[Alg] Certificaten & Diploma's

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
Aangezien het niet altijd voor iedereen even duidelijk is hoe en waarom en waar en wanneer welk certificaat te halen wou ik hier even wat mogelijkheden op een rijtje zetten, en te laten aanvullen door ervaringen van jullie. Ook kan hier het nut of onnut van dergelijke papiertjes besproken worden.

Zelf studeer ik momenteel voor 70-306 van MS, om vervolgens 70-305 af te leggen en daarna door te stoten richting mcad (weet nog niet precies welke examens ik na de 305 ga doen) en vervolgens de mcsd (toekomstmuziek natuurlijk)

Microsoft
http://www.microsoft.com/learning/mcp/mcad/requirements.asp

Microsoft Certified Professional (MCP): één examen af te leggen
Microsoft Certified Application Developer (MCAD): twéé core exams en één elective
Microsoft Certified Solution Developer (MCSD): vier core exams en één elective

Sun
http://suned.sun.com/US/certification/java/
Sun Certified Programmer for the Java 2 Platform: 1 exam
Sun Certified Developer for the Java 2 Platform: 1 exam & 1 assignment (Certified Programmer zijn is vereist)
Sun Certified Web Component Developer for the Java 2 Platform, Enterprise Edition (J2EE): 1 exam (certified programmer zijn is vereist)
Sun Certified Business Component Developer for the Java 2 Platform, Enterprise Edition (New!): 1 exam (certified programmer zijn is vereist)
Sun Certified Enterprise Architect for the Java 2 Platform, Enterprise Edition: a knowledge-based multiple choice exam, an assignment and essay exam

PHP
Niks officieels?
http://www.dotgeek.org/about.php?type=certify
www.brainbench.com
www.Expertrating.com

Linux, Red Hat
http://www.redhat.com/training/rhce/courses/
Red Hat Certified Engineer (RHCE)
Red Hat Certified Technician (RHCT)

Dit zijn zowat de belangrijkste mogelijkheden die me zo meteen te binnen schoten. Dit is géén 'kijk eens welk certificaat ik heb' topic. Het zou aangenaam zijn als je er bij vertelt hoe je het certificaat behaalde (zelfstudie, cursus, welke boeken, welke lesgevers, ...) en welke tips je kwijt kunt erover. Ook of je het al dan niet aan te raden vindt en welk niveau verwacht wordt bvb.

Zelf bereid ik me op exam 70-306 voor met verschillende algemene boeken en cursussen (belangrijkste: Coding Techniques For MS Visual Basic .NET). En heb ik nu als laatste stap de MCAD/MCSD training kit besteld.
Ik wil deze certifiëring vooral halen om een stapje voor te hebben op mensen die samen met mij afgestudeerd zijn en ook werkloos zijn. Ik veronderstel dat, als we samen op een vacature reageren, en we verder gelijkwaardig zijn ik misschien een voordeel zal hebben met een dergelijke papiertje. Verder is het natuurlijk altijd leuk om je kennis bevestigd te zien denk ik zo (iedereen is toch een beetje ijdel?).

[ Voor 25% gewijzigd door Yoeri op 16-03-2004 20:46 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:17
Als je 070-306 en 070-305 gedaan hebt, + een ander core exam , dan heb je geen MCAD certificaat.
070-306 en 070-305 handelen nl. over dezelfde stof, nl. 'developing Windows applications', en behandelen dus dezelfde items. Het enige verschil zit 'm in de taal die je gebruikt.
Ik geloof dat het ook op die site van MS staat, dat de combinatie 070-305 en 070-306 niet voldoende zijn om een MCAD te behalen. (Dit geldt trouwens ook voor 070-315 / 070-316).

Als je een MCAD wilt behalen, moet je zowiezo het 'Web Services' examen afleggen. (Zie ook de url die je zelf gegeven hebt).

Ik heb 070-316, 070-320 en 070-229 gehaald. Ik heb deze behaald dmv zelfstudie (MCAD self paced training kit, MSDN artikelen en ervaring die ik uit m'n werk heb opgedaan).

https://fgheysels.github.io/

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
Ik zag het eigenlijk als volgt:
Exam 70-305*, 70-306*, 70-315*, or 70-316*
If you use Exam 70-305 or 70-315 to satisfy the core exam requirement, you may use either Exam 70-306 or 70-316 as an elective.
If you use Exam 70-306 or 70-316 to satisfy the core exam requirement, you may use either Exam 70-305 or 70-315 as an elective.
dus 306 als eerste core exam, en 305 als elective, da's toch wel mogelijk dacht ik.

Bovendien handelen 306 en 305 niet over hetzelfde onderwerp in een andere taal, da's 306 en 316, net zoals 305 en 315 ;)

Edit:
O ja, ik zie nu waarom je die opmerking post, dat "doorstoten naar mcsd" moet natuurlijk in eerste instantie "naar mcad" zijn en daarna mcsd. Even aanpassen in m'n startpost
Uiteindelijk wil ik dus m'n MCAD halen met 70-306, 70-305 en 70-320, in die volgorde ook waarschijnlijk. Als ik die link die ik zelf gaf volg dan moet dit voldoende zijn geloof ik

[ Voor 47% gewijzigd door Yoeri op 16-03-2004 13:00 ]

• whoami
Robbedoeske schreef op 16 maart 2004 @ 12:47:
Ik zag het eigenlijk als volgt:

[...]

dus 306 als eerste core exam, en 305 als elective, da's toch wel mogelijk dacht ik.

Bovendien handelen 306 en 305 niet over hetzelfde onderwerp in een andere taal, da's 306 en 316, net zoals 305 en 315 ;)
Hmmm, idd ik heb verkeerd gekeken.
Ik denk dus dat het niet mogelijk is om een MCAD te behalen als je deze examens doet:
- developing Windows applications in C#
- developing Windows applications in VB.NET
- Webservices

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
whoami schreef op 16 maart 2004 @ 13:04:
[...]Ik denk dus dat het niet mogelijk is om een MCAD te behalen als je deze examens doet:
- developing Windows applications in C#
- developing Windows applications in VB.NET
- Webservices
Klopt, lijkt me ook nogal onzinnig om dit te proberen toch? Mijn inziens kun je je beter gaan verdiepen in één taal, om daar het maximale uit te halen. En dat brengt ons bij een nieuw punt: Ga je je te volgen pad voor certifiëring vooraf uitstippelen, of doe je wat examens en zie je wel wat je met wat combineert... Zelf wil ik het toch graag vooraf wat bepalen.

Verder heb ik nog een vraagje whoami: Kun je een ruwe schatting geven van de tijd waarin het haalbaar is om een 70-306 bvb af te leggen. Dus dat ik straks op sollicitatie kan zeggen: "Ik hoop binnen x maand MCP te worden". Ik heb toch reeds een algemene voorkennis vb.net en ga deze week nog van start met de training kit, als laatste voorbereiding op het examen. Want op die tijdsduur heb ik niet echt zicht. Het kan wat mij betreft 1 maand of 6 maanden zijn.

edit:
Voor alle Java & PHP & wat dan ook proggers: Overigenswou ik het hier niet alléén maar over MS certifiëring hebben hoor, daarom ook duidelijk de link naar Sun & PHP in de startpost. Aanvullingen en suggesties welkom dus
Ik heb in juli 2003 m'n eerste examen afgelegd, eind augustus het 2de en eind oktober het 3de.
Dat het afhankelijk is van persoon tot persoon is logisch, maar nu heb ik toch een richtlijn van wat realistisch is. Het eerste examen moet dus doenbaar zijn binnen de pakweg 6 maanden. Ik wil namelijk niet het risico lopen uitspraken te doen waarmee ik uitgelachen wordt door de werkgever :9

Maar dit wordt hier eerder een chat tussen ons twee dan een algemeen topic, dus laat ik mijn persoonlijke problemen hiermee rusten :)

[ Voor 31% gewijzigd door Yoeri op 16-03-2004 13:22 ]

• whoami
Robbedoeske schreef op 16 maart 2004 @ 13:14:
[...]

Verder heb ik nog een vraagje whoami: Kun je een ruwe schatting geven van de tijd waarin het haalbaar is om een 70-306 bvb af te leggen. Dus dat ik straks op sollicitatie kan zeggen: "Ik hoop binnen x maand MCP te worden". Ik heb toch reeds een algemene voorkennis vb.net en ga deze week nog van start met de training kit, als laatste voorbereiding op het examen. Want op die tijdsduur heb ik niet echt zicht. Het kan wat mij betreft 1 maand of 6 maanden zijn.
Tja, dat hangt af van persoon tot persoon. Hoe snel pik je iets op, hoeveel tijd heb je per week beschikbaar om er wat aan voor te bereiden etc....
Het ene examen is ook makkelijker dan het andere.
Ik heb in juli 2003 m'n eerste examen afgelegd, eind augustus het 2de en eind oktober het 3de.

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Ik heb een aantal examens gedaan bij Brainbench.com toen dat nog gratis was. Waren niet zo moeilijk, maar wel grappig op zich. Geeft wel iets aan over je beheersing van de concepten, denk ik.

Rustacean

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 09:28

Macros

I'm watching...

Ik doe op dit moment studie Technische Informatica aan de TUDelft. Als ik daar nou (ooit) meer klaar ben, wat is het dan de bedoeling?
a ik hoef bij veel bedrijven die Certificaten niet te doen
b ik moet ze wel doen, maar dat wordt voor me betaald
c ik moet ze doen, anders krijg ik nergens een baan
Wat zou het zijn? Ik hoop een beetje op A, want heb weinig zin om door MS gebrainwashed te worden ;)

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

Het antwoord zal zeer waarschijnlijk B worden, welke studie je ook volgd je ben er nooit klaar mee, zeker in de IT zal je een beetje up to date moeten blijven, de meeste werkgevers zullen dit wel betalen voor je.

suc6 ermee.

• tijn
  • Laatst online: 22-03 21:36
Robbedoeske schreef op 16 maart 2004 @ 12:05:
Het zou aangenaam zijn als je er bij vertelt hoe je het certificaat behaalde (zelfstudie, cursus, welke boeken, welke lesgevers, ...) en welke tips je kwijt kunt erover. Ook of je het al dan niet aan te raden vindt en welk niveau verwacht wordt bvb.
Het ligt er aan met welke instelling je zo'n examen wilt halen. Gaat het om de snelste weg naar het papiertje of wil je er ook nog wat van leren?
Als het snel moet kun je goed oefenen met bijvoorbeeld Transcender oefenexamens. Als je er minimaal eentje doet weet je ongeveer waarop je moet focusen. Daarnaast is dit wel een handige link (als je MCAD examens doet dan :)).
Ik zeg niet dat dit de te prefereren manier is. Eigenlijk is het examentraining puur sang en het gevaar bestaat dat je er niets aan overhoudt (behalve je dat papiertje). Als je het echt wilt leren zijn die self paced trainingskits waarschijnlijk wel leuk om te doen (plus natuurlijk gewoon zelf dingen uitzoeken/proberen etc.).

Over het nut zijn de meningen verdeeld. Het feit dat iemand een papiertje heeft zegt weinig over de dagelijkse praktische vaardigheden (ook lastig te examineren). Wel kom je tijdens de studie een hoop dingen tegen waar je eigenlijk zelf niet dagelijks mee te maken krijgt (en die worden ook gevraagd!). Zinloos zullen sommigen vinden, maar toch, het zorgt er wel voor het oplossen van een bepaald probleem uit een bredere kennisbasis kunt putten.

Cuyahoga .NET website framework

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
Ik ga er natuurlijk van uit dat je wilt bijleren... maar dat kan voor anderen idd misschien anders zijn. Overigens vind ik die transcenders wel nuttig om even te bekijken, zodat je enigszins weet waaraan je te verwachten. Anders kun je de stof nog zo goed beheersen maar als je niet weet wat te verwachten blijft het toch moeilijk...

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou in ieder geval niet zo'n dure cursus doen. Ik heb een 5 daagse cursus gedaan voor SQL Server 2000 en voor C# maar beide waren achteraf gezien niet echt de moeite en het geld waard. Met veel zelfstudie, en bij voorkeur relevante werkervaring, moet je de examens redelijk eenvoudig kunnen halen.

Ik heb trouwens nog geen traject afgerond, heb alleen het MCP certificaat voor SQL Server 2000. Ik heb de laatste tijd helaas te weinig tijd gehad er serieus mee bezig te zijn.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01-2025
Zijn hier mensen die deze lijst willen uitbreiden met webdevelopment en linux certificaten? Zou ik enorm waarderen :).

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Config schreef op 16 maart 2004 @ 20:23:
Zijn hier mensen die deze lijst willen uitbreiden met webdevelopment en linux certificaten? Zou ik enorm waarderen :).
www.lpi.org

www.comptia.org

[ Voor 23% gewijzigd door Lethalis op 18-06-2004 09:15 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01-2025
Holy moly, als je dat in maart had gezegd was ik al afgestudeerd :P.

Neej hoor, thanks! ;)

Verwijderd

De kennis die vereist is voor MCAD heb ik in de praktijk (al hobbyend) al aardig onder de knie. Ik heb zelfs de meeste boeken die bij Microsoft vermeld staan het afgelopen jaar al eens doorgewerkt.
Het lijkt me wel leuk om het certificaat ook te halen. Is het mogelijk om je bij Microsoft zelf voor de examens aan te melden? (zoals bij het EXIN voor Ambi) Of ben je verplicht dit via een of ander duur opleidingsinstituut te doen. En wat zijn de kosten hiervan?

• whoami
Ik heb een MCAD certificaat behaald zonder dure cursussen te volgen.
Het enige wat je moet betalen is de deelname aan het examen. Ik dacht dat het een 140euro per examen was, maar dat ben ik niet meer zeker.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

whoami schreef op 09 juli 2004 @ 12:09:
Het enige wat je moet betalen is de deelname aan het examen. Ik dacht dat het een 140euro per examen was, maar dat ben ik niet meer zeker.
Actuele prijzen :)

Professionele website nodig?

Verwijderd

Heb je dat direct bij Microsoft gedaan of via een of ander opleidingsinstituut? Curry684 verwijst naar het CAI, maar daar staat geen MCAD bij als mogelijkheid.

• pasz
  • Laatst online: 20-03 22:01
Heb net 070-315 gehaald. Nu nog effies 70-316 (als elective) en 070-320 halen en dan ben je al MCAD.

Beste manier van leren vind ik veel oefenvragen maken. heel veel oefenvragen.
Bv. van Crammaster, ActualTests en Testking.

woei!

• hullepim
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-05 08:13
Ik wil na mijn vakantie ook papieren gaan halen. Welke boeken kan ik volgens jullie het beste gebruiken? En waar hebben jullie examen gedaan? Ben inmiddels al 3 jaar netwerkbeheerder maar wil nu toch ook wel eens diploma's ervoor hebben.

• whoami
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 12:34:
[...]

Heb je dat direct bij Microsoft gedaan of via een of ander opleidingsinstituut? Curry684 verwijst naar het CAI, maar daar staat geen MCAD bij als mogelijkheid.
Dat is niet bij MS zelf, maar bij een opleidingsinstituut. De prijzen zullen wel hetzelfde zijn hoor.

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je buiten de kennis die je hebt opgedaan bij deze cursus ook daadwerkelijk er andere voordelen aan ondervonden ? (beter werk ? sneller werk vinden ? hoger loon ?)

• whoami
Blizard schreef op 09 juli 2004 @ 18:50:
[...]

Heb je buiten de kennis die je hebt opgedaan bij deze cursus ook daadwerkelijk er andere voordelen aan ondervonden ? (beter werk ? sneller werk vinden ? hoger loon ?)
Het belangrijkste voor mij was de opgedane kennis.
Daarnaast staat het idd mooi op een CV, en ik denk wel dat het kan helpen om binnen te komen bij een bedrijf. Achteraf kan het wel een last zijn, want stel je voor dat je iets niet zo direct weet ofzo, dan kunnen ze zeggen 'Puh, hij is MCAD en hij weet het niet'.
Ik heb zo wel eens een job aan m'n neus zien voorbijgaan toen ik dat certificaat nog niet had; ik heb de job niet gekregen tvv iemand anders, omdat die andere wel een aantal certificaten had.

Verwijderd

hullepim schreef op 09 juli 2004 @ 15:04:
Ik wil na mijn vakantie ook papieren gaan halen. Welke boeken kan ik volgens jullie het beste gebruiken? En waar hebben jullie examen gedaan? Ben inmiddels al 3 jaar netwerkbeheerder maar wil nu toch ook wel eens diploma's ervoor hebben.
Ik ben zelf begonnen met de Microsoft VB.Net Deluxe learning edition omdat ik dan ook meteen een officiele versie van VB.Net had. Daarna had ik Programmeercursus ASP.Net en programmeercursus ADO.Net gekocht. Eigenlijk toeval, zag ik in de aanbieding liggen.
Van een vriend vervolgens het boek "Programming Microsoft SQL Server with Microsoft VB.Net" en "Inside Microsoft SQL Server 2000" gekregen.
Vervolgens "MCAD/MCSD selfpaced training kit voor Visual Basic" gekocht. Het meeste wat erin stond wist ik inmiddels wel, maar ik kreeg wel meer inzicht in de verbanden tussen de diverse onderdelen.
Eigenlijk vond ik al deze boeken wel goed. Ik moet alleen nog iets aan mijn kennis van XML doen.

Ik zie dat je netwerkbeheerder bent. Bedoel je niet MCSE / MCSA ??

• alienfruit
  • Laatst online: 22-05 23:32

alienfruit

the alien you never expected

Even een nieuwtje dat ik zojuist in de Sams pers mailing vond:
Zend PHP Certification Study Guide
Zend Technologies
ISBN: 0672327090
Price: $39.99
Page Count: 416

The first and only officially authorized book on the PHP Certification exam
developed by Zend Technologies, the commercial developer of PHP. This
concise, densely-packed book will get you up to speed quickly on the nature
of the exam's questions and what to expect on exam day with authoritative
content coming directly from those writing the exam.
Hieruit valt dus uit op te maken dat Zend Technologies dus ook met PHP certificaten komt en zijne cursus materiaal. Misschien leuk voor onze PHP fanaten.

• whoami
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 19:49:
[...]

Eigenlijk vond ik al deze boeken wel goed. Ik moet alleen nog iets aan mijn kennis van XML doen.
Als je hiermee doelt op het examen 'XML - Webservices' oid dat je moet behalen om het MCAD certificaat te verijkrijgen, dan kan ik je wel zeggen dat dat examen eigenlijk niet zozeer op XML zelf ingaat, maar wel op Web Services in .NET, security daarvan, serviced components, windows services en .NET remoting.

• hullepim
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-05 08:13
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 19:49:
[...]

Ik ben zelf begonnen met de Microsoft VB.Net Deluxe learning edition omdat ik dan ook meteen een officiele versie van VB.Net had. Daarna had ik Programmeercursus ASP.Net en programmeercursus ADO.Net gekocht. Eigenlijk toeval, zag ik in de aanbieding liggen.
Van een vriend vervolgens het boek "Programming Microsoft SQL Server with Microsoft VB.Net" en "Inside Microsoft SQL Server 2000" gekregen.
Vervolgens "MCAD/MCSD selfpaced training kit voor Visual Basic" gekocht. Het meeste wat erin stond wist ik inmiddels wel, maar ik kreeg wel meer inzicht in de verbanden tussen de diverse onderdelen.

Ik zie dat je netwerkbeheerder bent. Bedoel je niet MCSE / MCSA ??
Denk dat ik eerst voor MCSA wil gaan, dat kan ik later altijd noguitbreiden tot MCSE. Wat ik wil is eigenlijk zelf studie, dus de boeken in de biep halen en dan examen doen bij een instantie. Maar waar kan dat? Alles wat ik kon vinden is incl. cursus.

Verwijderd

Is er niemand die ervaring heeft met de sun certificaten? Ik wilde hier binnenkort eens naar gaan kijken. Het eerste certificaat lijkt me niet super moeilijk om te halen. Er wordt meer getoetst op hoe goed je addertjes onder het gras kan vinden in vragen, dan dat er echt op kennis wordt getoetst.

• jAnO!
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 18:22

jAnO!

lalalavanillevla

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 23:57:
Is er niemand die ervaring heeft met de sun certificaten? Ik wilde hier binnenkort eens naar gaan kijken. Het eerste certificaat lijkt me niet super moeilijk om te halen. Er wordt meer getoetst op hoe goed je addertjes onder het gras kan vinden in vragen, dan dat er echt op kennis wordt getoetst.
Klopt ik ga OCP ook binnenkort doen, is vooral een kwestie van stampen. Zijn vele goede sites te vinden met tips en trucs etc. Google ook eens op braindumps.

Ik heb het boek van Kathy Sierra gebruikt (zij is ook maker van het examen) is zeer aan te bevelen. Haar site is ook een goede bron van info, en heeft een leuke quiz...

www.javaranch.com

Ik mis in dit topic trouwens ook de oracle certificering, het is wat jaartjes geleden maar van dat traject heb ik ook wat certificaten.

When some people work at a place for ten years they get ten years of experience, other people work at a place for ten years and get one year of experience ten times.

Pagina: 1