Toon posts:

[CT-7AIA5]vastlopers in WinXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Ik heb een pc die nu anderhalf jaar oud is, en ik heb al vrij lang last van het probleem dat de pc freezed. Het ding reageert dan nergens meer op, en het geluid blijft hangen. Het enige dat me rest is op reset duwen. Deze freezes gebeuren voornamelijk als ik een film probeer te kijken (divx, dvd...).

specs:
VIA mobo (geen idee welk)
amd athlon 2000+ (1.67ghz)
768mb RAM
1x 40GB van Maxtor
1x 60GB, merkloos (ik zie iig geen merk)
ASUS 9600SE
Maxtor 40sp brander
Maxtor DVD speler
optische muis van trust
plug n play keybord
onboard sound denk ik ("PCI audio device" en wat standaard sound controllers)

Ik heb een aantal dingen ondernomen om er vanaf te raken. Dat zijn:
- 250W voeding vervangen door een van 350W

- alle drivers ge-update

- windows updates maken het alleen ERGER, dus die heb ik er allemaal vanaf geflikkert. Als die erop staan freezed m'n pc om de 10 minuten. Ik vind dat ook een beetje vervelend, want die updates zijn er vast niet voor niets :-(

- andere videokaart. Ik had een geforce 4, en nu een ASUS 9600SE, en alle detonator bestanden zijn van m'n pc verwijderd.

- een ander operation system naast winxp gezet (linux mandrake in dit geval) en daarmee ging alles prima. Ik hou alleen niet zo van linux, dus ik het t er weer afgegooid

Ik ben door ideeen heen. Als iemand me hier raad over kan geven zou ik dat erg op prijs stellen

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 22:14

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Hoe warm wordt je processor eigenlijk? Met een programmaatje als Motherboard Monitor of in je BIOS (niet direct na het aanzetten, maar na een harde reboot dus) ff kijken hoe warm die wordt.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

hmm, welk os, wat staat er zoal in uw bootup lijst ( dmv run > msconfig kan je kijken wat er zoal mee opstart, ( al eens gezocht achter bootvis.exe ? ) om bootup te versnellen, deze zet de drivers load ook in volgorde .

Verwijderd

Topicstarter
mijn pc was na 3.5 uur uptime 51 graden. dat is binnen de marge als ik me niet vergis...

@El-DIabl0:
ik heb gekeken in m'n opstartlijst. Er staat 1 lege regel in, dus wel zo'n aanvink vakje, maar geen naam of zo.

van de rest van je post snap ik eerlijk gezegd niet zoveel. bootvis.exe? drivers in de juiste volgorde?

Verwijderd

Topicstarter
*schop*

ik heb gelezen ergens (annoyances.org) dat freezes ook kunnen voorkomen als je ntfs en fat32 partities hebt. dus ik heb m'n laatste fat32 partitie omgezet naar ntfs.

tot zover geen freezes, maar ik heb nog geen zin om die windows updates te proberen :S

Verwijderd

Zet dan op zijn minst de RPC/LoveSan-Blaster patch erop :X
(anders mag je blij zijn om 10 minuten online te kunnen blijven zonder firewall)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2004 11:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 11:12:
Zet dan op zijn minst de RPC/LoveSan-Blaster patch erop :X
(anders mag je blij zijn om 10 minuten online te kunnen blijven zonder firewall)
wat is dat? ik zit op het lan van m'n studentenhuis. ik geloof dat we een firewall hebben.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 20:00:
Aal eens gezocht achter bootvis.exe om bootup te versnellen, deze zet de drivers load ook in volgorde .
Het is weer (eens) tijd om dit hardnekkige misverstand uit de weg te ruimen.

Bootvis kan de performance absoluut niet verbeteren. Het is een programma dat signaleert, niets meer en niets minder.

bron: Microsoft.

ARME AOW’er

Verwijderd

Al eens een clean install geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
@ GuardianAngel: ok, dus bootvis kan ik vergeten

@ Count_Grishnackh: 4 of 5 keer, maar het blijft terugkomen, soms al gelijk na het formateren

Verwijderd

Kijk eens met CPU-Z of AIDA32 als je toch niet je moederbordtype kan achterhalen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 11:18:
Kijk eens met CPU-Z of AIDA32 als je toch niet je moederbordtype kan achterhalen.
oh sorry, ik was vergeten te zeggen dat ik wel weet welk mobo ik heb... ik heb gisteren het boekje gevonden, en de laatste drivers gedownload, dat VIA4in1 ding

• mjdejong
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-04-2016

mjdejong

Rotterdam => X-treme

Clean je register eens met een registrycleaner.
Kan wel eens helpen.

=> www.mjdejong.nl <= Tja, de jouwe is sneller! Deze is betaald.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:52

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Register cleanen gaat niet helpen als hij het probleem al direct na een format en fresh install weer heeft. Dus dat kan het probleem niet zijn.

Verwijderd

Misschien dat je geheugen brak is?? voeding en video lijkt me niet aangezien je die al zelf hebt vervangen _/-\o_

Draai eens een memchecker! :)
Of draai op 1 reepje mem, en kijken of het dan ook zo is 8)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2004 12:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 12:07:
Misschien dat je geheugen brak is?? voeding en video lijkt me niet aangezien je die al zelf hebt vervangen _/-\o_

Draai eens een memchecker! :)
Of draai op 1 reepje mem, en kijken of het dan ook zo is 8)
nou, linux mandrake had er geen problemen mee, maar ik kan het allicht checken vanavond :-)

Verwijderd

Ja maar toch volgensmij maakt linux iets anders gebruik van geheugen dan windhoos Windows :)

Modbreak:

De besturingssystemen van Microsoft heten Windows. Kinderachtig flamend naamgebruik wordt niet op prijs gesteld en kan bij herhaling een Officiele Waarschuwing opleveren :o

Gewoon ff testen voor de zekerheid en dan kun je dat ook uitsluiten! Op die manier hou je vanzelf wel iets over dat de oorzaak is! :D

[ Voor 36% gewijzigd door dion_b op 19-03-2004 12:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 11:21:
[...]

oh sorry, ik was vergeten te zeggen dat ik wel weet welk mobo ik heb... ik heb gisteren het boekje gevonden, en de laatste drivers gedownload, dat VIA4in1 ding
Welk merk en type is het dan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 17:35:
[...]

Welk merk en type is het dan?
nou, dat zal ik je vertellen... ik heb een Chaintech mobo met een "VIA KT133A + VT82C686B two chip AGPset" chipset

dat is trouwens compleet chinees voor me.

Verwijderd

Weet je niet welk model je Chaintech moederbord heeft? En welke bios-versie? Download anders eens aida32 van www.aida32.hu om dat te achterhalen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 20:31:
Weet je niet welk model je Chaintech moederbord heeft? En welke bios-versie? Download anders eens aida32 van www.aida32.hu om dat te achterhalen.
CT-7AIA5/AIA5E staat op t boekje.

helpt dat?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2004 20:59 ]

Verwijderd

Ja, probeer deze nieuwe bios eens: http://www.chaintech.com.tw/tw/download/7xMB/7AIA5217.exe
Als je niet weet hoe ze te installeren: http://www.chaintech.com.tw/tw/Download/BIOS/engBIOSv2.doc

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geprobeerd om die bios update te doen. Die handleiding zegt dat ik moet booten en dan met alt-F2 het awdflash ding draaien, met de .bin file op een diskette. Na het starten van dat awdflash programma vind hij de .bin file op de schijf, maar vervolgens gebeurt er niks meer. Ik heb em een half uur aan laten staan en toen *slik* gereboot.

nu ben ik n beetje bang om t weer te proberen :-S

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 13:07:
Ja maar toch volgensmij maakt linux iets anders gebruik van geheugen dan Windows :)
:? Win98 is in staat om de meest brakke geheugenmeldingen te negeren (en dan genadeloos vast te lopen als er belangrijke code in zat), maar Win2K/XP en Linux zijn qua addressering zo goed als identiek. In ieder geval zal een systeem dat hardwarematig stabiel loopt bij Linux dat (behoudens schromelijke driverbugs) ook doen onder Windows.
Gewoon ff testen voor de zekerheid en dan kun je dat ook uitsluiten! Op die manier hou je vanzelf wel iets over dat de oorzaak is! :D
En waarop is Memtest86 gebaseerd :? Juist, op een aangepaste Linux kernel. Dus je spreekt jezelf nogal tegen hier. Linux, in z'n meest minimalistische Memtest of z'n meest uitgebreide Mandrake vormen is prima vergelijkingsmiddel voor stabiliteit :z

Oh, en dit is ondertussen duidelijke PMG materie.

Move OH -> PMG

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt dion_b 8)

aangezien t updaten van de BIOS niet werkte op de manier die het document van hbb gaf, ik heb ns wat gegoogled, en nu dacht ik aan t volgende:
ik download deze .bin

7AIA5/7AIA5E
Version : 9.0
Date: 2003/2/17 ( <-- nieuwste zo te zien...)
Note :
Feature : 1.Support to AMD XP 2600+(133)
2.Support HDD >137G

dan download ik bij bootdisk.com die drdos bootdisk, een bootdisc zonder drivers of zoiets, zodat ik zo kaal mogelijk kan opstarten, en dan awdflash draaien.

werkt dat wel?

Verwijderd

Je kan eens proberen; Je kan ook deze bootdisk gebruiken: http://etna.rpc1.org/bootdisk.html
Probeer eerst eens met de nieuwste awdflash en als dat niet lukt met uniflash.

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 19:37:
Hoi.

Ik heb een pc die nu anderhalf jaar oud is, en ik heb al vrij lang last van het probleem dat de pc freezed. Het ding reageert dan nergens meer op, en het geluid blijft hangen. Het enige dat me rest is op reset duwen. Deze freezes gebeuren voornamelijk als ik een film probeer te kijken (divx, dvd...).
......
Ik heb ook zo'n moederbord. Ligt inmiddels werkeloos in de kast. Ik had dezelfde symptomen als jij. Alleen dan juist niet bij DIVX kijken. Bij MP3 tjes luisteren kreeg ik ook freezes, heel irritant. Processor was dan niet overdreven warm, bij DIVX juist warmer. Ook als ik af en toe aan het surfen was op deze machine (hing aan mijn TV) had ik last van de freezes.

Ik heb het nooit echt stabiel gekregen, dus het mobo ligt nu stof te verzamelen.... :(

Edit: ik had ook last van vastlopers in Windows 2000...

[ Voor 4% gewijzigd door wokkie15620 op 19-03-2004 14:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
wokkie15620 schreef op 19 maart 2004 @ 14:01:
[...]

Ik heb ook zo'n moederbord. Ligt inmiddels werkeloos in de kast. Ik had dezelfde symptomen als jij. Alleen dan juist niet bij DIVX kijken. Bij MP3 tjes luisteren kreeg ik ook freezes, heel irritant. Processor was dan niet overdreven warm, bij DIVX juist warmer. Ook als ik af en toe aan het surfen was op deze machine (hing aan mijn TV) had ik last van de freezes.

Ik heb het nooit echt stabiel gekregen, dus het mobo ligt nu stof te verzamelen.... :(

Edit: ik had ook last van vastlopers in Windows 2000...
bij MP3's gebeurd er eigenlijk nooit iets. Freezes tijdens het surfen heb ik al heel lang niet meer gehad.

maar als ik t goed begrijp heb ik een crap mobo :(

Verwijderd

probeer eens zonder de via4in1 drivers de boel te laten draaien. Heb hier zelf enorm veel problemen mee gehad. Zo gauw je dat type moederbord ook maar aan de 4in1 laat ruiken gaat ie op tilt (niet meer reageren op muis of toetsenbord.)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 maart 2004 @ 14:08:
probeer eens zonder de via4in1 drivers de boel te laten draaien. Heb hier zelf enorm veel problemen mee gehad. Zo gauw je dat type moederbord ook maar aan de 4in1 laat ruiken gaat ie op tilt (niet meer reageren op muis of toetsenbord.)
wat heb ik daaraan? dan werkt toch ook m'n geluid niet meer etc? bovendien is t meer dan alleen muis/toetsenbord... het geluid blijft ook hangen. klinkt alsof ik naar n oude tractor aan het luisteren ben...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nu ik erbij stilsta... ik heb een systeem met dit plankje niet al te lang geleden in elkaar geschroefd voor m'n ex. Geen problemen mee, gewoon de toen nieuwste Via Hyperion drivers erop en gaan :)

Wat me opvalt is dat je 768MB RAM hebt. Dat betekent minstens twee DIMMs. Probeer eens beide DIMMs los van elkaar, en/of beide bij elkaar met lossere timings.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 19 maart 2004 @ 18:42:
Nu ik erbij stilsta... ik heb een systeem met dit plankje niet al te lang geleden in elkaar geschroefd voor m'n ex. Geen problemen mee, gewoon de toen nieuwste Via Hyperion drivers erop en gaan :)

Wat me opvalt is dat je 768MB RAM hebt. Dat betekent minstens twee DIMMs. Probeer eens beide DIMMs los van elkaar, en/of beide bij elkaar met lossere timings.
Een aardig toeval :) Maar ik heb de nieuwste Hyperion drivers er al op staan...

Je hebt gelijk met dat RAM: ik heb een staafje van 265 en eentje van 512, maar wat is 'lossere timings'?

nog n laatste ding voor de modjes, dat zul jij ook wel zijn :P: ik kan maandagavond pas weer bij m'n eigen pc, dus ik zou t op prijs stellen als dit niet meteen op slot gaat morgen, dan kan ik de resultaten van die bios update enzo nog posten :)

Verwijderd

Topicstarter
halleej, bios nog niet geupdate, maar wel een blauw scherm. dit is wat er stond:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

STOP: OXOOOOOOD1 (OXBE927824, OX00000002, OXOOOOOOOO,OXBA9229EF

SRV.SYS - ADDRESS BA9229EF BASE AT BA91AOOO, DATESTAMP 3B7DC596

zo te zien ben ik ergens een haakje vergeten te noteren, en de o's zouden ook wel es nullen kunnen zijn :/

ik hoop dat iemand hier iets mee kan?

Verwijderd

Topicstarter
hmm?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 21:44:
halleej, bios nog niet geupdate, maar wel een blauw scherm. dit is wat er stond:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

STOP: OXOOOOOOD1 (OXBE927824, OX00000002, OXOOOOOOOO,OXBA9229EF

SRV.SYS - ADDRESS BA9229EF BASE AT BA91AOOO, DATESTAMP 3B7DC596

zo te zien ben ik ergens een haakje vergeten te noteren, en de o's zouden ook wel es nullen kunnen zijn :/

ik hoop dat iemand hier iets mee kan?
Dit is typisch wat Win2K/XP uitbraakt als er memproblemen zijn.

Timings zitten in BIOS, meestal onder Advanced Chipset settings oid. Probeer alle CAS en RAS settings op 3 te zetten en evt dingen die op Turbo staan naar Standard zetten, dat soort dingen. En iig 'auto' uitzetten, daar krijg je alleen maar gedonder mee.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 24 maart 2004 @ 12:34:
[...]

Dit is typisch wat Win2K/XP uitbraakt als er memproblemen zijn.

Timings zitten in BIOS, meestal onder Advanced Chipset settings oid. Probeer alle CAS en RAS settings op 3 te zetten en evt dingen die op Turbo staan naar Standard zetten, dat soort dingen. En iig 'auto' uitzetten, daar krijg je alleen maar gedonder mee.
dat zal ik doen.

beinvloed dat de performance van m'n pc ook, of helpt t gewoon bij het oplossen van dat blauwe scherm?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Performance gaat enigszins (2% ofzo) omlaag tov strakkere timings, maar een werkende PC is natuurlijk oneindig veel sneller dan een BSOD :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
zo stond het al ingesteld.

bewerk: srv.sys (de file die de fout veroorzaakt, blijkbaar) is een netwerkbestand, en die 0xD1 stop code betekend dat er een foutieve driver op m'n pc staat. zou het dan de netwerkkaart kunnen zijn of zo?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 10:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
omhoog ^
Pagina: 1