Toon posts:

[LINUX - Slack 9.0] Kleuren su

Pagina: 1
Acties:
  • 15 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik met ssh (putty) inlog op mijn server (slackware 9.0) dan krijg ik wel kleuren te zien wanneer ik bv het commando 'ls' uitvoer. Wanneer ik echter met su overga naar een andere gebruiker (root) dan krijg ik geen verschillende kleuren meer te zien maar wordt alle tekst gewoon wit.
Waar kan ik instellen dat dit wel goed gaat?

Ik heb hier al een tijd naar gezocht en nog steeds geen oplossing kunnen vinden.

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:42
in verschillede profile files bijv /home/xx/.bashrc

alias ls='ls --color'
(ik heb alias ls='ls -al --color' )

Verwijderd

Topicstarter
Dit is het! Bedankt.

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 11:11
de officiele optie is idd: ls --color[=WHEN]
waarbij WHEN de waardes 'auto', 'never' of 'always' aan kan nemen.
Maar dat staat allemaal gewoon in de man-page hoor :)

mijn alias is trouwens:
alias ls='ls -alh --color=auto'

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Verwijderd

Je kunt het beste `su -` gebruiken dan wordt je niet alleen root, maar wordt ook je profile automatisch geinitialiseerd. `su -` bootst het gedrag na at je zou hebben als je gewoon schoon zou inloggen. (Je DISPLAY setting van ssh en andere settings ben je dan trouwens wel kwijt)

Ook kun je na `su` zelf je profile uitvoeren, bijvoorbeeld `. /etc/profile` als je er geen een hebt, heb je die wel dan moet je waarschijnlijk `. ~/.profile` uitvoeren.

Verder kun je ook direct via ssh root worden als je de default instellingen niet hebt aangepast, het is echter beter dit uit te zetten in je sshd instellingen...
Mocht het nog kunnen dan kun je ook `ssh root@darkstar` uitvoeren om direct root te worden. Of in jouw geval, `putty -ssh root@darkstar`

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 09:43 . Reden: aanvulling ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit lijkt mij basiswerk en wel te vinden, maargoed, opgelost, nu kan ie wel dicht :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.