[Davilex] Conversie Davi2000 naar nieuwste

Pagina: 1
Acties:
  • 6.261 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 07:53
Ik wil graag een bestaande gegevenslijst van Davilex Bussiness 200 overzetten naar de nieuwste versie.

Niet bij mijzelf, maar bij een kennis. Die vroeg mij of dat dit kon. Ik zoeken op GoT maar niks gevonden. Naar mijn weten moet een programma backwards compatibel zijn.

Iedereen kent het voorbeeld wel dat een office 97 document te openen moet zijn op een office XP. Dus waarom bij davilex niet.

Nu heb ik met de 2000 versie een backup gemaakt, maar deze kan ik dus niet in de nieuwste versie installeren. Dit omdat de 2000 een *.daa file aan maakt die op de laatste versie van Davilex niet meer te importeren is omdat deze alleen *.dbb files accepteerd.

Kan iemand mij vertellen waarom dit zo is. En zo jha, wat ik eraan kan doen omtoch deze vitale gegevens over te zetten.

Mocht men meer info willen, dan moet je dat even vragen. Btw het hele geheel draaid op een windows 98 bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Niemand die hier iets vanaf weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 21:32

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Ik ga morgen ff voor je navragen. Ik zit nl nogal dicht op het vuur, zogezegd. Dacht wel dat dat kon trouwens, maar ik weet niet precies hoe. Expect reply tomorrow :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphi32

Delphi32

Je hebt een paar opties.

1. je kan Business versie 9.0.8 of 9.0.6 te pakken zien te krijgen: daar zit de optie Oude administratie Importeren nog in (menu Bestand -> Oude administratie importeren). Stuur me ff een mailtje als je die versies niet kan vinden.
2. je kan het overlaten aan Davilex Business (het bedrijf dus). Bel ff met klantenservice/helpdesk voor info. Hier kunnen wel kosten aan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-05 16:47

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Delphi32 schreef op 19 maart 2004 @ 09:03:
Je hebt een paar opties.

1. je kan Business versie 9.0.8 of 9.0.6 te pakken zien te krijgen: daar zit de optie Oude administratie Importeren nog in (menu Bestand -> Oude administratie importeren). Stuur me ff een mailtje als je die versies niet kan vinden.
2. je kan het overlaten aan Davilex Business (het bedrijf dus). Bel ff met klantenservice/helpdesk voor info. Hier kunnen wel kosten aan zitten.
1: is dat wel zo legaal?
2: ik zou het inderdaad aan de helpdesk van Davilex overlaten, ik neem aan dat die kennis het pakket legaal heeft gekocht, dus heb je ook recht op support.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Bijdavilex kun je een support account afsluiten idd, naast het product. En dat kost geld. Dus wilde hij het liever zo proberen en ik vond dat wel leuk om daar is naar te kijken.

En zoals ik in mijn vorige verhaal aangaf kan ik dus de backup niet terugzetten, omdat de oude davilex 2000 .daa bestanden aanmaakt en de neiuwe .dbb.

Dat was een beetje het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphi32

Delphi32

Ja hoor. Wie zegt dat ik illegaal bestanden zou gaan verspreiden? Ik kijk wel uit :) Maar als ik nou toevallig een (legale) 9.0.8 hier heb liggen, dan zou ik zomaar kunnen overwegen... you get my point. Niets verkeerds aan hoor.

Alleen: als je de conversie door Davilex laat uitvoeren wordt er meer gedaan dan je denkt. Men controleert of de conversie goed is verlopen en of je probleemloos met je pakket verder kan werken. Daar zit de meerwaarde van Davilex nou eenmaal.
BSeB schreef op 19 maart 2004 @ 09:28:
En zoals ik in mijn vorige verhaal aangaf kan ik dus de backup niet terugzetten, omdat de oude davilex 2000 .daa bestanden aanmaakt en de neiuwe .dbb.
Ja, je moet dus niet de backup terugzetten maar de oude administratie importeren. Dat is de grap. Backups zijn niet compatible omdat Davilex 2000 een Access file is en 9.0.x een SQL Server backup.

[ Voor 14% gewijzigd door Delphi32 op 19-03-2004 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Delphi32 schreef op 19 maart 2004 @ 10:05:
Ja, je moet dus niet de backup terugzetten maar de oude administratie importeren. Dat is de grap. Backups zijn niet compatible omdat Davilex 2000 een Access file is en 9.0.x een SQL Server backup.
Ok, dan begrijp ik het nu al een stuk beter. Maar goed om even bij het begin te beginnen.

1. In davilex 2000 maak ik een reservecopie (backup). Dat word als een .zip weggeschreven op een locatie die ik zelf bepaal.

2. Deze zip kan ik uitpakken. Daar staam dan allemaal bestandjes in.

3. Wat nu te doen. Davilex bussiness 9 herkent geen van deze bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphi32

Delphi32

BSeB schreef op 19 maart 2004 @ 10:15:
[...]

Ok, dan begrijp ik het nu al een stuk beter. Maar goed om even bij het begin te beginnen.

1. In davilex 2000 maak ik een reservecopie (backup). Dat word als een .zip weggeschreven op een locatie die ik zelf bepaal.

2. Deze zip kan ik uitpakken. Daar staam dan allemaal bestandjes in.

3. Wat nu te doen. Davilex bussiness 9 herkent geen van deze bestanden.
Nogmaals, welke versie van Business 9 heb je? Als je 9.0.8 of lager hebt, staat er in menu Bestand een optie Oude adminstratie importeren (kan ook Bestand -> Bestandsbeheer zijn, weet niet zeker). Die moet je dan kiezen. In de import wizard wijs je dan de .daa file van Business2000 aan. Hoef je geen reservekopie voor te maken.
Heb je 9.0.9 of 9.0.12 dan heb je een beetje pech en geldt mijn eerdere verhaal (zie posts hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Ok, nou dat moet ik dan voor de zekerheid is gaan checken. Want dan kan ik natuurlijk met een tussenstap importeren.

"Tijdelijk" een lagere versie installeren, daar een backup mee maken die wle in .dbb formaat is. En dan de laatste versie die ze daar hebben installeren, en die backup terugzetten.

Dan heb ik alles geimporteerd. Ik weet namelijk dat de laatste patch van davilex er nu op staat. Toevallig kort geleden gedownload, omdat ik dacht dat het dan misschien wle zou lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphi32

Delphi32

BSeB schreef op 19 maart 2004 @ 10:22:
Ok, nou dat moet ik dan voor de zekerheid is gaan checken. Want dan kan ik natuurlijk met een tussenstap importeren.

"Tijdelijk" een lagere versie installeren, daar een backup mee maken die wle in .dbb formaat is. En dan de laatste versie die ze daar hebben installeren, en die backup terugzetten.

Dan heb ik alles geimporteerd. Ik weet namelijk dat de laatste patch van davilex er nu op staat. Toevallig kort geleden gedownload, omdat ik dacht dat het dan misschien wle zou lukken.
Dit zou inderdaad moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123722

Ik heb bijna hetzelfde probleem, een jaar lang mijn boekhouding in Davi Account Basic (oude versie) gedaan en regelmatig een backup gemaakt (*. daa) bestand, na een schijfcrash besloten om davi account 9.0.6 aan te schaffen, echter ik krijg met geen mogelijkheid mijn oude adminstratie geimporteerd, krijg telkens de melding dat importen niet mogelijk is. Na het lezen van wat helpteksten heb ik DAO geinstalleerd als mogelijke oorzaak, echter niets helpt.
Davi helpdesk 2 keer een mail gestuurd, krijg een standaard autoreply terug dat de oplossing in de FAQ staat, niet dus...
Ik heb zo'n spijt van deze aanschaf, zit nu al ruim twee weken zonder mijn boekhouding, een complete ramp.

Heeft iemand ook eens zo'n situatie meegemaakt en weet een oplossing ?

Alvast bedankt!

Libra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 09:50
Ik heb ook hetzelfde probleem davi 2000 met de .daa besranden en nu davi 9.0.2.0 en ik zie nergens de opties oude adminisratie importeren.. Wie o wie kan er wat meer over vertellen.

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Ik heb het nog niet geprobeerd, misschien installeer ik morgen 98 effe dan zal ik ook even ernaar kijken.

Is namelijk wel interesant als het kan. Heb hier dezelfde versie liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Ik ben weer is aan het proberen gegaan. Heb een install van Davi 2000 factuur en Acount.

Tevens heb ik Davilex Business 9.0.2 geinstalleerd, volgens de help zou ik moeten kunnen inporteren, maar onder bestandsbeheer heb ik die optie niet.

Moet ik hiervoor nog wat doen zodat dit wel het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51242

Is iemand hier nog ooit uitgekomen? Ik loop namelijk tegen hetzelfde probleem aan en wil heeeeeeeeeeel graag mijn oude admin behouden............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52134

Ik heb het zelfde probleem als hierboven vermeld. Ook de helpdesk van Davilex geeft niet thuis of verwijst naar hun forum. Daar wordt ik als boekhouder geen wijs uit.

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik nu iets verder gekomen maar het blijft een vaag verhaal.

Als je gebruikt maakt van Davilex Account 2000 en Factuur 2000 (kleiner dan versie 8.0.4) dan moet je deze eerst updaten naar versie 8.1.1

Daarna dien je, om de oude administratie te kunnen importeren, DAO 3.51 te installeren. Ik had een versie (exe bestand) die het niet doet. Tenminste hij geeft een melding dat er een eerdere versie niet goed is geinstalleerd en dat je eerst een herstart moet geven om hem opnieuwe te kunnen installeren.... maar dit werkt ook niet.

Nou ben ik dus opzoek naar een DAO versie 3.51 die wel werkt. Het schijnt (even googlen: DAO 3.51) dat het een tooltje is (van Microsoft) om databases met elkaar te laten kletsen en zo de import slag te kunnen maken van een MySQL database naar een ACCESS (hier draait de nieuwe versie onder, schijnt).

Dus iemand die mij kan helpen aan een installer van DAO 3.51??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:14
Maakte Davilex gebruik van SQL Server? (Ik meende van wel). Dan zou je met de Enterprise Manager in ieder geval je data eruit moeten kunnen halen.

Ik zet toch in op de Helpdesk, als zij mee willen werken, dan is dat je beste oplossing.

DiedX supports the Rolandâ„¢, Sound Blasterâ„¢ and Ad Libâ„¢ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inmiddels kan een txt (MUT.TXT, geexporteerd vanuit de Rabobank) ingelezen worden maar bij het inlezen krijg ik een melding dat 'de regel niet is ingelezen'. Het blijft drama.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deredding
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06-2021
de helpdesk van davi vraagt zo'n € 150,- per administratie

dat vind ik een belachelijke prijs voor zoiets, tenslotte heb je eerder davi account 2000 van hun gekocht, nu wederom de nieuwe versie voor een flinke homp geld, en dan kom je erachter dat je nieteens je administraties kan behouden tenzij je nog even 150 euro per administratie neer legt, mooie verkoop truck.

ik zit nu al zeker maanden met dit probleem en we zijn nogsteeds met davi 2000 aan het werk terwijl we een duur business pakket hebben liggen waar we niets mee kunnen. overwegingen zijn er al om over te stappen op king oid, maar daarmee lossen we het probleem niet op.

is iemand hier nog uit gekomen?

heel erg bedankt voor enige hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphi32

Delphi32

Als jij een support contract hebt bij Davilex voor de Business 9-reeks, dan heb je ongetwijfeld versie 9.0.6 ergens liggen. Anders zul je even moeten zoeken naar die versie, die is vast wel te vinden.
Installeer die versie en je kan je oude administratie importeren volgens de procedure die hierboven staat (Account2000 upgraden naar 8.1.1, dan in 9.0.6 de administratie importeren). Als het goed is lukt dat gewoon; helaas blijkt in een aantal gevallen de administratie in Account2000 niet helemaal compatible te zijn op inhoudelijk gebied met de nieuwe versie en dat is nou net wat de helpdesk voor je fixt als jij die 150 euro lapt.
Nadat je administratie geïmporteerd is kan je upgraden naar de nieuwste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195047

Ik heb met verwondering de berichten gelezen in dit forum.
Ik heb namelijk een vergelijkbaar probleem met davilex business-voorraad.
De versie is 9.1.0 , en de module is onderdeel van order, factuur en voorraad.
Ik heb in ms-excel al een behoorlijke database gemaakt van artikelen. Deze artikelen zou ik heel graag geimporteerd hebben in davilex-voorraad, maar dat is met geen mogelijkheid voor elkaar te krijgen.
Op de eerste plaats importeerd davilex alleen bestanden met de extensie .txt
De excel bestanden moeten dus allemaal omgezet worden naar een tekstbestand. Dit moet dan ook nog commagescheiden worden. Op zich geen probleem. Maar dan moet het wel werken. Dat doet het dus niet. (Ook niet met csv).Na veel puzzelen, hoofdletters invoegen, aanhalingstekens invoegen of verwijderen etc. lukte het nog steeds niet.
Ik heb toen vanuit de voorbeeld database artikelen ge-exporteerd naar mijn documenten. Vervolgens geprobeerd (zonder iets te wijzigen) deze artikelen te importeren in mijn eigen database. Lukte dus niet. Davilex importeerd dus zijn eigen export-artikelen niet.
Het kon misschien nog komen door de instellingen die bij het installeren van het programma gemaakt zijn. Daarop heb ik een paar artikelen handmatig ingevoerd in mijn eigen database (in totaal moeten er meer dan 900 inkomen), wat behoorlijk veel werk is. Deze artikelen heb ik vervolgens ge-exporteerd naar mijn documenten. In dit txt bestand heb ik twee getallen verandert (artikelnummers), maar het importeren lukte vervolgens dus mooi niet. Nou kan ik inderdaad een overeenkomst met davilex afsluiten om schriftelijke ondersteuning te krijgen, maar dat was eigenlijk niet de bedoeling. De rest kan ik zelf wel. Nou moet ik voor 1 probleem een overeenkomst van een heel jaar afsluiten. Mooie service.
Weet iemand hier misschien een oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207192

Ik heb nu een zelfde probleem omzetting van oude en nieuwere boekhoudingen.
Ik heb de originele versie van en registratie van account 2000. Nu wil ik een bedrijf gaan overnemen en krijg ik een complete boekhouding geleverd in versie .dbb terwijl mijn Prg alleen .daa leest. Via een kennis kreeg ik een AccountMKB 2004 en een bisnis account met 9.0.2.0 ...die laatste heeft volgens de hulp pagina de import versie zoals hier beschreven..alleen in het prg zelf vind ik nergens die functie...ik vind gewon niet waar ik de import kan uitvoeren en waar het bestand ingestopt moet worden..
Iemand een idee ??

Dankalvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215388

Idem , dezelfde problemen dus als iemand een oplossing weet, GRAAG!
vr gr Arjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis74
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-05 07:26
heeft iemand misschien die hierboven beschreven update 9.0.8 waar die importfunctie inzit ?

alvast erg bedankt,

dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxie Cosie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-01-2023
Beste forum-leden,

Na deze topic te hebben gelezen ben ik tevens op zoek naar een Davilex versie tussen 8.0.0 en 9.0.0. of een versie 9.0.8 / 9.0.6. Een hogere versie dan 9.0.8 zoek ik niet.
Ik heb Davilex Business versie 9.0.12 geinstalleerd.
Dit ging niet zomaar, het kwam er op neer dat deze versie niet werkte onder Windows 10 (ook niet met WIN XP compatibiliteit SP 3). Gelukkig heb ik nog een notebook met windows 7 waar het wel werkte.

Helaas kan ik de bestanden op de gecrashte HD niet openen, de oorzaak is (net zoals hierboven omschreven) dat deze van het type *.daa zijn (Access bestanden) en niet van type *.dbb (SQL). Dit komt omdat davilex account 2000 vanaf versie 8.0.0 wel de .daa bestanden kan openen en vanaf ongeveer versie 9.0.0 niet meer

Heeft een van jullie nog een versie 8.0.0 (of rond deze verzie) op cd / ISO in bezit?

Vrgr, Max

[ Voor 9% gewijzigd door Maxie Cosie op 11-12-2016 17:45 . Reden: klopt niet tekstueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

dit topic geniet verder van zijn welverdiende rust

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.