Toon posts:

[DIY] Actieve sub, overpower?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/883182/ ga ik zelf een actieve sub bouwen voor bij mn pc.

Nu zit me eigenlijk nog maar een ding in de weg; ik koop een 18" woofer (Conrad 329720 - 8B) van 150W RMS @ 8 Ohm. Ik koop een actieve versterker (Conrad 301044-02 ) (met afstandsbediening _/-\o_ ) die 190W RMS levert @ 8 Ohm (300 @ 4). Ga ik dan de woofer niet overbelasten? Ik heb op de AV FAQ gelezen dat dat opzich geen kwaad kan als je hem niet te hard zet, maar ik weet nu al dat ik hem vaak genoeg heel hard ga zetten. Verder kon ik niet echt een richtlijn vinden, een "maximum" overbelasting.

Kan iemand me vertellen of ik dit nu wel moet doen? Ik kan wel naar een andere sub kijken, maar waar vind ik nu zo'n lekker 18" sub voor 60 euro? En die versterker kan ik ook niet in een uitvoering kopen met minder vermogen, want daar zit geen ab bij, en geen externe volumeregeling die ik naast mn toetsenbord neer kan leggen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Check met WinISD of de woofer het vermogen aan kan... Op zich moet het, zoals in de FAQ staat, geen probleem zijn.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
WinISD is niet echt een optie, aangezien ik niet alle benodigde specs kan vinden van de woofer. En daar ben ik al heeeel lang naar op zoek, dus als iemand ze toevallig heeft, van een RaveLand WHX-488?

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En wat voor kast ben je dan van plan te gaan bouwen? Een gesloten mag ik toch zeker wel hopen dan?

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09
Een 18" speaker is op zich al overkill. Verder kun je het best de gain van die amp gewoon'n stukkie terugdraaien, zodat je'm nooit te hard kán zetten.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

In principe kan het geen kwaad, de kans dat je deze driver over z'n x-max blaast is minimaal, heel erg lang op vol vermogen spelen lijkt me niet een goed idee omdat z'n koelcapaciteiten beperkt zijn. Ik kan er rustig een tijdje 200w op zetten met mijn eigen amp, langer doe ik niet ivm mijn oren. Je had overigens prima in je bestaande topic door kunnen gaan hoor :)

offtopic:
Ik heb nog 2 subs met deze driver erin te koop staan omdat ik Adire Shiva sub ga bouwen, dit is in een 150l kast maar nog zonder versterker.

[ Voor 9% gewijzigd door MM op 16-03-2004 17:08 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
Plague schreef op 16 maart 2004 @ 17:01:
En wat voor kast ben je dan van plan te gaan bouwen? Een gesloten mag ik toch zeker wel hopen dan?
Nee, een basreflex. Hoezo, heeft dit er ook nog mee te maken?

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 16 maart 2004 @ 17:07:
In principe kan het geen kwaad, de kans dat je deze driver over z'n x-max blaast is minimaal, heel erg lang op vol vermogen spelen lijkt me niet een goed idee omdat z'n koelcapaciteiten beperkt zijn. Ik kan er rustig een tijdje 200w op zetten met mijn eigen amp, langer doe ik niet ivm mijn oren. Je had overigens prima in je bestaande topic door kunnen gaan hoor :)

offtopic:
Ik heb nog 2 subs met deze driver erin te koop staan omdat ik Adire Shiva sub ga bouwen, dit is in een 150l kast maar nog zonder versterker.
Dus opzich kan het wel, als ik de sub maar niet te taak veel belast.
Heb verder geen interesse in je aanbod, ik ga juist voor de zelfbouw 8)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 23:35:
[...]

Nee, een basreflex. Hoezo, heeft dit er ook nog mee te maken?
Heel simpel... zonder TS parameters kun je je BR niet berekenen en houd je verhaal op... Bij gesloten is dat niet zo heel kritiek.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Het lijkt me sterk dat je zal mollen. Ik weet niet hoe goed de woofers bestand zijn tegen overschrijding van de x-max, maar thermisch zal het zoiezo niet zo'n probleem zijn.

En je weet het he? Boom = ho ;)

Verwijderd

als je een gesloten kast maakt kun je het beste een 180 liter kast maken en voor een basreflex een 200 liter

hier vandaan gehaald:
http://www.mercateo.com/g...0(2d)BP/102-329720-BP.pdf

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 16 maart 2004 @ 23:42:
[...]
Heel simpel... zonder TS parameters kun je je BR niet berekenen en houd je verhaal op... Bij gesloten is dat niet zo heel kritiek.
Ja, maar ik heb een PDF'je van Raveland waar in staat dat ik een basreflexpijp van 9x13 cm moet gebruiken in een kist van 200 liter. Maar verder staat er niets over de plaatsing van het ding, dus eigenlijk heb ik daar niets aan? Het enige wat erbij staat is BR-ROHR en een artikelnummer van die pijpen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ahzo, maar dan weet je nog steeds weinig over hoe de uiteindelijke curve is... Ik vind het allemaal erg vaag. Besteed dan wat meer geld aan een woofer waarvan je echt weet wat ie precies kan en doet. Ik snap toch al niet dat je persee een 18" woofer wil hebben... 10 of 12 inch voldoet ook prima om flink hard te kunnen "subwoofen"

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 17-03-2004 12:34 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Het lijkt mij beter om een model lager te nemen qua versterker. De thermische belastbaarheid van die ravelands is echt niet zo goed, bij 50W rms continu komt er al hete lucht uit het poolgat met bijhorend geurtje.

Met een zwakkere versterker kan je dan rustig zelfs af ent toe wat gaan clippen zonder schrik te moeten hebben voor thermische overbelasting van de woofer.

Verder is die woofer TOTAAL NIET geschikt voor bassreflex. Ik vind het erg bizar dat Raveland desondanks toch een dimensionering voor bassreflex geeft, maar dat komt volgens mij omdat veel mensen er niet goed bij kunnen dat je uit een gesloten kast ook schandalig veel bas kan halen.

De woofer moet dus in een gesloten kast komen, bij mij zitten ze in kasten van 90L, en dat is echt wel het absolute minimum. Een 200 liter is al een pak beter, en iets van kleerkast-formaat nog beter ;)

• Jag

Jag

Die driver zal wel een veels te hoge Qts voor bass reflex.

Wat betreft de versterker, je kan best idd een model lager nemen. Met 50 of 100 Watt krijg je ook al schandalig veel geluid uit zo'n ding :).

Hoe heb je trouwens die 50 Watt continu gemeten?

• MM
  • Niet online

MM

Je bent me net voor Jag :P Met een Qtc van 0,98 heb je inderdaad totaal geen baat bij BR, alleen bij tunen op een herzje of 13 heeft het enig nut, hoewel je zulke frequenties toch niet weer wilt geven omdat je ze toch niet hoort :P Gewoon mooi gesloten laten in een kastje vanaf 150 liter, hoe groter hoe beter eigenlijk.

offtopic:
Als ik indertijd zo'n aanbod had gehad had ik het zeker aangenomen want er gaat meer tijd in zitten dan je denkt. Ik wil me verder helemaal niet opdringen hoor, ermee kunnen patsen dat je het zelf gebouwd hebt heeft ook wel wat natuurlijk :P

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-08 15:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

En de amp geeft sowieso geen 190w rms bij 8 ohm, dat staat wel in de catalogus maar op de amp staat wat anders. 150 bij 8 ohm en 250 bij 4 ohm of zoiets. (kan het later wel even nakijken)

Verwijderd

Topicstarter
Indoubt schreef op 17 maart 2004 @ 17:20:
En de amp geeft sowieso geen 190w rms bij 8 ohm, dat staat wel in de catalogus maar op de amp staat wat anders. 150 bij 8 ohm en 250 bij 4 ohm of zoiets. (kan het later wel even nakijken)
150 @ 8ohm zou mooi zijn, want die woofer draait ook 150 @ 8. Dan hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken dat ik de boel opblaas.

Maar als ik alles zo lees, kan ik met een gerust hart gaan bouwen? Heb er echt zin in namelijk :9

Verwijderd

Topicstarter
subsonik schreef op 17 maart 2004 @ 12:34:
Het lijkt mij beter om een model lager te nemen qua versterker. De thermische belastbaarheid van die ravelands is echt niet zo goed, bij 50W rms continu komt er al hete lucht uit het poolgat met bijhorend geurtje.
Ja daar voel ik ook wel wat voor, maar dan zit er dus geen volumeregelaar bij die ik naast mn toetsenbord kan leggen... Die moet ik er dus zelf omheen bouwen. Iemand hier ervaring mee? Zag op Conrad.nl een externe volumeregelaar, maar dat ging kost 60 euro! :(

• Jag

Jag

Ik zou me er niet te druk over maken. Het verschil tussen 50 en 150 Watt is nog geen 5 dB. Komt bij dat muziek ook dynamiek bevat, zoiezo wel een dBtje of 6 (dus dan ligt het gemiddelde 6 dB lager dan het piekniveau). Dus aan de 50 Watt continu zit je niet zomaar.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Gewoon lekker die dikke amp erop zetten als je geen andere leuke unit kan vinden (lastig voor die prijs)

Je hoort vanzelf als je hem overbelast.

• MM
  • Niet online

MM

Als je 'em accoustisch overbelast ga je dat inderdaad wel horen, dit ding accoustisch overbelasten in een gesloten kast van sub100 liter is vrijwel onmogelijk, overbelasting zal dus thermisch plaatsvinden wat niet hoorbaar is (hooguit ruikbaar als je je gesloten kast niet perfect gesloten maakt).

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ben overtuigd, ik ga die spullen bestellen!

Jullie horen meer van me (foto's :9 ) zodra ik aan het bouwen ben!

Bedankt allemaal!

• MM
  • Niet online

MM

Verwacht geen super hoogstaand geluid! Het is gewoon veel & hard :P Na een uurtje inluisteren ben je gewend aan de sound van deze woofers en is het prima aan te horen als je de bas niet teveel laat overheersen.

• Jag

Jag

Kwestie van goed filteren waarschijnlijk :).

• MM
  • Niet online

MM

Ik gebruik zelf een 4e orde actief filter, zit wel goed lijkt me :)

De Q van deze driver is gewoon niet laag genoeg te krijgen waardoor naslingeren haast onvermijdelijk is.

• Jag

Jag

m.m schreef op 20 maart 2004 @ 18:39:
Ik gebruik zelf een 4e orde actief filter, zit wel goed lijkt me :)

De Q van deze driver is gewoon niet laag genoeg te krijgen waardoor naslingeren haast onvermijdelijk is.
Ik doelde eigenlijk meer op de gekozen frequenties, en het hoe dat samenvalt met de overige speakers enzo.
Maar idd, die hoge Q zal ook niet echt bevordelijk zijn.

• MM
  • Niet online

MM

Ze draaien tot 70Hz, mét de topjes aan klinkt het lang niet slecht maar als je die uitzet merk je pas dat de drivers toch wat naslingeren na een impuls.

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 20 maart 2004 @ 16:35:
Verwacht geen super hoogstaand geluid! Het is gewoon veel & hard :P Na een uurtje inluisteren ben je gewend aan de sound van deze woofers en is het prima aan te horen als je de bas niet teveel laat overheersen.
Veel en hard, daar doel ik ook op... :9 :9 :9

Verwijderd

Topicstarter
KUT.

Ik wilde de benodigde spullen bestellen bij Conrad. Nu heb ik (gelukkig) voor de zekerheid nog een mailtje gestuurd, of de versterker die ik ga bestellen ECHT voorzien is van een afstandsbediening en aparte volumeregelaar, zoals hier te zien is.

Krijg ik net een mailtje terug dat dat er dus niet bij zit :( !

Dit is voor mij wel een must, anders moet ik iedere keer onder m'n bureau kruipen als ik het volume van die sub aan wil passen. Heeft iemand hier een oplossing voor 8)7 ?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als ie er niet bij zit is ie misschien nog wel los te krijgen.... En anders gewoon een pot tussen sub en voorversterker...

• Jag

Jag

In principe is de volume setting van je sub een set-and-forget instelling. Het volume van je sub loopt mee met de rest, je stelt aan het volume ten opzichte van de rest in. En dat hoef je in principe maar één keer te doen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op 23 maart 2004 @ 16:04:
In principe is de volume setting van je sub een set-and-forget instelling. Het volume van je sub loopt mee met de rest, je stelt aan het volume ten opzichte van de rest in. En dat hoef je in principe maar één keer te doen.
De TS wil vast twee opties hebben:
- buren thuis modus
- buren niet thuis modus

:Y)

• MM
  • Niet online

MM

Sub aan vs Sub uit? :P

Verwijderd

wat dacht je van de detonation DT110?
heeft ook een afstandsbediening. kost 269 euro
(en er gaat nog 's 15 % af als je even op de link in m'n sig klikt en naar het juiste topic surft...)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 21:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 21:03:
wat dacht je van de detonation DT110?
heeft ook een afstandsbediening. kost 269 euro
(en er gaat nog 's 15 % af als je even op de link in m'n sig klikt en naar het juiste topic surft...)
haha 269 euro?? 8)7 En wat is dat, de detonation DT110??? Versterker??

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:48
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 21:49:
[...]

haha 269 euro?? 8)7 En wat is dat, de detonation DT110??? Versterker??
Inderdaad, wel met ringkerntransformator en afstandsbediening. Niet de prijs van een Conrad... maar ook niet de matige kwaliteit van een Conrad.
Persoonlijk zet ik liever een 1000Watt amp achter een 100 watt woofer als andersom omdat het risico van een overbelaste amp die een woofer opblaast veel groter is.
Maargoed met een beetje gezond verstand en een beetje beleid houdt de andere combinatie het ook jaren uit.
Jag heeft natuurlijk wel gelijk. in principe stel je je sub volume 1x in en daarna is dat eigenlijk niet meer nodig... en dan ligt zo'n afstandsbediening eigenlijk alleen nog maar in de weg.
Kijk toch eens ook op inkoopactie.net voor 175,- een prima Detonator DT 150 uitgebreide instelmogelijkheden voor je crossover (met 18db) is echt een slagje beter als een conrad :P

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Shutdown98 schreef op 25 maart 2004 @ 21:50:
[...]

Persoonlijk zet ik liever een 1000Watt amp achter een 100 watt woofer als andersom omdat het risico van een overbelaste amp die een woofer opblaast veel groter is.
Helemaal fout. Een woofer gaat niet dood van clippen (zelfs niet keihard clippen), wel door thermische of mechanische overbelasting. Clippen gebeurt bij te lichte versterkers, thermische of mechanische overbelasting bij te zware versterkers.

Voor woofers neem je dus beter een te lichte amp dan een te zware.

• Jag

Jag

subsonik schreef op 25 maart 2004 @ 22:19:
[...]

Helemaal fout. Een woofer gaat niet dood van clippen (zelfs niet keihard clippen), wel door thermische of mechanische overbelasting. Clippen gebeurt bij te lichte versterkers, thermische of mechanische overbelasting bij te zware versterkers.

Voor woofers neem je dus beter een te lichte amp dan een te zware.
Exactemundo :).

Wel is het zo dat je met clippen tot wel 2 keer meer vermogen uit een amp kan halen en op die manier kan je met een "lichte" amp vaak toch bijna elke speaker slopen als het moet. Maar dat kan met een zwaarder model ook, en nog makkelijker ook :).

Neemt niet weg dat je met een zwaarder model wat meer ruimte hebt. Muziek heeft een zogenaamde crest factor, het verschil tussen de gemiddelde waarde (bepalend voor het thermisch vermogen dat de sub voor zijn kiezen krijgt) en de piek waarde. Daarom kan je ook een wat zwaarder model amp op een sub zetten zonder dat het stuk gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Update...

Ik heb alle spullen besteld. Een Conrad versterker, en de Raveland woofer. Die detonation DT110 is wel leuk, maar dat ding overschrijdt mijn budget :| . Ik ben nu 220 euro kwijt, en dat is al best een smak geld vind ik voor zo'n ding. Nu komen er nog kosten van MDF enzo bij.

Het volumeprobleem los ik op de een ingeving van een maat van me; ik heb nu een 4.1 set, die twee uitgangen van m'n geluidskaart gebruikt. Ik heb er dus nog 1 over (heb 5.1 kaart) waarvan ik het volume ook apart kan regelen met behulp van software. Zo is het probleem dus op gelost 8)7 !

Ik hou jullie op de hoogte...

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 23:40 ]

• Jag

Jag

Hmm, echt een hele fraaie oplossing is dat niet. Ik zal je het hele verhaal over digitale signaal niveau's en DAC resolutie enzo besparen, maar praktisch gezien kan het leuke situaties opleveren als er om de een of andere reden je mixer settings naar default zijn gezet. Dan gaat je set namelijk echt heel hard spelen (omdat het volume op je sub en andere speakertjes heel hoog moet) :).
Maar het kan wel idd, je hebt wel een aparte volumeregeling voor sub en de rest zonder dat je onder het bureau moet kruipen :).

• MM
  • Niet online

MM

Zo heb ik het zelf ook een tijdje gedaan en dat ging echt prima hoor, die settings worden niet zomaar teruggezet.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Jag schreef op 26 maart 2004 @ 00:42:
Hmm, echt een hele fraaie oplossing is dat niet. Ik zal je het hele verhaal over digitale signaal niveau's en DAC resolutie enzo besparen, maar praktisch gezien kan het leuke situaties opleveren als er om de een of andere reden je mixer settings naar default zijn gezet. Dan gaat je set namelijk echt heel hard spelen (omdat het volume op je sub en andere speakertjes heel hoog moet) :).
Maar het kan wel idd, je hebt wel een aparte volumeregeling voor sub en de rest zonder dat je onder het bureau moet kruipen :).
Ik heb er ook uitgebreid mee geexpirimenteerd omdat het zoveel mogelijkheden biedt zonder extra geld op te hoeven hoesten.

De enige werkbare oplossing lijkt mij een programmatje dat oplet wat je geluidskaart uitstuurt. Bij een overschrijding van het door jouw ingestelde niveau word óf het volume terruggedraaid, of het kanaal gemute.
Eigenlijk moet het programmatje ook nog een relais kunnen schakelen, want als jij je computer uitzet terwijl de rest nog aanstaat, is het erg waarschijnlijk dat je conus een halve meter de kamer invliegt omdat geluidskaarten het grappig vinden om een flinke pulse af te geven zodra de stroom eraf gaat :/
(SbLive iig)
Voor de rest is het een heerlijke oplossing in samenwerking met de KX drivers. Alle filters ter beschikking die je maar wil en eindeloos combineren is mogelijk zonder hoge latencies :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Iemand wel eens gedacht aan een monacor-chassis ? b.v. sp-380p
is wel duurder :'( 100 euro
Gegevens te vinden op www.plus-elektronik.de
Ik heb bij het raveland-chassis het idee dat ze de magneet vergeten zijn, met een q-faktor van 0,98 hou je geen impulsgedrag over...ook niet in gesloten kast...
Zou me niet blind staren op vermogens van luidsprekers , die fabrikanten zeggen maar wat

Verwijderd

Topicstarter
Kheb de spulletjes binnen! Dankjullie wel allemaal _/-\o_ , ik ga van het weekend beginnen met bouwen en dan zal ik ook even wat plaatjes schieten.

Verwijderd

Topicstarter
Werkzaamheden gestart :)

Ik had toch niets te doen dus heb er maar even een HTML'etje van gemaakt :P :

LINK

Dit zijn de eerste paar foto's, ik ben net begonnen en ga vanavond weer even verder. Ik hou jullie op de hoogte!!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2004 18:44 ]

Pagina: 1