Optimalere koeling voor Chieftec DX-01W

Pagina: 1
Acties:

• StRuJeKeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik heb nu een Chieftec DX-01W en heb 1 seagate barracuda IV hdd bovenaan de bovenste hdd cage (die waar geen casefan in kan dus).
Achteraan zitten 2 enermax casefans @ full speed (luid dus).
Casetemp is nu ongeveer zo'n 6 graden boven kamertemperatuur
maar ik zou die dus wat stiller willen krijgen en toch nog goede koeling.
Als ik nu onderaan en in de onderste hdd bay een koeler ga plaatsen en alles op halve snelheid laat draaien, gaat dat dan nog dezelfde koeling geven en gaat de hdd dan niet warmer worden omdat de intake lucht eerder langs de 2 coolers gaat gaan en niet gewoon langs de hele voorkant zoals nu?
Ik zou graag nog een 2de hdd bijsteken in diezelfde bay en dus geen problemen willen krijgen met koeling van die hdds.
Ik steek de hdd's in de bovenste bay omdat ik ze vroeger in de onderste had zitten en ze dan harder trilden.

Ook wil in in eenzelfde case een nieuw p4 systeem met intel D875PBZ en P4C 2.8, 1GB ram, Creative radeon 9600 (passief gekoeld) en wederom 2 hdd's in de bovenste bay (weeral voor het trillen). Deze hdd's zouden 2 seagate 7200.7 SATA-schijven van 80 GB in raid 1 worden.
Ook hier denk ik aan een zelfde koelingssituatie als in het andere systeem (met 4 casefans van enermax dus) maar wel een 480 Watt antec truepower ipv de standaard 340 Watt chieftec.
Zou ik hier koelproblemen mogen verwachten (kheb men systeempjes graag zo koel mogelijk met de standaard middelen (buiten die casefans dan) of zou ik beter voor een groter model van case gaan (DA-01W-d) waar ik ook de bovenste HDD-bay kan koelen met een eigen casefan?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

heb hier ook een chieftec staan met 5 koelers.
3 achter en 2 voor.
ik ga ook nog een keer kijken voor stillere koelers ;)

maar hoezo gaat je hd trillen als hij beneden zit achter een koeler, want daar heb ik hier geen last van.
ik zou gewoon kijken op inet welke het stilst zijn en er daar een paar van ingooien.
ook aan de voorkant en je hd er achter hangen.

je zou ook kunnen overwegen om een fan controller te nemen, dan laat je ze gewoon langzaam draaien en als je wat intensiever gaat werken zet je ze wat hoger :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Er zijn al heel wat topics geweest over cooling van kasten. In de faq staat ook een overzicht van de plaatsen waar het beste fans te plaatsen. Gebruik zo groot mogelijke fans welke op 5 of 7V kunnen draaien. Zo heb je een laag toerental wat stiller is en door het oppervlak behoorlijke luchtverplaatsing. Papst staat bekend om z'n stille fans, maar in de diverse topics zie je ook andere ervaringen. Suc6!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 22:37
Ik heb zo'n ongeveer dezelfde config
Ik heb maar 2 papst 12 dB fannetjes er in zetten, 1 voor de (3 seagate) hdd's, de andere (Seagate) Harddisk wordt niet gekoelt, maar die hangt ook maar in zijn eentje in zo'n hdd bay. De harddisks worden absoluut niet heet. Ook heb ik een passief gekoelde radeon 9800 pro, deze wordt wel behoorlijk heet, maar hij draait hartstikke stabiel.
Op mijn cpu (athlon 64) zit een Zalman cnps7000cu (op laagste toerental met fanmate), de cpu wordt nu zo'n 30 graden idle. Ook heb ik er een zalman voeding in zitten, welke ook absoluut niet heet wordt en behoorlijk stil is. Ik nog een outtake fan (2e papst 12 db) in dat ding boven de vga kaart hangen zodat de warmte daar een beetje weg kan.

[ Voor 11% gewijzigd door robbert op 16-03-2004 20:57 ]

• StRuJeKeR
chucky666 schreef op 16 maart 2004 @ 20:48:
heb hier ook een chieftec staan met 5 koelers.
3 achter en 2 voor.
ik ga ook nog een keer kijken voor stillere koelers ;)

maar hoezo gaat je hd trillen als hij beneden zit achter een koeler, want daar heb ik hier geen last van.
ik zou gewoon kijken op inet welke het stilst zijn en er daar een paar van ingooien.
ook aan de voorkant en je hd er achter hangen.
...
Ik had er eerst een seagate barracuda III en USeries 5 in zitten (7200 en 5400 rpm), deze maakten al meer trillingen en daardoor had ik ze bovenaan gestoken, daar zatten ze blijkbaar vaster en was de trilling minder.
Toen ik deze later vervangen heb door 1 barracuda IV heb ik ze ook maar gewoon bovenaan gestoken.
Men vrees is eigenlijk dat als ik vooraan onderaan en in de onderste hddbay een koeler zet ik in de bovenste hddbay een soort "dode" zone ga krijgen waar de lucht niet meer stroomt of niet genoeg meer.
Ik twijfel nu welke case ik zou nemen voor het P4 systeem ook.
Terug een DX-01W of een DA-01WD waar ik ook in de bovenste hddbay een koeler kan steken en dan enkel in de 2 hddbays en achteraan naast de CPU een koeler zou bijsteken om het geheel mooi gekoeld te krijgen.
De full towers hebben ook aan de zijkanten zo'n luchtgaatjes, zorgen die niet voor meer lawaai?

• StRuJeKeR
Ik twijfel nog altijd tussen een chieftec Dx-01W, een DA-01WD en nu ook de antec SX 835 II (zelfde als de kleine chieftec maar met USB headers vooraan en maar 1 hdd bay)
Pagina: 1