Toon posts:

[XP] Generic host process error

Pagina: 1
Acties:
  • 965 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg soms de volgende error
Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~west2557/error.gif

meestal gebeurt dit als ik outlook express opstart of als ik me draadloos netwerk aan heb staan.

het gebeurt ook wel eens zonder duidelijk reden als ik gewoon aan het internetten ben.

heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zal even iets meer info moeten geven - en dan met name:
  • Ben je van alle updates en servicepacks voorzien?
  • Heb je een virusscanner? Up to date? En ook al es gescanned met een andere?
  • Gescanned voor Spyware?
Verder - wat krijg je te zien als je op 'klikt u hier' drukt? Wat staat er in je eventlog over deze crashende service? :)

Verwijderd

Topicstarter
als het goed is heb ik alle service packs, met spybot alle spyware verwijdert en op en panda antivirus gebruikt (die kon niks vinden).

zal morgen nog ff een screenshot ofzo maken van me event log, want als ik die error krijg houd me internet connectie er ook me op en ik ben nu wat aan het downloaden

Verwijderd

Heb je toevallig Virtual PC draaien? Deze melding kreeg ik bij de vorrige versie van Virtual PC. Na een update was er niets meer aan de hand.

Verwijderd

Topicstarter
nope ik heb geen virtual pc draaien.

dit is overigens de rest van de error message
Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~west2557/error2.jpg

Verwijderd

Topicstarter
niemand een oplossing?

Verwijderd

Topicstarter
kan niemand me helpen?

Verwijderd

Jah dit probleem heb ik ook!

• RemcoZ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01-2025
Helaas hebben we er hier ook last van.
Ik zie dat het alweer een tijdje geleden is dat dit topic gemaakt is, maar mocht er iemand zijn die hier een oplossing voor weet, houd ik me ook aan bevolen.

Het valt hier op dat dit voorkomt op een WinXP Sp2 laptop met een (interne) draadloze netwerkkaart. Het probleem kenmerkt zich door het niet opstarten van een groot aantal services (RPC, geluid, etc.) en het process van een IP-adres verkrijgen wat niet voltooid.

Mocht eea niet duidelijk zijn, laat het me weten. Ik zal dan eens kijken of ik gedetailleerder info kan voorzien.

Verwijderd

svchost is de overkoepelende service waarmee diverse services beheerst worden welke nodig zijn voor diverse taken in het OS.
Een paar voorbeelden: DHCP client kan een IP-adres opvragen dankzij de svchost service.
DNS service client kan jouw PC naam & ip-adres & mac-adres aanmelden op een DNS server ook m.b.v. svchost.
de dialup (als je die gebruikt) steunt op svchost.
De routing table etc, kortom, alles wat nodig is voor netwerk communicatie.
Is er echter een proces, wat gebruik maakt van svchost (al dan niet illegaal) en dat proces doet dat niet conform de regels, dan zorgt svchost ervoor, dat het betreffende proces wordt gestopt, zonder de overige processen te doen crashen. Er zal dan dus één van de vele svchost subprocessen "struikelen" en dat geeft dus jouw foutmelding.
Zaak is, te ontdekken, wat dat proces precies is.
De standaard processen van WIndows kunnen het niet zijn, die hebben zich al weer enige tijd bewezen (op miljoenen machines met WinXP of Win2k) Het zou dus kunnen zijn, dat je een niet zo legaal proces hebt lopen.... of althans een start-instructie daartoe. Beste advies is, (laten) scannen op virus-achtige of spyware achtige verschijnselen.

succes,

• RemcoZ
Bedankt Pulsar2, het geeft me wel een paar ideeën. Voor mensen die hetzelfde probleem hebben, bij deze mijn informatie:
Dell Latitude D600, intern WiFi en BlueTooth. Kale installatie van Windows XP SP2. Laatste drivers van alle apparaten geïnstalleerd. Wanneer WiFi en BlueTooth zijn uitgeschakeld in het BIOS, is er in Windows ook ineens geen probleem meer. Wellicht is dat dan een Dell (voor Windows third-party) driver. Momenteel ben ik aan het testen met een WinXP SP1a.

Het probleem kwam aan het licht omdat ik opeens geen geluid meer had, en er in Windows een 'Generic Host Process'-foutmelding verscheen. Als ik meer info heb, laat ik het weten. En als iemand een oplossing weet houd ik mij ook aanbevolen.

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 19:38
OMG ik heb hetzelfde probleem!

Op mijn laptop (specs zie sig) met XP SP2. WiFi uitgeschakeld met het knopje aan de zijkant (zit met 56k lijntje). Mij mij werkte alles gewoon door, kreeg alleen ineens die Generic Host Process error. Geen spyware (MS AntiSpyware gedraaid) en zeker geen virus.

Vaag hoor.

• RemcoZ
Misschien juich ik iets te vroeg, maar wat verder zoeken op het net leverde het volgende op:
- forums.thatcomputerguy.us. Het topic dateert van november vorig jaar, maar het lijken vergelijkbare problemen. Aan het einde wordt er verwijzen (oplossing?) naar een update voor .NET Framework
- Microsoft .NET Framework 1.1 SP1 NL
- Lijst met verbeteringen

Zelf werk ik nu al een hele dag met een WinXP Pro SP1a en hier ben ik nog geen problemen mee tegengekomen. Ik houd mijn vingers gekruisd ;)

Ik zal deze SP voor .NET Framework wel draaien op een 'probleem' laptop en eens kijken of het het probleem oplost.

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Ik heb de artikelen van RemcoZ nog niet doorgelezen, maar de genoemde foutmelding ben ik ook al op diverse plekken tegengekomen. Altijd is er sprake van de volgende situatie:
- XP SP2
- Draadloos netwerk met 3rdparty utlity
- Firewall aan

Ervaring is dat zodra de firewall uitgaat het probleem over is. SP1 heeft nergens last van (waar heb ik dat meer gehoord?? :) )
edit:

Ook op splinternieuwe configs zonder extra software geïnstalleerd, zelfs geen office o.i.d.

[ Voor 13% gewijzigd door Marlibica op 28-02-2005 16:21 ]

Sign here against sigs

• RemcoZ
Ter aanvulling: De Windows Firewall stond (bij mijn weten) ten alle tijden uit.

Verwijderd

svchost is een verzamelbak aan services, vaak draaien er ook meerdere... probeer erachter te komen welke svchost problemen heeft en vervolgens welke services daar weer onder draaien (tasklist /svc)

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Ah, bekende error, ook met een winxp sp2 en interne wifi kaart.
Ik heb een centrino based laptop van Asus, er zit als wifi kaart een Intel 2200B/G in.
Asus levert daarvoor drivers en de Intel PROset bij. Deze zijn nog de 'oude' 8.0.x versie.

Dus ik dacht even te kijken op de Intel site voor nieuwere versies. Die vond ik, zowel een 8.1.x reeks en een 9.0.x reeks. De laatste heb ik toen maar geinstalleerd. Werkte magnifiek....dacht ik...
Laptop in hibernate, ging prima. Laptop weer uit hibernate, ging ook prima.
Totdat ik de vermeldde error kreeg. Ik begreep eerst ook niet waar het vandaan kwam, totdat ik me een keer bedacht dat het wel eens aan die Intel drivers kon liggen.
Op de site van Intel stond namelijk al aangegeven dat je maar beter de drivers die de fabrikant van je laptop levert kunt gebruiken, de werking van de officiele Intel drivers was daarom niet gegarandeerd.
Ik dus een rollback gedaan naar die oude 8.0.x drivers en voila, problem solved.

Hibernate doet nu alleen nog moeilijk met mijn broadcom netwerkkaart, of liever gezegd andersom. De quickfix daarvoor is disable de kaart en dan weer enable, doettie het weer. Daar heb ik ook al wat lopen op te zoeken aan oplossingen, helaas nog niks gevonden. Wat me dan weer wel heel erg opviel was het groot aantal problemen van netwerkkaarten met dat hibernate. Dus hibernate zou ook zelf een oorzaak kunnen zijn.

Verwijderd

Je moet eens gaan scannen op w32.jefoo die kan dit namelijk veroorzaken, want soms word die niet gedetect door norton verder is dit virus erg ongevaarlijk, het maakt .exe bestand met zoveel kb groter, als dit het geval is e-mail me dan voor jefoo remove, succes

• RemcoZ
Update :)
De .NET Framework SP lost het probleem niet op. En het bleek achteraf al pre-installed.

Hibernate en standby-functies worden hier niet gebruikt. Bij een nieuwe installatie zet ik deze direct uit. Hier hebben we in het verleden al eens gelazer mee gehad. ;)
Teruggaan naar oude Intel drivers lijkt me wel een goed plan. Dell levert onboard een Intel kaart en ik weet zo niet uit mijn hoofd met welke driver versie.

@maurice-: Zou je mij daarover een mailtje willen sturen? Of een link met een work-around? Je hebt (nog) geen email adres in je profiel staan... ;)

• RemcoZ
De laatste update. Een collega heeft met MS contact gehad en het is een bekend probleem. Windows XP SP2 kent een onderdeel DEP (Data Execution Prevention). Echter, de Intel Centrino wordt hierin (nog) niet hardwarematig ondersteund. En dit heeft als gevolg dat er in combinatie met bepaalde processen (oa. WiFi) Generic Host Process en DEP-foutmeldingen verschijnen.

Heb je hier last van dan kun je DEP uitschakelen door in de boot.ini een wijziging aan te brengen. Je komt hier via Start > Instellingen > Configuratiescherm > Systeem > Geavanceerd > Opstart en herstelinstellingen > Bewerken
Boot.ini staat in de C:\ root. Te openen met Kladblok.
In de Windows opstartregel dien je de /(no)execute optie te veranderen in /Execute=OptIn.

Hoewel de meeste hier Tweakers zijn, toch even een waarschuwing: Als je niet weet wat je doet, blijf dan uit dingen als boot.ini, msconfig, het register, etc. Laat het dan door iemand doen die het bekender voorkomt.

Draadje op een ander forum: http://forum.iamnotageek.com/t-655615.html (Engels)

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Dat zijn dingen waar je wat aan hebt. Mooi stukje research Remco! Ik neem aan dat dit met komende patches wel opgelost gaat worden dus.

Sign here against sigs

Verwijderd

Bij mij helpt dat niks...wel lelijke shit...hah

Iemand nog andere iedeeen?

• SveNRG
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02-04 13:39

SveNRG

Onderweg

Iemand die ik ken heeft dit ook op zijn Toshiba Sattelite laptop.

Probleem is opgelost door in de boot.ini de waarde voor 'noexecute' te veranderen in "AlwaysOff". Misschien beetje botte manier, maar het probleem is weg.

All that you know, is at an end

Pagina: 1