Toon posts:

een 533MHZ FSB processor in een 400MHZ FSB moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kan dat?
Ik heb een Asus p4B, een oude die alleen nog maar 400Mhz FSB ondersteunt.. Wat gebeurt er als ik hier een 533MHZ processor indump?? Ik kan 400MHZ processoren nergens meer vinden :(
Ik heb er een 1.5 GHZ inzitten, wil er dan een 2.6 GHZ ingooien.. Volgens asus.com ondersteunt mijn MOBO de P4 processors t/m 2.6GHZ, maar dan wel met een 400MHZ bus...

K.

Verwijderd

Verwijderd.

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 17:03 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

2,6/533*400=2GHz

De multiplier van de processoren zit vast, dus hij gaat op een lagere snelheid zijn werk doen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor de snelle reacties... Jammer maar dan heeft het dus weinig zin... Als iemand nog een 2.6 GHZ met een 400MHZ FSB tegenkomt hoor ik het graag!! :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Je kunt er wel een Celeron inzetten, die draaien op 400 MHz FSB.
Maar dan zou je ff moeten uitzoeken of je mobo dat gaat ondersteunen.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:00

Thandor

SilverStreak

dreeke schreef op 16 maart 2004 @ 20:43:
Je kunt er wel een Celeron inzetten, die draaien op 400 MHz FSB.
Maar dan zou je ff moeten uitzoeken of je mobo dat gaat ondersteunen.
Euhm..... een Celeron? Kun je dat überhaupt wel processoren noemen?

Een PIV 1,8GHz is sneller dan een Celeron :( 2,66GHz.....
Verklaart genoeg dus = Je gaat er nog niet op vooruit

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Dat wordt idd ook ondersteund... maar stel ik gooi er een 3.0GHZ Celeron in, hoeveel verbetering is dit dan t.o.v. mijn 1.5 Pentium 4 die er nu inzit??

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

zal ik het nog sterker vertellen een duron 1.6 is in de meeste gevallen sneller dan een celly 2.6

weet iemand nog een leuke signature?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

snooze schreef op 16 maart 2004 @ 20:53:
zal ik het nog sterker vertellen een duron 1.6 is in de meeste gevallen sneller dan een celly 2.6
LOL, de duron is sneller omdat het AMD is :P... maar dat is weer een ander verhaal omdat het hier om een Intel Mobo betreft......

En die Celeron 3.0GHz zou ik ook niet kopen.... ook te traag. Die 1,5 zal wel een PIV Willamette zijn? (Willamette = Veredelde Celeron :P )

Het verschil tussen Willamette en Northwood is ook erg groot.
Dus is het verschil tussen Willamette en de Celeron (ook Northwood?) minder groot

Ik kom er net achter dat een 1,5GHz ook Northwood kan zijn B)
http://www.3dcenter.de/artikel/2001/12-21_a.php
Gemiddeld zo'n 11% verschil. Redelijk veel dus :)

Sorry maar ik kan het ff niet laten : Der Athlon XP ist bei gleichem Takt immer noch ca. 15 Prozent schneller als der Pentium 4 Northwood.

Kun je anders dat moederbord + CPU niet verkopen en een Athlon XP weer kopen? Of meteen een AMD Athlon 64 3000+ _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Thandor op 16-03-2004 21:10 ]

Verwijderd

En deze dan? P4 2,4 400fsb boxed :)

pricewatch: Intel Pentium 4 2,40GHz (S478, 512KB, 400MHz FSB, Boxed)

Deze lopen ook op 400fsb:

pricewatch: Intel Pentium 4 2,00GHz (S478, 512KB, 400MHz FSB, Boxed)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 21:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die laatste had ik al gezien op tweakers... maar op allebei die sites staat de processor er niet (meer) tussen.. Dus ik denk dat de informatie verouderd is.

Een nieuw moederbord + CPU kopen is geen optie, das nu voor mij gewoon te duur.. Ik moet dan ook meteen nieuw geheugen hebben omdat mijn huidige geheugen niet meer compatible is met alle nieuwe mobo's. Dan praat je toch alweer gauw over 500 euro, en da's iets meer dan ik nu kan missen...

Bedankt in ieder geval...

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 15:38

Paulus0013

pom pom

je kan toch een proc met 533 op je bord prikke.
dat ie dan op 400 werkt is niet zo erg.
anders kan je nog proberen de FSB een beetje op te schroeven ofzo, mits je mobo dit niet erg vind

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 19:02

Hazuki

On my Suzuki

Een BIOS-update bied geen soelaas?
Misschien kun je de BIOS file van een ander model mobo erop flashen :)
Dan praat je toch alweer gauw over 500 euro
Als je een Intel koopt wel ja... B)

[ Voor 31% gewijzigd door Hazuki op 16-03-2004 21:38 ]

Koekie?

Verwijderd

Verwijderd.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 17:03 ]

Verwijderd

De p4 2,0 400fsb staat er wel tussen..... ;)

http://www.flexpro.nl/win...IE=Cpu&MANUFACTURER=Intel

Hier ook...

http://www.euro-winkel.nl...roduct.php?pID=259&catID=

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 21:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat kan ik wel doen, maar als ik dat rekensommetje zie in de 3e post, vraag ik me af of ik daar nou wel wat aan heb... een 2.0 GHZ kan ik nog wel krijgen op 400MHZ snelheid... en die is dan nog een stuk goedkoper als de 2.6 533MHZ versie.. Ik ga geen 2.6 kopen als ik er maar 2.0 uit kan halen... toch?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 00:19
Als je het geld voor een nieuw bord plus geheugen niet kunt missen moet je het hele upgraden uit je hoofd zetten want elke cpu sneller dan jouw huidige 1.5GHz Willamette is compleet weggegooid geld op de P4B. Dit komt door het PC133 geheugen, hierdoor presteert een snellere en modernere P4 zwaar maar dan ook extreem zwaar onder z'n kunnen. Je zult er in de praktijk dus weinig mee opschieten, met alleen zo'n cpu upgrade. Spaar dus door voor een moderner bord met geheugen (en kijk anders voor gebruikt spul als geld écht een issue is) :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Abbadon schreef op 16 maart 2004 @ 21:40:
Als je het geld voor een nieuw bord plus geheugen niet kunt missen moet je het hele upgraden uit je hoofd zetten want elke cpu sneller dan jouw huidige 1.5GHz Willamette is compleet weggegooid geld op de P4B. Dit komt door het PC133 geheugen, hierdoor presteert een snellere en modernere P4 zwaar maar dan ook extreem zwaar onder z'n kunnen. Je zult er in de praktijk dus weinig mee opschieten, met alleen zo'n cpu upgrade. Spaar dus door voor een moderner bord met geheugen (en kijk anders voor gebruikt spul als geld écht een issue is) :)
Mee eens.. Ik zou als ik jouw was rond gaan kijken voor hoeveel euro je het bord + CPU & Ram, kunt verkopen. Misschien kun je er nog best veel geld voor vangen, omdat sommige mensen denken : Oh. een Pentium 4, dan MOET het wel snel zijn.... en die mensen willen dan best betalen.. alleen al voor het gevoel dat ze een Pentium 4 hebben.

Verder is een Athlon 64 3000+ CPU heel snel voor weinig geld. Pak weg 200 euro.
Een moederbordje (MSI K8 NEO), 512 MB DDR ram. Dan heb je al een mooi setje met hele goede prestaties.

Mijn Advies : Sparen, verkoop de huidige configuratie en koop een Athlon 64 3000+. Dan heb je echt veel prestatie winst.

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 16-03-2004 21:53 ]

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Op de veilingsite van informatique zag ik toevallig een nieuwe p4 1.6 400 staan.

http://shop.informatique.nl/

Intel Pentium 4 1.6Ghz, 400Mhz, S-423, Box

Veilingnr.: V02843 Einde veiling: 23-03-04 Bied met: € 2,00

Nieuw in doos. Let op, socket 423!

Garantie: 4 maanden Hoogste bod tot nu toe: € 80,00

Plaats een bod van € 82,00

sorry niet goed gelezen is te laag geklokt

[ Voor 7% gewijzigd door tstrik op 16-03-2004 22:02 ]

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

Verwijderd

Topicstarter
Ok, iets anders: Als ik voor een nieuw moederbord ga, ga ik er van uit dat ik alles opnieuw moet gaan installeren... klopt dat??

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-08 08:12

HeepH

Dope Rapper

daar kan ik kort op zijn : als je nieuw moederbord koopt moet je waarschijnlijk alles opnieuw instaleren ( of alle mobo drivers van windows uninstallen en de nieuwe installen, en hopen dat het werkt) maar zelfs dan is het waarschijnlijk niet goed voor de prestatie's

http://specs.tweak.to/16495

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 22:00:
Ok, iets anders: Als ik voor een nieuw moederbord ga, ga ik er van uit dat ik alles opnieuw moet gaan installeren... klopt dat??
Ja ik zou er wel van uitgaan dan. Aangezien moederbord A anders is en werkt dan moederbord B...

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Opnieuw installeren?

Nou, dat is in dit geval net zoiets als een huis bouwen, de fundering eronderuit halen en er een andere fundering onder storten. Met een hoop kunst en vliegwerk lukt het soms maar je kan het beter goed aanpakken vanaf de basis.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Jah zeker opnieuw installeren. Maar op een Athlon 64 3000+ duurt dat echt niet lang hoor 8)

Modbreak:

En nu nokken met die pro-AMD anti-Intel flames :o

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 17-03-2004 02:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga toch voor de goedkope optie.. Heb gelezen dat de FSB heel makkelijk is over te clocken van 100 naar 133 MHZ, dan zou ik dus theoretisch gewoon alle 533Mhz processors op volle toeren laten draaien, niet?? Mijn vraag is dan alleen, hoe ver kan ik gaan? Kan ik gewoon een 3.0 Ghz kopen bijvoorbeeld???

Verwijderd

Met Windows? Ja. Met Linux ligt het eraan hoe erg er iets veranderd is, maar een kernel, gebakken voor een PII 333 Celeron met 128MB PC100 SDRAM doet het prima op een AMD 1200 met 1GB PC133 SDRAM. Niet optimaal, maar het draait probleemloos. :)

Oh shit... ik moet mijn kernel maar eens updaten, draait het machientje misschien nog ietsje beter. :)
Pagina: 1