Toon posts:

badclust. reclaim, $(badclus) en $(bitmap) editten op NTFS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik weet nu dat het mogelijk is om badclusters te remarken als goed zijnde, dit is handig als je harddrive tools van de disk fabrikant hebt gebruikt, die dan bad sectors kan remappen met goede uit de HD spare pool.

voor mijn HD, een HITACHI 180GB, vond de tool van Hitachi corrupte sectors in het bestand $(badclus), nu blijkt dus dat windows daar de badclusters in bijhoud, en in $(bitmap) of een cluster (of sector?) bezet is of niet.

ik wil dolgraag alle badclusters unmarken, en zou dan $(badclus) moeten editten, en $(bitmap) ook, dat zijn gewoon geheime bestanden, die je normaal echter niet kan bewerken je hebt er niet zomaar toegang toe.

heeft iemand ervaring met reclaimen van badsectors in het bestand systeem? het is nl zo dat ik gewoon die bad sectors op nieuw wil toewijzen als vrij, en dan wil hertesten onder windows (XP), om te kijken of ze misschien toch nog goed zijn.

in windows lukt dit niet echt, weet wel dat het mogelijk is, heb het hele internet afgezocht.

'You could open the NTFS drive in WinHex and use the directory browser to list the clusters allocated to the system file $BadClus. These are the bad clusters. Individual sectors are not accounted for. Usually $BadClus has a size of zero, of course (=no faulty clusters). To unmark bad clusters, you would have to edit the FILE record describing $BadClus, i.e. at least the data runs and the file size, and you would have to mark the clusters as free (unallocated) in the system file $Bitmap. '

Nu heb ik winhex diskeditor gedownload, en weet nu dat wat ik wil mogelijk is, maar is er iemand die misschien iets handigers weet? Het gaat er gewoon om dat windows die bad sectors vrijgeeft, en ik ze kan reclaimen in het filesysteem ipv wat al gedaan is op lowlevel met de tool van de HD fabrikant.

zie ook http://www.x-ways.net/cgi-bin/discus/show.cgi?4/621.html

omdat ik nog niet veel ervaring heb met het openen van een topic, kan het zijn dat deze discussie meteen word gekicked.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

offtopic:

omdat ik nog niet veel ervaring heb met het openen van een topic, kan het zijn dat deze discussie meteen word gekicked.
Je bedoelt vast gesloten ipv gekicked :) Jouw vorige topic ging dicht omdat het een FAQ-vraag betrof en op geen enkele manier uit de topicstart bleek of je überhaupt de in de FAQ beschreven tips en suggesties had uitgeprobeerd. That's it. Het is kleine moeite om eerst even o.a. de FAQ van het probleem-gerelateerde te nagaan eer je een topic opent. Als de antwoorden er niet te vinden zijn dan kun je wel een nieuw topic openen. Zie ook de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette). Je hoeft niet meteen als een gebeten hond te gaan reageren. Zie verder ook de bovenste sticky van Lieve Adjes. Mailen kan dus altijd ;)

OK, en nu weer ontopic :P

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 16-03-2004 19:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
wegens gebrek aan belangstelling voor het reclaimen van bad clustor/sectors met een diskeditor en daarbij de partitietabellen en entries met de hand editen, en/of de harde schijf te forceren bad clustors/secors te remappen met spare sectors in de spare pool wat mij buitengewoon riskant lijkt voor de data op de schijf, maar ik het risico waard vind, verzoek ik dit topic te sluiten

het is denk ik een te eenvoudige vraag, en daarom wil/kan niemand helpen.

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-03 11:26
Eeuuhh..
Al die moeilijke woorden om een topic te kicken wat net een paar uurtjes oud is...
Had ook anders gekund denk ik.