Ik heb thuis een pentium 1 166Mhz met 32 Mb RAM waarop slackware 9 is geinstalleerd. Het systeem dient als webserver (apache) en fileserver (samba). Het systeem loopt verder perfect en ik heb niet meer RAM nodig, omdat ikzelf de enige client ben. Alleen zit er maar een harde schijf van 2 Gb in. Tijd voor uitbreiding dus. Een leuke schijf van 80 Gb kost tegenwoordig maar 50 - 60 Euro. Maar meer uitbreiding vind ik het oude servertje ook niet waard. Aangezien het een oud bakkie is, betwijfel ik of een dergelijk schijf kan benutten als ik hem rechtstreeks op het moederbord aansluit. Ik moet dus waarschijnlijk een PATA kaartje erbij zetten. Ik heb ondertussen rondgegoogled en het GOT archief besnuffeld en ik dacht zelf aan bijvoorbeeld een promise ultra 100/133 TX2. Het schijnt dat de drivers voor dit kaartje vanaf kernel 2.4 ingebakken zitten, dus dat zou geen probleem moeten geven (want aparte linux drivers zijn tegenwoordig onvindbaar voor dit kaartje) Heeft iemand betere/ goedkopere ideeën?
Kijk gewoon in de FAQ van dit subforum of deze PC een dergelijke schijf ondersteunt
Tja, daar heb ik natuurlijk ook al gekeken. Mijn pc is van 1997 en ik betwijfel (moet nog ff natrekken) dat er een biosupdate is om een 80 Gb te ondersteunen. Maar met zo'n ATA kaartje van bijv. promise heeft een eigen bios en dan zal 80 Gb toch geen problemen moeten geven of wel?
Verwijderd
heb je hier nog te maken met PCI revisie? mn Hercules 9000 PCI wou bijvoorbeeld niet in een P100 werken. misschien een losse PCI/IDE controller dus ook niet