[HDD] elke keer met booten scnadisk + raar geluid

Pagina: 1
Acties:

• p-de-geus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-12-2025
sinds 2 dagen krijg met elke keer opstarten gaat windows eerst mijn c: schijf controleren. daarbij komt een geluid wat ik eerder niet gehoord heb en de eerste 57% zie ik niet optellen wat normaal wel gebreurd, hij blijft eerst op 0% dan op 32% en bij 57% gaat ie normaal optellen.

kan ik binnenkort een dode schijf verwachten???

dSLR: Nikon D5300;

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:42

Sjaak_Afhaak

Bleh!

download even de tool die de fabricant heeft gemaakt om de hardeschijf eens goed te checken. daarna weet je waarschijnlijk meer :)

zie ook: OM FAQ / Beleid

Hier staat tekst

• p-de-geus
ik heb de IBM tools al een keer gedraaid en die zij over de SMART dat mijn schijf nog goed is, en de DFT heeft als uitkomst 0x00, ik ben aan het uitzoeken wat dat betekend

[edit]
volgens de DFT is mijn schijf in orde, wat zou het dan kunnen zijn dat ie elke keer mijn c: gaat controleren op fouten??
[edit]

[ Voor 30% gewijzigd door p-de-geus op 16-03-2004 12:56 ]

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-03 20:02

GreyGhost

Het is een spook

Check eens met AIDA32 de smart waardes van je harde schijf, de programmas van de hd fabrikant gaan vaak pas klagen als een bepaalde waarde wordt overschreden. Dat betekend niet dat er niet iets mis kan zijn.

For I am grey, between the darkness and the light

• p-de-geus
GreyGhost schreef op 16 maart 2004 @ 13:51:
Check eens met AIDA32 de smart waardes van je harde schijf, de programmas van de hd fabrikant gaan vaak pas klagen als een bepaalde waarde wordt overschreden. Dat betekend niet dat er niet iets mis kan zijn.
omdat ik mijn schijven op mijn raid controller heb zitten en dan de SMART niet uitgelezen kan worden, heb ik mijn schijven op mijn gewone IDE controller aangesloten. Nu start windows wel normaal op en als ik met Aida naar mijn schijf kijk is er niks aan de hand. :S :S

[edit]
ik heb nu mijn schijven weer op mijn raid controller aangesloten en nu gaat t allemaal weer goed :S :S, wat het is geweest weet ik niet maar ach het werkt weer zoals het moet :) :)
[edit]

[ Voor 15% gewijzigd door p-de-geus op 16-03-2004 16:12 ]

Verwijderd

Oei dat klinkt slecht, al backup gemaakt, waarschijnlijk slijtage van uw HD naald, die over uw HD sleept ( is het soms tikkend lawaai, of snerpend, dan heeft je HD niet zo lang meer te leven )

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
p-de-geus schreef op 16 maart 2004 @ 15:59:
[...]

omdat ik mijn schijven op mijn raid controller heb zitten en dan de SMART niet uitgelezen kan worden, heb ik mijn schijven op mijn gewone IDE controller aangesloten.
kijk eens naar dit programma: http://www.ariolic.com/activesmart/scsi-smart.html

is de scsi versie van activesmart, die zou ook raid moeten kunnen.

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

hmmm welke os en merk hd heb je trouwens? is het een krakent geluid of valt hij even stil hoor je klik achtig geluid of een hooge pitch? Tis namelijk dat zommige schijfen pas hard aan het werk gaan bij bepaalde toepassingen :) heb wat scsi schijfen die op een ketting zaag lijken als ze aan het echte werk beginnen terwijl ze normaal af en toe maar een klein kraakje geven komt omdat ze eigenlijk aan het niksen zijn Scrok me eerst ook dood toen ik dat hoorde maar bleek allemaal normaalt e zijn....

• p-de-geus
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 22:12:
hmmm welke os en merk hd heb je trouwens? is het een krakent geluid of valt hij even stil hoor je klik achtig geluid of een hooge pitch? Tis namelijk dat zommige schijfen pas hard aan het werk gaan bij bepaalde toepassingen :) heb wat scsi schijfen die op een ketting zaag lijken als ze aan het echte werk beginnen terwijl ze normaal af en toe maar een klein kraakje geven komt omdat ze eigenlijk aan het niksen zijn Scrok me eerst ook dood toen ik dat hoorde maar bleek allemaal normaalt e zijn....
ik draai Win 2000 en die schijf is een IBM deskstar 30GB. en die schijf maakt normaal geen raar geluid, maar hij maakt dat geluid nu niet meer en ik kan niet echt goed omschijven wat voor geluid het was. iig geen krakend geluid, klik achtig f pitch geluid. over het algemeen maken mijn schijven(IBM en WD) niet zo veel geluid.

• p-de-geus
Mr.Nobody schreef op 16 maart 2004 @ 19:55:
[...]
kijk eens naar dit programma: http://www.ariolic.com/activesmart/scsi-smart.html

is de scsi versie van activesmart, die zou ook raid moeten kunnen.
de controller die ik heb is een onboard highpoint 370, active smart ziet mijn schijven niet.

Pagina: 1