Toon posts:

[Asrock K7S8XE] start niet op, connectors niet verbonden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus voor de eerste keer zelf een pc aan het bouwen. Nu heb ik het mobo al in de behuizing gemonteerd, met cpu, memory, en videokaart erbij. De onderdelen zijn:

AOpen QF50A behuizing
ASRock K7S8XE revisie 3.0
AMD Athlon XP 2500+
512 MB PC3200 DDR-SDRAM van Infineon
Club 3D GeForce 5900 XT

Als ik nu de stekker in de voeding douw en de monitor aansluit op mijn videokaart, en dan op de power knop druk, doet hij niets. Hij gaat helemaal niet aan. Ik denk dat ik de connectors niet goed heb aangesloten op de "system panel connector". De handleiding van het moederbord staat hier op de ASRock website:

http://www.asrock.com/Drivers/Manual/K7S8X-E-R30_UM_v31.pdf

Op pagina 16 staat het dus in die handleiding. De kabeltjes uit mijn AOPen kast, die ik er "denk ik" op aan moet sluiten zijn:

HDD led, 1 wit en 1 orangje kabeltje
Power led, 1 groene en 2 witte kabeltjes, maar er zit nog een plug aan vast met 1 groen en 1 wit kabeltje.
Power SW, 1 rood en 1 zwart kabeltje
Reset SW, 1 blauw en 1 wit kabeltje

Ik heb het dus over meerdere kabeltjes die eindigen in een zwarte plug die ik op de pinnetjes van de connector op het moederbord moet zetten.

Weet iemand misschien hoe ik ze aan moet sluiten zodat mijn behuizing wel reageert als ik de power knop indruk?

In dezelfde pagina van de handleiding staat ook iets over een "chassis fan connector". Maar ik zie nergens zo'n kabeltje in mijn behuizing?

Ik weet het, dit forum is geen helpdesk, maar ik wist geen andere mogelijkheid meer. In de handleidingen van mijn behuizing en moederbord staat niks in, op de ASRock website staat ook niks. ;(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om een PC te starten via het powerknopje moet je minimaal de Power SW aansluiten :) De gekleurde kabels zijn + en de witte/zwarte zijn ground. Dus je sluit de rode van Power SW op PWRBTN# en de zwarte op de GND daarnaast B)

Verwijderd

In dezelfde pagina van de handleiding staat ook iets over een "chassis fan connector". Maar ik zie nergens zo'n kabeltje in mijn behuizing?
De "Chassis Fan Connector" is (zoals de naam al zegt) voor het aansluiten van een case fan. Case fans worden meestal niet standaard met behuizingen geleverd, maar deze kosten los niet soveel: voor rond de 10 euro heb je wel een goeie (en stille) fan.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt BalusC en Skiep_86!

Ik ga het gelijk proberen. Het is wel zeer eigenaardig dat die fabrikanten geen fatsoenlijke handleidingen kunnen schrijven. Misschien is het een idee om even wat toe te voegen aan de FAQ, over connectors en wat je minimaal nodig hebt om een pc op te kunnen starten?

Verwijderd

Topicstarter
Nu wil mijn computer nog steeds niets doen :(.

Ik heb het wel drie keer gecontroleerd, die rode is aangesloten op de PWRBTN# en de zwarte op de GND. Heeft het misschien zin om de plug verticaal te plaatsen (rechts van de PWRBTN# zit een GND, maar er onder ook), of zal dat niets uitmaken?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? Ik zou het echt heel erg waarderen als iemand me zou kunnen helpen!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:33
In de handleiding van je moederbord moet wel staan waar wat moeten worden aangesloten. Weet je gelijk welke pinnetjes je exact moet hebben.

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:03
Anders probeer je ze toch beide ff?

De handleiding is niet minder goed geschreven dan van andere merken vind ik.

Mischien is er iets anders aan de hand? ATX stekker goed aangesloten?
Probeer eens een bios reset? (pagina 15 vd handleiding)

Lees net in een ander topic dat je wilt OC-en? Ik zou eerst wat meer basiskennis opdoen als ik jou was. :)

[ Voor 62% gewijzigd door AttiX op 16-03-2004 23:22 ]

Verwijderd

Voor zover ik het kan zien lijkt het mij simpel zat,

system panel conector heeft twee rijen (bovenste 4 pinnetjes)(onderste 5)
het 3e pinetje van bovenste rij gekleurde kabeltje en 4e pinnetje zwarte.

heb je die kabeltjes niet door elkaar gegooid? (probeer anders wat uit, kan geen kwaad meen ik)
ATX power conctor goed aangesloten?

Heb je voldoende info doorgenomen m.b.t. het bouwen van een pc?

Die voeding zou het in elk geval moeten doen. (bouw het het anders even naast de kast, op de doos van de kast.)

Het zou helpen als je kunt testen met een andere kast.(blijft anders puur gokwerk als iets het niet doet.)

zie ook:

http://www.tjopp.nl/hardware/index.html
http://www.dvc-computers....ct_koelen_van_amd_cpu.htm
http://www.hardware.info/artikelen.php?id=36
http://www.pcmech.com/show/build/282/1/

succes

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Misschien een stomme opmerking, maar heb je de schakelaar op de voeding wel aangezet?

Verwijderd

Jur schreef op 16 maart 2004 @ 23:47:
Misschien een stomme opmerking, maar heb je de schakelaar op de voeding wel aangezet?
Of de stekker in het stopcontact... zou niet de 1e keer zijn voor niemand niet.

Verwijderd

Topicstarter
AttiX: ik zal het proberen. Overklokken ben ik nog niet aan toegekomen, want ik kon mijn comp niet starten, en het heeft geen hoge prioriteit voor mij.

Victorius: ik weet echt 100% zeker dat kabeltjes op de correcte plaats zijn aangesloten. ATX-power connector is goed in de aansluiting op het mobo geduwd.

Jur: de schakelaar van de voeding :? Waar hoort die dan te zitten? De installatiehandleiding bij mijn behuizing zei helemaal niks over een of andere schakelaar. Die dingen doen het toch gelijk als ze uit de doos komen?

Thorry: ik had de stekker uit mijn oude pc gehaald, en die deed het gewoon. Toen aangesloten op nieuwe behuizing.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 07:43:
Jur: de schakelaar van de voeding :? Waar hoort die dan te zitten? De installatiehandleiding bij mijn behuizing zei helemaal niks over een of andere schakelaar. Die dingen doen het toch gelijk als ze uit de doos komen?
Bij de meeste voedingen zit er nog een schakelaar op de achterkant, meestal vlak bij de stekker.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:20
Jur schreef op 17 maart 2004 @ 08:21:
[...]

Bij de meeste voedingen zit er nog een schakelaar op de achterkant, meestal vlak bij de stekker.
niet dat rode schuifje voor 110V! dan kun je een nieuwe kopen als ie aanspringt.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Initial G schreef op 17 maart 2004 @ 08:29:
[...]

niet dat rode schuifje voor 110V! dan kun je een nieuwe kopen als ie aanspringt.
Ehm, ja... :+

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:04

DaWaN

'r you wicked ??

Pak anders ff een stukkie ijzer en verbind de pwr button pinnen met elkaar, misschien is je powerknop verrot!

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:28

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

ik weet niet of dat asrock bordje die extra 12v aansluiting heeft, klein vierkant stekkertje, sommige mobo's starten niet op als dat niet aangesloten is...

dat mobo heeft die 12v aansluiting dus niet, heb je niet perongeluk zo een bevestingsstaafje van je backplate verkeerd gezet, zodanig je mobo ergens kortsluiting maakt?

[ Voor 41% gewijzigd door Jellabie op 17-03-2004 17:34 ]

De Nederbelg !

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 01:16
Controleer of je die connectors niet verkeerd om hebt aangesloten.
Het pijltje op de connector moet op de +

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

Verwijderd

sunturion schreef op 17 maart 2004 @ 17:34:
Controleer of je die connectors niet verkeerd om hebt aangesloten.
Het pijltje op de connector moet op de +
Gelukkig maakt dat bij de power connector geen reet uit. Je moet gewoon de powerconnector verbinden met gnd. Een schroevendraaier is daar meestal heel geschikt voor.

@TS:

Haal de boel eens uit de kast en probeer het los. Controleer ook je voeding (via de search kun je vinden hoe)

Verwijderd

Topicstarter
AMD Mafkees: Als ik het goed begrijp moet ik dus volgens jou de plug aan het einde van de power_sw connector er af halen en het rode en zwarte draadje verbinden met een stuk ijzerdraad o.i.d?

sunturion: ik zie helemaal geen pijltje op mijn power_sw connector.

jellabie: wat bedoel je met een backplate???

Thorry: over het controleren van de voeding vond ik het volgende in de opstartproblemen troubleshooter:

Ontkoppel de voeding van het moederbord en test het met een papierclipje/stroomdraadje op de ATX connector: groene draad doorlussen naar een willekeurig zwarte draad. Zie verder ook dit topic voor meer details: [EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts

Sorry, maar ik begrijp er helemaal niks van :/ . Is er misschien een iets meer gedetailleerde uitleg?

Toen ik begon met het in elkaar zetten van de zooi, had ik de voeding wel opengeschroefd. Er was namelijk een schroefje in de voeding gevallen, via de luchtuitgang aan de achterkant van de behuizing. Dat schroefje had een beetje door de voeding heen gerold. Maar daarna had ik alles weer precies zo in elkaar geschroefd zoals het hoorde.

Ook had ik per ongeluk het moederbord vast gezet met "copper stands" (brass stud 8mm staat er in de handleiding) moest natuurlijk met gewone schroeven, maar daar las ik even over heen. Die "copper stands" heb ik dus weer op andere "copper stands" gezet, die "onder" het moederbord stonden, waar dus eigenlijk die schroeven in moesten. Ik kon ze met een vage schroevendraaier wel er in draaien, maar ik krijg ze er dus niet meer uit. Dus ik kan het op dit moment ook niet "los" proberen. Weet iemand misschien wat voor gereedschap ik nodig heb om ze los te krijgen.

Moederbord is trouwens vastgezet op 6 punten, 2 boven, 2 midden, 2 onder m.b.v. die "copper stands". Er zaten nog meer gaatjes in het moederbord waar een schroef in kon, maar onder die gaten kon weer geen "copper stand" geplaatst worden.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:04

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 19:28:
AMD Mafkees: Als ik het goed begrijp moet ik dus volgens jou de plug aan het einde van de power_sw connector er af halen en het rode en zwarte draadje verbinden met een stuk ijzerdraad o.i.d?

....
Jah, of de pinnen, als het maar contact maakt

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Die 'copper stands' zijn zeshoekig, dus die kan je er gewoon met een punttang uitdraaien.
Het lijkt me het slimste om het hele moederbord er weer even uit te halen, want ik ben bang dat je kortsluiting maakt met de 'backplate', en dat is die plaat waar je het mobo hebt opgeschroefd.
Als het goed is kan je die hele plaat eruit halen, zodat je iets beter kan zien wat je aan het doen bent. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik had daarnet ff het moederbord losgeschroefd (mijn vader had geen punttang in zijn gereedschapskist, toen heb ik maar een kleine platkop schroevendraaier genomen, daarmee lukte het ook. Vervolgens moederbord uit kast getild en op zo'n stuk piepschuim/plastic gelegd, wat in de anti-statische verpakking van het moederbord zat, gelegd. Verder niks veranderd aan voeding, het sw_power kabeltje of wat dan ook. Ik druk op de powerknop, en de fan op mijn CPU-heatsink begint te draaien!

Jippie!

Ik ben echt blij nu die werkt :D. Dank jullie allemaal! _/-\o_

Ik kan nu dus concluderen dat het moederbord kortsluuting maakt met de kast of iets dergelijks, wat Jur zei?

Hoe kan ik die kortsluiting dan voorkomen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 16:39:
Heel erg bedankt BalusC en Skiep_86!

Ik ga het gelijk proberen. Het is wel zeer eigenaardig dat die fabrikanten geen fatsoenlijke handleidingen kunnen schrijven. Misschien is het een idee om even wat toe te voegen aan de FAQ, over connectors en wat je minimaal nodig hebt om een pc op te kunnen starten?
Die handleiding die bij dat mobo van jou zit is in mijn ogen wel oke licht hierook alleen wat er niet in staat is hoe de kabeltjes eruit zien dit is bij elke kast anders dus logische. Toch?
Meestal zitten er van die ringetjes bij je kast die je er tussen kan doen. of busjes om hem in je kast te monteren.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 20:18 ]

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 20:08:
Je moet goed kijken of die busjes en schroefjes precies in het midden van de gaatjes van het mobo zitten.

Verwijderd

Kijk idd goed of de afstandsbussen gelijk met de boorgaten in het mobo geplaatst zijn (afstandsbussen: die meestal koperkleurige "buisjes" die je in het zijpanel schroeft, en waar je vervolgens het mobo weer in schroeft).
Verder zou ik aanraden om het mobo niet té strak vast te schroeven, dit veroorzaakte namelijk bij mijn ASRock K7S8XE een short die verhinderde dat het bord opstartte.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2004 11:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij deed het dus, toen heb ik een harde schijf en geluidskaart toegevoegd. Weer even testen of hij het doet, werkt hij niet meer. Weer moederbord losgeschroefd, werkt hij nog steeds niet. Ik weet zeker dat ik de schroeven redelijk los heb zitten. Die schroeven zitten ook precies in de gaten van de koperen busjes. Ik word hier echt knettergek van, ik denk dat ik maar naar een computerzaak ga en dat rotding laat nakijken. |:(

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

En als je alles aansluit behalve de harde schijf, werkt het dan wel nog?
Ik heb namelijk ook eens zoiets gehad, en toen kwam het door de harde schijf die kortsluiting veroorzaakte.

Verwijderd

Het zou ook aan de IDE kabels kunnen liggen...

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

heb je niet een koperbusje op de verkeerde plek zitten (ze horen alleen maar te zitten onder de schroefgaten van je mobo). Dus zeker niet alle gaten van je kast gaan vullen !

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Die HD en die kabels had ik er later weer uitgehaald, maar hij bleef het maar niet doen :X. Ik heb ook alleen maar busjes geschroefd op de plaatsen waar het nodig was om het mobo te bevestigen, dus daar kan het ook niet aan liggen. Maar mijn comp laat ik nu ff nakijken, als ik hem weer heb vertel ik jullie wel wat er mis was.

Verwijderd

Topicstarter
Het bleek dus dat het de voeding was. Het was de 300W voeding die meegeleverd was bij mijn AOpen QF50A kast. Beetje vreemd, want één keer startte die wel op. Voeding is vervangen, nu doet ie het :).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 15:10 ]

Pagina: 1