JPEG roteren in Windows XP en kwaliteitsverlies

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:51
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat wanneer ik in de Windows XP viewer een JPEG roteer dit gepaard gaat met kwaliteitsverlies (omdat Windows de JPEG opnieuw comprimeert). Een 'aanwijzing' hiervoor is de bestandsgrootte die na het roteren verandert.

Echter: toen ik net een bepaalde JPEG wilde roteren gaf Windows mij deze melding:
Because of the dimensions of this picture, rotating it might permanently reduce its quality. KNIP Do yo want to proceed?
Kan ik hieruit afleiden dat er normaal geen kwaliteitsverlies optreedt? In dat geval kan ik mijn map met foto's aardig uitdunnen aangezien ik nu van alle foto's zowel het origineel als een evt. geroteerd exemplaar bewaar...

omniscale.nl

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-12 13:40

dawuss

gadgeteer

Als je een JPEG 90, 180, of 240 graden draait (360 natuurlijk ook ;)) Hoef er in principe geen kwaliteitsverlies op te treden.
Ik weet echter weinig van de manier af waarop het JPEG compressiealgorithme werkt, dus ik weet niet of de rotatie van invloed is op de compressie. Dat de afbeelding opnieuw gecomprimeerd moet worden lijkt me wel.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

draai hem eens vier keer rond. Je pic ziet er precies hetzelfde uit als toen je begon. Of pak bijvoorbeeld een Rode cirkel met een witte vulling. Draai deze een kwartslag en hij ziet er exact hetzelfde uit. Kwaliteitsverlies zal wel meevallen denk ik. De pixels krijgen gewoon een andere plaats

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

hier staat dat het eigenlijk altijd mindere kwaliteit wordt (onderaan)..
http://www.microsoft.com/.../organize/settingupxp.asp
Vind het ook raar dat xp niet altijd hier mee komt eigenlijk...

[ Voor 6% gewijzigd door henkleerssen op 16-03-2004 00:21 ]

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-12 15:12

yGiDoRp

Sawasdee

je kan beter een programma zoals ACDSEE gebruiken voor het roteren.

Als je lossless JPEG operations gebruikt heb je geen kwaliteits verlies.
Image Rotate/Flip options
Force lossless JPEG operations
Select the Force lossless JPEG operation check box to rotate JPEG images without decompressing and recompressing the JPEG information (lossless rotation). Therefore, the image does not lose quality when rotated.

You can perform lossless JPEG operations on images with dimensions that are divisible by 16. If you rotate or flip an image with dimensions that are not divisible by 16, the program removes pixels from the outer edge of the image.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

Verwijderd

ik heb er werkelijk nog nooit last van gehad, kan aan mij liggen of ik het gewoon Windows XP das über spezialen versie

• posttoast
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 00:29:
ik heb er werkelijk nog nooit last van gehad, kan aan mij liggen of ik het gewoon Windows XP das über spezialen versie
Ik heb er ook geen last van, ik vraag het me gewoon af. Ik weet dat het met ACDSee lossless kan, maar ik vraag me dus af hoe dat in XP zit...

Volgens het linkje van henkleerssen treedt er dus verlies op. Wel raar dat Windows dan niet altijd met die melding komt. Misschien meldt hij het alleen als het verlies echt groot is?

omniscale.nl

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-12 22:41
(jarig!)
Roteren van lossy images met xp picture viewer zorgt altijd voor kwaliteits verlies. Bij lossless (gif, bmp, ed.). Is dit niet het geval...

Maak maar eens een back-up kopie van een jpeg en draai die een keer of 10 rond, dan zal je een groot verschil zien...

Ennuh, consistentie is niet windows' beste punt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door equationunequal op 16-03-2004 00:33 ]

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-12 13:40

dawuss

gadgeteer

Zodra je het gaat recompressen treedt er in ieder geval onherroepelijk kwaliteitsverlies op. De oplossing van yGiDoRp is dan ook de enige juiste.
Om het te bewijzen heb ik even wat getest met Photoshop (zwaarste JPEG compressie om het duidelijk te maken):
Afbeeldingslocatie: http://dawuss.student.utwente.nl/dawuss/pub/GoT/jpg/jpegtest-original.jpg
Het origineel

Afbeeldingslocatie: http://dawuss.student.utwente.nl/dawuss/pub/GoT/jpg/jpegtest-1.jpg
1x 90 graden en recompressen

Afbeeldingslocatie: http://dawuss.student.utwente.nl/dawuss/pub/GoT/jpg/jpegtest-2.jpg
het tussenresultaat 90 graden gedraaid, en ge-recompressed

Afbeeldingslocatie: http://dawuss.student.utwente.nl/dawuss/pub/GoT/jpg/jpegtest-3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dawuss.student.utwente.nl/dawuss/pub/GoT/jpg/jpegtest-eind.jpg
Het eindresultaat van meerdere malen recompressen na rotatie

Afbeeldingslocatie: http://dawuss.student.utwente.nl/dawuss/pub/GoT/jpg/jpegtest-original.jpg
Het origineel nog en keer ter vergelijking

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:07

Smarron

The bend

dawuss schreef op 16 maart 2004 @ 00:33:
Zodra je het gaat recompressen treedt er in ieder geval onherroepelijk kwaliteitsverlies op. De oplossing van yGiDoRp is dan ook de enige juiste.
Om het te bewijzen heb ik even wat getest met Photoshop (zwaarste JPEG compressie om het duidelijk te maken):
[afbeelding]
Het origineel

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Lijkt me duidelijk!

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-12 15:56
yGiDoRp schreef op 16 maart 2004 @ 00:27:
je kan beter een programma zoals ACDSEE gebruiken voor het roteren.

Als je lossless JPEG operations gebruikt heb je geen kwaliteits verlies.

[...]
ACDSEE is een erg log programma geworden, Irfanview (gratis: www.irfanview.com) of PhotoEditor (zit bij Office) werkt veel makkelijker :)

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Lossless roteren kan alleen maar als de resolutie van de foto deelbaar is door de resolutie van de jpeg blocksize (meestal 8x8).
Ik heb ook een paar testen gedaan, maar het lijkt erop dat de jpeg rotate in die windows picture view toch echt lossless is. Jammer dat het nergens duidelijk staat, nu vertrouw ik het nog steeds niet. Ik blijf gewoon maar irfan view gebruiken, die is zeker lossless.

• compie
  • Niet online
dawuss schreef op 16 maart 2004 @ 00:33:
[afbeelding]
Het origineel

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Als ik die test dus met de windows picture viewer doe krijg ik geen kwaliteitsverlies, wel wordt het bestand de eerste keer wat groter. Daarna niet meer. Er zal dus wel een exif header toegevoegd worden ofzo. Maar geen kwaliteitsverlies dus.

• compie
  • Niet online
Ik heb een jpeg foto van mij camera met een resolutie van 2592 x 1944 en als ik die probeer te roteren met die windows viewer dan krijg ik de bekende waarschuwing ("Because of the dimentions of this picture, rotating it might permanently reduce its quality").

Maar de x en y van de resolutie zijn beiden door 8 deelbaar! (324 x 243). Waarom kan ie 'm dan niet lossless roteren? Wie het weet mag het zeggen.

Zijn er nog meer eisen om een jpeg lossless te roteren?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Volgens mij kan IrfanView alle jpg lossless roteren.

• compie
  • Niet online
Henk007 schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 12:22:
Volgens mij kan IrfanView alle jpg lossless roteren.
Nee, dat kan ie zeker niet.

Ik heb ondertussen wel wat meer info gevonden:
http://www.impulseadventu...rotation-partial-mcu.html
http://www.impulseadventure.com/photo/lossless-rotation.html

Ik heb nog niet alles gelezen, maar het lijkt erop dat de afmetingen soms door 16 deelbaar moeten zijn, en dat is mijn resolutie niet.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je kan toch simpel controleren of er iets anders is geworden aan een foto:
• Maak een kopie van de foto
• Roteer de kopie een paar keer en sla iedere stap op
• zet de kopie weer overeind, en kijk of er wat aan de filesize/crc is veranderd ten opzichte van het origineel.

:)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11 16:23

Clay

cookie erbij?

jpg heeft toch een rotatie setting? Alleen snappen niet alle apps dat. als ik een vertikale foto uit mn cam open met acdsee classic staat die b.v. horizontaal, in ps staat die dan wel goed.

Persoonlijk vind ik het trouwens een schande als een viewer mn jpg overschrijft (molt) als ik roteer 8)7 Dat onthoudt die maar lekker in memory als aanpassing die ik niet hoef te saven als ik afsluit, of verder browse.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Clay schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 13:32:
jpg heeft toch een rotatie setting? Alleen snappen niet alle apps dat. als ik een vertikale foto uit mn cam open met acdsee classic staat die b.v. horizontaal, in ps staat die dan wel goed.
Nee, jpg heeft geen rotatie setting. De EXIF-extensie heeft dat wel.
Alleen snappen inderdaad niet alle apps dat.

EXIF rotation

• compie
  • Niet online
Ik heb bevestiging van de auteur van Irfan View:

Irfan View kan alle jpeg's lossless roteren. Als de resolutie van de jpeg niet mooi deelbaar door 8 is worden rijen of colommen pixels weggesneden zodat het wel weer mooi uitkomt.

Ik vind dit een hele goede oplossing: ik heb liever een lossless rotatie met een paar rijen pixels minder dan een lossy rotatie met alle pixels.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

compie schreef op maandag 24 juli 2006 @ 18:15:
Ik heb bevestiging van de auteur van Irfan View:

Irfan View kan alle jpeg's lossless roteren. Als de resolutie van de jpeg niet mooi deelbaar door 8 is worden rijen of colommen pixels weggesneden zodat het wel weer mooi uitkomt.
En dat wordt natuurlijk ook netjes gemeld als je een rotatie uitvoert?

Mother, will they like this song?

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:32
Dus even samenvattend:

- Als ik een jpeg in de 'Windows viewer voor afbeeldingen en faxen' roteer treedt er kwaliteitsverlies op?
- Roteren kan beter in programma's als Adobe Photoshop, Paint Shop Pro?

Ik heb altijd alles in de Windows viewr geroteerd en dacht altijd dat die melding onzin was. Ik dacht gewoon dat hij de foto gewoon even moest roteren 90 graden en dat er met de foto niks veranderde.

Sowieso schrijf je zo!

• compie
  • Niet online
TheLunatic schreef op maandag 24 juli 2006 @ 18:18:
[...]

En dat wordt natuurlijk ook netjes gemeld als je een rotatie uitvoert?
Volgens mij niet.
Niet dat het erg is dat er een rij/kolom van maximaaal 7 pixels wordt weggesneden.

• compie
  • Niet online
nadroJ schreef op maandag 24 juli 2006 @ 18:32:
Dus even samenvattend:

- Als ik een jpeg in de 'Windows viewer voor afbeeldingen en faxen' roteer treedt er kwaliteitsverlies op?
Als de melding komt dan wel ja. Komt er geen melding dan is het lossless (zonder kwaliteits verlies).
(Er vanuit gaande dat je de melding niet hebt uitgezet).
- Roteren kan beter in programma's als Adobe Photoshop, Paint Shop Pro?
Nee!
Ik heb altijd alles in de Windows viewr geroteerd en dacht altijd dat die melding onzin was. Ik dacht gewoon dat hij de foto gewoon even moest roteren 90 graden en dat er met de foto niks veranderde.
Die melding is er niet voor niks en je krijgt 'm ook niet altijd: alleen als lossless roteren niet gaat.

Samenvattend:
* gebruik de windows viewer of irfan view om jpegs met een resolutie deelbaar door 8 te roteren (lossless).
* als de resolutie niet deelbaar is door 8: gebruik irfanview als je toch lossless wilt roteren en een klein beetje wegsnijden niet erg vind. gebruik de windows viewer als je absoluut geen pixels wilt wegsnijden, maar het nadeel is wel dat de rotatie lossy is (dus met kwaliteitsverlies).

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:32
compie schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 23:55:
[...]Als de melding komt dan wel ja. Komt er geen melding dan is het lossless (zonder kwaliteits verlies).(Er vanuit gaande dat je de melding niet hebt uitgezet).
Hmmz, omdat ik dus altijd dacht dat die melding onzin was heb ik dus de melding uitgezet. Enig idee of ik die melding weer aan kan zetten?
Samenvattend:
* gebruik de windows viewer of irfan view om jpegs met een resolutie deelbaar door 8 te roteren (lossless).
* als de resolutie niet deelbaar is door 8: gebruik irfanview als je toch lossless wilt roteren en een klein beetje wegsnijden niet erg vind. gebruik de windows viewer als je absoluut geen pixels wilt wegsnijden, maar het nadeel is wel dat de rotatie lossy is (dus met kwaliteitsverlies).
De resolutie van mijn foto's is 2816 x 2112. 2816 / 8 = 352 en 2112 / 8 = 264. Begrijp ik dan goed dat ik zonder kwaliteitsverlies in de windows viewer kan roteren?

Ik kan me herinneren dat ik wel een melding kreeg ergens vorig jaar toen ik de foto's van m'n telefoon wilde roteren. 1632 x 1224, maar die zijn beide ook deelbaar door 8. Is daar een verklaring voor?

Sowieso schrijf je zo!

• compie
  • Niet online
nadroJ schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 02:50:
[...]
Hmmz, omdat ik dus altijd dacht dat die melding onzin was heb ik dus de melding uitgezet. Enig idee of ik die melding weer aan kan zetten?
Zal wel ergens in het register zitten.
Je kunt regmon (van sysinternals) gebruiker om te kijken welke registerwaarden uitgelezen worden door de windows picture viewer.
[...]
De resolutie van mijn foto's is 2816 x 2112. 2816 / 8 = 352 en 2112 / 8 = 264. Begrijp ik dan goed dat ik zonder kwaliteitsverlies in de windows viewer kan roteren?
Als de MCU 8 is (zie hieronder).
Ik kan me herinneren dat ik wel een melding kreeg ergens vorig jaar toen ik de foto's van m'n telefoon wilde roteren. 1632 x 1224, maar die zijn beide ook deelbaar door 8. Is daar een verklaring voor?
"the dimensions of the image must be integer multiples of the minimum coded unit size (MCU)"
De MCU hoeft niet altijd 8 te zijn.

• compie
  • Niet online
Ik weet het niet helemaal zeker, maar het lijkt erop dat de MCU deze waarden kan hebben: 8x8, 16x8, 16x16.

http://www.impulseadventure.com/photo/lossless-rotation.html
"By subsampling the chrominance component, the minimum coded unit becomes 16x8 or 16x16 pixels instead of the 8x8 pixel units. 16x8 corresponds to 2:1 chroma subsampling, while 16x16 corresponds to 2:2 chroma subsampling."

• Peppi78
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-08 22:01
Bij alle jpg's die ik opsla vanuit mijn digitale camera zit een tag waar onder andere in staat vermeld welke orientatie de foto heeft. Iedere JPG kan hiermee worden uitgerust. Waarom wordt niet gewoon deze tag aangepast? Lossless roteren kan zo met iedere verhouding van pixels en kost (vrijwel) geen moeite.

• posttoast
Peppi78 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 10:53:
Bij alle jpg's die ik opsla vanuit mijn digitale camera zit een tag waar onder andere in staat vermeld welke orientatie de foto heeft. Iedere JPG kan hiermee worden uitgerust. Waarom wordt niet gewoon deze tag aangepast? Lossless roteren kan zo met iedere verhouding van pixels en kost (vrijwel) geen moeite.
Omdat niet elke viewer deze tag gebruikt denk ik? De standaard picture viewer van Windows XP niet in ieder geval. In Vista zit een heel nieuwe picture viewer, misschien doet deze dat wel?

omniscale.nl

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12 12:54

André

Analytics dude

Ik verplaats hem even naar Graphics

• compie
  • Niet online
Peppi78 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 10:53:
Jawel het kost wel degelijkt moeite: iedere jpeg viewer moet ondersteuning bieden aan de EXIF tags en dan de foto gaan roterne.
En volgens mij is er ook verwarring over hoe je die tag precies moet interpreteren (dwz: niet alle camera fabrikanten gebruiken 'm op dezelfde manier).

Verwijderd

compie schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 13:57:
[...]

Jawel het kost wel degelijkt moeite: iedere jpeg viewer moet ondersteuning bieden aan de EXIF tags en dan de foto gaan roterne.
En volgens mij is er ook verwarring over hoe je die tag precies moet interpreteren (dwz: niet alle camera fabrikanten gebruiken 'm op dezelfde manier).
Dat klopt.
The derivation of Exif from the TIFF file structure using offset pointers in the files means that data can be spread anywhere within a file, which means that software is likely to corrupt any pointers or corresponding data that it doesnt decode/encode. This is why most image editors damage or remove the Exif metadata to some extent upon saving."

The tags available under the standard do not take into account modern digital cameras - Digital SLR's are very popular now, but the standard has no provision for adding metadata about the make, model or settings of lens, flash, filters or macro lenses fitted, nor dimensions of the sensor, details of the type of shutter or apeture,
http://en.wikipedia.org/wiki/Exif

Er zijn nog wat andere problemen aan verbonden.
Exif ondersteund maar tot 24 bit kleuren en de Exif metadata kan niet groter zijn dan 64 kB (in JPEG).

• VirtualGuineaPig
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een makkelijke viewer die ook lossless kan roteren is XnView

En die werkt ook onder Linux en BeOS en OS/2 en...

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:08

BCC

compie schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 13:57:
[...]
Op OSX gaat dat anders super.. ook spiegelen e.d. gewoon dmv exif data.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 11:11

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Even principieel:
Een viewer mag niet automatisch wijzigingen op een bestand uitvoeren. (Het kan wel handig zijn als er een save knop op zit natuurlijk)

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
laat maar... beetje te laat

[ Voor 95% gewijzigd door Stamgastje op 03-08-2006 10:48 ]

Pagina: 1