Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gigabyte Radeon 8500 stervende ?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 21:35

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Na een krap jaartje lekker gedraaid te hebben lijkt mijn Gigabye DH-64 Radeon te overlijden. Helaas geen plaatjes maar dit is het geval: Laatste tijd lijk ik steeds vaker last te krijgen van artifacts (overal ingame flikkeren tectures/zwarte balken/triangles - soms haast niks, dan weer veel meer). Van alles geprobeert, van bios-flashes tot het installeren van allerlei drivers. Niets lijkt te helpen. Nou haal ik hem net uit de kast en wat me meteen opvalt is de licht-bruinige prut bovenop de twee condensators de bovenste alleen een klein beetje in die gleufjes en bij de onderste duidelijke vlekken. Je ziet het alu er nog doorheen. De Derde aan de rechterkant is intakt lijkt het; vlak strak en geen prut. Die andere twee staan nml. ook een klein beetje bol. Lijkt sterk op het leed met de overleden mobo's. Kaart draait nog wel prima 2D, maar in 3D (vooral FPS) gaat het fout. Spellen draaien wel, maar met minder/meer glitches... Max Payne 2 is helemaal niet om aan te zien, zo erg.

Helaas is de garantie eraf, 1 1/2 jaar oud. Dikke pech dus :'(

Is dit nog te repareren of is het einde nabij ?

edit: was ff de naam van die dingen kwijt, zie vetgedrukte.

[ Voor 8% gewijzigd door Madrox op 16-03-2004 02:26 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Overgeklokt?
Airflow goed?
Onlangs iets aan je configuratie veranderd wat ervoor zou kunnen zorgen dat de kast warmer is?
Doet de koeler het wel?
Zit de koeler nog goed vast?

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
ow sorry, cooling = ubergoed. 8cm casefan op 7v moet ruim voldoende zijn. Kaart heb ik ook voorzien van AS3 en draaide zo al bijna een jr prima en perfecto (voor zover de drivers/bugs het toelaten). De orginele fan overleed al na 3 weken btw.
Afijn, de AS-montage is goed gegaan. De temps daalden en de kaart heeft bijna een jaar perfect gewerkt. Iig zonder de glitches die ik nu heb. Al die tijd niks meer aan de kaart gedaan en nee, hij draait default 275/275 . Weles mee gespeelt in den beginne , maar bij 290/295 begon die al te flippen dus maar gauw met rust gelaten (vond de winst zowiezo maar marginaal). Laatste jr dus never meer overklokt.

De kast is iid veranderd: hij is koeler geworden :)
Nieuwe Chieftec midi-tower; 2x case voor en twee maal achter op 5v, + de 7v case op de Radeon en die van de voeding. Temps 32/32 idle en tegen de 40/34 stressed. Ja de koeler zit muurvast.

ps: in de ouwe Aopen bigtower HX-08 had ik er ook al last van. Temps waren toen ongeveer hetzelfde behalve de fans: die draaiden harder. En alles draait op default speed, altijd eigenlijk...

Maar eigenlijk weet ik al wat er hand is; die condensators zijn brak aan het worden, net zoals die geplofte types op de mobo's. Alleen las ik ook dat je ze kan repareren als je handig bent met een soldeer bout. Daar de kaart het nog deels doet denk ik dat ie er weer revided kan worden met 2 nieuwe condensators. Heb alleen niet het juiste gereedschap ervoor denk ik.

[update] Duidelijk de kaart die brak is, zelfde systeem, zelfde settings bios nu met een Geforce 2mx . May Payne draait zonder fouten, morrowind zonder fouten alleen een stukkie minder fancy stuff.

Iemand in de buurt die met een soldeerbout overweg kan O-) (Utrecht)

[ Voor 35% gewijzigd door Madrox op 16-03-2004 02:39 ]

Verwijderd

Je zou met slim googlen misschien wat wijzer kunnen worden. Kijk ook eens in de newsgroups daar, daar staat echt een schat aan informatie in. Veel grootschaliger dan GoT. Als ik er hier niet uitkom, kan ik daar vaak vinden wat ik zoek.

Ik ken het verhaal over de slechte Taiwanese condensatoren van een tijdje terug, maar een dergelijke kwestie met videokaarten is mij niet bekend. Maar ik weet ook niet alles. En je kan ook gewoon pech hebben. Aan de andere kant duiden glitches en artifacts op niet goed werkend geheugen, volgens mij. Dat is tenminste mijn ervaring. Wanneer ik de core tever overklok, loopt het gebeuren vast of verschijnen er spikkeltjes hier en daar (en loopt hij even later vast). Verneukte of knipperende textures of zwevende dingen zie je als je je geheugen te ver overklokt. Ik neem aan dat bij een gedeeltelijk defect de symptomen ongeveer gelijk zullen zijn.

Opmerkelijk is dat de kaart het wel gewoon doet, maar pas kuren vertoont op het moment dat hij belast wordt.

/edit: ik heb dezelfde kaart gehad en die overklokresultaten had ik ook ongeveer trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 02:39 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Thks Der Vati. Maar ik heb me al suf gegoogled tot over mijn oren :X
Ook al alle truuken uitgehaalt die ik ken, en ik ben door mijn voorraad heen.
Wat mijn oog opvalt zijn duidelijke lichte bulten met vlekken op de links twee condensators. Zoals je zegt heb je er nog niet van gehoord op een VGA-kaart en eerlijk gezeg'd; ik ook niet. Maar ik meen me te herinneren dat die brakke condensators niet alleen voor mobo's gebruikt werden...
Over die belasting: sommige spellen merk je bijna/helemaal geen ruk van: Age of Empires 2 enzo...dat soort spellen. Alleen lijkt het met de week iets erger te worden.

oja: net ff een Geforce MX200 erin gegooid; 3D = weer zoals het hoort, zelfs Max payne draait zonder glitches. Systeem settings ongewijzigd (behalve de drivers).

Ben ik dan de eerste/enige met brakke condensators op de VGA-kaart 8)7
Als ik bij mijn neefje bij zal ik een plaatje schieten met zijn webcam.

[ Voor 43% gewijzigd door Madrox op 16-03-2004 02:49 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Madrox schreef op 16 maart 2004 @ 02:42:
Thks Der Vati. Maar ik heb me al suf gegoogled tot over mijn oren :X
Ook al alle truuken uitgehaalt die ik ken, en ik ben door mijn voorraad heen.
Wat mijn oog opvalt zijn duidelijke lichte bulten met vlekken op de links twee condensators. Zoals je zegt heb je er nog niet van gehoord op een VGA-kaart en eerlijk gezeg'd; ik ook niet. Maar ik meen me te herinneren dat die brakke condensators niet alleen voor mobo's gebruikt werden...
Over die belasting: sommige spellen merk je bijna/helemaal geen ruk van: Age of Empires 2 enzo...dat soort spellen. Alleen lijkt het met de week iets erger te worden.

oja: net ff een Geforce MX200 erin gegooid; 3D = weer zoals het hoort, zelfs Max payne draait zonder glitches. Systeem settings ongewijzigd (behalve de drivers).

Ben ik dan de eerste/enige met brakke condensators op de VGA-kaart 8)7
Als ik bij mijn neefje bij zal ik een plaatje schieten met zijn webcam.
Mmm, blijkbaar ben je inderdaad een van de eerste die een brakke condensator meld op GoT

Jammer van je 8500... hoop dat je een goede vervanger ervoor vindt...

There is no place like ::1

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Vervanging zat in de pijplijn, maar als ik hem weer 100% krijg met 2 nieuwe condensators kan ik er nog wat mee. Desktop doet ie nu nog prima, zware 3D spellen niet. Dacht aan een Radeon 9600 Pro of een Geforce Fx5600/5700. Budget is helaas beperkt, rond de 100 euro. Tja, net geinvesteerd in een nieuwe case en 512mb pc3200 Corsair geheugen. Misschien toch maar ff een paar maandjes doormodderen met die Mx 200 tot ik geoneg heb voor een Radeon 9800 pro of zijn er argumenten voor een Radeon 5900-serie ?

[edit] Lol: een radeon 5900-serie 8)7 , maak er maar Geforce van :o

[ Voor 17% gewijzigd door Madrox op 16-03-2004 03:46 ]

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Madrox schreef op 16 maart 2004 @ 03:19:
Vervanging zat in de pijplijn, maar als ik hem weer 100% krijg met 2 nieuwe condensators kan ik er nog wat mee. Desktop doet ie nu nog prima, zware 3D spellen niet. Dacht aan een Radeon 9600 Pro of een Geforce Fx5600/5700. Budget is helaas beperkt, rond de 100 euro. Tja, net geinvesteerd in een nieuwe case en 512mb pc3200 Corsair geheugen. Misschien toch maar ff een paar maandjes doormodderen met die Mx 200 tot ik geoneg heb voor een Radeon 9800 pro of zijn er argumenten voor een Radeon 5900-serie ?
Ik zelf ben aan het upgraden, van een ati 9500 pro naar een 9800 pro... dus zal binnenkort mijn 9500 pro in de verkoop zetten. Het verschil tussen de 9500 pro en de 9800 pro is op het eerste gezicht niet mega veel...maar op hogere resoluties en met AF en AA gaat het toch optellen.

En met 200-220 euro is echt het laagste bedrag dat je nu kan vinden voor een ati 9800 pro...

Tja.. de 5900 series zijn leuk hoor, snel in opengl... maar zodra AF en AA gaan tellen..dan .. is ati meester!

En niet te vergeten, ati heeft de shaders beter uitgewerkt... en in DX9 zijn ze sneller.

Zelf zou ik als ik jou was..gaan voor ATI, een leuke DX9 ati kaart...je kan wachten op de nieuwe serie!

[ Voor 6% gewijzigd door swampy op 16-03-2004 03:51 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
mail me je prijs eens 8)

De Ati heeft idd mijn voorkeur, maar gezien mijn beperkte budget kan hel weles een een fx5600 u ofzo worden... AA boeit me toch niet zo, tekst word er vaak wazig van.

Wat kosten die condensators eigenlijk, heb er dus 2 nodig :?

Verwijderd

Wanneer je op die condensators leest wat de waardes er van zijn, dus hoeveel uf en hoeveel volt ( de maximale werkspanning ) dan kun je twee nieuwe halen.
Er is vast wel een elektronicaboer in je omgeving , anders kun je ze bestellen bij www.conrad.nl
Soldeer de oude condensators voorzichtig uit het printje , bij voorkeur met koperlitse let bij het plaatsen van de nieuwe condensators op de polariteit ( de plus en de min )
Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt en zeer de moeite waard, de kosten zijn laag en je kaart heb je er weer mee terug .
Je woont niet naast de deur maar ik ben bereid om het voor je te doen, maak wel eerst even een foto van de kaart zodat we weten waar we het over hebben .

Afbeeldingslocatie: http://www.sanhaostreet.com/news/html_news/user_images/200212261028_45_9.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 06:27 ]

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Madrox schreef op 17 maart 2004 @ 03:23:
mail me je prijs eens 8)

De Ati heeft idd mijn voorkeur, maar gezien mijn beperkte budget kan hel weles een een fx5600 u ofzo worden... AA boeit me toch niet zo, tekst word er vaak wazig van.

Wat kosten die condensators eigenlijk, heb er dus 2 nodig :?
wou je een aanbod doen maar wanadoo kon de mail niet bezorgen, mail me maar op swampy@cya-clan.nl maar verwacht iets van 100 euro :-), dat voor een kaart die op bepaalde punten de 9600 Pro/XT enzo dus verslaat, en ook nog de FX5700 Ultra :-p

[ Voor 14% gewijzigd door swampy op 17-03-2004 17:26 ]

Verwijderd

Koop GEEN FX5600U dat zijn über zuig kaartjes. Vriend van me had er een, gewoon geinstalleerd met de laatste drivers + directx +chipset drivers enz. Ik start 3DMark op :P en in Dragothic blijft hij gewoon hangen. Dan gaat hij wel weer verder, zwaar schokkend en met allemaal strepen door ut beeld. Daarna Prince of Percia opgestart en de strepen waren daar nu dus ook :r . Drivers opnieuw geinstalleerd en ut was weer weg. Maar kwa prestaties liggen ze ver onder de GF4 Ti kaartjes, en dan betaal je er nog 100+ euro voor. Hij heeft hem dan ook maar geruild voor een Ati :D Radeon 9600XT.

Verwijderd

Ik heb dezelfde kaart als jou met exact hetzelfde probleem. In 2d perfect in 3d crasht ie constant. Garantie was ook verlopen dus heb ik maar een nieuwe videokaart gekocht. De fan was ook kapot van het ding, voor mij geen gigabyte meer.

Verwijderd

Madrox schreef op 16 maart 2004 @ 02:08:

Helaas is de garantie eraf, 1 1/2 jaar oud. Dikke pech dus :'(
ik durf niet te zeggen hoe het zit met kaartjes die niet door ATI zelf zijn gemaakt, maar op de meeste echte ATI-kaarten zit 3 jaar garantie (zie onderstaande tekst van de ATI-site). Weet je dus wel zeker dat 'ie buiten garantie is?

RETAIL Warranty Durations
ATI Technologies Inc. warrants to the original purchaser of the hardware that the product is in good working condition, according to its specifications at the time of shipment, for a period of one to five years from the date of original purchase. The warranty term depends on the product. RADEON 7000 and newer products have a three year warranty. DV Wonder cards have a two year warranty. The Remote Wonder has a one year warranty. All other ATI products have a five year warranty.

edit: kan er op de gigabyte site niets over vinden, helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 17:32 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Die site doet erg vaag bij mij; de search-functie werkt niet. Heb je er ook last van ?
Over garantie spreken ze nergens; slordig. Zal dat 0900 nummer eens proberen, als dat niks wordt ga ik hem maar zelf repareren (lees: stephen2002 roepen ;))

Die condensators zijn van GSC: uF1200, 6.3V, 10A en re=105 graden.
Heb op internet wat plaatjes gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/video/images/giga-r8500/giga-r8500-card-front.jpg
die 2 groen/goud-kleurige linksboven naast het koelblok.

Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/video/images/any-r200-2/manli-r8500-card-front.jpg
Hier een "echte" ATi radeon 8500 Pro. Zie je die derde dikke condensator ? Die paste duidelijk niet met dat gigabyte-koellichaam.

Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/video/images/giga-r8500/giga-r8500-cooler.jpg
Hier zie je ze nog beter. Ook dat draadje van de fan, wat bij mij binnen 8 weken doorgesmolten was. Misschien hebben die condensators toen een "tik" gehad, net voordat ik er nieuwe koelprut en een zware fan opgezet had.

Ik zie dus duidelijk (vooral de onderste van de die twee) licht/bruine smurrie. En ook een duidelijke bolling, al is het nog (net?) niet gebarsten. Bij condensators op andere meuk hier zie ik zoiets nergens. ghi, jammer dat ik geen cam heb :O

Reacties:
terranghost Mooi, weet ik dat ook weer. Word dus iig geen 5600u, mocht ik een nieuwe kopen.
Dymlos Zie je wel; het ligt niet ons. Die koeling/fan combo is gewoon brak :| . Die draadjes smelten omdat je veels te weinig airflow hebt van dat prut-fannetje om je koellichaam te koelen. Het fannetje zelf word al bloedjeheet, iets wat helemaal niet mag. Moet dan :X aanzien hoe een mederweker van Gigabyte praat over "extensive and thorough" testing. Dat draadje zou geen probleem zijn waren ze in het lab acterkomen. Yeah, right |:(
thewiseguy Zal toch maar ff dat 0900 nummer bellen, je weet maar nooit. Thks voor de tip :Y)
Stephen2002 Ow dat losweken doe je aan de achterzijde van de PCB, toch ? Zie daar wel 2 soldeer-contactjes bij elke condensator. Koperlitse: is dat een of andere soldeerprut ?
Is het te doen met zo'n soldeerbout ? ; zo'n dikke staaf.

[ Voor 29% gewijzigd door Madrox op 17-03-2004 20:40 ]

Verwijderd

koperlitse is een koperlintje waarmee je in combinatie met een fijn soldeerboutje het tin wegzuigt van de pootjes van de elco's.
Het zijn inderdaad de twee " puntjes "aan de onderzijde van het printje .
Het koperlitse kun je ook bij de elektronicaboer krijgen .
Denk bij het solderen wel even om statische elektriciteit .
Ik soldeer zelf met een gas soldeerboutje.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
fijn soldeerboutje, was ik al bang voor. Die heb ik niet ;(

Verwijderd

je kan ook eens een voltmod doen op je geheugen. Kijk maar oor de potloodtruuk.

Symptomen kunnen door die condensators te komen, maar ook doordat je ram niet meer zo goed werkt en met wat meer power weer goed aan het praten is te krijgen. Sterker nog; vrijwel ALLE OEM kaarten 9dus die niet door ati zijn gemaakt) werden op een te laag voltage aangestuurd; nl. 3,45 Volt ipv standaard 3,6Volt! waar officieel het geheugen mee gevoed moet worden.... Dit puur om overclocken tegen te gaan.

Die condensatoren zien er voor mij op het oog goed genoeg uit, maar ik kan op zo'n foto natuurlijk niet alles zien.

Maar wat ik wel zeker weet is dat er kaarten indertijd zijn verkocht, die zelfs uit de box problemen hadden. Pas toen er meer voltage werd gegeven loste het op. De reden heb ik al geschrevn

Verwijderd

Anders vul even het support gedeelte in op de site van Gbt :)
http://ggts.gigabyte.com....t=VGA&Country=Netherlands

Vul ook ff het serienummer in :), en vraag in het engels :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2004 06:33 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 06:16:
Die condensatoren zien er voor mij op het oog goed genoeg uit, maar ik kan op zo'n foto natuurlijk niet alles zien.
Je ziet helemaal niks; dat zijn perfect werkende condensators. Het zijn nml.
Heb op internet wat plaatjes gevonden:
want ik heb geen digi/web cam :+

Die foto's zijn dus niet van mijn kaart !
Mijn condensators zien er zeker niet zo mooi uit, ben 100% zeker dat ze niet deugen. Bollig en smurrie, waar zagen we dat eerder ?

Problemen met voltage ? Hoezo, als ie =/- een jr prima werkte met de fabrieks-instellingen 8)7

Gotties

Hee, waarom heb ik die nog niet gezien. Thks _/-\o_

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:11

ST10©DE

Dus.............

Ehh, ik heb dezelfde kaart, en die van mij is nog iets ouder. Nu ging twee maanden geleden de fan (meer) geluid maken en m'n tv-out deed het opeens niet meer. Ik ben er mee naar de winkel gegaan waar ik 'm gekocht heb en die hebben 'm voor mij opgestuurd. Ik kreeg zolang een ruilkaart mee (9600SE). Het duurde wel ff maar ik kreeg 'm weer heel terug en het viel gewoon binnen de garantie (volgens mij is die zelfs drie jaar op deze kaart).

[ Voor 4% gewijzigd door ST10©DE op 18-03-2004 16:47 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
net even die technical support pagina ingevult (=geen RMA). Ook maar even dat bedrijf gemailed waar ik mijn kaart gekocht of, hoelang die garantie is. Als ik heb opstuur hoop ik dat ze niet gaan lopen zeuren over die fan, die heb ik nog =defect (draden gesmolten) maar ik mis een paar schroefjes waarmee je hem aan de onderplaat monteert (die 3 gaten). Weet iemand hoe die eruit zien ?

Verwijderd

ik dacht dat gigabyte standaard meer dan 1 jaar garantie gaf of zijn producten........ en anders gewoon proberen, gigabyte is geen ranzig merk dus zullen ze waarschijnlijk nog wel wat voor je kunnen doen, suc6

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Gezien dat ik hem niet gelijk de eerste keer heb opgestuurt (8 weken> fan kapot/draadjes doorgebrand) en er zlef koeling op heb gezet, ze kunnen zien dat ik ermee gerommeld heb (schroefjes kwijt) ook al is duidelijk dat die geplofte condesators niet mijn schuld is en! het feit dat zo'n RMA weles maanden kan duren zie ik daar toch maar vanaf; teveel gedoe.

Heb nu 2 condensators hierzo, maar de eerste poging de oude eraf te krijgen is mislukt. Waarschijnlijk is mijn ouwe bout te zwak, krijg het niet los.

Vraagje, heb ik aan zo'n 15 watt bout bij de Gamma genoeg ? Of moet ik iets anders nemen ?

Verwijderd

Madrox schreef op 31 maart 2004 @ 16:14:
Gezien dat ik hem niet gelijk de eerste keer heb opgestuurt (8 weken> fan kapot/draadjes doorgebrand) en er zlef koeling op heb gezet, ze kunnen zien dat ik ermee gerommeld heb (schroefjes kwijt) ook al is duidelijk dat die geplofte condesators niet mijn schuld is en! het feit dat zo'n RMA weles maanden kan duren zie ik daar toch maar vanaf; teveel gedoe.

Heb nu 2 condensators hierzo, maar de eerste poging de oude eraf te krijgen is mislukt. Waarschijnlijk is mijn ouwe bout te zwak, krijg het niet los.

Vraagje, heb ik aan zo'n 15 watt bout bij de Gamma genoeg ? Of moet ik iets anders nemen ?
Je had het wel even in kunnen vullen wellicht kon ik iets voor je betekenen.
Maar dat zal nu dus ben ik bang niet meer zo goed gaan :(

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Gotties, dat had ik gedaan. En zelfs een antwoord gehad, maar die zag ik niet wer ook vermeld en een link gegeven waar ik het antwoord zou kunnen lezen, helaas kwam die site/pagina nooit in beeld "page not found". Lekkere communicatie zo he 8)7

Vind Giga-byte niet zo geweldig meer, die nieuwe site heb ik niks dan problemen mee; kan geen search doen (werkt gewoon niet) , service-diensten die niet behoorlijk functioneren en produkten met koeling, wat ook al niet geweldig is.
Voor kaarten die top waren/zijn, mag je meer verwachten.

Jongens, bedankt voor alle hulp, het probleem is helemaal weg. Bleek dus idd. om 2 brakke condensators te gaan, net ff 2 nieuwe gesoldeerd (dank aan stephen 2002 voor de uitleg _/-\o_ ) wat achteraf gezien reuze meeviel. Kosten condensators: 1,20 euro + 24 euro voor nieuwe soldeerbout + soldeertin/met harskern. Soldeerboutje is altijd handig, en die ouwe was maar 10watt vandaar de nieuwe.

Max Payne, Morrowind waar ik het goed merkte en ook GTA/GTA vice city; draait weer als vanouds. Heerlijk, kan ik nog ff doorsparen voor de 9800 Pro ofzo, dank aan iedereen voor de hulp :Y)

[ Voor 36% gewijzigd door Madrox op 31-03-2004 22:21 ]

Pagina: 1