Gericom Ventilator

Pagina: 1
Acties:

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:51
Als volgt, de ventilator van mijn laptop, een gericom (jaja, ik weet het) heeft het begeven. Nu moet ik hier een nieuwe van hebben. Helaas is deze bij de fabrikant een beetje duur, 75 euro. Aangezien het hier om een ventilator gaat van plastic, niet van goud, vindt ik dit vrij duur.

Echter nu ben ik op zoek naar een vervanger. Misschien dat iemand weet of er op bijvoorbeeld een radeon, geforce e.d. een soortgelijke fan zit. De fan is axiaal (zo heet dat toch) en is op de bodemplaat voorzien van een driehoek waarmee die aan de heatsink zit..

Morgen kan iik een foto posten..

Wie o wie weet een adres voor ventilators in alle soorten en de juiste maten?

Verwijderd

Ik heb wel nog een pic voor je, zit geloof ik ook mijn g-fx........
momentje

Afbeeldingslocatie: http://pics.sjeemz.nl/img.php/DMUOF9PQD9/ILQ5CP50W5A5/JPEG/1079021894//xjyu%5Dafbeelding

zoiets misschien?
Zit aan de bodem vast met 3 schroefjes. Mijne ga ik vervangen door water-koeling, helaas geen optie voor jou denk ik :+

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 00:24 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

jantje112 schreef op 17 maart 2004 @ 00:17:
Als volgt, de ventilator van mijn laptop, een gericom (jaja, ik weet het) heeft het begeven. Nu moet ik hier een nieuwe van hebben. Helaas is deze bij de fabrikant een beetje duur, 75 euro. Aangezien het hier om een ventilator gaat van plastic, niet van goud, vindt ik dit vrij duur.

Echter nu ben ik op zoek naar een vervanger. Misschien dat iemand weet of er op bijvoorbeeld een radeon, geforce e.d. een soortgelijke fan zit. De fan is axiaal (zo heet dat toch) en is op de bodemplaat voorzien van een driehoek waarmee die aan de heatsink zit..

Morgen kan iik een foto posten..

Wie o wie weet een adres voor ventilators in alle soorten en de juiste maten?
als het een beetje gangbare maat is dan moet dat wel te doen zijn. kijk maar eens bij wat speciaalzaken en dergelijke ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• jantje112
at wannaplay..

ja idd.. die ik heb zit ook op de bodemplaat met 3 schroefjes.. hij lijkt idd erg op een vga koeler.. wat is de doorsnee?

Verwijderd

jantje112 schreef op 17 maart 2004 @ 00:24:
at wannaplay..

ja idd.. die ik heb zit ook op de bodemplaat met 3 schroefjes.. hij lijkt idd erg op een vga koeler.. wat is de doorsnee?
Heb em even opgemeten, iets van 55 mm. Met behuizing een 60 mm fan dus. Verder heb ik geen verstand van gericoms, dus dit is alles dat ik voor je kon betekenen.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Begeven of loopt hij niet lekker?

Als hij niet lekker loopt , moet je hem misschien even schoonmaken en voorzien van een nieuw druppeltje olie.

Verwijderd

Wat als je nu een normale fan pakt, en hier de behuizing van af sloopt. Beetje tweaken en je hebt em voor noppes.

• jantje112
de maaat is een beetje klein.(35 mm ongeveer) ik heb een 40 mm fan gesloopt.. het nadeel van die dingen is dat ze niet zo krachtig zijn..

De ventilator is schoongemaakt en voorzien van olie drupje, evhter hij draait alleen als ik hem een klein tikje geef en zeer onregelmatig ook.. met een tikje op een vrij laag toerental, misschien dat een deel van de binnenrotor kapot is.

Verwijderd

jantje112 schreef op 17 maart 2004 @ 00:40:
de maaat is een beetje klein.(35 mm ongeveer) ik heb een 40 mm fan gesloopt.. het nadeel van die dingen is dat ze niet zo krachtig zijn..

De ventilator is schoongemaakt en voorzien van olie drupje, evhter hij draait alleen als ik hem een klein tikje geef en zeer onregelmatig ook.. met een tikje op een vrij laag toerental, misschien dat een deel van de binnenrotor kapot is.
Dan is het probleem idd groter dan slechte lagering, vervangen dus die fan.
Maar waarom zijn die 40 mm fans niet krachtig genoeg? Je hebt er nu toch ook een van 35 opzitten?

• jantje112
ja maar zo'n 40 diggie heeft maar paar bladen.. :( Ik ga nu slapen en post morgenavond wat foto's, misschien iemand die een ingeving krijgt.. (sorry dat wordt dus overmorgen)

[ Voor 15% gewijzigd door jantje112 op 17-03-2004 22:54 . Reden: tijdsgebrek :( ]

Verwijderd

Sorry voor het kicken van een oud topic, maar ik heb precies hetzelfde probleem met dezelfde laptop en om dan een nieuw topic te gaan maken lijkt mij onzinnig.

De fan heb ik vervangen door een andere standaard 4x4 cm, door daar eerst het framewerkje vanaf te slopen. Dit is ook niet de ideale oplossing, omdat de temps vele malen hoger worden en de laptop zichzelf meestal, na een half uurtje gedraaid te hebben, automatisch uitschakeld.

Toen heb ik het oude, kapotte fannetje even wat beter bekeken, zag ik dat deze de lucht niet van onder aanzuigt maar van de zijkant door gebruik te maken van verticale bladen (dus zonder buiging).

Het fannetje maken oid is ook niet meer mogelijk, omdat hij is gesneuveld toen ik de laptop uit elkaar probeerde te halen.

Hier wat foto's van de fan:

Afbeeldingslocatie: http://s3m.mise.nl/tweakers/fan1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s3m.mise.nl/tweakers/fan2.jpg

Hier staat overigens nog precies een zelfde type laptop (ander merk, zelfde type), die hetzelfde probleem had. Deze lossen het op door een compleet nieuwe heatsink te kopen. Dit heb ik ook bij een aantal verschillende winkels geprobeerd, zonder succes. :/

Gericom zelf benaderen heeft overigens ook weinig zin gehad, garantie zit er ook niet meer op dussss.. ;)

Weet iemand misschien een vervangende zelfde soort fan? Eventueel met "framewerk" er omheen.. :?

Verwijderd

* subtiel schopje * ;)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
dit soort fan's ga je volgens mij niet snel op de normale markt vinden... misshc dat er iemand nog wel eentje liggen heeft ofsow?

Verwijderd

The_Stickie schreef op 02 juni 2004 @ 15:57:
dit soort fan's ga je volgens mij niet snel op de normale markt vinden... misshc dat er iemand nog wel eentje liggen heeft ofsow?
Worden er helemaal geen fans verkocht die lucht van de zijkant aantrekken en wegblazen dan? ;(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 15:10 ]

Verwijderd

Nog 1 klein laatste schopje dan .. :/

Ik wil deze laptop niet weggooien namelijk .. :|
Pagina: 1