[win2k3] Lokaal domain... wat nu

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-05 13:29

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik heb nou sindskort een compleet serversysteem vervangen door een wireless router. Die router werkt perfect, waardoor ik dat systeem voor services wil gaan gebruiken. Daar leek me Windows 2003 (Enterprise) wel een aardige voor. Alles geinstalleerd, klaar en printer server installed. So far, so good.

Nu heb ik verder weinig ervaring met servers.. behalve dan het aanloggen als client. Om het systeem als file server te kunnen gebruiken heb ik, volgens de manager, een domain nodig. Ik vind 't best, dus ik heb nu het briljante domain 'local.kaastosti' aangemaakt.

Behalve dat het aanloggen langer duurt kan ik er op dit moment nog weinig mee, aangezien ik op XP clients geen domain op kan geven bij het inloggen. Als ik dit instel bij de eigenschappen van de computer, kan het domain niet gevonden worden. Hoe kan dat en wat mis ik in dit verhaal?

Ik heb geen eigen domeinnaam, maar wil wel een soort van e-mail server draaien op dat systeem (waarbij de mail daar wordt opgeslagen en de clients naar dat systeem connecten voor mail), waarvoor ik (in een ander topic) Exchange kreeg aangeraden. Zit er iets dergelijks als in 2003 (op de reguliere mailserver na dan, want die is gebaseerd op een eigen domein) of blijft het bij Exchange?

Sorry voor de eventuele warrigheid van de post, maar ik ben dan ook nog redelijk nieuw in het hele server/domein gebeuren en heb nog overal vragen over :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Verwijderd

Vrij basic stuff hoor een domein opzetten, genoeg over te vinden.
Maar goed, het is alleerst domeinnaam.local en niet andersom.
Daarnaast moet je je DC een vast IP geven en de DNS naar zijn eigen IP laten verwijzen. Ook alle clients dienen als DNS server de DC te hebben.
In DNS stel je vervolgens forward zones in naar je ISP.

Exchange 2003 is uitermate geschikt om te draaien met Windows 2003. De mail stuff die bij IIS zit is niks. Exchange 2003 intergreerd zich namelijk helemaal met Windows 2003.

Uiteraard kun je ook gewoon een andere mailserver gebruiken, zolang ie maar werkt op 2003.

enne... http://www.technet.com

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Tjah ik was al bang dat het een beetje te basic was... maar technet.com kende ik iig nog niet. Ziet er naar uit dat daar _veel_ info te halen valt. Ik ga het eens proberen, bedankt :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 17:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kaastosti schreef op 16 maart 2004 @ 18:56:
kan ik er op dit moment nog weinig mee, aangezien ik op XP clients geen domain op kan geven bij het inloggen. Als ik dit instel bij de eigenschappen van de computer, kan het domain niet gevonden worden. Hoe kan dat en wat mis ik in dit verhaal?
als je xp-home genruikt is dat je probleem
want die ondersteunen iirc geen domeinen
Ik heb geen eigen domeinnaam, maar wil wel een soort van e-mail server draaien op dat systeem (waarbij de mail daar wordt opgeslagen en de clients naar dat systeem connecten voor mail), waarvoor ik (in een ander topic) Exchange kreeg aangeraden. Zit er iets dergelijks als in 2003 (op de reguliere mailserver na dan, want die is gebaseerd op een eigen domein) of blijft het bij Exchange?
daar heb je idd nog steeds exchange nodig

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08
kaastosti.local was trouwens een mooiere naam geweest, als je ook even nadenkt over TLD's ;).

Verder kun je Exchange goed configureren voor een "eigen domein", waar ook jouw lokale kaastosti onder valt. Let op dat je dan wel met pop3 connectoren moet gaan werken, wil je mail uit POP3 boxen in Exchange dumpen.

offtopic:
Ik vind ham-kaas-tosti's lekkerder :9.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
De naamgeving is nog helemaal aan te passen hoor, er draait nog vrij weinig op :) Ik draai op clients overigens XP Pro, dus het zou moeten kunnen.

Het idee met de mailserver is meer dat de server de mail ophaalt van Chello, die opslaat, waarna ik met de clients naar de server verbind om mail op te halen.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 09:20

mutsje

Certified Prutser

een domain name kun je niet zomaar veranderen, dus plan eerst wat je wilt en ga het dan pas uitvoeren en niet andersom... eerst doen dan vragen.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ikke wel hoor :P die server draait nog maar net en desnoods mik ik dat hele domain er weer uit en bouw een nieuwe. Er is nog geen enkel proces gebaseerd op dat domain, dus echt moeilijk mag het toch niet zijn? Of zit ik dan weer te simpel te denken ;)

Verwijderd

In Windows 2000 kan dat niet.
In Windows 2003 kan je wel je domein hernoemen etc. :)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 09:20

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 21:28:
In Windows 2000 kan dat niet.
In Windows 2003 kan je wel je domein hernoemen etc. :)
Ja dat kan als je alle FSMO roles ook even moved naar een andere Domain Controller de machine GEEN Global Catalog server is etc. Je moet wel aan een aantal eisen voldoen als je een DC wilt hernoemen.. dit alles staat beschreven bij Microsoft.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08
mutsje schreef op 17 maart 2004 @ 08:04:
dit alles staat beschreven bij Microsoft.
Ja, hier en hier staan wat nuttige tips.
Pagina: 1