inkjet/c8975a.html

Niet super goedkoop, maar wel toch wel een aantrekkelijke prijs als je een netwerkprinter wilt hebben.
(Kan nergens een prijs vinden, maar ik dacht in de buurt van 200 euro.)
Pagina: 1