Toon posts:

single of double sided SO Dimm probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb een Apple Powerbook G3 (type 'Wallstreet', 1998). Hierin gaan twee SO-DIMM's van maximaal 256MB. Toen ik hem kreeg zat er een Kingston in van 256, speciaal voor dit type powerbook.

De Kingston had 16 chips, 8 aan beide kanten. Omdat deze module defect was, moest ik hem vervangen. Ik heb er nu twee nieuw aangeschafte modules van 256 MB in gezet, maar die worden beide maar voor de helft herkend, 2 x 128 MB dus.

Ik vermoed dat dit komt doordat deze modules maar 8 chips hebben. In de faq las ik over single en double sided modules. Kort uitgelegd: single sided modules hebben een databus breedte van 64 bits, double sided modules van 128 bits, met een extra chip select. Dit komt dus neer op twee 'geheugenbanken' voor een zo'n module.

Het lijkt er dus op dat de powerbook alleen maar 128 mb per bank kan aansturen. De twee modules die ik nu heb, zullen wel 1 bank van 256 Mb hebben.

Ik vraag me nu af of er nog gangbare modules verkrijgbaar zijn van 256 MB die double sided zijn. De Kingston modules speciaal voor deze powerbook zijn er nog wel maar zijn vreselijk duur, meer dan drie keer de prijs van een single sided module.

Wat ik me hierbij afvraag is:

Zijn er (nog) veel laptops die dezelfde eis stellen aan het geheugen?

Kan je bij een 256MB module altijd het single/double sided herkennen aan 8 dan wel 16 chips?

Weet iemand waar ik ze kan kopen? In bijna alle prijslijsten wordt _niet_ aangegeven of het om een single of double sided module gaat.

Ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 21:16 ]

Verwijderd

ik denk dat we over een SDR 144 Pins SO DIMM praten?

op zich zul je ze her en der met een beetje geluk vinden ja hoewel je ze niet zo veel meer ziet zijn ze zeker nog wel op de markt. ik raad dan ook aan om ff rond te bellen en aan de winkel vragen of hij daadwerkelijk dubbelzeidig is aangezien de batch met geheugen van tijd tot tijd ook vaak in winkels veranderd!

Draait het geheugen trouwens op 100Mhz? soms kan dat ook problemen op leveren namelijk!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:27
volgens mij kun je dat in de wandelgangen gewoon herkennen aan geheugen wat in een notebook met intel chipset werkt.. maar anders zoek een zaak die het op voorraad heeft, of anders op een regionaal pc beursje..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als een chip voor de helft herkend wordt heeft het zelden te maken met enkel/dubbelzijdigheid en alles met de chipdichtheid.

Als 16 chips 256MB geven, telt elke chip 128Mb, maar met 8 chips is dat 256Mb per chip. Ergo, je moet dus max 128Mb per chip hebben, waarschijnlijk met de 16Mx8 structuur (de betere winkels melden structuur bij hun DIMMs)

Oslik blyat! Oslik!