Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat is nu stil? / lowbudget stilte?

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-11 21:35
Mijn pc heeft een hoop fans, 3 buiten de kast op de radiator. 3 in de kast, 1 heele lawaaierige op de 3d-kaart en 1 op de northbridge. Ook nog 1 in de voeding.

Beetje een hoovercraft dus. Dit waren allemaal goedkope fans die weinig op het aantal db letten.

Als ik beneden sta kan ik oren of mijn komt 1 verdieping hoger aanstaat.

Nu wou ik de 3 fans op de radiator vervangen door stillere, vervolgens laat ik de fans in mijn kast op 5V lopen, das dan wel genoeg. Ook mijn voeding fan moet eraan geloven.

Ik moet nu dus 4 fans kopen alleen ik zit met een nogal krap budget, ik dacht dus aan de CoolerMaster 8x8cm Case Fan, SBall Bearing SAF-B83. Rated 26 db. 4 euro

Maar,
-is 26db wel weinig?? ik weet eigenlijk niet wat ik me daarbij voor moet stellen.
-welke fans raden jullie mij aan?? mijn budget is ongeveer 35 euro.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

26 dB zit net onder het geluidsniveau van een gewone kamer :) Voorbeelden:

110dB= dikke houseparty (95 a 102 dB = pijngrens)
90 dB = kettingzaag, overvliegend vliegtuig, dikke motor
85 dB = stofzuiger
60 dB = oude auto die langsrijdt
45 dB = normaal gesprek
30 dB = normale slaapkamer
20 dB = stille kamer
12 dB = gehoorgrens voor de mens

:) Welke fans aan te raden zijn is eigenlijk prima met de search te vinden ;) Maar een paar tips: Panaflo, Papst, en dergelijke. Neem vooral sleeve bearing ipv ball beraing, want -alle- ball bearing fans gaan na een tijdje lawaai maken ten opzichte van sleeve bearing :)

LinkedIn
Instagram

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

ReemF schreef op 16 maart 2004 @ 11:28:

85 dB = stofzuiger
45 dB = normaal gesprek
20 dB = stille kamer

:) Welke fans aan te raden zijn is eigenlijk prima met de search te vinden ;) Maar een paar tips: Panaflo, Papst, en dergelijke. Neem vooral sleeve bearing ipv ball beraing, want -alle- ball bearing fans gaan na een tijdje lawaai maken ten opzichte van sleeve bearing :)
Ik heb altijd een ander lijstje gahad bij biologie kan hem zo snel ff niet vinden.
Verder heb ik de ervaring dat juist sleeve bearings na verloop van tijd juist herrie gaan maken terwijl ball bearings gelijk blijven. Het bekende ratelende VGA koelertje is een mooi voorbeeld van een versleten sleeve bearing...

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Bij freezinghardware zijn wel mooie Ystech fans te koop. 23 Dba en 10 euro per stuk ofzo

80mm:
http://shop.freezinghardw...sp?Pagina=00003&ItemID=63

120mm:
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1336

Verwijderd

ReemF schreef op 16 maart 2004 @ 11:28:

85 dB = stofzuiger
45 dB = normaal gesprek
20 dB = stille kamer
Vage begrippen, normaal gesprek, normale slaapkamer, stille kamer...

Daar kan ik niks mee.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 12:00:
[...]

Daar kan ik niks mee.
Tuurlijk kan je daar wat mee. ALs jij een gesprek met iemand voerd produceer jij dus ongeveer 45 Db aangeluidsterkte. en als jij dus stil bent in een slaapkamer "hoor" je 30 Db. Dus nu kan jij ongeveer bedenken wat een fan van bijvoorbeeld 26 Db aan geluid maakt.

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
3 fans in de kast terwijl je waterkoeling hebt (gezien de radiator)? waarom? en ook je videokaart en chipset watergekoeld maken, is dat geen optie? Die kleine fannetjes zijn vaak bijzonder lawaaig, zeker als ze na een tijdje niet meer zo nieuw zijn.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-11 18:03

n00bs

Het is weer Zomer!

Nogal vaag :)
Pijngrens ligt toch wel wat hoger :)
Dikke houseparty... tja wat is dik :) ik ben op veel parties, 110dB is acceptabel. Heb wel luider meegemaakt op echt "vette" parties waar het dus wel hard stond... ging richting de 120dB duidelijk harder :)

Voor de rest kijk eens op papst.de voor stille fans. Moet je bij Lufter (of hoe je dat ook schrijft) kijken bij de 8000 serie... die fans zijn lekker stil en hebben een redelijke hoge luchtverplaatsing tov hun geluidsniveau

Normaal gesprek ligt overigens ook wel een stuk hoger dan 45dB :D

[ Voor 8% gewijzigd door n00bs op 16-03-2004 12:09 ]

• original4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-11 09:22
[...]

Daar kan ik niks mee.
Het is ook niet voor jou....

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

NBK schreef op 16 maart 2004 @ 11:35:
...
Verder heb ik de ervaring dat juist sleeve bearings na verloop van tijd juist herrie gaan maken terwijl ball bearings gelijk blijven. Het bekende ratelende VGA koelertje is een mooi voorbeeld van een versleten sleeve bearing...
Ik was even vergeten het woord 'kwaliteit' te gebruiken in combinatie met dat sleeve bearing ;) Het klopt dat veel VGA koelertjes van slechte kwaliteit zijn, zelfs van de dure videokaarten. Maar kwaliteitskoelers mèt sleeve bearing blijven echt na lange tijd ook stil, in verhouding tot ball-bearing maatjes :)
[...]

Daar kan ik niks mee.
Vandaar dat het ook voorbeelden zijn, geen vaste feiten. Het is gewoon ter indicatie ten opzichte van elkaar, als je jezelf geen normaal gesprek of een normale slaapkamer of een overvliegend vliegtuig kan voorstellen, dan kan je er niks mee inderdaad. Ik heb de geluidsniveau's van verschillende online- en tijdschrift-tests, waarvan er een aantal met zeer professionele apparatuur hebben gewerkt. Wie ben ik om aan de resultaten van dergelijke tests te gaan twijfelen?

Ik verzin dit heus niet zomaar, er zijn al genoeg mensen die zomaar hun mening geven zonder dat ze een flauw benul van het bedoelde onderwerp hebben, of er zelf ervaring mee hebben :)

edit: ohja, voor de topicstarter: zie PAPST fan's ervaringen in DOC, worden veel ervaringen gedeeld over Papst fans. Met de search is nog veel meer te vinden over stille fans, oa hier in CME en ook in DOC :)

[ Voor 10% gewijzigd door Remy op 16-03-2004 12:12 ]

LinkedIn
Instagram

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:19

sphere

Debian abuser

Race Eend schreef op 16 maart 2004 @ 11:45:
Bij freezinghardware zijn wel mooie Ystech fans te koop. 23 Dba en 10 euro per stuk ofzo

80mm:
http://shop.freezinghardw...sp?Pagina=00003&ItemID=63

120mm:
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1336
Op zich leuk, maar Ystech is weer zo'n merk als Papst dat vermoeiend veel soorten fans heeft. Alleen al de 80mm fans tel ik er 8, waarvan 2 een kleurtje hebben en dus wel een zwarte tegenhanger zullen hebben.

Het probleem is dat het lastig is om op de specs van de fabrikant af te gaan. Papst speel je op safe, maar is behoorlijk aan de prijs. Voor de prijs van een Papst NGML koop je 2x een zalman 80mm die gelijke specs heeft, maar is die ook zo stil?

Zelf denk ik erover om die zalman fans per 2 in serie te zetten en aan de 12 volt te hangen, hopelijk is dat stil. Kan ik daarna altijd nog papst kopen als het me niet bevalt.

edit: oh ja, wat is nou het verschil bij papst fans, waar nog /2 in de benaming zit O-)

[ Voor 6% gewijzigd door sphere op 16-03-2004 12:21 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Maar wat wil je nou zeggen :X Ik bedoel.. wat maakt het nou uit dat ze 8 soorten fans hebben, ze zijn erg stil en bovendien niet erg duur.

Zo kan je net zo goed zeggen van amd en intel, tjonge wat hebben die veel keuze :? Veel keuze is in mijn ogen juist goed, dan kan je kiezen een fan van 12/17/23/30/40 dba voor iedereen wat wils..

Overigens zijn die ystech fans stiller dan de coolermaster fans.. ik heb ze allebei hier liggen en je raad het al.. de ystech mooi in mn pc gezet! :)

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:19

sphere

Debian abuser

Race Eend schreef op 16 maart 2004 @ 12:27:
Maar wat wil je nou zeggen :X Ik bedoel.. wat maakt het nou uit dat ze 8 soorten fans hebben, ze zijn erg stil en bovendien niet erg duur.

Zo kan je net zo goed zeggen van amd en intel, tjonge wat hebben die veel keuze :? Veel keuze is in mijn ogen juist goed, dan kan je kiezen een fan van 12/17/23/30/40 dba voor iedereen wat wils..

Overigens zijn die ystech fans stiller dan de coolermaster fans.. ik heb ze allebei hier liggen en je raad het al.. de ystech mooi in mn pc gezet! :)
Dat je door de bomen het bos niet ziet, dat er in de pricewatch links en rechts fouten staat, omdat je een bepaald product ziet met prijsvermeldingen en dan blijkt de webshop toch net een iets ander model te hebben en kan je die ellende weer gaan uitzoeken op papst.de

9 van de 10 keer als er verdacht goedkope 8MB pata schijven zijn, blijkt het een 2MB broertje te zijn. Zo zitten er ook bij de fans vermeldingen tussen die niet kloppen.

En ik vind het ondoenlijk om 8 fans van ystech te vergelijken met 12 van papst en die weer tegen nexus/enermax/zalman/etc te leggen. Om je vervolgens af te vragen hoe het zit met 92 of 120mm. 8)7

Te veel keus.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

original4u schreef op 16 maart 2004 @ 12:09:
[...]

Het is ook niet voor jou....
Ow, sorry dat ik besta....
Vandaar dat het ook voorbeelden zijn, geen vaste feiten.

Ik verzin dit heus niet zomaar, er zijn al genoeg mensen die zomaar hun mening geven zonder dat ze een flauw benul van het bedoelde onderwerp hebben, of er zelf ervaring mee hebben :)
Dan zijn het vage voorbeelden, wat moet ik me voorstellen bij een rustige slaapkamer? Allemaal erg subjectief.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 13:04 ]

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:56
Ik zou het bij de bron aanpakken. Waarom heb je in hemelsnaam zoveel fans nodig? Ben je een overclocker ofzo? Als je al waterkoeling hebt en ook nog eens drie fans in je kast...? Voorderest raad ik je aan eens goed te kijken wat anderen hebben gedaan (bijvoorbeeld door hele dichte finger guards weg te halen er er ijzerdraad finger gaurds te plaatsen). Is er eigenlijk niet al heel veel over te vinden in de search?

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 13:00:
Dan zijn het vage voorbeelden, wat moet ik me voorstellen bij een rustige slaapkamer? Allemaal erg subjectief.
Bij een normale slaapkamer moet je je voorstellen dat er voor de waarnemer in die kamer een gemiddelde geluidsdruk van ongeveer 5*10-4 N/m2 op zijn trommelvliezen wordt uitgeoefend. Als we "gemiddeld" een te vage term vinden, dan kijken we naar het per vierkante meter uitgeoefende vermogen I, waarbij 10log(I/10-12) ongeveer gelijk aan 30 is.

Zo beter?

[ Voor 3% gewijzigd door Rataplan op 16-03-2004 13:20 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-11 18:03

n00bs

Het is weer Zomer!

Rataplan schreef op 16 maart 2004 @ 13:19:
[...]

Bij een normale slaapkamer moet je je voorstellen dat er voor de waarnemer in die kamer een gemiddelde geluidsdruk van ongeveer 5*10-4 N/m2 op zijn trommelvliezen wordt uitgeoefend. Als we "gemiddeld" een te vage term vinden, dan kijken we naar het per vierkante meter uitgeoefende vermogen I, waarbij 10log(I/10-12) ongeveer gelijk aan 30 is.

Zo beter?
Dat heet mierenneukerij en is nog steeds subjectief. Wij weten ook wel hoe je de geluidsdruk moet bepalen daar ging het de poster ook totaal niet om...

Het gaat puur om wat "normaa" is wat "dik" is etc... puur subjectieve waarnemingen en kan je totaal niets mee. Daarnaast kloppen de meetwaarden die erbij staan ook niet

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

En als exter nog niet tevreden is heeft ie pech want ik vind dit topic verder wel een slotje waard })
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.