Hallo!
Ik ben momenteel druk bezig met een databaseontwerp. Ik ben zo goed als klaar alleen het volgende probleem:
Ik heb 3 tabellen:
BEDRIJVEN
-------------
Id
Naam
Adres
AFDELINGEN
----------------
Id
Naam
Bedrijf_Id
MEDEWERKERS
-------------------
Id
Naam
Bedrijf_Id
Afdeling_Id
Een bedrijf kan WEL of NIET afdelingen hebben.
Als ik een medewerker opvraag, dan wil ik weten bij welk bedrijf en EVENTUEEL afdeling ie hoort. Maar door het opslaan van Bedrijf_Id en Afdeling_Id in de tabel medewerkers ben ik eigenlijk een beetje dubbelop bezig, aangezien een Afdeling_Id al via de tabel afdelingen aangeeft bij welk bedrijf die medewerker hoort.
Mijn vraag is: Heb ik dit zo netjes opgelost? Het is lang geleden dat ik dit op school heb gedaan, dus ik vraag me af of er niet een tabel bij moet?
Kort nog:
Een bedrijf heeft GEEN, 1 of meerdere afdelingen of medewerkers
Een afdeling heeft GEEN, 1 of meerdere medewerkers
Een mederwerker hoort altijd bij een bedrijf of afdeling van een bedrijf dus.
Ik ben momenteel druk bezig met een databaseontwerp. Ik ben zo goed als klaar alleen het volgende probleem:
Ik heb 3 tabellen:
BEDRIJVEN
-------------
Id
Naam
Adres
AFDELINGEN
----------------
Id
Naam
Bedrijf_Id
MEDEWERKERS
-------------------
Id
Naam
Bedrijf_Id
Afdeling_Id
Een bedrijf kan WEL of NIET afdelingen hebben.
Als ik een medewerker opvraag, dan wil ik weten bij welk bedrijf en EVENTUEEL afdeling ie hoort. Maar door het opslaan van Bedrijf_Id en Afdeling_Id in de tabel medewerkers ben ik eigenlijk een beetje dubbelop bezig, aangezien een Afdeling_Id al via de tabel afdelingen aangeeft bij welk bedrijf die medewerker hoort.
Mijn vraag is: Heb ik dit zo netjes opgelost? Het is lang geleden dat ik dit op school heb gedaan, dus ik vraag me af of er niet een tabel bij moet?
Kort nog:
Een bedrijf heeft GEEN, 1 of meerdere afdelingen of medewerkers
Een afdeling heeft GEEN, 1 of meerdere medewerkers
Een mederwerker hoort altijd bij een bedrijf of afdeling van een bedrijf dus.