Toon posts:

48bits LBA adressering in Win2K (zonder SP)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Had voor de zekerheid het nodige uitgezocht wat betreft ondersteuning van mijn moederbord voor "grote" schijven.

Zie 200GB HDD ondersteuning

De bios van mijn MoBo (MSI K7t266Pro-R) geeft de schijf correct weer (200GB), maar in windows is dit maar 131GB, gechecked via Partition magic.

Om dit probleem op te lossen moet je systeem 48bits LBA adressering ondersteunen:
MS knowledge base:
To enable 48-bit LBA large-disk support in the registry:
Start Registry Editor (Regedt32.exe).
Locate and then click the following key in the registry:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters

On the Edit menu, click Add Value, and then add the following registry value:
Value name: EnableBigLba
Data type: REG_DWORD
Value data: 0x1
Quit Registry Editor.
MAAR dan moet je wel SP3 hebben want anders werkt het nog voor geen meter, zo blijkt nu dus. Probleem is dat mijn systeem instabiel wordt wanneer ik SP3 installeer, iets wat ik niet wil hebben.

VRAAG: Kan ik 48bits LBA adressering aan de praat krijgen onder W2K, ZONDER SP3 te installeren?

Verwijderd

ik heb dit probleem ook gehad, alleen mijn bios ondersteunde niet hoger als 128GB, maar wil je niet helpen omdat niemand mij wil helpen.

Modbreak________________________
WTF, je wilt niet helpen omdat niemand jou wil helpen?! Met zo'n insteek zie ik je liever direct weggaan hier. Je hebt dus duidelijk niet door wat de bedoeling van een forum als dit is :/

[ Voor 52% gewijzigd door Abbadon op 16-03-2004 20:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet zozeer wat je bedoeld, ik weet wel dat HDD fabrikanten tools uitgebracht hebben om je bios te "modden" indien deze geen >128GB ondersteuning bieden. Check HDD fabrikant, kweet iig zeker dat Maxtor een dergelijke app heeft op de website.

Mijn BIOS ondersteunt het wel, maar 2K wil niet zonder SP3 aan de praat. SP3 is geen optie voor mij, crashed me hele systeem.

Kan ik 48bits LBA adressering aan de praat krijgen onder W2K, ZONDER SP3 te installeren?

Verwijderd

Ja, SP4 installeren :)

wordt de gehele schijf als 130GB herkend of de partitie erop?
waarschijnlijk gewoon atapi.sys ofzo uit SP3 halen en dan de huidige versie van atapi.sys door de vernieuwde versie van dat bestand vervangen.
(in Recovery console waarschijnlijk)

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-03 20:02

GreyGhost

Het is een spook

Zoals hierboven gezegd zijn we al weer bij SP4, heb je die al geprobeerd, en wat is de aard van de crash met sp3, kun je niet beter dat probleem proberen te verhelpen (chipset drivers, bios, grafische kaart drivers).

For I am grey, between the darkness and the light

Verwijderd

je hebt trouwens maar 36Bit nodig om het te laten werken ;)
32bit gaat namelijk tot 131Gb dacht ik en 36 bit wat de meeste nieuwe biosen hebben gaat dacht ik rond de 2TB ? :) iedergeval genoeg voor de huidige drives mischien dat SP2 dat al ondersteund? check het ff :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 22:09:
je hebt trouwens maar 36Bit nodig om het te laten werken ;)
32bit gaat namelijk tot 131Gb dacht ik en 36 bit wat de meeste nieuwe biosen hebben gaat dacht ik rond de 2TB ? :) ieder geval genoeg voor de huidige drives misschien dat SP2 dat al ondersteund? check het ff :P
Had SP4 erop gegooid 8)7

Bleek achteraf dat ik geen enkele SP nodig had, stupid me had me BIOS wel geupdate maar had de instellingen van de HDD op auto laten staan :X . Windows las daar steeds 131GB uit. Had vervolgens met Maxblast de technische eigenschappen(Headers, sectoren, cycles) van de schijf opgevraagd en deze vervolgens handmatig ingevuld in de velden van de schijf in me BIOS wel te verstaan. Toen deed ie het pas. Heb nu inmiddels SP4 weer eraf gegooid omdat ik er niet meer mee in staat was om webinhoud in te schakelen voor de folders, terwijl het wel ingeschakeld was. Ah well hetgeen wat moest werken werkt inmiddels dus nie klagen. Zonder enkele SP; alleen BIOS update en regtweak van Big LBA was nodig.
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 19:20:
ik heb dit probleem ook gehad, alleen mijn bios ondersteunde niet hoger als 128GB, maar wil je niet helpen omdat niemand mij wil helpen.
Check anders of je ook de instellingen handmatig kunt wijzigen, moet je wel eerst je BIOS updaten.
Pagina: 1