Toon posts:

Hoe kan je een Goedkoop serverparkje maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er al lang over na gedacht om een klein serverparkje te maken.
Nu zat ik zelf grondig te denken hoe ik het zo goedkoopmogelijk zou kunnen maken

al een klein opzetje

-AMDXP CPU's (mischien 2500+ lekker beetje clocken later :) ) anders duron 1600
-Micro ATX moederboardjes met Alles onboard + bootable ethernet
-Geen HD maar via Netwerk booten (uitwerken daar van komt later wel)
-256Mb DDR geheugen

dat heb ik al zoon beetje bedacht maar nu komt het belangrijkste

IS het mogelijk een Powersupply te delen ? zodat ik bijf 2 of 3 systemen op 1 voeding kan zetten? zo ja zou dat een hoop schelen aangezien alleen maar een cpu draait met wat geheugen zou dat lang niet zo veel gebruiken als een normaal systeem :)

Daar naast nog NO Casing!
Heeft iemand mischien een briljant idee om een paar systemen te maken wat het compact maakt en geen behuizing nodig heeft.
Dit zou ook veel geld schelen

Nou denken jullie Pff 50 euros en je bent klaar maar ja 10X 50 = 500 if you get the picture ? ;) zijn toch weer 2.5 systemen :)

Hoor graag jullie ideen mischien iemand al ervaring met dit soort zaken?
ik weet niet of er verder nog briljante iedeen zijn voor monitor en TB management?
KVM switchen zijn leuk maar ook duur Het is de truk om voor zo weinig mogelijk zo veel mogelijk power te krijgen :D anders maakt het dit projectje natuurlijk niet leuk

Natuurlijk mag er 1 PC die dan als main server moeit draaien wat kosten daar is het budget niet zo nauw van genomen :P

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 10:10
jaja 8)7

durf het bijna nie te vragen..

maar wat wil je er in godsnaam mee ?

en ja je kan een psu wel delen.. mits je handig bent met soldeerapparaat

.... mijn advies...

denkeerst is ff goed na wat je wil O-)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ach ik denk dat die stomme computertjes nog het minste kosten als je zoiets wilt opzetten. Denk ook eens aan stroom backup, brandwerende maatregelen, calamiteitenplan. enz enz enz enz.

veel suc6 met het uitzoeken van een goedkope pc 8)7

Verwijderd

Topicstarter
D3LTA schreef op 17 maart 2004 @ 00:49:
jaja 8)7

durf het bijna nie te vragen..

maar wat wil je er in godsnaam mee ?

en ja je kan een psu wel delen.. mits je handig bent met soldeerapparaat

.... mijn advies...

denkeerst is ff goed na wat je wil O-)
laat ik me liever niet over uit aangezien ik dan voor gek verklaart wordt :+

Tis voor een goed doel laat ik het zo zeggen }:O

Ben trouwens niet handig met een soldeer apparaat :( is het erg moelijk?

ik wil het ook rustig aan pakken hoor eerst 3 stuks of zow en kijken hoe het gaat kan later altijd meer plaasten als het goed gaat :)

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-05 12:34

Tao

DPC DE_KOMETEN

Hierover liep reeds in het DPC channel een posting:
Voor 1000 euro zoveel mogelijk CPU kracht

Er staan veel verwijzingen in naar renderfarms / serverparks, diskless booten, en
meer van je gading :)

/edit hmmm, moet the Vladimir toch overtreffen :)
Dus hierbij de link voor 2 mobo's op 1 psu hehe:
http://www.ocforums.com/v...ad.php?s=&threadid=155371

[ Voor 28% gewijzigd door Tao op 17-03-2004 01:10 ]

Diablo3

Verwijderd

Het is mogelijk om meerdere PC's aan 1 voeding te hangen.
Dit topic gaat er ook over: Voor 1000 euro zoveel mogelijk CPU kracht

Verwijderd

Topicstarter
Okie do TNX zal iedergeval daar ff rond neuzen

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
kun je geen sofware oplossing kiezen ?
ik zou voor iets als vmware gaan, om meerdere virtuele systemen op 1 fysiek systeem te draaien.
je kunt ook met distros als debian meerdere logische debian servers maken, die je zelfs onafhankelijk van elkaar kunt booten.

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
http://www.mini-itx.com/projects/cluster/
goedkoop én weinig stroomverbruik, goed voor de koe ;)

Verwijderd

arikkert schreef op 17 maart 2004 @ 01:18:
kun je geen sofware oplossing kiezen ?
ik zou voor iets als vmware gaan, om meerdere virtuele systemen op 1 fysiek systeem te draaien.
je kunt ook met distros als debian meerdere logische debian servers maken, die je zelfs onafhankelijk van elkaar kunt booten.
Daar gaat je performance dramatisch van omlaag, het is ook niet verstandig VMWare te gebruiken, Virtual PC van Microsoft geeft een veel betere performance.

Het doel was volgens mij meer power, als je virtuele shit gaat draaien krijg je niet bepaald een betere performance.

Ik denk dat je vooral moet kijken naar performance / euro:

Onderdelen zoals hdd/geheugen ed laat ik buiten beschouwing want die heb je zoiezo nodig, ook de voeding laat ik buiten beschouwing omdat er natuurlijk flinke voordelen aan de kleine passieve EPIA voedingen zitten zijn die ook prijzig.

De prijs is dus mobo (met alles erop en eraan) CPU + koeler zoals ze staan in de PW.

Epia C3 1 ghz - 1200 MIPS / 300 MFLOPS - 147 euro
Duron 1600 - 5500 MIPS / 2200 MFLOPS - 70 euro
P4 2.4 HT 800 - 6000 MIPS / 1700 MFLOPS - 185 euro
XP 2500+ - 7900 MIPS / 3200 MFLOPS - 120 euro
A64 3000+ - 8300 MIPS / 4100 MFLOPS - 307 euro

Celeron laat ik buiten beschouwing omdat die qua pure rekenkracht niet zo hard gaan.

Hoewel de A64 erg duur is heb je daar natuurlijk 64 bit performance wat alle andere niet hebben.

De MIPS en MFLOPS zullen niet exact kloppen, maar geeft toch een duidelijke indicatie daar ze allemaal een eind uit elkaar zitten.

Zowel de Duron 1600 als de XP 2500+ geven een flink goede performance, waar de Duron nog net iets beter scoort qua MIPS/euro. Maar dat zal ook afhangen van het programma wat je gebruikt.

Het Duron systeem is een K7S8X met een Duron 1600 en de boxed koeler. Een simpele 300 watt voeding is al te vinden voor 14 euro.

Deze setup gebruikt wel wat budget onderdelen dus de kans op failures is wel groter, maar voor een DPC serverpark maakt dit geen reet uit natuurlijk.

Je kan dit harddiskloos draaien of een harddisk van 50 euro kan je dan erin zetten (40 GB, dus gelijk lekker wat storage :p), daarnaast heb je geheugen nodig voor 30 euro heb je 256mb DDR. Dit zal genoeg zijn voor de meeste applicaties, eventueel 512mb erin zetten maar de performancewinst hiervan zal minimaal zijn.

Dus 1 systeem kost je 170 euro ongeveer. Hiervan kun je dus een mooi serverpark neerzetten van 10 bakken voor 1700 euro (als je in bulk koopt zal je nog wat kunnen besparen) dan heb je al zo'n 16 gigaflops (bij 25% overhead) wat dus niet verkeerd is.

Zonder de schijf kost het je maar 1200 euro en haal je dus dezelfde performance, maar ben je wat gelimiteerd in je keuze's qua OS ed.

Voor 300 euro extra koop je dan spullen voor behuizing, koeling, netwerk ed en heb je dus voor 1500 of 2000 euro een mooi serverpark.

Voeding delen zou ik zeker niet doen zeker aangezien een voeding maar 14 euro kost. Ook is micro-atx te duur (maar wel wat handiger wbt ruimte) want een videokaart heb je ook niets aan (tenzij je er ook 10 monitoren bij koopt :p)

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 01:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mitch schreef op 17 maart 2004 @ 01:20:
http://www.mini-itx.com/projects/cluster/
goedkoop én weinig stroomverbruik, goed voor de koe ;)
WOW dit vind ik er zeker gaaf uit zien Zo iets zou ik wel willen hebben maar in plaats van via een AMD XP natuurlijk aangezien deze cluster niet de benodigde power kan geven :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm jamer dat ze alleen met via werken :( helaas niet sterk genoeg voor DPC

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08-2025
Voordat jij begint aan een serverpark raad ik je echt aan om een een bedrijfsplan te maken en preventief al in de KvK te gaan staan... Niemand wil namelijk handelen met iemand die geen KvK heeft, omdat de contracten dan niet geldig zijn.

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
UHMZ! volgens mij wordt hier helemaal NERGENS gerept over commerciele uitbuiting van het geheel. Is dit niet gewoon voor thuisspielerij?

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08-2025
Jij schaft niet speciale shit aan voor een bedrag van 5000 á 10000euro om leuk mee te kloten...

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-04 12:58

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Gewoon Duronnetjes 1600 nemen, Asrock mobootje met onboard VGA, 256 MB per mobo en een stil koelertje... Die draaien goed, stil en blijven koel... Die 1600 Mhz. Duron is echt bang for your buck !

Prijzen ( Gistron)

Duron 1600 : 40 Euro
Asrock K7VM2 : 43 Euro
MDT 256 MB PC3200 : 45 Euro
Arctic Copper Cooler : 6 Euro
350 Watt QTEC voeding: 21 Euro

Totaal (zonder kast, maar die bouw je neem ik aan zelf) 155 Euro per subsysteem... Nou reken maar uit...

Met dit moederbord kun je zelf ook nog een beetje overklokken,.. draait die Duron zo op 1800Mhz.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

Topicstarter
ja dit is voor Private use only dus geen winsten worden hier uit gehaald

een 5000 is wel erg veel ik wil het langzaam opstarten aangezien het leuk moet blijven natuurlijk

Ik moet de jaarlijkse stroom kosten natuurlijk er ook bij reken die er bij komen

150,- sounds fair to me :)

ik moet zeggen dat die via park die een stukje hier voor een link van staat er mooi uit heeft iemand mischien een linkje waar uitgelecht wordt waar je het provie en mooi kan opbouwen *zoon rack?* die voeding vind ik er ook vaag uit zien 60A power supply

Kan ik zo iets ook gebruiken?

Verwijderd

Als je het daadwerkelijk uit gaat voeren ben ik benieuwd hoe het wordt.... :)

Die AMD XP 2500+ is denk ik wel één van de beste opties... :)

(Duron 1600 kan natuurlijk ook, maar ik zou voor de XP 2500 gaan :))

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 11:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 11:13:
Als je het daadwerkelijk uit gaat voeren ben ik benieuwd hoe het wordt.... :)

Die AMD XP 2500+ is denk ik wel één van de beste opties... :)

(Duron 1600 kan natuurlijk ook, maar ik zou voor de XP 2500 gaan :))
Als je prijs/kwaliteit gaat vergelijken is de Duron 1600 echt de betere!

Verwijderd

Topicstarter
ja maar vergeet niet die cpu mag wel duurder zijn maar je moet niet vergeten dat de rest zoals mobo cpu psu ect ook allemaal geregeld moet worden voor elke cpu die ik meer zou nemen dus liever minder pc's met zelfde performance dan meer pc's ;)

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
In je startpost zeg je dat er "alleen" maar een mobo, cpu en geheugen moet draaien, en dat er dus wel makkelijk 3 systemen op 1 voeding kunnen draaien...

Ik denk niet dat dat gaat lukken, de mobo, cpu en geheugen zijn de grootste energie verslinders van een normaal systeem. Een 2500+ op volle belasting kan zo 100W aan energie trekken, en dan nog het moederbord en geheugen.

Dus als je een echt duure 350W voeding koopt kan je er misschien net 2 pc's op draaien. Maar dan zijn 2 goedkopere 300W voedingkjes toch goedkoper.

Owja en goedkope voedingen (Q-Tec *kuch*) kunnen hun aangegeven vermogen niet constant leveren, alleen af en toe in piekbelasting, dus daarom zij ik dat je een duur (lees: echt) merk voeding zal nodig hebben om 2 van zulke systemen te draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door LeonM op 17-03-2004 15:34 ]

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een tip die uit al dit soort topics volgt: Neem de snelste cpu die je kunt betalen.
(nog wel een beetje op de prijs/prestatie verhouding letten.)

Hierboven wordt geroepen dat de duron de beste p/p verhouding heeft. Dit klopt niet als je naar de totale kosten kijkt.
Voor de prijs van 1 XP2500 heb je 2 ongeveer durons, maar voor de prijs van 1 XP met m/b, mem, koeler en voeding heb je misschien 1,1 duron met m/b, mem, koeler en voeding.

Ook bijvoorbeeld netwerkapparatuur en ruimte betaal je per node. Dus hoe minder nodes hoe beter.

Tel dus de totale kosten op en deel die door de geleverde prestatie.

[ Voor 9% gewijzigd door KifArU op 17-03-2004 15:48 ]

Verwijderd

Uit die andere thread gevist, wellicht handig :) :

http://www.ocforums.com/v...68&highlight=yattamonster

Verwijderd

Topicstarter
LeonM schreef op 17 maart 2004 @ 15:34:
In je startpost zeg je dat er "alleen" maar een mobo, cpu en geheugen moet draaien, en dat er dus wel makkelijk 3 systemen op 1 voeding kunnen draaien...

Ik denk niet dat dat gaat lukken, de mobo, cpu en geheugen zijn de grootste energie verslinders van een normaal systeem. Een 2500+ op volle belasting kan zo 100W aan energie trekken, en dan nog het moederbord en geheugen.

Dus als je een echt duure 350W voeding koopt kan je er misschien net 2 pc's op draaien. Maar dan zijn 2 goedkopere 300W voedingkjes toch goedkoper.

Owja en goedkope voedingen (Q-Tec *kuch*) kunnen hun aangegeven vermogen niet constant leveren, alleen af en toe in piekbelasting, dus daarom zij ik dat je een duur (lees: echt) merk voeding zal nodig hebben om 2 van zulke systemen te draaien.
TNX! aan dit soort reakties heb ik zeker wat aan :)

niet eens aan gedacht dat het zo triest gesteld was met verschillende merken :P
daarbij heb je gelijk dat 2 voedingen kopen net zo duur mischien goedkoper is dan 1 splitten bespaard me ook moeite maar dan vraag ik me wel af of de stroom verbruik dan niet merkbaar toeneemt als ik voor elk systeem 1 voeding neem inplaats van dat ik ze op deel in 2?

Ik zelf neem energie verbruik namelijk ook heel serieus op aangezien het best wat warmte kan genereren en de maandelijkste kosten behoorlijk kan verhogen

Ik heb zelfs ook zitten te overwegen om de cpu's lichtelijk een lagere voltage te geven zodat energie verbruik verlaagd wordt. Hoewel ik zelf nog eerst moet verdiepen hoeveel winst me dat gaat opleveren en of het redelijk mogelijk is zonder het systeem instabiel te maken (aangezien de 2500 heel goed ocbaar is ga ik er vanuit dat hij best wel wat marges heeft) Iemand mischien nog wat info of ideas er over? tis niet de bedoeling de cpu's lager te clocken enkel voltage verlagen

E-Mail die laaste site is ook super gaaf :D denk wel dat ik hier wat uit kan halen :D TNX

Btw bedankt voor all de feedback ben echt op allerlij nieuwe iedeen gekomen!
Please blijf posten zal tussentijds ff wat onderzoek werk blijven verichten

Verwijderd

zou je misschien precies kunnen uitleggen wat je er mee wil gaan doen? :)

als het klaar is zou ik graag picca's willen zien :D

Verwijderd

Topicstarter
ja de foto's gaan gemaakt worden :) weet niet hoe lang het gaat duren voordat ik het heb staan aangezien ik het gelijk GOED wil aan pakken zit er namelijk al zo lang over te denken ;)

maar oke wat is het idee

DPC !
Zit te denken aan D2OL aangezien ik daar vroeger ook aan mee deed en ik zie dat de groote bugs waar ik me aan ergede (en er ook voor heeft gezorgt dat ik er even tussen uit gestapt was) weg zijn vertrouw ik nu wel een 24/7 parkje toe zonder elke dag te hoeven kijken of er niet een client gestopt is :)

Michien dat ik wel UD er op ga zetten dat kan ook maar daar voel ik nu niet zo veel voor

Planning is het in een kelder te plaatsen aangezien het daar het minst in de weg zit :) er is daar ook genoeg ruimte ik moet alleen even wat betere stroom voorzieningen maken (mijn huis is het meest ook niet geaard) maar dat ga ik dus ook op lossen. Wil niet dat die pctjes gaan roken zometeen door spiek spanning :P
Verwarming is er al dus het is daar niet vochtig.

waar ik ook aan zat te denken is om 1 hoofd pc te maken zoals op de laaste site ook staat waar Main os op staat (ga ik binnen kort ook ff wat onderzoek werk van maken) die heeft genoeg HD power en een Dedicated internet verbinding. deze pc zal mischien ook mee gaan grazen hoewel ik het belangrijker vind dat deze zo veel mogelijk feedback over desystemen kan geven. mischien ook met webinterface te bezichtigen wat de status van de cluster is en wat de performance is (geen rechten maar alleen info voor veiligheid redenen) mischien een vpn zodat ik die pc ook kan besturen van me normaale pc maarja dat gaat erg ver ik praat nu ook over toekomst beeld

ik wil het ook goed uit balanseren OCen is bijv wel leuk voor de prestatie maar zeker niet goed voor de energie verbruik! heb daar veel ervaring mee met me eigen main pc :) cpu gebruik wel zoon 120W denk ik +- echt heet hoofd.

dus iedee op een rij

- Goedkoop een krachtige cluster maken die zelfstandig werken
- Goed uitgebalanseerde Stroom verbruik dus optimale prestatie per KW
- Main PC voor opdrachten uit te geven mischien via Ethernet OS laten booten de rest van cluster monitoren ect
- minimalistme op hardware gebied wat ook weer te zien is op de laast vermelde site Liefst dus 2 pc's op een PSU maar ja XP cpu's gebruiken meer dan durons dus even kijken dus Moet dus ff PSU prestatie benchmarks gaan lezen enz :) Geen hd FDD CD-ROM ect

denk wel dat dit het zo moet zijn ? beantwoord dit al je vragen? ;)

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 09:56

MF

Take a Seat

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 19:24:
- minimalistme op hardware gebied wat ook weer te zien is op de laast vermelde site Liefst dus 2 pc's op een PSU maar ja XP cpu's gebruiken meer dan durons dus even kijken dus Moet dus ff PSU prestatie benchmarks gaan lezen enz :) Geen hd FDD CD-ROM ect
Als je er 2 op b.v. een 300 watt aansluit en verder weinig hardware (wat je toch al niet val plan was) kan dat makkelijk.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 22:36
ik weet niet OF je het extern wil gebruiken, maar als dat zo is, vergeet dan niet kosten van een kabel-verbinding ofzo he? (bij fileserver dan he) maar als het alleen images is enzo dan is dat denk ik niet nodig... ligt aan je normale internet uiteraard...

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Verwijderd

Topicstarter
stevenP schreef op 17 maart 2004 @ 19:30:
ik weet niet OF je het extern wil gebruiken, maar als dat zo is, vergeet dan niet kosten van een kabel-verbinding ofzo he? (bij fileserver dan he) maar als het alleen images is enzo dan is dat denk ik niet nodig... ligt aan je normale internet uiteraard...
ja het setje komt in huis te staan draait nu een UPC internet verbinding die uit het A2000 tijdperk stamt Lancity II modem enzo :+

Nee dat zit goed denk wel dat het over gaat naar ADSL maar dat staat helemaal buiten dit projectje ;)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-05 17:05
Ik heb me ook ooit een tijdje verdiept in zoveel mogelijk rekenkracht voor 1000 euro en heb toen samen met DaBu dit excel sheetje gemaakt waarin de aanschaf en stroom kosten vergeleken worden en je zo een bedrag per W/U van Seti en RC5 geven:
http://members.lycos.nl/pcdump/trash/Cluster%20kosten.xls
^^ De prijzen zijn mogelijk niet meer up-to-date, maar het is wel een indicatie ^^

Het zijn de D.net projecten die púúr CPU power trekken en dus weinig geheugen activiteit nodig hebben en daarom het efficiëntst werken op een snel durontje. Een project zoals bijv. Seti daaren tegen is ook zeer zeker gebaad bij een snelle geheugen bus en daardoor is zelfs een Pentium4 daar een optie. Kijk er zelf eens een keer naar en update de prijzen wat om te zien wat nu het efficiëntst is.

Verwijderd

Topicstarter
pcmadman schreef op 17 maart 2004 @ 20:32:
Ik heb me ook ooit een tijdje verdiept in zoveel mogelijk rekenkracht voor 1000 euro en heb toen samen met DaBu dit excel sheetje gemaakt waarin de aanschaf en stroom kosten vergeleken worden en je zo een bedrag per W/U van Seti en RC5 geven:
http://members.lycos.nl/pcdump/trash/Cluster%20kosten.xls
^^ De prijzen zijn mogelijk niet meer up-to-date, maar het is wel een indicatie ^^

Het zijn de D.net projecten die púúr CPU power trekken en dus weinig geheugen activiteit nodig hebben en daarom het efficiëntst werken op een snel durontje. Een project zoals bijv. Seti daaren tegen is ook zeer zeker gebaad bij een snelle geheugen bus en daardoor is zelfs een Pentium4 daar een optie. Kijk er zelf eens een keer naar en update de prijzen wat om te zien wat nu het efficiëntst is.
TNX :) ik heb alleen nu geen MS office op me pc staan :( ik weet niet of het veel werk is om het ff in DOC TXT of HTML voormaat over te zetten voor me en naar shin_tsu@hotmail.com te maile?

zo ja geeft ook niet dan kijk ik volgende week wel even aangezien ik office in het weekend wel ff kan regelen :+

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 09:56

MF

Take a Seat

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 20:39:
[...]
zo ja geeft ook niet dan kijk ik volgende week wel even aangezien ik office in het weekend wel ff kan regelen :+
offtopic:
download openoffice; http://www.openoffice.org

Verwijderd

Topicstarter
Tnx Dom dat ik er zelf niet aan had gedacht Pcmadman laat dat overzetten maar zitten DL deze app wel ff ;)

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Hmm, dit is wel interessant. Ik heb er een tijdje terug ook aan gedacht om een soort van cluster te maken, ik ben er niet mee begonnen omdat mijn vader er wat tegen was vanwege het stroomverbruik. Nu krijg ik aan het einde van het jaar meer dan 90 moederborden, processoren en geheugen (van de oude computers van school), dan ga ik weer een nieuwe poging wagen. Het is dan enkel even voor de ervaring denk ik. Ik zit dan zelf te denken om een AD te maken met clients. Of ik dan ook van netwerk wil booten weet ik nog niet, het zou in ieder geval heel wat HD's besparen. Ik ga me vandeweek - of later - wel even verdiepen in dat booten van netwerk :).
offtopic:
Beter post je je results hier ook een keer op GoT als je klaar bent ;).

Verwijderd

Topicstarter
bobje86nl schreef op 17 maart 2004 @ 21:01:
Hmm, dit is wel interessant. Ik heb er een tijdje terug ook aan gedacht om een soort van cluster te maken, ik ben er niet mee begonnen omdat mijn vader er wat tegen was vanwege het stroomverbruik. Nu krijg ik aan het einde van het jaar meer dan 90 moederborden, processoren en geheugen (van de oude computers van school), dan ga ik weer een nieuwe poging wagen. Het is dan enkel even voor de ervaring denk ik. Ik zit dan zelf te denken om een AD te maken met clients. Of ik dan ook van netwerk wil booten weet ik nog niet, het zou in ieder geval heel wat HD's besparen. Ik ga me vandeweek - of later - wel even verdiepen in dat booten van netwerk :).
offtopic:
Beter post je je results hier ook een keer op GoT als je klaar bent ;).
Als je nog hardware overhoud moet je het zeggen hoor :+ mischien dat ik er nog wat mee kan ;) wat voor systeempjes zijn het eigenlijk PII systeempjes?

ik ben trouwens bezig om voor me zelf een TXT filetje te maken met alle dingen die ik opgedaan heb netjes compact bij elkaar te zetten zodat het wat overzichtelijker wordt dan alles uit de post te halen :)

Natuurlijk dankzij iedereen die me wat links gegeven hebben

Trouwens PCmadman TNX voor die SHEET man! dankij die lijst heeft het mij absoluut makkelijker gemaakt om te kijken wat voor hardware ik er voor ga gebruiken!
heb nu wat hardware op het oog wat ik ga kopen voor het servertje ik denk dat ik het risico nog niet ga nemen om 1 psu voor 2 mobo's te gebruiken hoewel ik er wel naar wil streven omdat het naar mij gevoel gewoon minder stroom kost :)
maar dat is van latere zorg....

hier alvast een beginnetje van me file ik zal als ik het meer uitgewerkt hebt update zodat mischien andere mensen er ook gebruik van kunnen maken die van plan zijn ook zo iets te maken ;)

1.onderzoek plegen naar hardware en software
2.Prijs controle 100-160 Per pc
3.Energie Monitoring +stroomkoste beperking
4.Beveiligings maatregelen Hardware+software
5.Cluster Boot mogelijkheden +management
6.Cluster status monitoring

Punt 1

- Moederboard moet Ethernet kaart hebben met Boot rom optie
Intel's "PXE" Preboot eXecution Environment
of wat ze in linux noemen Etherboot (PXE moet Etherboot laden)
- Welke kaarten ondersteunen deze PXE
Intel 8255X
Realtek 8XXXX
3com 3c9XX
(X staat voor dat alle model nummers die daar in volgen het ondersteunen bijf 3com 3c905)

- Powersupply Moet voldoende continu Wattage + amperage hebben om 2 moederboarden te ondersteunen
zie Link naar how to voor het delen van 1 PSU naar 2 PC's

Punt 2

- Kosten CPU 43,- +6 Bezorgen 1800Duron

Moederboard 38,- +6 Bezorgen ASrock K7VM2
http://www.asrock.com.tw/product/product_k7vm2.htm

Geugen 32,- +6.5 Bezorgen 256MB 333Mhz

PSU 14,- +5.5 Bezorgen Qtek 300W power

151,- per systeem OF 127,- X (systemen) + 24,-

Punt 3
- Energie verbruik + prestatie tabellen zijn terug te vinden op deze link TNX PCmadman http://members.lycos.nl/pcdump/trash/Cluster%20kosten.xls

ik denk dus dat ik een duron 1800 ga nemen ik weet nog niet of ik deze mobo neem ik ga eerst even kijken hoe de hardware die onboard zit het doet onder linux en of er voltage mods mogelijk zijn op deze mobo vraag me ook af of het mogelijk is goed te ocen indien ik het in de toekomst wil gaan doen

• Bobje
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 21:23:
[...]

Als je nog hardware overhoud moet je het zeggen hoor :+ mischien dat ik er nog wat mee kan ;) wat voor systeempjes zijn het eigenlijk PII systeempjes?

*knip lang verhaal*
Het zijn Pentium II systeempjes. Volgens mij rond de 466 / 433 mhz. Prachtige dingetjes :).

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 01:42:
[...]

WOW dit vind ik er zeker gaaf uit zien Zo iets zou ik wel willen hebben maar in plaats van via een AMD XP natuurlijk aangezien deze cluster niet de benodigde power kan geven :)
geen power in een epia? nou, dat valt nog best mee hoor :) als je er een goed PCI videokaartje in stopt+ de mem. timings wat sneller zet, valt er nog aardig op te spelen ook, en als je dat met AMD's opbouwd ben je denk bijna dubbel zo duur uit. Zo'n mobo heeft alleen nog voeding+ram+hdd nodig en klaar. En de CPU gebruikt zo'n 12watt, dat red je niet met een AMD ;) want 6x60watt voor een AMD is toch al een aardige warmte die verstookt wordt.

• Bobje
_ferry_ schreef op 17 maart 2004 @ 21:59:
[...]

geen power in een epia? nou, dat valt nog best mee hoor :) als je er een goed PCI videokaartje in stopt+ de mem. timings wat sneller zet, valt er nog aardig op te spelen ook, en als je dat met AMD's opbouwd ben je denk bijna dubbel zo duur uit. Zo'n mobo heeft alleen nog voeding+ram+hdd nodig en klaar. En de CPU gebruikt zo'n 12watt, dat red je niet met een AMD ;) want 6x60watt voor een AMD is toch al een aardige warmte die verstookt wordt.
Hoef je je gelijk niet zo druk meer te maken omdat je een te hoge rekening zou hebben. Je bespaard immers op de verwarmingskosten (in een middelgrote kamer). En dat is serieus, want ik heb in mijn kamer de afgelopen winter geen verwarming aangehad :). Mijn twee PC's geven al wat warmte, moet je eens nagaan wat een parkje doet.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

jups, dat heb ik ook. Maar electrischiteit is duurder dan een paar stukken hout in de kachel gooien (jah, wij houden t hele huis warm op hout 8) ) maar die 6x60watt moet ook gekoeld worden, en dat kan niet zo stil als een epia (die van mij hoor je op 3 meter afstand al niet meer.)

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 10:00

killercow

eth0

Ik ga binnenkort een nieuwe serie VIA c3 based servers introduceren, deze zijn op het moment nog in ontwikkelelng (CE keurmerk enzo duurt ff) maar wellicht zijn ze daarna erg interesant voor je.

Ze bestaan uit:
1u 20cm diep 19" rack,
VIA EDEN mobo, of wellicht een minit-itx p4 mobo (hier moet ik nog ff over de koeling nadenken)
SD, of DDR ram (2 of 1 balkje)
2x 3.5inch HDD, of 1 HDD en Floppy
1 PCI slot.
1x 50 watt voeding voor de VIA's of 200 Watt voor de p4.

de kosten voor een barebone (dus zonder mem/hdd en zonder cpu voor de p4) zullen onder de 300 euro liggen denk ik.
Als je intresse hebt, mail me dan ff (zie profiel).

Als ik die p4 voor elkaar krijg dan kun je heirmee een enorme hoeveelheid cpu power voor eeng eringen prijs in een kleine nette manier stapelen.

openkat.nl al gezien?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Sorry, maar dit heeft niets met CME te maken...

[CME] -> [OH]

Verwijderd

1.Ik zou dan de Barthon Mobiel 2500+ kopen, die verbruikt 45wat in de plaats van 74watt.
2. Een gedeelte hardeschijf via de netwerk, dan zal een 100Mbit fulduplex netwerk wel zo handig zijn.
3. Geschakelde voedingen hebben inhet algemeen een vrij goed rendemend, om een voeding te gaan splitsen lijk me niet zo handig.

4. In het algemeen heb meer powe met één erg snelle systeem dan 10 geodkope systeem aan elkaar gekoppeld stroom verbuik is dan ook stukke hoger. (denk ook er aan de een 100mbit fulduplex niet elktijd genoeg bandbreedte kan aanbiedingen voor het totale proses.

Verwijderd

Topicstarter
AcouSE schreef op 17 maart 2004 @ 22:13:
Sorry, maar dit heeft niets met CME te maken...

[CME] -> [OH]
Ja sorrie je hebt helemaal gelijk Toen ik de me eerste poost maakte ging het dan ook dat ik een rack moest maken om al die mobo's en psu's in te stouwen maarja ik been een beetje aan het door razen in deze topic :P

Trouwens die Mobiele AMD cpu's gaan die op een normaale socket a werken?
zo ja klinkt het best wel intresant ja Hoewel ik er maar 1 in price watch zie staan dus weet niet helemaal of die wel echt te bestellen is....

@killercow Nah ik heb even gekeken die Via cpu's leveren over het algemeen veel minder prestatie vergeleken met elke andere cpu voor desktop gebruik zijn die dinger zeker COOL heb er zelfs over na zitten denken om er 1 te kopen zodat ik een micro case mod kon maken voor in de huis kamer maar ik zoek echt naar RAW power en daar is hij gewoon niet voor gemaakt

die P4 laat ik links liggen vooral omdat ze gewoon te duur zijn! kost 2X zo duur als een amd 4X zo duur als een duron ... en celeron is om te huilen kwa performance vandaar dat ik dus bij de amd duron of XP ben uit gekomen

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 23:27 ]

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-05 17:05
Ik had deze reactie gisteren ook al geklopt, maar toen liep mijn computer vast :( en was dus ff totaal niet in de mood om het opnieuw te doen, maar nu heb ik ff tijd:
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 21:23:
[...]

ik ben trouwens bezig om voor me zelf een TXT filetje te maken met alle dingen die ik opgedaan heb netjes compact bij elkaar te zetten zodat het wat overzichtelijker wordt dan alles uit de post te halen :)

Natuurlijk dankzij iedereen die me wat links gegeven hebben

Trouwens PCmadman TNX voor die SHEET man! dankij die lijst heeft het mij absoluut makkelijker gemaakt om te kijken wat voor hardware ik er voor ga gebruiken!
Deze sheet had ik ook verschillende keren in dat andere topic over zoveel mogelijk rekenkracht voor 1000euro gepost, maar ik heb hem enkel uitgebreid met het RC5 gedeelte en er wat fouten uit gehaald, het origineel was geloof ik van DaBu!
Je moet wel heel nodig ff de prijzen synchroniseren met de pricewatch, want die prijzen die er nu in staan zijn al ongeveer een half jaar oud!
heb nu wat hardware op het oog wat ik ga kopen voor het servertje ik denk dat ik het risico nog niet ga nemen om 1 psu voor 2 mobo's te gebruiken hoewel ik er wel naar wil streven omdat het naar mij gevoel gewoon minder stroom kost :)
maar dat is van latere zorg....
Ik zou niet voor twee nodes per PSU gaan.
Als je nl. twee nodes op een PSU hebt moet je rekening houden met de piekspanning van twee nodes en kun je dus nog steeds niet de PSU voor 90% belasten en dat is het punt waarbij ze meestal op hun efficiënts zijn. Ook is het niet makkelijk uit te zoeken hoe je nou precies twee nodes onafhankelijk op 1 PSU kunt schakelen en als je dit dan eindelijk weet moet je ze nog allemaal helemaal gaan aanpassen. Je garantie op de voedingen vervalt dan ook en bij 'zoveel' voedingen lijkt me een garantie ook wel prettig! Als je de prijzen van PSU's gaat vergelijken, dan valt het ook op dat je een PSU voor 1node al voor 12euro hebt terwijl je voor een zwaardere PSU die 2 nodes kan ondersteunen en helemaal omgebouwd is zeer waarschijnlijk meer dan het dubbele kwijt bent!
hier alvast een beginnetje van me file ik zal als ik het meer uitgewerkt hebt update zodat mischien andere mensen er ook gebruik van kunnen maken die van plan zijn ook zo iets te maken ;)

1.onderzoek plegen naar hardware en software
2.Prijs controle 100-160 Per pc
3.Energie Monitoring +stroomkoste beperking
4.Beveiligings maatregelen Hardware+software
5.Cluster Boot mogelijkheden +management
6.Cluster status monitoring
Net lijstje!
Alleen kun je Punt 1 en 2 even samenvoegen, omdat je die gewoon niet appart kunt uitvoeren lijkt mij...
Punt 1

- Moederboard moet Ethernet kaart hebben met Boot rom optie
Intel's "PXE" Preboot eXecution Environment
of wat ze in linux noemen Etherboot (PXE moet Etherboot laden)
- Welke kaarten ondersteunen deze PXE
Intel 8255X
Realtek 8XXXX
3com 3c9XX
(X staat voor dat alle model nummers die daar in volgen het ondersteunen bijf 3com 3c905)
Als ik hieruit op mag maken dat je losse netwerk kaarten wilt gebruiken; Doe dat niet, want dat is duurder, kost meer stroom, kan incompatable zijn. Zoek gewoon een mobo met onboard netwerk kaart met PXE, die bleken toen ik research deed voor het vorige topic slechts enkele euro's duurder.
- Powersupply Moet voldoende continu Wattage + amperage hebben om 2 moederboarden te ondersteunen
zie Link naar how to voor het delen van 1 PSU naar 2 PC's

Punt 2

- Kosten CPU 43,- +6 Bezorgen 1800Duron

Moederboard 38,- +6 Bezorgen ASrock K7VM2
http://www.asrock.com.tw/product/product_k7vm2.htm

Geugen 32,- +6.5 Bezorgen 256MB 333Mhz

PSU 14,- +5.5 Bezorgen Qtek 300W power

151,- per systeem OF 127,- X (systemen) + 24,-
256MB is een beetje in tegenspraak met de Duron. De duron is nl. een XP met minder cache, dus als je het idee hebt dat je toepassing 256MB nodig heeft, dan is het op zijn minst een beetje raar om daarnaast een Duron te pakken (je rust een Pentium Celeron toch ook niet uit met dual channel geheugen :? ). 128MB is ruim voldoende voor de nodes om een ramdisk op te zetten waar een simpele linux met client in past (tenzij je een geheugen intensief iets draait, maar dan moet je het idee van de duron ook maar laten vallen) en kun je daarmee nog wat besparen.
Het is idd wel een verstandig idee om PC2700 geheugen te pakken, want dan kun je je duronnetjes nog een beetje overclocken (dat schijnen ze met de huidige yeilds van AMD ook niet slecht te doen en het maakt het alleen maar efficiënter met stroom (tenzij je flinke volt verhogingen doet)).
Punt 3
- Energie verbruik + prestatie tabellen zijn terug te vinden op deze link TNX PCmadman http://members.lycos.nl/pcdump/trash/Cluster%20kosten.xls
Voeg me maar ff aan MSN toe, dan kunnen we hem samen updaten als je wilt, want er is intussen wel een beter mobo beschikbaar voor minder geld...
pauluscornelissen bij hotmail punt com
ik denk dus dat ik een duron 1800 ga nemen ik weet nog niet of ik deze mobo neem ik ga eerst even kijken hoe de hardware die onboard zit het doet onder linux en of er voltage mods mogelijk zijn op deze mobo vraag me ook af of het mogelijk is goed te ocen indien ik het in de toekomst wil gaan doen
Montage zonder kast is vrij simpel op te lossen met 4 stukken draadeind die je door de gaatjes op de hoeken van de mobo's doet en dan gewoon opstapelen met stukje PVC buis om afstand te houden tussen de mobo's of draai er wat boudjes op waarmee je de mobo's precies kunt afstellen (laatste optie is meer werk, maar constructief beter verantwoord omdat de belasting niet meer via de PVC buisje wordt doorgegeven, maar direct op de ijzeren draadeinden. Prettig neven effect van de tweede optie is ook dat je meteen goede (/ betere) aardig hebt)

SpamLame van [rml][ DC] Crackrack draait! (uitleg + pics)[/rml] zal jou ook nog wel van wat nuttige info kunnen voorzien!
Pagina: 1