A7V333 "system failed cpu test"

Pagina: 1
Acties:

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-07 18:14

bartaa

Battlefield

Topicstarter
ik heb vorige week een 'nieuw' moederbord gekocht, een Asus A7V333 revisie
1.01
Heb echter problemen om mijn pc aan de praat te krijgen. Heb een Athlon XP
2400+ processor en deze combinatie zou zonder problemen moeten werken.

Heb tot nu toe het volgende gedaan:

- moederbord ontvangen en deze plat op de doos gelegd.
- power-supply aangesloten (300W AOpen)
- grafische kaart in AGP-slot gestopt
- floppy drive aangesloten
- alle instellingen (jumpers en dipswitches) op default
- pc opgestart, waarna de POST informatie op het scherm komt.
- bios-versie is 1004 en deze herkent mijn processor niet goed
- bios geupdate met aflash naar versie 1018 (van asus ftp-site gehaald)
- opgestart met nieuwe bios, gaat nu goed. vanaf floppy geboot en pc
uitgezet.
- alles ingebouwd in de kast en harde schijven en cdroms aangesloten
- krijg echter alleen maar de melding "system failed cpu test"

Daarna verschillende malen geprobeerd en uiteindelijk maar mijn oude
moederbord weer aangesloten en op verschillende forums gezocht naar een
oplossing. Deze echter niet gevonden.

Heb vanavond echter maar weer eens een poging ondernomen en het moederbord
weer op tafel gelegd en power-supply en grafische kaart aangesloten.
Opstarten en wat schetst mijn verbazing, het werkt weer !
Het spul weer in de kast gemonteerd en alle hardware aangesloten,
opstarten en hij doet het ! Alleen dan maar de 1e keer..... tijdens het
opstarten herkende hij zelfs mijn raid-set maar waarschijnlijk heb ik niet
de juiste drivers daarvoor geinstalleerd (mijn oude moederbord is namelijk
een A7V met een promise 20265 en het nieuwe moederbord heeft een 20267
chip).

Drivers opgehaald, op floppy gezet en booten vanaf CD. Dat was tenminste
mijn bedoeling. Pc geeft nu continue weer de melding "system failed cpu
test"

Jullie kunnen begrijpen dat ik zo langzamerhand een beetje moedeloos begin
te worden. Heb wel vaker wat rare gevallen met mijn pc, maar zo raar als
dit heb ik het nog niet gehad.

Wie kan me verder helpen ?

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je geen koelpasta gemorst op de CPU? Zit de CPU cooler wel op de correcte manier bevestigd? (dus niet omgekeerd oid) Zit de CPU cooler wel stevig op de CPU?

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Dus als ik goed lees zit je 2400+ weer op je A7V en doet alles het wel goed op dat moederbord en zodra je hem zet op je 333 moederbord krijg je dit probleem.

Toevallig van het weekend bezig geweest met ook zo'n bord en processor en kreeg dit ook niet draaiend, cpu werd weliswaar herkend en pc startte ook op maar kwam niet in Windows en bleef rebooten.

De bios in en daar de mp en fsb gezet op 15x133 en de andere settings van geheugen etc,etc op auto, daarna gestart en alles liep nu wel door.

Loopt nu op 13x166 en daarboven doet hij het gewoon niet.

Wil niet zeggen dat dit het probleem is maar het kan nooit kwaad om te proberen, loop ook nog eens alle aansluitingen na en vooral of je cooler er goed en juist op zit( pasta).

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• bartaa

bartaa

Battlefield

Topicstarter
proc zit er goed op, en werkt dus ook gewoon.
Nadat ik gisteren eerst het moederbord los had en alleen de cpu, koeler, geheugen, agp-kaart en voeding aangesloten had startte hij gewoon op.

Toen alles in de kast gehanden en de ide's en cdrom's aangesloten.
De eerste keer opstarten ging goed, maar windows startte niet door omdat ik de drivers voor de raid-set nog niet had ge-update.

Heb toen de pc uitgezet, windows-cd en de floppy met drivers gepakt, en de pc weer opgestart. En rara, heb die niet zitten 'rommelen' met de hardware, maar krijg nu dus steeds "system failed cpu test".

Dit alles dus op hetzelfde moederbord, de a7v333

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[search=system failed cpu test]

Deze al doorgenomen? Er zitten trouwens opvallend veel A7V333's tussen ..
Post hier eens je volledige specs, incluis de voeding :)

• bartaa

bartaa

Battlefield

Topicstarter
heb inderdaad al meer problemen gezien met de a7v333 maar nog niet een goede oplossing voor mij.

specs:

a7v333 rev. 1.01 met bios 1018
Athlon xp 2400+ van week 01 uit 2003 (default unlocked dus)
512 Mb pc400 DDR geheugen
MSI FX 5700 ultra 128 Mb
Aopen 300W voeding

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Is die Aopen voeding van de kast met die A7v er in, kijk eens hoe het is gesteld met de waardes van die voeding, ik heb hier 2 stuks 300 watt voedingen liggen en op de 1 werkt het systeem naar behoren en op de ander valt hij regelmatig uit, die is wel 300 watt maar minder krachtig als het er op aan komt.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• bartaa

bartaa

Battlefield

Topicstarter
Aopen voeding zit in HQ08-kast, voltages zijn redelijk stabiel.
Maar zou toch genoeg moeten zijn om mobo, proc en simpele tnt2 kaart aan de praat te krijgen (dus zonder harddisks en cdroms) ???

Zit eerder aan het geheugen te denken, op de site van Asus staat namelijk het volgende : http://www.asus.com/mb/socketa/a7v333/specification.htm

en ik heb pc3200 400MHz DDR noname geheugen.....

[ Voor 35% gewijzigd door bartaa op 16-03-2004 11:57 ]

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Toevallig nog ander geheugen liggen dan?

Laatst is mij verteld dat dit inhoud dat je moederbord dit herkend en zodoende ook behandeld en dus moet je 3200 toch wel werken alleen niet op de snelheid die het voorstaat.

Heb je ondertussen al eens getest met de fsb op 15x133 en de geheugeninstellingen op auto?

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Slagboom wel omhoog gedaan voordat je de CPU in de socket legde?

klinkt misschien gek, maar ik heb het een paar keer meegemaakt dat mensen dat niet deden en de CPU er zo in legden.. tja eh.. ik hou me verder wel stil :P

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Misschien ligt het aan het feit, dat het mobo op zijn kant staat als het bord is gemonteerd. Je kan eens proberen te booten als je alles uit de kast hebt en probeer dan het bord rechtomhoog te zetten. Kijken wat er dan gebeurt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-08 16:16

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Ik weet het is al weer een oud bord enz, maar ik had er laatst één gekocht van een maat van mij, deze heeft dezelfde problemen, gewoon bij "cold-boot" een "System failed cpu test" error geven via de Speech Post Reporter™ :P En geen beeld dus.

Nou heb ik vanalles geprobeerd, dit bord heeft trouwens revisienummer: 1.02

Andere voeding werkt niet, ander geheugen ook niet, vga en netwerk vervangen ook geen verschil.
Nieuwste Beta bios maakt geen verschil.

Dus nadat ik wat rondgeneusd had en niets leek een uitweg te bieden besloot ik wat te gaan testen.

Allereerst probeerde ik de USB controller uit te schakelen (aangezien ik dit bord ga gebruiken als upgrade voor mijn linux-server en ik daar geen USB voor nodig heb dacht ik waarom ook niet). Dit deed ik overigens met de jumper en niet via de BIOS.
Helaas had dit geen effect.
Ik twijfelde even over de onboard soundcard, maar liet die toch maar even aanstaan.

Volgende stap was het disabelen van de USB-Power(eerlijkgezegd weet ik niet precies wat het doet, maar ik denk dat het gewoon zorgt voor de +5volt lijn op de usb-connectors). Ik jumperde ze bij bijde controllers uit.
En voila, probleem verdween als sneeuw voor de zon, na wat proberen leek dat het disabelen van de power van de 1ste controller al afdoende is om het probleem uit de weg te slaan ;)

Dit zijn mijn bevindingen, mocht ik zin hebben om nog wat meer te experimeteren met jumpers en iets te vinden dan zal ik dat melden, ik heb geen idee of iemand op dit zit te wachten, maar voor het geval dat lijkt me dit toch wel wat waarde hebben. Overigens geeft dit natuurlijk geen garantie dat het bij een ander A7v333 bord ook werkt of bij andere Asus borden die dezelfde symptonen vertonen een oplossing bied.

Meer misschien later! :)

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Pagina: 1